Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Vi er svært spente på bildene av den "nye" GBen som nå er ankommet Horten.

Flott skute det ,men trenger litt vask å polering så klart .Etter endel mnd uten bruk ,men det skal vi rette på snart .Børssy har reist på ferie ,noe som var planlagt før handel av ny båt var i box.Så jeg trur han har mest lyst til å komme seg hjem,men han er på drømmeferie Bergen t/r med hurtigruta .Han gleder seg sikkert mye til å komme hjem til ny polert å blank skute,da kommer det nok noen bilder Astor :smiley:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
D.et gikk en trawler gjennom jetteen i dag, nordover. Kan det ha vært Ellin som er på vannet igjen? Stolt og majestetisk gled hun forbi Storsand.

Hei

Det var nok ikke meg, desverre. Jeg ligger fortsatt på Bokerøya, venter på noe varmere vær så jeg begynne priming og stoffing.

Har byttet badeplattform, reparert småskader i baugen og styrbord impellerhus (komplett).

Jeg tar den tiden jeg trenger når jeg først ligger på land. :yesnod:

Helsa tilsier også at jeg må ta det litt roligere enn før i tiden.

Håper å være på vannet om ca. 3 uker, og da blir jeg der i 3 år. :smiley:

mvh

giver

Link to post

Skulle like å vite hvordan selger har fått den båten CE merket og lovlig for bruk i EU/EØS omeråde.

Ford Lehman mest sansynlig fra 1977 har ikke nubbe tjangs til å bli godkjent.

Ville sjekket CE merking og toll papirer veldig nøye før jeg hadde kjøpt den båten.

Men for 465000 får du mye båt (om alle papirer er i orden).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Man burde kontrollere papir arbeid nøye. Helt enige at det er gode maskiner. Bare mulig at det er ikke importert iht til (dumme) regler og derfor ulovlig.

Jeg gjort en del gransking før jeg hentet Goya og vil importere fra US, men det var umulige å lovlig importere uten å skifte ut maskiner med nye CE merket maskiner og gjøre andre oppgradering for godkjenning her for Recreation Craft Directive, eller CE godkjenning som det flest referere til. Trist men sant. Lovlig fra Europe - ulovlig utenfor Europe - Dum.

Link to post

Det er litt delte meninger om dette. Jeg er av den oppfatning at det kan dokumenteres "likeverdig samsvar" uten at aktuell motor må testes etter ISO-standarden som gjelder for nye motorer. Altså at hvis det kan "dokumenteres" av Teknisk Kontroll Organ at motoren holder kravene, men på annet grunnlag enn gjennomføring av akkurat nøyaktig ISO-prosedyren, så er det godt nok. Sjøfartsdirektoratet mener det motsatte. Men resultatet av det synet er innføring av et frihandelshinder som ikke har språklig dekning i EU-direktivet og dessuten er i strid med praksis i EU. Departementet avgjør -- man får vente i spenning...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Da var den solgt - noen her som slo til?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei Trawlervenner. Og takk for sist til de som var på Oscarsborgtreffet. Noen av dere husker sikkert at Teddy lakk en del diesel. Fant en dieselekkasje på den ene motoren da jeg kom tilbake til Oksval. Fikk fikset den relativt greit, men det tok en del tid og arbeid å tømme kjølsvinet for dieselsblandet vann og så vasket ut. Imidlertid fant jeg en annen lekkasje fra kjøletanken på samme motor. Det lakk fra koblingen der en slange går inn i tanken. Da jeg beveget på koblingen falt den like så godt av og all kjølevannet rant ut (se bildet). Noen som vet om det går å kjøpe bare lokket med koblingen eller om hele tanken må skiftes - og hvor får jeg i så fall tak i de nødvendige deler?

007.jpg

008.jpg

Link to post

Da har jeg fått gode nyheter fra tidligere eier som sier at løsningen er omtrent som Eppa antyder. Det er visst bare å få fjernet restene av den gamle stussen og så rett og slett skaffe en ny fra rørlegger og skru på plass igjen (evt gjenge opp hvis de gamle gjengen er skadet). Da blir det båttur igjen om ikke så lenge...:-)

Link to post

Hei

Fikk montert den nye badeplattformen i går, badestigen, ny skroggjennomføring for drenering av luke på akterdekket, støpt fast stuss under akterdekket, koblet på slange og akterdreggen er på plass :yesnod:

I dag har jeg fått landaggregat og høytrykkspyler på hengeren, stoler ikke helt på at det er nok strøm på opplagsplassen :nonod:

Kjedelig å reise fra Asker til Svelvik for og oppdage at man ikke har nok strøm til både spyler og industrisuger.

