Jump to content

Marinisering av en Iveco 2,5 TD


Jon-Kåre

Recommended Posts

Dette må jeg si.....du må bare hatt metallsløyd på skolen? :confused: Hadde du andre fag? :lol:

 

Supert...gleder meg til å få høre dette vindunderet snart...husk å ta opptak av oppstarten slik at vi får høre/se!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:blush: Neida ingen metall sløyd på meg, men jeg har god hjelp og selve platen her er laget av sveiseren min som og har tatt ut hullet i midten slik at det er på rett plass. Innsetting av foring har jeg stått for selv. Synes jo heller ikke dette er dfårlig jobba av en snekker som har hvert dømt til pc arbeid og ledelse de siste 8 årene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har tanker om neste helg men er ikke helt overbevis enda. Er veldig spent på hvordan dette går. Funker det har jeg fått meg rimelig motor og funker det ikke så har jeg ikke kastet bort for mange kroner. Skal legge inn budsjett hvis det funker :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg tar vare på alt hva denne mariniseringen koster untatt egene arbeidstimer. setter opp slik

 

Sveiser: Hva er gjort av han og hva kostet det med opplysning om timepris

Materiell: Hva jeg har kjøpt og hva det kostet

Deler som jeg har: Eksempelvis varmeveksler etc, hva vilø dette ha kostet brukt eventuelt nytt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren funker kan det jo være greit for andre som tenker på det samme og se hva kostnadene kommer på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Oppstart av dette Reodor Felgen prosjektet må da filmes... :wink:

 

Da må du legge inn en trinn for trinn anvisnig for meg på hvordan jeg legger inn film, og HVA mener du med reodor felgen prosjekt :blush::boxing::wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ser jo innlegegt ditt over men hvordan fikk du det inn på siden. Her må Lars til med bilde visning og røde store piler

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du velger fra quick acsess baren; sett inn: youtube og da får du beskjed om og sette inn en kode.

Koden er tall/bokstavkombinasjonen som står etter v= i adressen.

 

Adressen til min snutt er:http://www.youtube.com/watch?v=UaKGnpZvlqE

Og koden er da: UaKGnpZvlqE

Link to post
Share on other sites

Her er budsjettet med innfyllinger så langt jeg er kommet

 

Budsjett_Marinisering.gif

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Marinisering av motor kan ikke bare måles i kroner og ører, tenk den kunnskap og erfaringene du har fått med deg på kjøpet. :wink: Men får du en bra funkjsjonell motor på rundt 100HK til under 30.000,- så må jo dette bli kjempe bra.

 

Er du snart klar til å starte opp?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Må iallefall ha førstkommende helg på meg før det kan bli snakk om oppstart men er ikke sikker på det enda. Satser på at jeg havner rundt 25k når jeg er ferdig, man må jo da merke seg at delene jeg hadde fra gammelmotoren beløper seg til 7800,- som kommer i fratrekk. Sveiseren er jo og rimelig da 250,- er inkludert mva samt at han jobber når han jobber

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja har du sett på makan. Tror kabskje den der kommer under mitt budsjett attpåtil.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Travelt på jobben for tiden og at det itilegg skal passe med sveiseren min har gjort fremgangen dårlig i det siste.

 

Idag har vi fått gjort litt da. Fått kappet og vridd innsuget så det blir ihop med turboen. Laget feste plate til oljefilter adapteren + noe annet småtteri.

 

Testet manifoilen med å plugge igkjen alle slangeflenser og det viste seg at den lekker på en plass. Helfigvis ser det ut som om det kun er på ytter kåpen det lekker og ikke noe inni. Skal ordne meg med blind lokk imorgen (brukte bare hansker festet med slangeklemme idag) så jeg kan la den stå med diesel i noen dager får å se.

 

Burde jeg bruke luft på dette for å få noe trykk. Skal være noe med å ikke ha får mye trykk da det kamn tette sveisen mener jeg å ha hørt.

Noen med meninger så spytt dem ut

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser du mariniserar ein Ivecomotor, litt av eit prosjekt må eg sei. Har samme motor men uten turbo i ein 18 fot planande båt. Motoren var ferdig marinisert når eg kjøpte han, heldigvis....Har hatt ut motoren i vinter for å montere forsterka dempeplate, den forrige knekte etter 10 min i fjor sommar. Er spent på resultatet av prosjektet ditt. Har tankar om montering av turbo på motoren min, er difor litt spent på om turboen på motoren din får nok kjøling. Er jo enklare dersom ein kan bruke ein turbo uten vannkjøling, sjølv om dette virkar litt usannsynleg. Er veldig lite forskjell på kompresjonsforholdet på desse motorane, 18:1 på turbomotoren og 18,5:1 på motoren uten turbo. Dette vil vel sei at ettermontering av turbo vil sannsynlegvis motoren tole rimeleg bra. Ser fram til å følgja med på prosjektet ditt på dette forum.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med at demperplaten knakk, har du bilder av dette?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...