Jump to content

Marinisering av en Iveco 2,5 TD


Jon-Kåre

Recommended Posts

Svart (redigert)

Ja jeg har ingen grunn til å ikke stole på han og hans kunnskaper

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Turboen blir ikke flyttet da det enkleste og greieste er å ha den der den er.

 

Det blir kappe rundt den orginale manifoilen (100X100 firkant) Vet ikke hva du mener med sneglehuset men tror det blir isolert hvis det er den delen av turboen jeg tenker på :blush: .

Rørstussen ut av eksosen blir noe omarbeidet og eksosen blir sjøvanns avkjølt.

 

Med sneglehuset mener jeg den delen på vedlagt bilde som er merket rød. Denne leder eksosen inn på turbinen og blir rødglødende. Ombord i båt må denne kjøles eller isoleres for å unngå strålevarme og mulig brannfare.

Isolering er uproblematisk og brukes på mange marinediesler. Selv lagde jeg en kappe i sveiseduk på Nissan'en jag hadde i tidligere båt.

 

coolerltn.gif

 

Stussen ut av turbo opp til eksosbend må også kjøles eller isoleres.

Det at du har ca 5 cm med rør på eksosmanifold som ikke dekkes av kappen burde ikke være noe problem. Hadde det samme på Nissan'en, de ble varmere enn motoren men ikke glødende.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg hva du mente. Det blir laget kappe/varmeskjold her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Forsøkte å borre hull for en splint i klokoblingen som jeg har festet på sjøvannspumpen. Dette var hardt gitt. Borret biter ikke.

Kan jeg her bruke lim av noe slag for å lime metall mot metall eller må jeg ha tak i en spesialborr??

Vanlig borr preller bare av og jeg får ikke et merke engang.

Koblingen sitter så tight at den må bankes på plass

 

Lagt til:

 

Eller kanskje jeg på en måte må prøve å lage et spor for en sporkile i akslingen?

 

Noen som har en grei fremgangsmåte å vise til her?

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne bruke locktite for lagerlåsing, men koblingen blir hard å få av igjen. Hvis du gløder den og borrer mens den er glødende blir det som smør. Har gjort dette selv på herdet stål, til og med slått gjenger på samme måten. Men både borren og gjengetappen var boss etterpå.

Borringen bør da gjøres i en søyleborremaskin og glødes mens den står i maskinstikken. Men vær ytterst forsiktig når du setter koblingen fast i maskinstikken ellers vil du deformere koblingen. Dessuten så ville jeg skjekket om du får fatt i ny kobling før du går i gang med det jeg snakker om her, sånn i tilfelle du ødelegger den. Etterpå lar du den kulne naturlig, ikke bråkjøl den.

En slik kobling koster vel ikke allverden, hva med å kjøpe en med settskrue?

Skal du prøve deg på stuntet med å slå gjenger i glødene stål så er batteridrill med gjengetapp trixet. Batteridrillen i lavgir, rett inn og rett ut igjen. Har bukt metoden på gjenger helt ned i M2,5 som er veldig små gjenger, gått fint hver gang.

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne bruke locktite for lagerlåsing, men koblingen blir hard å få av igjen.

 

Akkurat det skulle ikke gjøre noe, regner med at det går an å varme den for å få den av hvis det skulle være nødvendig??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kom til å lure på en ting, denne locktiten tåler den å stå konstand i olje. Oljen renner nemelig igjenom her på sin vei til oljefilteret

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da er arbeidet på manifoilen begynt, første bilde viser tilpassing av kappen rundt turboflensen

 

Vi_lager_manifoil_1_jpg.JPG

 

Bilde 2 viser det samme samt hvordan vi har skrudd fast flensene forr å ikke miste styringen

 

Vi_lager_manifoil_2_jpg_2.JPG

 

Her skjæres det ull for flensene på manifoilen med en plasma brenner

 

Vi_lager_manifoil_3_jpg.JPG

 

Her har vi fått montert den orginale manifoilen inni kappen

 

Vi_lager_manifoil_4_jpg.JPG

 

Her tilpasses rørene som skal sveises tmellom manifoil og flenser

Vi må her først presse rørene ovale i den ene enden for så å skjære hakk i de, varme til det er rødglødende og så presse de ihop i skrutvingen

 

Vi_lager_manifoil_5_jpg.JPG

 

Elllers har vi dreiet og styrt og laget plater som adapter for flytting av oljefilteret.

