Tine IV Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Vi er svært spente på bildene av den "nye" GBen som nå er ankommet Horten. Flott skute det ,men trenger litt vask å polering så klart .Etter endel mnd uten bruk ,men det skal vi rette på snart .Børssy har reist på ferie ,noe som var planlagt før handel av ny båt var i box.Så jeg trur han har mest lyst til å komme seg hjem,men han er på drømmeferie Bergen t/r med hurtigruta .Han gleder seg sikkert mye til å komme hjem til ny polert å blank skute,da kommer det nok noen bilder Astor Tine IV Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 En Marine trader er lagt ut for salg til under 500.000. Båten er fra 1977 men er verdt å ta en titt på. Mye båt igjen vil jeg tro. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Goya Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Er båten her lovlig? En Ford Lehman klare aldri utslipp regler iht RCD. Spiller ingen rolle hvis båten hadde kommet fra EØS land. For det er ikke krav. Men U.S.? http://goya.farsund-norway.com http://farsund-norway.com/ Link to post
Astor Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Reagerte på det jeg også. Men slitesterke maskiner er det uansett. Ingen deleproblematikk heller. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
giver Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 D.et gikk en trawler gjennom jetteen i dag, nordover. Kan det ha vært Ellin som er på vannet igjen? Stolt og majestetisk gled hun forbi Storsand. Hei Det var nok ikke meg, desverre. Jeg ligger fortsatt på Bokerøya, venter på noe varmere vær så jeg begynne priming og stoffing. Har byttet badeplattform, reparert småskader i baugen og styrbord impellerhus (komplett). Jeg tar den tiden jeg trenger når jeg først ligger på land. Helsa tilsier også at jeg må ta det litt roligere enn før i tiden. Håper å være på vannet om ca. 3 uker, og da blir jeg der i 3 år. mvh giver Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Skulle like å vite hvordan selger har fått den båten CE merket og lovlig for bruk i EU/EØS omeråde. Ford Lehman mest sansynlig fra 1977 har ikke nubbe tjangs til å bli godkjent. Ville sjekket CE merking og toll papirer veldig nøye før jeg hadde kjøpt den båten. Men for 465000 får du mye båt (om alle papirer er i orden). MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Goya Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Man burde kontrollere papir arbeid nøye. Helt enige at det er gode maskiner. Bare mulig at det er ikke importert iht til (dumme) regler og derfor ulovlig. Jeg gjort en del gransking før jeg hentet Goya og vil importere fra US, men det var umulige å lovlig importere uten å skifte ut maskiner med nye CE merket maskiner og gjøre andre oppgradering for godkjenning her for Recreation Craft Directive, eller CE godkjenning som det flest referere til. Trist men sant. Lovlig fra Europe - ulovlig utenfor Europe - Dum. http://goya.farsund-norway.com http://farsund-norway.com/ Link to post
Skipper Worse Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Det er litt delte meninger om dette. Jeg er av den oppfatning at det kan dokumenteres "likeverdig samsvar" uten at aktuell motor må testes etter ISO-standarden som gjelder for nye motorer. Altså at hvis det kan "dokumenteres" av Teknisk Kontroll Organ at motoren holder kravene, men på annet grunnlag enn gjennomføring av akkurat nøyaktig ISO-prosedyren, så er det godt nok. Sjøfartsdirektoratet mener det motsatte. Men resultatet av det synet er innføring av et frihandelshinder som ikke har språklig dekning i EU-direktivet og dessuten er i strid med praksis i EU. Departementet avgjør -- man får vente i spenning... I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Rolf Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Da var den solgt - noen her som slo til? Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
haraldh Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Hei Trawlervenner. Og takk for sist til de som var på Oscarsborgtreffet. Noen av dere husker sikkert at Teddy lakk en del diesel. Fant en dieselekkasje på den ene motoren da jeg kom tilbake til Oksval. Fikk fikset den relativt greit, men det tok en del tid og arbeid å tømme kjølsvinet for dieselsblandet vann og så vasket ut. Imidlertid fant jeg en annen lekkasje fra kjøletanken på samme motor. Det lakk fra koblingen der en slange går inn i tanken. Da jeg beveget på koblingen falt den like så godt av og all kjølevannet rant ut (se bildet). Noen som vet om det går å kjøpe bare lokket med koblingen eller om hele tanken må skiftes - og hvor får jeg i så fall tak i de nødvendige deler? Link to post
haraldh Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 P.S: glemte å si at motoren er en Ford 2728T Link to post
Eppa Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Ser at det er Bowman som er produsent. Det har iallefall Radiatorservice. En prat med de kan kanskje hjelpe deg. Men det er ikke mulig å fjerne resten av den gamle tilkoblingen og eventuelt borre og gjenge opp og montere en ny tilkobling i lokket da? Link to post
haraldh Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Takk for tipset, Eppa. Jo, det er mulig det lar seg gjøre. Skal i hvertfall vurdere det dersom alternativet er å bytte hele sulamitten... Link to post
