Jump to content

Grunnstøtning, må frivillig "los" betale?


arkmarin

Recommended Posts

Et par har en hytte ved sjøen. De får telefon om at en venn kommer på besøk med sin nye seilbåt (til 2 mill.) på besøk. Det er litt urent vann utenfor hytta, så kona tar landstedsbåten ut for å møte seilbåten og lose den inn forbi lumske grunner. Det resulterer i at seilbåten går på grunn og får en del skader.

 

I ettertid forlanger skipperen på seilbåten at "losen" må betale egenandelen hans på kr 8.000!

 

Jeg har sagt til "losen" at du må ikke betale fem øre, fordi det er skipperens ansvar å ikke gå på grunn. "Losen's" ektemann mener at hun må betale det halve.

 

Hva mener dere? Bør hun betale eller ikke?

 

Arne

Link to post
Share on other sites

De får telefon om at en venn kommer på besøk med sin nye seilbåt (til 2 mill.) på besøk.

I ettertid forlanger skipperen på seilbåten at "losen" må betale egenandelen hans på kr 8.000!

 

Her er det mer enn "los" som burde stå i anførselstegn. "Venn" og "skipper" for eksempel. Dette er drøyt. Jeg kan skjønne at det er surt å gå på grunn, men han burde skjønne at en seilbåt ikke er en landstedbåt. Jeg antar at paret ikke har en dyptgående båt liggende ved brygga si..? Selv om de hadde hatt det er det uansett skipperen som har ansvar for båten sin.

Link to post
Share on other sites

Uhørt, dette hadde jeg ikke kommet til å komentere engang. Betalt min egenandel og ferdig med det. Det må jo virkelig være noe å bygge et vennskap videre på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skippern har det hele og fulle ansvaret, og er det urent farvann burde han ha holdt en så lav hastiget at en grunnstøting ikke påførte båten skader. Har dunka nedpå selv når jeg har hatt "hyttelos" ombord, men det kunne ikke falle meg inn å stille "hyttelosen" økonomisk ansvarlig hvis det skulle oppstått en skade.

 

Har også takket nei til den type innbydelser utfra egen vurdering av farvannet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at dette er noe problem i det hele tatt, skipperen har tabbet seg ut her og tar selvsagt dette selvsagt på sin egen kappe. I urent farvann settes selvsagt hastigheten ned, sikker fart i urent farvann er ikke nødvendigvis like stor som sikker fart i åpent farvann.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Legger vi det moralske (som jeg er enig i) til side, er det slett ikke umulig at skipperens krav kan føre frem. Poenget med å be om og å f hjelp til å finne trygg seilingsled var jo nettopp at man ikke skulle gå på grunn. Jollefruen må jo, ved å ha påtatt seg å vise vei, samtidig ha påtatt seg å vise vei utenom både merkete og umerkete grunner og skjær. HVis det så er årsakssammenheng mellom en feil hun har gjort i navigasjonen og grunnstøtingen, kan hun komme i ansvar. Teoretisk sett, naturligvis. Jeg tror ikke det hittil i Norge er utnevnt noen dommer som ville finne på å dømme i favør av skipperen. Og skadelidtes medvirkning -- å ha tatt en risiko, bistått av "amatørlos" -- ville ganske sikkert i fall ansvar var konstatert, lede til null erstatning.

 

Et kurs i alminnelig folkeskikk, kanskje, betalt av Jollefruen, som et "plaster på såret"?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er vel bevandret i jussen, mener jeg å ha hørt at skipperen er ansvarlig for navigeringen, selv om en har los ombord?

 

Losen er juridisk sett en rådgiver, men den endelige navigeringen/ansvaret er det skipperen alene som er ansvarlig for? Og da sier det seg selv...

 

Det kan selvfølgelig ha vært en foranledning der hyttefolket har bedyret at det er problemfritt og sagt at det er ikke noe problem å komme inn her, her har vi gått mange ganger før med store båter. Skipperen kan ha trekt på det og sagt njaaaa, jeg er ikke sikker...OSV

Da stiller det seg muligens anderledes, men foranledningen kjenner vi jo ikke (enda). Mon som Sydvesten er inne på, det er ikke det smarteste å gå med høy hastighet i så urent farvann.

 

I slike tilfeller tror jeg det er lurt å ta jolleskipperen ombord i "storbåten", da blir perspektivene helt anderledes, type "oi er den virkelig så brei, den båten din?"

