baatsman Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Nydlig båt. Presis etter mitt hjerte, men noe høyt priset hvis man skal importere den hjem. Er vel en grunn til den er annonsert i Norge. Kan være en del å hente prismessig. Ellers virker den godt vedlikeholdt. Vi sees! Link to post
kurth Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Kunne godt tenke meg en trawler, praktiske bobåter med tidløs design. Ved bytte av båt er det båttypen jeg ville satset på. Link to post
regina_nei_takk Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Har du noen gang forsøkt å smøre inn propellen med vannbestandig vaselin? ...det pleier å hjelpe.... Link to post
Blue_Dragon Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Regner med dere har fått med dere denne? Meget flott båt! Link to post
BårdK Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Ja, den er kommentert over. Her derimot er det en flott en, men litt for dyr i mine øyne (ikke bare pga. av lommeboka): http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=8&tot=160 Link to post
giver Svart 22.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Hei Flott GB36. Noen burde prøve å prute denne til seg. mvh giver Link to post
roaldbj Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 (redigert) Ser at farten på denne er oppgitt å komme opp i 15 knop, http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=10 . Kanskje ett av bildene i anonsen viser båten i denne farten. I så fall nydelig baugbølge. Hadde vært interessant å ha sett hekkbølgen. Jeg synes jeg lager de største hekkbølgene i området fra øvre skrogfart (ca 9 knop) til ca 16 - 17 knop, deretter avtar hekkbølgene - etter min vurdering. Men jeg liker meg best i 8 - 9 knop. Da har jeg tid til å inspisere radaren, innstille gain, bruke kikert og sjekke med kartet. Ser forøvrig at vekta på båten er oppgitt til 17 tonn. De nyere modelene er kanskje produsert på en annen måte i det 41 HERITAGE EU er oppgitt til å veie under 17 tonn, se http://www.grandbanks.com/yachts/heritage/41eu/index.cfm , og denne er oppgitt med toppfart 24 knop. Redigert 22.September.2007 av roaldbj (see edit history) Link to post
Astor Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Dette skip av en trawler lå ved Oscarsborg denne helgen. En aning for stor syntes fruen. Eller for å sitere henne rett: - Alt for stor! Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Ser forøvrig at vekta på båten er oppgitt til 17 tonn. De nyere modelene er kanskje produsert på en annen måte i det 41 HERITAGE EU er oppgitt til å veie under 17 tonn, se http://www.grandbanks.com/yachts/heritage/41eu/index.cfm , og denne er oppgitt med toppfart 24 knop. !7 tonn for en 41 foter er vel sånn midt på treet for en Trawler i denne størrelsen. Om en ser på noen andre i denne sjangeren som Norhavn eller selene så veier de mellom 20 og 26 tonn, men her det nok ikke særløig hår om få dem ut av skrogfartområdet.. Jeg ser at det er stor forskjell på vekten av swift 42 så er den oppgitt til drøye 10 tonn og 52 foteren til 16 tonn, ser vi på en Selene 53 så veier den 43 tonn mens den mindre 48 foteren veier 30 tonn... og den lille 43 foteren veier 25 tonn.. Det jeg lurer litt på hvorfor er det slik stor vektforskjell på disse båtene, jeg vet at Selene har drøye 2,5 tonn ballast på sin 53 foter, men det er jo litt igjen før vekten er nede på Benetau'en eller Clipper som ligger i samme løypa (Clipper 40 veier 10 tonn).. Ser vi på en GB 52 så veier den 26 tonn, som er det samme som en Selene 43.. Norhavn ligger i samme vektklasse som Selene... Norhavn 43 veier 25 tonn og 5 veier 36 tonn.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
giver Svart 24.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Hei Her er en billig trawler mvh giver Link to post
Rolf Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 (redigert) Noe for entusiastene? Ex RS Haakon VII Redigert 25.September.2007 av Rolf (see edit history) Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