Mangler noen deler for å gjøre dette ferdig men skal komme med bildeserie på det når jeg får resten av det jeg trenger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her har vi prøvemontert manifoilen og den satt som et skudd

 

Proevemontering_manifoil_jpg.JPG

 

Det vi har av "problem" så langt er at luftinntaket mellom turbo og motor ikke lenger passer ihop. Min første tanke er her å kappe inntakket på motoren av flensen og vri dette slik at dette og luftutakekt på turboen kommer cirka 45grader mot hverandre og sveise fast. Se bilde. Flensene her har en diameter på 48mm og jeg ser at KD Trading selger silikonslanger i 45grader med diameter 51mm. Vil man greie å ta denne differansen med slangeklemmer eller bør det lages spor i flelsene for å kompansere med en O-Ring.

 

Elelr noen som har andre tanker om hvordan dette bør løses

 

Vridning_av_luft_inntak_jpg.JPG

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her kommer bilder av hvordan flytting av oljefilter er tenkt

 

Der hvor det er streket med rødt er det frest spor for O-Ringer, Dette er baksiden på platen som skal skrues fast på oljekjøleren

 

Adapter_oljefilter_bakside_jpg.JPG

 

Her er et bilde av samme plate montert på oljekjøleren (denne står her opp ned)

 

Adapter_oljefilter_jpg.JPG

 

Her vises platen som oljefilteret skal monteres under, denne skal det lages en brakett på slik at den kan monteres på valgfri plass i motorom. Rørene/slangene vil få en innvendig diameter på 19mm. Hullene i oljekjøleren som disse går imot er på 15 og 12mm. Der det er et rødt merke skal det påsveises et rør med gjenger som passer inn i oljefilteret

 

Adapterplate_for_oljefilter_jpg.JPG

 

Ellers har enkelte kommet med tanken om å fylle noe slags sinkstoff inn i selve varmeveksleren for å øke levelengden på det firkant røret som ligger rundt den orginale manifoilen. Vil dette ha noe for seg eller er det bare tull?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har samme problemstilling ang. luftinntak mellom turbo og motor. Skal bruke slange som er bøyelig 45gr. og tenkte å bruke vulktape i koblingen for å tilpasse diameter mellom slange og stuss.

Eksosmanifoilen laget jeg i rustfritt, her skal sjøvannet gå gjennom. Har laget en drenering på manifoilen, slik at sjøvannet tømmes når motoren stopper.

Link to post
Share on other sites

Her misforstår du litt tror jeg eller jeg har forklart dårlig. Sinken er kunn ment som innvendig overflatebehandling, det skal selvsagt brukes sjøvann til kjøling av eksosen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke sett hvordan hele kjølesystemet ditt er tenkt så mulig jeg misforstår.

 

Men den tanken/kappen du nå har laget rundt manifolden kan du enten sirkulere ferskvann/glykol gjennom eller sjøvann. På min forrige båt bygget jeg denne om slik at jeg kjørte motorens kjølevann (ferskvann/glykol) gjennom denne. Kun selve eksos bendet var saltvannskjølt. Dermed unngikk jeg korrosjon på manifold. Selve eksos bendet lagde jeg i syrefast. Jag hadde en fleksi slange fra sjøvannsutløp på varmeveksler og in på eksos bendet. Du kan se denne på bildet, det er den blanke med armering. Den går fra øvre høyre bildekant mot øvre venstre. I øvre venstre bildekant kan du skimte turbo som er varmeisolert med sveiseduk. Eksosbend er montert rett på turboen. Rett over manifolden ses en grønnmalt slange som går i hele manifoldens lengde. Dette er retur av kjølevannet til manifolden. Returen går til termostathus under varmeveksleren.

 

 

Nissan_SD33.jpg

 

 

 

Dersom du velger å kjøle eksos manifolden med sjøvann kan du sette en anode inn i tanken. VP har flere typer som kan skrus inn som en bolt. Kan skiftes uten problem.

 

Jeg ville ikke hatt noe "flytende" sink i kjølesystemet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte vist for kjapt. Selvsagt skal det gå ferskvann/glykol inni kappen rundt eksosmanifoil. Jeg blandet nok her med eksosen. Har jo varmeveksler må skjønne :blush:

 

Når det gjelder å behandle kappen innvendig kan det vel neppe føre til skade av noe slag da det som eventuelt måtte løsne vil gå rett ut ilag med eksosen og sjøvannet. Kan vel tenke meg til at det vil være varmt akkurat der som stussene kommer igjenom?

 

 

Har samme problemstilling ang. luftinntak mellom turbo og motor. Skal bruke slange som er bøyelig 45gr. og tenkte å bruke vulktape i koblingen for å tilpasse diameter mellom slange og stuss.