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

..........Det er litt urent vann utenfor hytta, så kona tar landstedsbåten ut for å møte seilbåten og lose den inn forbi lumske grunner. Arne

 

"Har aldrig hört på maken" :nonod:

 

Skippern har fulla ansvaret..........

 

kan ikke varit en spes erfaren skipper......

 

skall man in på ett sådant landsted 'urent vann' då smyger man sig med eller uten 'los' !

 

max 1 knop då blir det inga skader på en normal båt även om du treffer fast berg ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dersom skipperen skulle få rett her, blir vel konsekvensen at en ikke bør prøve å hjelpe folk, kanskje også etter at de er gått på grunn. Akkurat som i USA, der leger ser en annen vei når folk faller om på gaten og advokatene følger etter ambulansen når det har vært en ulykke.

 

Uansett, denne skipperen burde man være forsiktig med å hjelpe neste gang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Et par har en hytte ved sjøen. De får telefon om at en venn kommer på besøk med sin nye seilbåt (til 2 mill.) på besøk. Det er litt urent vann utenfor hytta, så kona tar landstedsbåten ut for å møte seilbåten og lose den inn forbi lumske grunner. Det resulterer i at seilbåten går på grunn og får en del skader.

 

Hvor fort kjørte egentlig denne seilbåten?? Det lurer jeg mest på...

Han burde uannsett kjørt såpass rolig i ukjent farevann, at det ikke ville tatt noen skade av en liten grunnstøting.

Link to post
Share on other sites

Det er skipperens ansvar å vurdere hvorvidt hjelpen er profesjonell.

 

Her har skipperen valgt å overlate et udiskutabelt ansvar til en jollefru.

 

Det vitner om dårlig sjømannskap og vurderingsevne.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Dersom skipperen skulle få rett her, blir vel konsekvensen at en ikke bør prøve å hjelpe folk, kanskje også etter at de er gått på grunn. Akkurat som i USA, der leger ser en annen vei når folk faller om på gaten og advokatene følger etter ambulansen når det har vært en ulykke.

 

Uansett, denne skipperen burde man være forsiktig med å hjelpe neste gang.

 

Det er vel ikke bare denne skipperen.

Redningsselskapets skippere bør man vel også være forsiktig med å hjelpe.

Ref. Mons sin historie.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Sleping er etter min oppfatning en annen sak, så vidt jeg kjenner til så var det ikke noen slepeline mellom seilbåten og "losjollen"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva skal man med fiender når man har denslags "venner"

Tåpeligste utspill jeg har sett på lenge.......Minner om amerikanske erstatningssaker.

Ikke betal et øre!

mvh

JanS

Enig. Hverken norske eller amerikanske erstatningssaker ville hjulpet i dette tilfellet! Dette er BÅT, og da gjelder sjøloven!

Legger vi det moralske (som jeg er enig i) til side, er det slett ikke umulig at skipperens krav kan føre frem. Poenget med å be om og å f hjelp til å finne trygg seilingsled var jo nettopp at man ikke skulle gå på grunn. Jollefruen må jo, ved å ha påtatt seg å vise vei, samtidig ha påtatt seg å vise vei utenom både merkete og umerkete grunner og skjær. HVis det så er årsakssammenheng mellom en feil hun har gjort i navigasjonen og grunnstøtingen, kan hun komme i ansvar. Teoretisk sett, naturligvis. Jeg tror ikke det hittil i Norge er utnevnt noen dommer som ville finne på å dømme i favør av skipperen. Og skadelidtes medvirkning -- å ha tatt en risiko, bistått av "amatørlos" -- ville ganske sikkert i fall ansvar var konstatert, lede til null erstatning.

Et kurs i alminnelig folkeskikk, kanskje, betalt av Jollefruen, som et "plaster på såret"?

:rolleyes: O.T.: Bare en tank: "What if" det hadde vært en mann som hadde diriget deg under rygging, og du hadde kjørt inn i bilen bak??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei

Må si at jeg er utrolig overrasket av "kravet" fra den såkallte skipperen. Tanken med å prøve å stille noen andre til ansvar i dette tilfellet, ville ikke streifet meg engang. Med en båt til 2 mill, vil jeg tro det fulgte med både ekkolodd, samt den "lille pinnen" som en regulerer farten med.

:nonod:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...