Tar det rolig i dag, starter tidlig i morgen. :wink:

mvh

giver

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei :flag:

Ny dato for Trawler treffet er 10-12 september.

 

Trawlig hilsen

Roald

 

Det var synd.

Da er jeg i samme situasjon som ved vårtreffet. Reiser fra Torp på formiddagen 13.09. Bruker 7 timer fra Oscarsborg til Sandefjord. Det blir derfor veldig væravhengig om jeg kommer eller ei.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
  • 2 uker senere...

Vi er svært spente på bildene av den "nye" GBen som nå er ankommet Horten. Fikk en rapport av Tine her om dagen. Skal bli artig å se den "live".

 

Hei Astor.

Nå begynner "Snowstorm II" å å se så bra ut, at jeg synes jeg kan legge ut ett bilde av henne (hvis jeg greier det da ?)

Det gjenstår en del skjønnsmessig, men vi bruker henne så mye at tiden strekker ikke til alt jeg vil gjøre, men sommeren er lang så hun skal nok en dag bli ferdig.

Det merkes at hun har stått på land i to år.

Som du sikkert ser av bilde, hvis jeg får det til? er ikke masta montert enda, men det er like før. ellers gjenstår alt utvendig treverk som trenger en oppgradering. ++ en del utstyr som skal ombord.

"Tine" hadde gjort en kjempejobb på skuta mens vi var bortreist, da var det koselig å komme hjem fra ferie.

Børsy. PS. prøver å sette inn bilder, men den gang ei. får snakke med Trine han kan det!

Link to post

Hei

"Vårpussen" går sakte fremover i år etter et par års forfall.

Er godt i gang med sliping og rehabilitering av teaken om bord, og det er en god del.

Årets første overnattingstur var i helgen. :nonod: I fjor hadde jeg 5 overnattinger i april. :smiley:

mvh

giver

Link to post

I år brukte jeg 9 hele dager på båtpussen og gjennomgang av båten - og dette på en relativt ny båt.

Det er usedvanlig mange store flater som skal vaskes, poleres og etterbehandles.

Jeg har valgt å behandle dekkteaken med ferskvann og saltvann uten andre løsningsmidler.

Jeg fikk uventet problem da jeg skulle skifte anoden på utslippssiden på giroljekjøleren til SB motor. Jeg hadde dreiet stavanoden med for stor diameter. Dermed skadet jeg flensen for innpass av stavanoden da jeg presset denne inn i messingbolten. Etter endel finjustering skulle jeg skru til stavanoden - og bolten ble delt med skruefestet i selve utslipssiden av giroljekjøleren.

Så var det å demontere utslippsdelen av giroljekjøleren (6 stk. 10 mm boltehoder), fjerne restene fra gammel festebolt, skaffe ny bolt og montere det hele. I denne prosessen skadet jeg pakningspapiret. Prøvde å bruke pakningssement men dette ga lekkasje. Brukte sikkert mer enn 15 timer på denne ene lille saken. Sånn er det å ha fritidsbåt når man skal forsøke å gjøre det meste selv!

I tillegg kom problemer knyttet til at Webastoen hadde blitt brukt under for høy utetemperatur/mangelfull CO innstilling. Brennhus, flammevakt og glødestift måtte byttes i Webastoen - men da lærte jeg hvordan den er bygget opp.

Dessuten en liten lekkasje på BB hovedvannsfilter.

Det hyggelige var at begge motorene startet umiddelbart og gikk som ei klokke.

Andre hyggelige forhold var at AIS-senderen, ICE-internett og navigasjonssystemet virket prikkfritt.

Registrert turtall på begge motorene under seilas fra Son til Horten kom nær 3400 RPM, fart ved vindstille: nær 29 knop. Dieselforbruk ved denne hastigheten: ikke til å offentliggjøre.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...