haraldh Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Da har jeg fått gode nyheter fra tidligere eier som sier at løsningen er omtrent som Eppa antyder. Det er visst bare å få fjernet restene av den gamle stussen og så rett og slett skaffe en ny fra rørlegger og skru på plass igjen (evt gjenge opp hvis de gamle gjengen er skadet). Da blir det båttur igjen om ikke så lenge...:-) Link to post
giver Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 P.S: glemte å si at motoren er en Ford 2728T Hei Best service få du hos Hallas og Moen. Gjelder både Ford, Bowman og VelvetDrive gearkasser. mvh giver Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Hvis det er Bowmandeler du trenger så er det bare å ringe Vilberg i Bærum, han har drevet med Bowman kjølere i 40 år "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
giver Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Hei Fikk montert den nye badeplattformen i går, badestigen, ny skroggjennomføring for drenering av luke på akterdekket, støpt fast stuss under akterdekket, koblet på slange og akterdreggen er på plass I dag har jeg fått landaggregat og høytrykkspyler på hengeren, stoler ikke helt på at det er nok strøm på opplagsplassen Kjedelig å reise fra Asker til Svelvik for og oppdage at man ikke har nok strøm til både spyler og industrisuger. Tar det rolig i dag, starter tidlig i morgen. mvh giver Link to post
Roald Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Hei Datoen for Oslofjordtreffet er endret. Treffdatoen ”kolliderte” med datoen som CMB bruker å ha på Oscarsborg. Ny dato for Trawler treffet er 10-12 september. Trawlig hilsen Roald Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 (redigert) Prøvde å linke til en ny GB på Finn, men bomma litt, men uansett en fin GB 36 til under en Million må vel være greit? Redigert 29.Mai.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mariell Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Hei Ny dato for Trawler treffet er 10-12 september. Trawlig hilsen Roald Det var synd. Da er jeg i samme situasjon som ved vårtreffet. Reiser fra Torp på formiddagen 13.09. Bruker 7 timer fra Oscarsborg til Sandefjord. Det blir derfor veldig væravhengig om jeg kommer eller ei. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Var det denne du tenkte på Fru Jacobsen? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22576412 MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Ja stemmer Mariell Der var den ja, det så da ut til å være en pen GB til en grei pris? "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Børsy Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Vi er svært spente på bildene av den "nye" GBen som nå er ankommet Horten. Fikk en rapport av Tine her om dagen. Skal bli artig å se den "live". Hei Astor. Nå begynner "Snowstorm II" å å se så bra ut, at jeg synes jeg kan legge ut ett bilde av henne (hvis jeg greier det da ?) Det gjenstår en del skjønnsmessig, men vi bruker henne så mye at tiden strekker ikke til alt jeg vil gjøre, men sommeren er lang så hun skal nok en dag bli ferdig. Det merkes at hun har stått på land i to år. Som du sikkert ser av bilde, hvis jeg får det til? er ikke masta montert enda, men det er like før. ellers gjenstår alt utvendig treverk som trenger en oppgradering. ++ en del utstyr som skal ombord. "Tine" hadde gjort en kjempejobb på skuta mens vi var bortreist, da var det koselig å komme hjem fra ferie. Børsy. PS. prøver å sette inn bilder, men den gang ei. får snakke med Trine han kan det! Link to post
giver Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei "Vårpussen" går sakte fremover i år etter et par års forfall. Er godt i gang med sliping og rehabilitering av teaken om bord, og det er en god del. Årets første overnattingstur var i helgen. I fjor hadde jeg 5 overnattinger i april. mvh giver Link to post
roaldbj Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 I år brukte jeg 9 hele dager på båtpussen og gjennomgang av båten - og dette på en relativt ny båt. Det er usedvanlig mange store flater som skal vaskes, poleres og etterbehandles. Jeg har valgt å behandle dekkteaken med ferskvann og saltvann uten andre løsningsmidler. Jeg fikk uventet problem da jeg skulle skifte anoden på utslippssiden på giroljekjøleren til SB motor. Jeg hadde dreiet stavanoden med for stor diameter. Dermed skadet jeg flensen for innpass av stavanoden da jeg presset denne inn i messingbolten. Etter endel finjustering skulle jeg skru til stavanoden - og bolten ble delt med skruefestet i selve utslipssiden av giroljekjøleren. Så var det å demontere utslippsdelen av giroljekjøleren (6 stk. 10 mm boltehoder), fjerne restene fra gammel festebolt, skaffe ny bolt og montere det hele. I denne prosessen skadet jeg pakningspapiret. Prøvde å bruke pakningssement men dette ga lekkasje. Brukte sikkert mer enn 15 timer på denne ene lille saken. Sånn er det å ha fritidsbåt når man skal forsøke å gjøre det meste selv! I tillegg kom problemer knyttet til at Webastoen hadde blitt brukt under for høy utetemperatur/mangelfull CO innstilling. Brennhus, flammevakt og glødestift måtte byttes i Webastoen - men da lærte jeg hvordan den er bygget opp. Dessuten en liten lekkasje på BB hovedvannsfilter. Det hyggelige var at begge motorene startet umiddelbart og gikk som ei klokke. Andre hyggelige forhold var at AIS-senderen, ICE-internett og navigasjonssystemet virket prikkfritt. Registrert turtall på begge motorene under seilas fra Son til Horten kom nær 3400 RPM, fart ved vindstille: nær 29 knop. Dieselforbruk ved denne hastigheten: ikke til å offentliggjøre. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn