Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Hei

Heldigvis satte jeg bort sandblåsing av bunstoffet i fjor, primingen ble igjen på skroget. :yesnod:

Så da var det bare og legge på et lag til pluss et par lag bunnstoff av hele bunnen, selv støttepukter ble slipt, primet og stoffet.

Autopiloten har vært på rep, så den må jeg ta noen "runder" med. Det jeg klundret mest med var saltvannskjøling.

Impellerhusene var slitt innvendig. Det ene måtte jeg kjøpe ny komplett inkl. alt. Den andre fikk jeg til, men jeg ser for meg at den også bør byttes med tiden.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ligger pt. på Promhavn slipp på Nærsnes for bytte av propeller. Den ene har vært skadet og trolig rettet tidligere slik at Skjærden i Oslo anbefalte nye propeller. I morgen skal jeg hente to Michigan propeller, som i dag er klargjort og tilpasset 40 mm aksel.

Ble satt opp på mandags morgen og setter ut torsdag. Har da fått polert skroget utvendig. Kun slim i bunnen. Propellene var helt rene. De ble stoffet med Non Stop i høst, noe som er første gang jeg ikke har blankpolert propellene. Vadseth på Promhavn slip fortalte at de aller fleste som blir slippsatt hos dem stoffer propellene.

Den gamle propellen var av et engelsk fabrikat og derav i tommer, mens de nye er i mm. Det var to måneders ventetid på ny propell lik den gamle. Den gamle var en Radic-propell.

154.jpg

Eieren av slippen er hjelpsomheten selv når noe skal skaffes eller få ting gjort.

 

152.jpg

 

141.jpg

Promhavn slipp er mye brukt av båtfolk i Indre Oslofjord. Slippen har vært i drift i rundt 100 år.

 

144.jpg

Beklager den dårlige bildekvaliteten denne gangen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I år brukte jeg 9 hele dager på båtpussen og gjennomgang av båten - og dette på en relativt ny båt.

Det er usedvanlig mange store flater som skal vaskes, poleres og etterbehandles.

Jeg har valgt å behandle dekkteaken med ferskvann og saltvann uten andre løsningsmidler.

Jeg fikk uventet problem da jeg skulle skifte anoden på utslippssiden på giroljekjøleren til SB motor. Jeg hadde dreiet stavanoden med for stor diameter. Dermed skadet jeg flensen for innpass av stavanoden da jeg presset denne inn i messingbolten. Etter endel finjustering skulle jeg skru til stavanoden - og bolten ble delt med skruefestet i selve utslipssiden av giroljekjøleren.

Så var det å demontere utslippsdelen av giroljekjøleren (6 stk. 10 mm boltehoder), fjerne restene fra gammel festebolt, skaffe ny bolt og montere det hele. I denne prosessen skadet jeg pakningspapiret. Prøvde å bruke pakningssement men dette ga lekkasje. Brukte sikkert mer enn 15 timer på denne ene lille saken. Sånn er det å ha fritidsbåt når man skal forsøke å gjøre det meste selv!

I tillegg kom problemer knyttet til at Webastoen hadde blitt brukt under for høy utetemperatur/mangelfull CO innstilling. Brennhus, flammevakt og glødestift måtte byttes i Webastoen - men da lærte jeg hvordan den er bygget opp.

Dessuten en liten lekkasje på BB hovedvannsfilter.

Det hyggelige var at begge motorene startet umiddelbart og gikk som ei klokke.

Andre hyggelige forhold var at AIS-senderen, ICE-internett og navigasjonssystemet virket prikkfritt.

Registrert turtall på begge motorene under seilas fra Son til Horten kom nær 3400 RPM, fart ved vindstille: nær 29 knop. Dieselforbruk ved denne hastigheten: ikke til å offentliggjøre.

 

Kjære Trawlervenner

 

Nå er Roaldbj's Swan kommet til Stavanger. Som dere ser fikk vi en båt han har jobbet mye med før vi overtok. Båten er proppfull av utstyr, og er vedlikeholdt slik at den fortsatt lukter ny. Den korte tiden vi har hatt den har vært en fornøyelse. Vi vil nok bli aktiv på denne tråden videre, og ser fram til å utveksle mange erfaringer og spørsmål etter hvert. Håper NTC er aktiv her på Sørvestlandet, og vi skal delta på ting sog tang så langt vi har tid og anledning.

Link to post
Share on other sites

Hei Ziggy.Star

 

:flag: Gratulere med en flott skute. :flag:

At skuta deres er i god forfatning, er det ingen som bør være i tvil om.

 

Når det gjelder NTK aktiviteter andre steder enn i Oslofjorden, så er det avhengig av lokale pådrivere. Alle som ønsker det har "fri" tilgang til sidene våre.

Pr dd har det vært lite aktivitet andre steder en her øst, men det kommer sikkert etter hvert som det blir flere trawler eiere.

Hvis det er noen trøst, så er du ingen enslig trawler eier i ditt distrikt. :wink:

 

Leste forresten om Lisbeth Pedersen med artikkelen "Ta roret kjærring", mulig du kan få kontakt med henne når hun passerer. (Vet ikke hvor langt hun har kommet.)

