Jump to content

Båtfolk for miljø?


antiol

Recommended Posts

Jeg synes også det er på tide å stoppe. Det sklir ut og det virker mer som en generell miljødebatt enn en debatt om uriktige/unødvendige ektraavgifter ifm motorbåtbruk.

Beklager hvis jeg har gjort deg såra og vonbråten med mine kraftutrykk Antiol. Dette går ikke på person men på innhold i diskusjonen og hvilken effekt det har på båtlivet

 

Takk for meg i denne tråden! :cheers:

 

Langt fra såra og vonbråten. Bare irritert over at det (ofte) er slik at folk tyr til personkarakteristikker i stedet for argumenter her inne.

 

Det er morsommere med skikkelige debatter enn drittkasting, synes nå jeg :)

 

Takk for besøket :) :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det er på tide å stoppe. Det sklir ut og det virker mer som en generell miljødebatt enn en debatt om uriktige/unødvendige ektraavgifter ifm motorbåtbruk.

Beklager hvis jeg har gjort deg såra og vonbråten med mine kraftutrykk Antiol. Dette går ikke på person men på innhold i diskusjonen og hvilken effekt det har på båtlivet

 

Takk for meg i denne tråden! :cheers:

 

 

Dette synes jeg var et eksempel til etterfølgelse :flag: - la oss være enige om at vi er uenige og heller kose oss med båten og gi f.. i avgiftskåte politikere... :drink: Nå er det straks helg og i kveld skal jeg sitte med bena høyt og ta en lille en. Dette tror jeg bestemt skal være mitt siste i denne tråden.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Fatter ikke hvordan dette lar seg gjøre i praksis jeg.

I grisgrente strøk i landet er det kun Marin Gass Olje beregnet på fiske/frakte flåten å få kjøpt !

Skal 90 % av småbåtflåten i landet begynne å bære Autodiesel i kanner eller ??

Skal 90 % av tankanleggene langs kysten installere egne tanker/pumper for Autodiesel + dyr og forurensende frakt på denne fordi at staten skal ta inn lusne 22 mill ekstra i avgifter !!

Har de tørna helt nå ! :confused:

Herregud det får da være grenser til tull. :puke:

 

 

Hallo, vi snakker om 22 mill i inntekter for staten her !

Det er som piss i havet å regne !

Dette dusteriet må kun være vedtatt for å irritere folk med båt ! :puke:

 

Det må jo koste hundrevis av mill for bunkers stasjoner langs den vidtrakte kyst å installere egne tanker og pumper for farget MGO og ufarget Autodiesel.

 

Belag dere på å bære ufarget Autodiesel på kanner heretter folkens. :lol::lol::lol:

 

Dette forslaget virker like lite gjennomtenkt som sykelønnsordningen !

Om det er mulig ! :lol::lol::lol:

 

Se hva avisa Tromsø nå skriver.

Herregud hva disse folka i Oslogryta får til.

Dustepolitikk !!!

 

 

tromso.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk en navlebeskuende seilbåteier som IKKE liker avgiften. Dette pga avgifter som skal

være "korrekte". Pga vår kystlinje, er det natulig att båt er rekrasjon. Vi må ta vare på kulturer,

kystlivet har vært populært lenge i Norge. Vi trenger heller en mer tilrettelegging av båtlivet, enn

restriksjoner. Holdningskampanjer, totalt fraværende fra myndihetene. Vår fritids-flåte, er en bitte-liten del av forurensende produkter. Sett heller fokus på mer forurensende "objekter" enn fritidsflåten.

 

Litt enkelt, tror jeg stresset for enkelte båteiere pga økningen i avgiftene, øker helse/sosial-budsjettet mer enn de 22 mill.

 

Og til enkelte: Ingen vinner en debatt. En debatt er å belyse flere sider i en diskusjon.

Tom for argumenter, følge heller med fra sidelinjen.

 

Ellers synes jeg båtfolk generellt er flinke til å rydde etter seg. Dette gjelder i uthavner spesielt.

Når det gjelder strørre havner som Strømstad osv, er det helt på trynet att enkelte hiver handlekurver, flasker osv ut i vannet.

 

Kjære båtfolk, vi kan ikke være enige i alt, men la oss stå på der vi er enige. I dieselavgift diskusjonen, er jeg helt uenig i avgiftsøkningen. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvis'et var i denne sammenhengen svært vesentlig, og blir det ikke mindre vesentlig av at du hevder det

motsatte. Åååhhhh er det virkelig ingen som ser dette? Og hva er galt med at forurenser skal betale - er ikke det rettferdig da?

 

Javel, ser jeg ikke noen agrumenter for at noen skal ha avgiftsfridiesel eller parafin pga miljøet blir rammet og bør ramme alle fosilt brennstoff uten unntak.

På den måten blir Norge as rik.

Lurt ka :puke:

Link to post
Share on other sites

Lystbåtavgift ikke er så dumt. Evt: Lystbåtdrivstoffavgift, for å være mer presis.

 

Var det et argument for å øke skatter og avgifter, slik at staten kan sette tæring etter næring? Eller det omvendte? :rolleyes:

 

Enig om man økte alle andre fosile brennstoff tilsvarende.

 

For olje fyring er skadelig for miljøet.

 

For Lampe olje er skadelig for miljøet.

 

For diesel på anleggs maskiner er skadelig for miljøet.

