SF Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Har du vært inne her og sett? http://www.ejbowman.co.uk/products/MarineHeatExchangers.htm Ligger data på de fleste kjølerene til Bowman samt litt generelt om kjølesystemer på marine motorer. Jeg hadde en FH280 kombi kjøler. Finnes bla på side side 20 her. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Greide ikek å finne min der men den heter FH-410 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 (redigert) Anntar at det er en versjon av FH-400 og denne ser jeg er beregnet for motorer opptil 150kW. Da burde du ihvertfall ha nok kjøling. FH-400 finner du på side 5 her. Ser at FH-410 er listet med reservedeler her. Redigert 5.Mars.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Blåser du slangen mellom turbo og manifloil ryker turboen. Kan du forklare dette er du snill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Anntar at det er en versjon av FH-400 og denne ser jeg er beregnet for motorer opptil 150kW. Da burde du ihvertfall ha nok kjøling. FH-400 finner du på side 5 her. Ser at FH-410 er listet med reservedeler her. Det stemmer med det inntrykket jeg har fått Kan du forklare dette er du snill Jeg skal ikke gi meg inn på noen forklaring, men tanken som slo meg når jeg leste dette er at turboen får sinne vilt uten mottrykk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=6&tot=327 Noe som kan brukes her kanskje????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Taqkk for tipset men jeg har nok det jeg trenger. Det blir isåfall slanger, nye pakninger der ting har hvert tatt løs og ny registerreim. Dette er jo ting jeg må kjøpe nytt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 En tanke som slo meg. Vil det være mere fornuftig å koble oljekjøleren direkte via varmeveksleren en på selve motor sløyfa slik det er orginalt? Hva med sirkulaskon av vann? Må jeg i så tilfelle ha egen sirkulasjonspumpe på dette? Og sist vil det gi bedre kjøling? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 6.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Ingen som har noe fornuftig å si om dette???? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 hvis oljekjøleren tåler saltvann , så er det jo best kjøling via varmeveksleren. altså sjøvannesiden.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 6.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Tror ikke den har godt av saltvann nei Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Bruk orginal sløyfa og kjøling med vann/glykol. Tror ikke du vil vinne noe på å kjøre den direkte på v.veksleren. I verste fall blir oljekjøleren en flaskehals og reduserer vannstrømmen gjennom resten av motoren slik at motoren får mindre kjøling. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 6.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Tenkte og på faren for å strøype kjølingen til motoren men nåe jeg ser at den er beregnet til motorer opp til rundt 200hk og jeg har knappe 100 så begynte jeg å lure Vil vannet som kommer ut av kjøleren vøre kaldere en det som går på sløyfa til motoren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 (redigert) Ja vannet vil uansett være litt kaldere i varmeveksleren og det skal det også være. Men termostaten vil jo regulere dette. Tror ikke du skal bekymre deg for overkapasiteten i v.veksleren din. Uansette vil det påvirkes av størrelsen du har valgt på saltvannspumpa og flowen gjennom den. Struper du litt her vil du også stupe effekten til varme veksleren. Redigert 6.Mars.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 6.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 (redigert) Blir bare litt imponert over meg selv når jeg får ting jeg ikke har gjort før så jeg må legge ut noen bilder Det jeg har Dreiet/Freset er en foring som skal festes innenfor akslingen til sjøvannspumpen og som videre passer inn i huset der hvor servo pumpen har hvert montert på motoren Emnet i dreibenken Her har jeg dreiet ferdig til rett utvendig mål på foringen Her har jeg etter at jeg har forrborret med den største borren jeg hadde satt et eller annet stål i fresen slik at jeg får freset det opp til den størrelsen jeg skal ha Her er foringen ferdig men jeg får ikke kappet den i rett dybde/tykkelse da jeg ikke har alublad til sagen Som den obeservange leser kan se er det og dreiet spor for O-Ring. Når jeg nå får omarbeidet festet til å passe med de som er på motoren skulle sjøvannspumpa sitte som støpt Redigert 6.Mars.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 7.Mars.2007 Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 Har du dreiet sporet for o-ringen på feelingen eller har du brukt standard mål for tykkelsen på o-ringen du skal bruke? Sporet skal være litt grunnere enn tykkelsen på o-ringen (sier jo seg selv), men det skal være noe lengre enn o-ringens tykkelse. Når o-ringen klemmes skal den ha noe å ekspandere på i lengden, ellers vil den bli stiv og hard all for fort eller du vil ødelegge den ved montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 7.