Eksosmanifoilen laget jeg i rustfritt, her skal sjøvannet gå gjennom. Har laget en drenering på manifoilen, slik at sjøvannet tømmes når motoren stopper.

 

Et sånt bend tenkte jeg å bruke

 

Silikon_bend.jpg

 

Hva vil det gode herskap anbefale ihht lyddemping.

 

1. Eksosen går ut gjennom drevet

2. Eksosen går ut i egen stuss montert under vannlinjen (over selvsagt når jeg (hvis) planer og med påmontert lydpotte

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte vist for kjapt. Selvsagt skal det gå ferskvann/glykol inni kappen rundt eksosmanifoil. Jeg blandet nok her med eksosen. Har jo varmeveksler må skjønne :blush:

 

Når det gjelder å behandle kappen innvendig kan det vel neppe føre til skade av noe slag da det som eventuelt måtte løsne vil gå rett ut ilag med eksosen og sjøvannet. Kan vel tenke meg til at det vil være varmt akkurat der som stussene kommer igjenom?

 

Jeg henger fremdeles ikke helt med, hvilken kappe mener du? Den rundt manifolden skal det gå ferskvann/glykol i og trenger da ingen sink. Uansette ville jeg ikke hatt noe gørr i her da dette vil legge seg rundt i alle kjølekanaler i motoren.

 

Dersom du mener eksosbendet så kan det vell ikke gjøre noen skade. Men lager du eksos bend i vanlig svart stål? Syrefast her er bedre. Uansett så vill jeg ikke hatt denne sinken i systemet oppstrøms varmeveksler, du bør ikke få dette i veksleren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hva vil det gode herskap anbefale ihht lyddemping.

 

1. Eksosen går ut gjennom drevet

2. Eksosen går ut i egen stuss montert under vannlinjen (over selvsagt når jeg (hvis) planer og med påmontert lydpotte

 

 

Med tanke på lyddemping er det vell ingenting som er bedre enn å kjøre eksos ut gjennom drev. Meget enkel og grei løsning.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har sendt spørsmål angående dette til KD-Trading, takk for innspillet Hydrox dette hadde jeg neppe kommet til å tenke på overhodet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg henger fremdeles ikke helt med, hvilken kappe mener du? Den rundt manifolden skal det gå ferskvann/glykol i og trenger da ingen sink. Uansette ville jeg ikke hatt noe gørr i her da dette vil legge seg rundt i alle kjølekanaler i motoren.

 

Dersom du mener eksosbendet så kan det vell ikke gjøre noen skade. Men lager du eksos bend i vanlig svart stål? Syrefast her er bedre. Uansett så vill jeg ikke hatt denne sinken i systemet oppstrøms varmeveksler, du bør ikke få dette i veksleren.

:blush::blush::blush::blush: Jeg blander og jeg blander. Det er nok den kappen som det skal gå glykol i jeg snakker om å behandle innvendig. Du mener altså at siden det er glykol som vandrer her vil det ikke være fare for rustdanelse i denne. Behandlin som løsner vil jo selvasgt gå inn i varmeveksleren. Og også inn i mtoren?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:lol: Bedre at du gjør det her på forumet enn i praksis i verkstedet. I frostveska er det korrosjons hemmer så det er i varetatt. Jeg ville ikke gjort noe med manifolden den vil sikkert overleve resten av motoren.

 

Korrosjons problemer får du der du har kontakt med sjøvann. Normalt varmeveksler og eksosbend. Jeg har ikke lest hele tråden din men antar at du kjøper en ferdig varmevaksler som er lagd i sjøvanns bestandig materialer? Eksos bend lages greit i syrefast.

 

Jeg antar at du kun har en ferskvann/glykol sløyfe og da blir det samme kjøleveska som går i kanalene i motoren som også vil gå gjennom din nye manifold. Dersom du skulle behandle manifolden med sink vil dette komme inn i motoren samt ferskvannsiden av varmeveksleren.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bowman varmeveksler som skal brukes ja.

 

Her er svaret jeg fikk fra KD-Trading angående silikonslangen:

 

Hei Jon-Kåre.

 

Det er helt rett det du har fått vite om antall lag.

Vår erfaring derimot er at det burde være 4 lag og ikke 3. Derfor er alle våre silikonslanger og bend i 4 lag.

 

Med vennlig hilsen

 

KD Trading AS

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Rørkjøler er det jeg og har heter 410 ett eller annet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...