 

Lykke til som trawlere eier, du kommer helt sikkert til å få mange fine opplevelser med den. :yesnod:

 

Trawlig hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Grand Banks 46 Europa til salgs på FINN. Drømmebåt, men det er vel muligens en "drømmepris" også. Nå er det vel ikke så mye å sammenligne med på markedet heller.

 

Grand Banks 46 Europa 2000mod.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Grei skute det, kun "ørlite" over mitt båtbudget. Stusset over en ting. skulle jeg selge båt til 5.mill.

Tror jeg at jeg hadde tatt meg råd til nye bilder.

I følge dato på bildene, er de alle 6 år gamle.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

La også merke til det. Jeg tittet spesielt på bildene av motorer og tenkte som så at her var det jo rent og pent, men det var i 2004 :lipseal:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

GB 32 fortsatt en stor 32 foter. Med akterdekk, flybridge osv.

 

Flott båt, vet at tidligere eier gjorde en kjempe jobb og satt båten i første klasses stand. Men det begynner å bli noen år siden.

 

Har i sommer bare sett båten på avstand, men den ga ett godt inntrykk.

 

Gi ett bud da vell.

 

Som fersk GB eier, må jeg si at kvaliteten og detaljene i GB er noe for seg selv. Samtidig som det er passe Lowtech slik at vi som liker det, kan holde på kan finne ut av det meste selv.

 

Lykke til :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

At denne GBen ikke er solgt syntes jeg er rart. En GB fra 1979 modell Europa til under 1 mill er en bra pris. Jeg snakket med en kar som hadde vært å tittet på båten og han syntes den fremsto som en bra båt. Den ligger på FINN og båten ligger i Halden. Denne GBen er meget rimelig i drift med sine 2 stk. Ford Lehmann 2 x 135 diesel.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

men 31 år gammel og med maskiner fra samme år. Ikke spesielt billig det når vi har sett at priser på gamle saktegående båter har rast de siste åra.

Jeg foretrekker for min del gamle og gjennomprøvde/uslitelige motorer fremfor det som leveres i dag med få unntak.

Ikke spesielt billig..har du eksempler på noe billigere siden prisene har rast?

Link to post
Share on other sites

har sett denne GB'n ligge lenge ute for salg og syns denne er en fin båt

vet noen av dere hvorfor ikke denne nydelige skuta blir solgt :confused:

 

link her: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=23777255

 

 

For de som har fulgt med litt, og ikke minst lest hva som skjedde når "Båtmagasinet" brant, vil vel av naturlige grunner være litt "skjeppis"!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Var ombord i Clipper´en som er omtalt her på lørdag:

 

http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=499741&cat=6026

 

Det var en wow-opplevelse. KJempeplass, flott salong, stort bad med dusjrom, flotte kabiner og en fly med danseplass.... Men det beste av alt: Det var som å komme hjem. Her kunne jeg flytta rett inn :yesnod:

 

Skulle bare gjerne sett at de kunne puttet på noen ganske få knop til..... :lipseal:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Selv om den er dyr ble jeg rett og slett veldig "forelsket" når jeg så Båtliv sin minirepportasje av Corvette 340.

Det kommer vistnok en fyldig reportasje i Båtliv Nr. 8

 

Corvette 340

Det ligger link til bilder av båten i reportasjeteksten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For de som har fulgt med litt, og ikke minst lest hva som skjedde når "Båtmagasinet" brant, vil vel av naturlige grunner være litt "skjeppis"!

 

Mvh. Strawberry

 

Nå mener jeg å huske at det var det elektriske som var årsaken til denne brannen. Det kan skje i alle båter. Mye blir puttet inn av likt og ulikt. Og det har ingenting med fabrikatet å gjøre.

GBen vi nevner innledningsvis ligger i Halden og er ikke den gamle til BP, som nå ligger i Fr.stad til salgs.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det ble ett trawlertreff hvor alle hygget seg i sosialt lag. Alle ti trawlerne som ankom Oscarsborg var ulike. De to GBene var også forskjellige. (Sedan og classic)

Nå ligger det ann til ett vårtreff og ett høstreff i regi av Norsk Trawler Klubb, som i dag teller rundt 50 medlemsbåter rundt om.

Oscarsborg gjestehavn er et perfekt sted å arrangere treff på. Hyggelig vertskap, to restauanter samt en koslig kro nede ved vannkanten i gjestehavna kan man velge mellom, samt at hvis man ønsker det kan man slenge seg på ferja som går hver time inn til koslige Drøbak.

treffet.jpg

Fra treffet.

 

old_smugler_og_glum.jpg

Old Smugler og L/B Glum, begge hjemmehavn i Oslo.

 

sommarsoey.jpg

Treffets største båt var Sommarøy fra Oslo. En flott båt!

 

kos_paa_bryggekanten.jpg

Praten gikk lystig på bryggekanten.

 

hekkene.jpg

Fra gjestehavna på Oscarsborg,

 

flybridge.jpg

Typisk for trawlerne er det gedigne soldekket. Her kan man by opp til dans. Per og hans Tarquin trawler, Ellin er modell for dette bildet.

 

snowstorm_i_avreise.jpg

Snowstorm II fra Horten i avreise. En GB 36 sedan.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...