lano2 Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 (redigert) Grand Banks 41 Heritage EU - Latest News NEW COLOR DECKPLANS NOW ONLINE Grand Banks has just posted a collection of new, full color deckplans to the microsite. These replace the original "blueprint" versions and provide a clearer look at all current standard and optional arrangements. Lower-deck plans highlight the incredible space savings provided by the use of Zeus pod drives in comparison with traditional shaft drive systems. THE FIRST VIP BOAT FROM GRAND BANKS While we have launched many very important models over the years, this will be the first to use the Vacuum Infusion Process ("VIP") for hull and deckhouse construction. Grand Banks has used resin-infusion in small parts for years, perfecting VIP methods along the way. In applying that expertise to large structural parts like the hull, we can improve the stiffness, lower the weight, and bring other benefits to the 41EU. BUT WHEN CAN WE SEE IT? The oft-heard question these days is: when will the 41 Heritage EU arrive (and where)? With the boat in its early development stages, a specific public launch date has not been set. Grand Banks is currently looking to debut the 41EU in North America, sometime in the second half of 2008. Redigert 27.September.2007 av lano2 (see edit history) Link to post
Gnisten Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 (redigert) Linkene i "klipp&lim" innlegget ditt er passordbeskyttet lano2. Hva med litt kvalitetssikring? Redigert 27.September.2007 av Gnisten (see edit history) .... på dypt vann; igjen.... Link to post
lano2 Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Godt noen følger med her. Jeg kunne jo endt opp med å bli kjendis :-) Link to post
roaldbj Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Siste nummer av PassageMaker, september 2007, har på sidene 100 - 117, dvs 17 siders reportasje, en oversikt over Selene Ocean Trawler 4021, en 40 fots trawler. Side 115 viser drivstofforbruket ved ulike turtall, motoren er en 230 HK Cummins QSB5.9, max fart er 9.0 knop. Videre er det i samme nummer, sidene 130 - 137 en grei artikkel om maritim VHF. Et par artikler omtaler sikkerhet til sjøss. Dette er mitt favoritt magasin innen maritim sektor. Link to post
Astor Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Og her en liten lekkerbisken som lå ved Halvorshavn for bunkring i dag. Mener den het Norte II? Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frivakten Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
lano2 Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 ...men Astor da.... Dette er jo en trawler tråd....? Link to post
Sydvesten Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Siste nummer av PassageMaker, september 2007, har på sidene 100 - 117, dvs 17 siders reportasje, en oversikt over Selene Ocean Trawler 4021, en 40 fots trawler. Side 115 viser drivstofforbruket ved ulike turtall, motoren er en 230 HK Cummins QSB5.9, max fart er 9.0 knop. Dette var da spennende saker, jeg har tegnet abb. på dette bladet for en drøy måned siden, men har ikke fått noen utgaver så langt... Har dog ikke sjekket posten denne uken.. Hvordan var så forbruket på denne båten da roaldbj.. Den 230 hk Cummins'en er jo standard motoren på 43 foteren også.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
regina_nei_takk Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) ...hva får man for 2 millioner NOK ? Er kun interessert i nye båter. Er det Clipper som er eneste alternativ ? Jeg er egentlig en nesten-kjøper av Viksund 340, men innser at jeg ikke trenger hastigheten her på Sørlandet. Ser jo at 20-25 knop er kjekt å ha i Vestlandsfjorder.... Min ideelle båt er en Viksund Trawler til en pris ca 2 mill. Daniel, tar du utfordringen ? Redigert 28.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Link to post
Astor Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 ...men Astor da.... Dette er jo en trawler tråd....? Disse gamle redningsskrysserne er jo trawlere i høyeste grad. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
lano2 Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Ja, det er jo lett å se at det er en trawler..... Daniel Viksund fikser vel en liten ombygging av 340, slik at den også kan kalles trawler...? Link to post
roaldbj Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Hvordan var så forbruket på denne båten da roaldbj.. Den 230 hk Cummins'en er jo standard motoren på 43 foteren også.. Legger ut figur og tabell som viser dieselforbruk. Kvaliteten blir nok noe dårlig, så tabellen er forstørret. Link to post
Troll 20 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Denne såg jo ok ut Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Interensante tall roaldbj... den drar litt suppe på full fart denne saken..... 41 liter i timen på full fres som er 9 knop... men ved 5 knop så går det med 0,6 liter pr. nm som er samsvar med de som en kan forvente av en båt på 18 tonn... Ved en marsjfart på 8 knop så kommer en 750nm på en tank på 600 gallon (2278 liter) har da brukt ca. 2000 liter som er 2,8 l/nm.. Det koster å seile med slike rene deplasement båter som Selene og Nordhavn blant annet.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn