Jump to content

Marinisering av en Iveco 2,5 TD


Jon-Kåre

Recommended Posts

Greide ikek å finne min der men den heter FH-410

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Anntar at det er en versjon av FH-400 og denne ser jeg er beregnet for motorer opptil 150kW. Da burde du ihvertfall ha nok kjøling.

 

FH-400 finner du på side 5 her.

Ser at FH-410 er listet med reservedeler her.

 

Det stemmer med det inntrykket jeg har fått

 

 

Kan du forklare dette er du snill :confused:

 

Jeg skal ikke gi meg inn på noen forklaring, men tanken som slo meg når jeg leste dette er at turboen får sinne vilt uten mottrykk :diving:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Taqkk for tipset men jeg har nok det jeg trenger. Det blir isåfall slanger, nye pakninger der ting har hvert tatt løs og ny registerreim. Dette er jo ting jeg må kjøpe nytt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En tanke som slo meg. Vil det være mere fornuftig å koble oljekjøleren direkte via varmeveksleren en på selve motor sløyfa slik det er orginalt?

Hva med sirkulaskon av vann?

Må jeg i så tilfelle ha egen sirkulasjonspumpe på dette?

Og sist vil det gi bedre kjøling?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noe fornuftig å si om dette????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke den har godt av saltvann nei

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bruk orginal sløyfa og kjøling med vann/glykol. Tror ikke du vil vinne noe på å kjøre den direkte på v.veksleren. I verste fall blir oljekjøleren en flaskehals og reduserer vannstrømmen gjennom resten av motoren slik at motoren får mindre kjøling. :nonod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tenkte og på faren for å strøype kjølingen til motoren men nåe jeg ser at den er beregnet til motorer opp til rundt 200hk og jeg har knappe 100 så begynte jeg å lure :blush: Vil vannet som kommer ut av kjøleren vøre kaldere en det som går på sløyfa til motoren :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja vannet vil uansett være litt kaldere i varmeveksleren og det skal det også være. Men termostaten vil jo regulere dette.

 

Tror ikke du skal bekymre deg for overkapasiteten i v.veksleren din. Uansette vil det påvirkes av størrelsen du har valgt på saltvannspumpa og flowen gjennom den. Struper du litt her vil du også stupe effekten til varme veksleren.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Blir bare litt imponert over meg selv når jeg får ting jeg ikke har gjort før så jeg må legge ut noen bilder

 

Det jeg har Dreiet/Freset er en foring som skal festes innenfor akslingen til sjøvannspumpen og som videre passer inn i huset der hvor servo pumpen har hvert montert på motoren

 

Emnet i dreibenken

alu_emne_2.JPG

Her har jeg dreiet ferdig til rett utvendig mål på foringen

Alu_emne_ferdig_utvendig.JPG

Her har jeg etter at jeg har forrborret med den største borren jeg hadde satt et eller annet stål i fresen slik at jeg får freset det opp til den størrelsen jeg skal ha

Alu_emne_freser_ut_senter_hull.JPG

Her er foringen ferdig men jeg får ikke kappet den i rett dybde/tykkelse da jeg ikke har alublad til sagen

Alu_emne_ferdig_men_ikke_kappet.JPG

Som den obeservange leser kan se er det og dreiet spor for O-Ring.

 

Når jeg nå får omarbeidet festet til å passe med de som er på motoren skulle sjøvannspumpa sitte som støpt :rolleyes:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har du dreiet sporet for o-ringen på feelingen eller har du brukt standard mål for tykkelsen på o-ringen du skal bruke? Sporet skal være litt grunnere enn tykkelsen på o-ringen (sier jo seg selv), men det skal være noe lengre enn o-ringens tykkelse. Når

o-ringen klemmes skal den ha noe å ekspandere på i lengden, ellers vil den bli stiv og hard all for fort eller du vil ødelegge den ved montering.

Link to post
Share on other sites

:blush: Bra du passer på Hydrox og jeg som synes jeg har hvert så flink, Får snakke med han som sveiser for meg da han har tilgang på forskjellige dimensjoner i lm. Må bare gå for en litt tykkere hvis jeg har frest ut for mye da.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale deg en bok som heter "verkstedshåndboken", der finner du standarder for lagerpassninger, gjengetabeller og helt sikkert spordimensjoner for o-ringer. Veldig nyttig bok når man holder på med slike ting som du driver med nå. Hvis du kjenner noen som har gått mask og mekk så har de sikkert denne boken liggende. Vi var i hvert fall nødt til å kjøpe den når jeg gikk mask og mekk for en del år tilbake.