 

Så burde det blitt avgift på alle som brenne bål og avfall for det er skadeligt for miljøet.

 

:puke: Men nei. bare lystbåter, det er mest rett å gjøre :puke:

Kor tar dokkar det fra?????

 

 

Staten må slutte å øke statsbudsjette år etter år og øke avgifter år etter år. Ka gjør vi dødelige når økonomien ikke strekker til?

Hiver opp bompeng på privat vei for at alle bespøkene må være med å betale på vedlikeholdet av veien, nei.

 

Vi må innskrenke våre behove etter økonomien. Så hvor er logikken.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så burde det blitt avgift på alle som brenne bål og avfall for det er skadeligt for miljøet.

 

Har egentlig lagt denne debatten til side, siden jeg føler jeg har sagt mitt og vel så det :)

 

Det er avgifter på alt du ramser opp, såvidt jeg vet, bare lavere enn på bensin og diesel.

 

Men det siste fortjener en kommentar: Bålbrenning er ikke miljøskadelig (målt i CO2), og det er i alle fall avgift på avfallshåndtering.

 

Vi må innskrenke våre behove etter økonomien. Så hvor er logikken.

 

Det offentlige begrenser også sine utgifter. Når så du sist tittelen "Mer enn nok penger til sykehusene."?

 

Nå er det vel slik at størsteparten av befolkninga får mer å rutte med hvert år også, i alle fall har det vært slik de siste 15 årene. Men det er nå uansett en avsporing og en mer generell politisk debatt som jo ikke hører hjemme her, så da er vel siste ord sagt foreløpig.

Link to post
Share on other sites

Kor tar dokkar det fra?????
Vel, det er ikke så veldig lenge siden det var diskutert miljøavgift på kyrenes metanutslipp, eller ku-fis på godt norsk. Kreativiteten er det ikke noe å si på :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest foreløpig statsbudsjett og en del av innleggene her, og tenkte at jeg skulle vurdere hva jeg mente om diselavgiften, men jeg finner ikke hvor i budsjettet det er nevt innføring av slik avgift. Er det noen som kan si meg hvilken side jeg skal se på? Det som skrives i budsjettforslaget om avgift på NOX, har jeg funnet og bifaller med akklamasjon, så ikke bry dere om den saken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest foreløpig statsbudsjett og en del av innleggene her, og tenkte at jeg skulle vurdere hva jeg mente om diselavgiften, men jeg finner ikke hvor i budsjettet det er nevt innføring av slik avgift. Er det noen som kan si meg hvilken side jeg skal se på? Det som skrives i budsjettforslaget om avgift på NOX, har jeg funnet og bifaller med akklamasjon, så ikke bry dere om den saken.

 

Du finner det i St.prp. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og tollvedtak se kap 3.5.8.

 

Andreas

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest om mineraloljeavgiften (dieselavgiften) som hun dere vet, har foreslått at fattige og rike båt- og bileiere skal betale i kommende år. Er det noen av dere som har undersøkt eventuelle endringer av aksjekurs for bedrifter som produserer biodiesel? De må jo få enorm omsetningsøkning (hvis tilgjengeligheten av frityrolje, laksavfall, raps o.l. blir stor nok). Det skal bli interessant å se hvordan finansministeren reagerer når hun oppdager at noen kan øke sine inntekter takket være dieselavgiften. Det er ikke sikkert det var meningen at andre enn Staten skulle tjene på dieselavgiften.

 

Arbeidsledigheten skal ned, og ettersom antall offentlige kontrollører må økes, vil den gjøre det. Flere kontrollører betyr høyere offentlige utgifter, og derfor må Staten selvfølgelig øke sine inntekter. Det sørger dieselavgiften for. Er ikke dette genialt? Biodieselprodusentenes fortjeneste øker, nasjonalproduktet øker og arbeidsledigheten avtar.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Nå premieres diselbiler, slik at andelen av nybiler vil gå på diesel.

 

Samtidig i Europas kulisser pågår nå hektiske møter ang. NOx.

 

Hvor er våre politikere? :cryin:

 

Ikke rart at man blir matt og mister engasjementet når det gjelder miljø. :sad:

 

Hallo, Kristin Halvorsen & co har allerede tenkt ut dette. Vi vil få en økning i årsavgiften på dieselbiler.

Ikke umulig at alle som har dieselmotorer i båt også får en form for ekstra avgift ?????

Den rød/grønne regjering har sikkert noe ekstra på lur når det gjelder båtfolket også.

Link to post
Share on other sites

Hallo, Kristin Halvorsen & co har allerede tenkt ut dette. Vi vil få en økning i årsavgiften på dieselbiler.

Ikke umulig at alle som har dieselmotorer i båt også får en form for ekstra avgift ?????

Den rød/grønne regjering har sikkert noe ekstra på lur når det gjelder båtfolket også.

 

I likhet med store deler av Europa vil Norge få differensiert årsavgift. Sannsynligvis mindre differensiert enn f.eks. Sverige.

 

Båtmotorer har ikke årsavgift, verken bensin eller dieselmotorer.

Redigert av antiol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, teoretisk burde det være ypperlig å bare legge avgiftene på drivstoffet. Dette har bare - i politikkernes øyne to store ulemper:

 

- det kommer ikke penger i statskassen når folk oppfører seg miljømessig bra (=ikke bruker bilen)

- det er så lite progresjon i beskattningen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...