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 Bra du passer på Hydrox og jeg som synes jeg har hvert så flink, Får snakke med han som sveiser for meg da han har tilgang på forskjellige dimensjoner i lm. Må bare gå for en litt tykkere hvis jeg har frest ut for mye da. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 7.Mars.2007 Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 (redigert) Kan anbefale deg en bok som heter "verkstedshåndboken", der finner du standarder for lagerpassninger, gjengetabeller og helt sikkert spordimensjoner for o-ringer. Veldig nyttig bok når man holder på med slike ting som du driver med nå. Hvis du kjenner noen som har gått mask og mekk så har de sikkert denne boken liggende. Vi var i hvert fall nødt til å kjøpe den når jeg gikk mask og mekk for en del år tilbake. Synes du er flink jeg, men så er godt verktøy over halve jobben. Ser ut som om du har tilgang på det meste. Når jeg jobbet på Mjellem & Karlsen her i Bergen hadde vi en kar inne på maskinverkstedet som laget det meste til båten selv. Giret til båten laget han selv, freste tannhjul osv. Han laget seg blandt annet platekjøler som han brukte til smøroljen på motoren i båten. Alt han gjorde ble i og for seg gjort i arbeidstiden i stille stunder, men du verden for et unikum. Jeg er i hvert fall veldig glad for at han var der, utrolig hva man lærer av slike folk. Veldig mye som er gått i glemmeboken blandt dagens mekanikere har jeg fått med meg pga. den karen.. :) Redigert 7.Mars.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 7.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 Hmm kan kanskje bare bruke rød silikon rundt lageret. Skal dette sporet bli ordentlig må man vel ha det rette frese stålet og det har jeg neppe. Hvis jeg ikke har utrolig flaks. Denne dreibenken er noe som le kjøpt for noen år siden meget pent brukt, men hadde vi bruk for den. Nei det hadde vi ikke og den blir vel kun brukt til private ting. Da den ble kjøpt hadde vi en ansatt på verkstedet som mente at en slik absolutt var nødvendig. Tror jeg enda i mange år kan senmde folk over til et annet verksted for å få laget det vi eventuelt trenger. Men kjekt å ha. JA (selges for 20 000,- + frakt til den som er inntressert) men utstyr og fresestål er det lite av. Får se hva jeg gjør med O-Ringen. Kan jo ta den med til en plass der de kan dette og få de til å frese sporet til meg. Tett må det være da returoljen fra motoren går igjenom innenfor foringen Bok til mekk skal jeg ikke ha da jeg prinsipielt er imot alt som heter skruing. Men må jo innrømme at jeg liker det når jeg får det til Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 (redigert) Litt er det da blitt gjort iløpet av helgen. Her er eksosen lagt ferdig utifra manifoilen så langt vi kan komme før jeg får motoren og båten nærmere hverandre Byttet over til 24volt dynamo, her måtte jeg lage noen foringer slik at den passet på orginalfestet samt forandre litt på stramme festet Da er det tilpassing av drevplaten, flytting av oljefilter og vannpumpa som står igjen før jeg må ta båten ned på jobben for å begynne tilpassingen til motorfester etc. Ting nærmer seg iallefall Redigert 11.Mars.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Har bestilt ny registereim idag, jaggu kostet den ikke 1140,- For en gummi reim Men det var ikke det jeg egentlig skulle høre etter. Til manifilen er der 4 stk metall pakninger, likedan mellom turbo og manifoil og mellom turboen og der hvor eksosrøret er festet. Mente å handle disse også men fyren på Iveco vekstedet som jeg snakket med mente at dette neppe var nødvendig. Bare skru på igjen du, var beskjeden jeg fikk. Tror dere på det eller skulle jeg bare ha byttet først som sist?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Hør og stol på Skrugubben du. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 JA det meste er jo lett å bytte men den j**la manifoilen er et sant helvete å ta av. Men han hadde neppe sagt det hvis det ikke var tilfelle. Litt inntresssert i salg må man vel være selv om man er ansatt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 På mange større skipsdiesler er det ikke pakning på eksosen, stålflens mot stålflens. Funker det og hvis flatene er fine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 14.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 DA har vannpumpen kommet på plass. Den fine foringen ble det ikke bruk for da vi fant ut at vi kunne plukke pumpen mere fra hverandre slik at vi fikk en gjenomføring til akslingen som vi kunne sette inn i en plate bit. Her ser dere vannpumpen og flensen (stålbiten) vi har laget Her varmer jeg stålet slik at gjenomføringen skal kunne komme gjennom hullet. (gjenomføringen merket med rødt rundt) Her har jeg fått gjenomføringen på plass i flensen Her har jeg laget pakning, montert flensen og montert på klokoblingen Pumpen er montert på motoren og det som mangler nå før den forhåpentlig er klar til bruk er at selve pumpen må festes i flensen slik at denne ikke går rundt sammen med motoren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.