 

Synes du er flink jeg, men så er godt verktøy over halve jobben. Ser ut som om du har tilgang på det meste. Når jeg jobbet på Mjellem & Karlsen her i Bergen hadde vi en kar inne på maskinverkstedet som laget det meste til båten selv. Giret til båten laget han selv, freste tannhjul osv. Han laget seg blandt annet platekjøler som han brukte til smøroljen på motoren i båten. Alt han gjorde ble i og for seg gjort i arbeidstiden i stille stunder, men du verden for et unikum. Jeg er i hvert fall veldig glad for at han var der, utrolig hva man lærer av slike folk. Veldig mye som er gått i glemmeboken blandt dagens mekanikere har jeg fått med meg pga. den karen.. :)

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm kan kanskje bare bruke rød silikon rundt lageret. Skal dette sporet bli ordentlig må man vel ha det rette frese stålet og det har jeg neppe. Hvis jeg ikke har utrolig flaks. Denne dreibenken er noe som le kjøpt for noen år siden meget pent brukt, men hadde vi bruk for den. Nei det hadde vi ikke og den blir vel kun brukt til private ting. Da den ble kjøpt hadde vi en ansatt på verkstedet som mente at en slik absolutt var nødvendig. Tror jeg enda i mange år kan senmde folk over til et annet verksted for å få laget det vi eventuelt trenger. Men kjekt å ha. JA (selges for 20 000,- + frakt til den som er inntressert) men utstyr og fresestål er det lite av.

 

Får se hva jeg gjør med O-Ringen. Kan jo ta den med til en plass der de kan dette og få de til å frese sporet til meg. Tett må det være da returoljen fra motoren går igjenom innenfor foringen

 

Bok til mekk skal jeg ikke ha da jeg prinsipielt er imot alt som heter skruing. Men må jo innrømme at jeg liker det når jeg får det til :rolleyes:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Litt er det da blitt gjort iløpet av helgen. Her er eksosen lagt ferdig utifra manifoilen så langt vi kan komme før jeg får motoren og båten nærmere hverandre

Eksosen_ferdig_saalangt.JPG

 

Byttet over til 24volt dynamo, her måtte jeg lage noen foringer slik at den passet på orginalfestet samt forandre litt på stramme festet

Dynamo_paa_plass.JPG

 

Da er det tilpassing av drevplaten, flytting av oljefilter og vannpumpa som står igjen før jeg må ta båten ned på jobben for å begynne tilpassingen til motorfester etc. Ting nærmer seg iallefall :yesnod:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har bestilt ny registereim idag, jaggu kostet den ikke 1140,- For en gummi reim :rolleyes: Men det var ikke det jeg egentlig skulle høre etter. Til manifilen er der 4 stk metall pakninger, likedan mellom turbo og manifoil og mellom turboen og der hvor eksosrøret er festet. Mente å handle disse også men fyren på Iveco vekstedet som jeg snakket med mente at dette neppe var nødvendig. Bare skru på igjen du, var beskjeden jeg fikk. Tror dere på det eller skulle jeg bare ha byttet først som sist??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

JA det meste er jo lett å bytte men den j**la manifoilen er et sant helvete å ta av. Men han hadde neppe sagt det hvis det ikke var tilfelle. Litt inntresssert i salg må man vel være selv om man er ansatt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

DA har vannpumpen kommet på plass. Den fine foringen ble det ikke bruk for da vi fant ut at vi kunne plukke pumpen mere fra hverandre slik at vi fikk en gjenomføring til akslingen som vi kunne sette inn i en plate bit.

 

Her ser dere vannpumpen og flensen (stålbiten) vi har laget

Vannpumpe_og_staalramme.JPG

Her varmer jeg stålet slik at gjenomføringen skal kunne komme gjennom hullet. (gjenomføringen merket med rødt rundt)

Vannpumpe,_varmer_staalplate_foer_gjenomfoering.JPG

Her har jeg fått gjenomføringen på plass i flensen

Vannpumpe,_gjenomfoering_paa_plass_i_staaflens.JPG

Her har jeg laget pakning, montert flensen og montert på klokoblingen

Vannpumpe,_pakning_er_paa_plass_og_klart_til_montering.JPG

Pumpen er montert på motoren og det som mangler nå før den forhåpentlig er klar til bruk er at selve pumpen må festes i flensen slik at denne ikke går rundt sammen med motoren

Vannpumpe,_montert.JPG

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...