Jon-Kåre Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Jepp har et slikt stag jeg og så da vet jeg hvor jeg skal stille. Får ikke gjort noen ting før over helgen da jeg er bundet hjemme til å gjøre litt snekker arbeid (bygge lekehus til barna) og grilling med svigersene på søndag. Lørdag er det fest med TNT på programmet. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 SF skrev: Måtte kun lette litt på lokket over motorkassa for å sjekke. Selve manometeret kostet et par hudrelapper. Hvor får jeg tak i et slikt manometer og har du om mulig en link til det slik at jeg vet at jeg får det rette. Er ikke akkurat bevandret i motorhistorie men jeg lærer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
SF Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Jeg kjøpte et på min lokale Verktøy & Maskin forretning. Kjøp et veskefyllt med måleområde fra 0-1 bar. En moderne trbu diesel lader normalt med rundt en halv bar. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jon-Kåre Svart 9.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 Bare en tanke som slo meg. Vil man oppnå fult turtall hvis motoren jobber for lett slik at du ikke får opparbeidet nok turbo trykk? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hydrox Svart 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 Jepp, det vil du nok klare. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Har fått bekreftet fra drevia.se at utvekslingen min er feil. De anbefaler meg et 280 drev med utveksling 2,3:1. Han sier imidlertid ikke noe om hvilken utveksling det burde være hvis det er SP drev, noen som vet? Så da må jeg lete etter drev i vinter, med rolig kjøring og aktsomhet skulle det gå greit om jeg brukte det jeg har denne sesongen. Hva med utskjæringen i hekken, vil bakplate til 280 drevet passe i gullet til 270 drevet. Er det større utskjæring er jo dette kurrant, Være er det hvis det skal være mindre hull Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
SF Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Hei, De fleste 280 drev er SP. Jeg antar utvekslingen du fikk oppgitt var til et SP drev. 280 og 270 drev bruker samme transom plate. Du kan bruke den du alt har. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Her er hva de svarer fra Drevia.se: Jag kan inte rekommendera att ha ett 250-drev på en turbodiesel. Byt drev till 280 eller nyare. Skulle kunna tänka mig att 2,30:1 på DP drev kan passa bra. Vet ikke helt hvordan dette med utveksling fungerer men så vel for meg at hvis det var singelprop. ville jeg havne på utveksling f.eks 1,5:1 og ettersom de anbefaler DP med 2,3:1 så er det fordi DP gir annet utvekslingsforhold Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Dagens bilde gåte: Hva er Dette Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
rogeri Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Ser ut som en som var impeller i sitt tidligere liv!!!???? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 RITIG Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 15.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Nå ser det ut til at ting begynner å fungere som de skal. Det lille stykket jeg nå jhar igjen er at jeg oppnår 3300 rpm på full gass og skal ha 4000. Det er ikke antydning til svart røyk bak så det skal vel tyde på at proppelen ikke er for stor. Har 14X18 proppel på 1,89:1 utveksling. Drevia anbefaler meg å bytte drev til 280 da de mener at 250 drevet (som jeg trodde var 270) ikke kommer til å holde i lengden. De anbefaler da enten DP med utveksling2,3:1 eller SP 1,61:1. Stilte stoppskruen for gassen så mye bak som jeg kunne, må skjære et hakk i staget da det tar borti et eller annet for å få gitt mere gass. Er dere enige i at dette gjøres før eventuell stilling på diesel pumpen?? og er dere enige i at det burde ha blitt svart røyk hvis motoren dro tungt? Fart ved 3300 rpm ble 21knop Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
rogeri Svart 15.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Fart ved 3300 rpm ble 21knop Synes 21 knop høres utrolig bra ut!!! Hva har du selv forventet?? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 15.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Hadde forventet at jeg skulle kunne marje med 20 knop. Har jeg rett i mine antagelser angående turtallet vil dette målet være nådd og vel så det Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
index Svart 15.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Hvis staget tar borti må du først og fremst fikse dette ja! Skal ikke se bort fra at de siste 700 o/min ligger der! Som du sier, så lenge den ikke ryker sort burde du vel ligge greit an. En annen sak er vel hvor mye du bør belaste drevet med, men båten er vel såpass lett at det burde kunne holde ved litt forsiktighet under akselerasjon. Kjekt at det begynner å ordne seg!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 15.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Han på Drevia mente at med litt forsiktig kjøring så holdt det sikkert både et og 2 år men jeg måtte unngå raske gasspådrag. Får bruke vinteren til å lete etter et 280 drev som passer lommeboka Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 16.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2007 (redigert) Hekkbølgen ved 20 knop Men hvor lenge var ADAM i paradis, 15min etter at bildet ble tatt glei oljeslangen av igjen . Glatt rør er vist uheldige greier. Skal sende sveiseren ned etter helgen og få sveiset på noen perler slik at ddet blir som mothaker. Det burde vel hjelpe? Kan problemet med mye trøk være at retur slangen fra oljefilteret er tynnere en slangen som går til oljefilteret Lagt til: Utenom dette virker det sdom det meste fungerer perfekt. Kjørte først en 20 minutt før jeg dorget i 3 timer uten napp. Kjørte og lekte meg en halv time før ulykken skjedde Redigert 16.Juni.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
mitsu Svart 17.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Heihei og gratulerer med motor/båt på vannet. Du har gjort en kjempeinnsats.. Bruk ei mattefille på returrøret og ettertrekk klemma (gjerne 2stk)etter et par turer. Hvor er bildet tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Hva er en mattefille??. Bildet er tatt litt før helgelandsbrua mot hjartland i leirfjord Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
mitsu Svart 17.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 En mattefille brukes ofte av rørleggere for og slipe bort kanter/ulevnheter på rør. Fint smelgel/sandpapir kan også brukes. Meningen er at slangen skal få feste på røret. Var mye på Helgeland da jeg var liten. Gåsvær utafor Herøy. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Jepp har så vidt hvert der mens det enda var butikk, gamlingen drev laksefiske fra sandsundvær Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
mitsu Svart 17.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Litt OT men: Hadde 2 oldeforeldre som overlevde uværet i Sansundvær i 1902.. Huska en kar som drev laksefiske der i området i for ca 25 år sia,fra Sandessjøen. En fuling med rødt hår. Bestefar brukte kjøpe laks fra ham. Men tror han drev fra Skippåsvær. Butikken på Gåsvær: Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Hvis han dreiv fra skibbåtsvær var det nok Leif Hauknes han hette. Knut Sandholm hadde og rødt hår men han bodde som regel i sjarken sin og fortøyde den inne ved sandsundvær Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
mitsu Svart 17.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Hauknes var det han hete.. Når æ har båt/motor æ stola 100% på ska æ ta en ferie den veien. Mange gode minner derfra.. Fineste skjærgården i verden! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Er vel få som kan sette det i tvil, da har de iallefall ikke hvert hær. SKÆRGÅRD med store bokstaver, bokstavelig talt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.