Jump to content

Marinisering av en Iveco 2,5 TD


Jon-Kåre

Recommended Posts

Jepp har et slikt stag jeg og så da vet jeg hvor jeg skal stille. Får ikke gjort noen ting før over helgen da jeg er bundet hjemme til å gjøre litt snekker arbeid (bygge lekehus til barna) og grilling med svigersene på søndag. Lørdag er det fest med TNT på programmet.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Måtte kun lette litt på lokket over motorkassa for å sjekke. Selve manometeret kostet et par hudrelapper.

 

Hvor får jeg tak i et slikt manometer og har du om mulig en link til det slik at jeg vet at jeg får det rette.

Er ikke akkurat bevandret i motorhistorie men jeg lærer :cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Bare en tanke som slo meg. Vil man oppnå fult turtall hvis motoren jobber for lett slik at du ikke får opparbeidet nok turbo trykk?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Har fått bekreftet fra drevia.se at utvekslingen min er feil. De anbefaler meg et 280 drev med utveksling 2,3:1. Han sier imidlertid ikke noe om hvilken utveksling det burde være hvis det er SP drev, noen som vet?

 

Så da må jeg lete etter drev i vinter, med rolig kjøring og aktsomhet skulle det gå greit om jeg brukte det jeg har denne sesongen.

 

Hva med utskjæringen i hekken, vil bakplate til 280 drevet passe i gullet til 270 drevet. Er det større utskjæring er jo dette kurrant, Være er det hvis det skal være mindre hull

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Her er hva de svarer fra Drevia.se: Jag kan inte rekommendera att ha ett 250-drev på en turbodiesel. Byt drev till 280 eller nyare. Skulle kunna tänka mig att 2,30:1 på DP drev kan passa bra.

 

Vet ikke helt hvordan dette med utveksling fungerer men så vel for meg at hvis det var singelprop. ville jeg havne på utveksling f.eks 1,5:1 og ettersom de anbefaler DP med 2,3:1 så er det fordi DP gir annet utvekslingsforhold :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Dagens bilde gåte: Hva er Detteoedelagt_impeller.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
:eek: RITIG :eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Nå ser det ut til at ting begynner å fungere som de skal. Det lille stykket jeg nå jhar igjen er at jeg oppnår 3300 rpm på full gass og skal ha 4000. Det er ikke antydning til svart røyk bak så det skal vel tyde på at proppelen ikke er for stor. Har 14X18 proppel på 1,89:1 utveksling. Drevia anbefaler meg å bytte drev til 280 da de mener at 250 drevet (som jeg trodde var 270) ikke kommer til å holde i lengden. De anbefaler da enten DP med utveksling2,3:1 eller SP 1,61:1. Stilte stoppskruen for gassen så mye bak som jeg kunne, må skjære et hakk i staget da det tar borti et eller annet for å få gitt mere gass. Er dere enige i at dette gjøres før eventuell stilling på diesel pumpen?? og er dere enige i at det burde ha blitt svart røyk hvis motoren dro tungt?

 

Fart ved 3300 rpm ble 21knop :cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hadde forventet at jeg skulle kunne marje med 20 knop. Har jeg rett i mine antagelser angående turtallet vil dette målet være nådd og vel så det :cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hvis staget tar borti må du først og fremst fikse dette ja! Skal ikke se bort fra at de siste 700 o/min ligger der! Som du sier, så lenge den ikke ryker sort burde du vel ligge greit an. En annen sak er vel hvor mye du bør belaste drevet med, men båten er vel såpass lett at det burde kunne holde ved litt forsiktighet under akselerasjon. Kjekt at det begynner å ordne seg!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Han på Drevia mente at med litt forsiktig kjøring så holdt det sikkert både et og 2 år men jeg måtte unngå raske gasspådrag. Får bruke vinteren til å lete etter et 280 drev som passer lommeboka

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hekkbølgen ved 20 knop

hekkboege_ved_21_knop.jpg

 

Men hvor lenge var ADAM i paradis, 15min etter at bildet ble tatt glei oljeslangen av igjen :headbang::headbang: . Glatt rør er vist uheldige greier. Skal sende sveiseren ned etter helgen og få sveiset på noen perler slik at ddet blir som mothaker. Det burde vel hjelpe? Kan problemet med mye trøk være at retur slangen fra oljefilteret er tynnere en slangen som går til oljefilteret :confused:

 

Lagt til:

 

Utenom dette virker det sdom det meste fungerer perfekt. Kjørte først en 20 minutt før jeg dorget i 3 timer uten napp. Kjørte og lekte meg en halv time før ulykken skjedde

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hva er en mattefille??. Bildet er tatt litt før helgelandsbrua mot hjartland i leirfjord

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jepp har så vidt hvert der mens det enda var butikk, gamlingen drev laksefiske fra sandsundvær

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Litt OT men: Hadde 2 oldeforeldre som overlevde uværet i Sansundvær i 1902.. Huska en kar som drev laksefiske der i området i for ca 25 år sia,fra Sandessjøen. En fuling med rødt hår. Bestefar brukte kjøpe laks fra ham. Men tror han drev fra Skippåsvær.

 

Butikken på Gåsvær:

 

tsnd20056.jpg

Link to post

Hvis han dreiv fra skibbåtsvær var det nok Leif Hauknes han hette. Knut Sandholm hadde og rødt hår men han bodde som regel i sjarken sin og fortøyde den inne ved sandsundvær

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Er vel få som kan sette det i tvil, da har de iallefall ikke hvert hær. SKÆRGÅRD med store bokstaver, bokstavelig talt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...