Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Ser at farten på denne er oppgitt å komme opp i 15 knop, http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=10 . Kanskje ett av bildene i anonsen viser båten i denne farten. I så fall nydelig baugbølge. Hadde vært interessant å ha sett hekkbølgen. Jeg synes jeg lager de største hekkbølgene i området fra øvre skrogfart (ca 9 knop) til ca 16 - 17 knop, deretter avtar hekkbølgene - etter min vurdering. Men jeg liker meg best i 8 - 9 knop. Da har jeg tid til å inspisere radaren, innstille gain, bruke kikert og sjekke med kartet.

Ser forøvrig at vekta på båten er oppgitt til 17 tonn. De nyere modelene er kanskje produsert på en annen måte i det 41 HERITAGE EU er oppgitt til å veie under 17 tonn, se http://www.grandbanks.com/yachts/heritage/41eu/index.cfm , og denne er oppgitt med toppfart 24 knop.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Ser forøvrig at vekta på båten er oppgitt til 17 tonn. De nyere modelene er kanskje produsert på en annen måte i det 41 HERITAGE EU er oppgitt til å veie under 17 tonn, se http://www.grandbanks.com/yachts/heritage/41eu/index.cfm , og denne er oppgitt med toppfart 24 knop.

!7 tonn for en 41 foter er vel sånn midt på treet for en Trawler i denne størrelsen. Om en ser på noen andre i denne sjangeren som Norhavn eller selene så veier de mellom 20 og 26 tonn, men her det nok ikke særløig hår om få dem ut av skrogfartområdet..

 

Jeg ser at det er stor forskjell på vekten av swift 42 så er den oppgitt til drøye 10 tonn og 52 foteren til 16 tonn, ser vi på en Selene 53 så veier den 43 tonn mens den mindre 48 foteren veier 30 tonn... og den lille 43 foteren veier 25 tonn..

 

Det jeg lurer litt på hvorfor er det slik stor vektforskjell på disse båtene, jeg vet at Selene har drøye 2,5 tonn ballast på sin 53 foter, men det er jo litt igjen før vekten er nede på Benetau'en eller Clipper som ligger i samme løypa (Clipper 40 veier 10 tonn).. Ser vi på en GB 52 så veier den 26 tonn, som er det samme som en Selene 43.. Norhavn ligger i samme vektklasse som Selene... Norhavn 43 veier 25 tonn og 5 veier 36 tonn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Grand Banks 41 Heritage EU - Latest News

NEW COLOR DECKPLANS NOW ONLINE

Grand Banks has just posted a collection of new, full color deckplans to the microsite. These replace the original "blueprint" versions and provide a clearer look at all current standard and optional arrangements. Lower-deck plans highlight the incredible space savings provided by the use of Zeus pod drives in comparison with traditional shaft drive systems.

 

THE FIRST VIP BOAT FROM GRAND BANKS

While we have launched many very important models over the years, this will be the first to use the Vacuum Infusion Process ("VIP") for hull and deckhouse construction. Grand Banks has used resin-infusion in small parts for years, perfecting VIP methods along the way. In applying that expertise to large structural parts like the hull, we can improve the stiffness, lower the weight, and bring other benefits to the 41EU. BUT WHEN CAN WE SEE IT?

The oft-heard question these days is: when will the 41 Heritage EU arrive (and where)? With the boat in its early development stages, a specific public launch date has not been set. Grand Banks is currently looking to debut the 41EU in North America, sometime in the second half of 2008.

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post

Siste nummer av PassageMaker, september 2007, har på sidene 100 - 117, dvs 17 siders reportasje, en oversikt over Selene Ocean Trawler 4021, en 40 fots trawler. Side 115 viser drivstofforbruket ved ulike turtall, motoren er en 230 HK Cummins QSB5.9, max fart er 9.0 knop. Videre er det i samme nummer, sidene 130 - 137 en grei artikkel om maritim VHF. Et par artikler omtaler sikkerhet til sjøss. Dette er mitt favoritt magasin innen maritim sektor.

Link to post
Siste nummer av PassageMaker, september 2007, har på sidene 100 - 117, dvs 17 siders reportasje, en oversikt over Selene Ocean Trawler 4021, en 40 fots trawler. Side 115 viser drivstofforbruket ved ulike turtall, motoren er en 230 HK Cummins QSB5.9, max fart er 9.0 knop.

Dette var da spennende saker, jeg har tegnet abb. på dette bladet for en drøy måned siden, men har ikke fått noen utgaver så langt... Har dog ikke sjekket posten denne uken.. Hvordan var så forbruket på denne båten da roaldbj.. Den 230 hk Cummins'en er jo standard motoren på 43 foteren også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

...hva får man for 2 millioner NOK ?

Er kun interessert i nye båter.

Er det Clipper som er eneste alternativ ? :smiley:

 

Jeg er egentlig en nesten-kjøper av Viksund 340, men innser at jeg ikke trenger hastigheten her på Sørlandet.

Ser jo at 20-25 knop er kjekt å ha i Vestlandsfjorder....

 

Min ideelle båt er en Viksund Trawler til en pris ca 2 mill.

Daniel, tar du utfordringen ? :smiley:

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)
Link to post

Interensante tall roaldbj... den drar litt suppe på full fart denne saken..... 41 liter i timen på full fres som er 9 knop... men ved 5 knop så går det med 0,6 liter pr. nm som er samsvar med de som en kan forvente av en båt på 18 tonn...

 

Ved en marsjfart på 8 knop så kommer en 750nm på en tank på 600 gallon (2278 liter) har da brukt ca. 2000 liter som er 2,8 l/nm.. Det koster å seile med slike rene deplasement båter som Selene og Nordhavn blant annet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...