arkmarin Startet 10.Januar.2007 Del på Facebook Startet 10.Januar.2007 Et par har en hytte ved sjøen. De får telefon om at en venn kommer på besøk med sin nye seilbåt (til 2 mill.) på besøk. Det er litt urent vann utenfor hytta, så kona tar landstedsbåten ut for å møte seilbåten og lose den inn forbi lumske grunner. Det resulterer i at seilbåten går på grunn og får en del skader. I ettertid forlanger skipperen på seilbåten at "losen" må betale egenandelen hans på kr 8.000! Jeg har sagt til "losen" at du må ikke betale fem øre, fordi det er skipperens ansvar å ikke gå på grunn. "Losen's" ektemann mener at hun må betale det halve. Hva mener dere? Bør hun betale eller ikke? Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Vestkystseiler Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Er man "skipper", så har man etter min mening det fulle ansvaret selv. Jeg synes det er helt uhørt av denne "skipperen" å forlange at "losen" skal betale egenandelen. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Nei dette må skpperen ta på seg selv.Hvem har ikke opplevd og gå etter en kameratbåt og tenk tanken, vist du tar nedpå en grunne når du kommer etter en kamerat skal han få skylden? (svaret mitt er nei) Los på større fartøy ligger under skipperen. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Hadde vært artigt å sett nåe slikt skriftlig :lol: Så kunne du anmelde vedkommende for forsøk på svindel. For noe slikt må du ha hjemmel for, så med mindre du ikke har Los papirer og var på oppdrag- noe som Losen bare gjør for nyttetrafikken. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
NilsPils Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 (redigert) Herregud! Det skal tydeligvis være risikabelt å prøve å hjelpe folk. La den fyren gå på grunn uten assistanse neste gang. Redigert 10.Januar.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
elna Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 De får telefon om at en venn kommer på besøk med sin nye seilbåt (til 2 mill.) på besøk. I ettertid forlanger skipperen på seilbåten at "losen" må betale egenandelen hans på kr 8.000! Her er det mer enn "los" som burde stå i anførselstegn. "Venn" og "skipper" for eksempel. Dette er drøyt. Jeg kan skjønne at det er surt å gå på grunn, men han burde skjønne at en seilbåt ikke er en landstedbåt. Jeg antar at paret ikke har en dyptgående båt liggende ved brygga si..? Selv om de hadde hatt det er det uansett skipperen som har ansvar for båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Uhørt, dette hadde jeg ikke kommet til å komentere engang. Betalt min egenandel og ferdig med det. Det må jo virkelig være noe å bygge et vennskap videre på Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
JanS/EIR Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Hva skal man med fiender når man har denslags "venner" Tåpeligste utspill jeg har sett på lenge.......Minner om amerikanske erstatningssaker. Ikke betal et øre! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
bliss X Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Skippern har det hele og fulle ansvaret, og er det urent farvann burde han ha holdt en så lav hastiget at en grunnstøting ikke påførte båten skader. Har dunka nedpå selv når jeg har hatt "hyttelos" ombord, men det kunne ikke falle meg inn å stille "hyttelosen" økonomisk ansvarlig hvis det skulle oppstått en skade. Har også takket nei til den type innbydelser utfra egen vurdering av farvannet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Jeg skjønner ikke at dette er noe problem i det hele tatt, skipperen har tabbet seg ut her og tar selvsagt dette selvsagt på sin egen kappe. I urent farvann settes selvsagt hastigheten ned, sikker fart i urent farvann er ikke nødvendigvis like stor som sikker fart i åpent farvann. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Selvfølgelig er det leit å bli loset på grunn av en "lokalkjent" Men har du intet annet en et evt moralt ansvar. Skipperen er selv ansvarlig. Det moralske ansvart må en vurdere selv, dem som kjenner foranledningen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Skipper Worse Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Legger vi det moralske (som jeg er enig i) til side, er det slett ikke umulig at skipperens krav kan føre frem. Poenget med å be om og å f hjelp til å finne trygg seilingsled var jo nettopp at man ikke skulle gå på grunn. Jollefruen må jo, ved å ha påtatt seg å vise vei, samtidig ha påtatt seg å vise vei utenom både merkete og umerkete grunner og skjær. HVis det så er årsakssammenheng mellom en feil hun har gjort i navigasjonen og grunnstøtingen, kan hun komme i ansvar. Teoretisk sett, naturligvis. Jeg tror ikke det hittil i Norge er utnevnt noen dommer som ville finne på å dømme i favør av skipperen. Og skadelidtes medvirkning -- å ha tatt en risiko, bistått av "amatørlos" -- ville ganske sikkert i fall ansvar var konstatert, lede til null erstatning. Et kurs i alminnelig folkeskikk, kanskje, betalt av Jollefruen, som et "plaster på såret"? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hallaron Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Uten at jeg er vel bevandret i jussen, mener jeg å ha hørt at skipperen er ansvarlig for navigeringen, selv om en har los ombord? Losen er juridisk sett en rådgiver, men den endelige navigeringen/ansvaret er det skipperen alene som er ansvarlig for? Og da sier det seg selv... Det kan selvfølgelig ha vært en foranledning der hyttefolket har bedyret at det er problemfritt og sagt at det er ikke noe problem å komme inn her, her har vi gått mange ganger før med store båter. Skipperen kan ha trekt på det og sagt njaaaa, jeg er ikke sikker...OSV Da stiller det seg muligens anderledes, men foranledningen kjenner vi jo ikke (enda). Mon som Sydvesten er inne på, det er ikke det smarteste å gå med høy hastighet i så urent farvann. I slike tilfeller tror jeg det er lurt å ta jolleskipperen ombord i "storbåten", da blir perspektivene helt anderledes, type "oi er den virkelig så brei, den båten din?" Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 ..........Det er litt urent vann utenfor hytta, så kona tar landstedsbåten ut for å møte seilbåten og lose den inn forbi lumske grunner. Arne "Har aldrig hört på maken" Skippern har fulla ansvaret.......... kan ikke varit en spes erfaren skipper...... skall man in på ett sådant landsted 'urent vann' då smyger man sig med eller uten 'los' ! max 1 knop då blir det inga skader på en normal båt även om du treffer fast berg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Dersom skipperen skulle få rett her, blir vel konsekvensen at en ikke bør prøve å hjelpe folk, kanskje også etter at de er gått på grunn. Akkurat som i USA, der leger ser en annen vei når folk faller om på gaten og advokatene følger etter ambulansen når det har vært en ulykke. Uansett, denne skipperen burde man være forsiktig med å hjelpe neste gang. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Spitfire Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Et par har en hytte ved sjøen. De får telefon om at en venn kommer på besøk med sin nye seilbåt (til 2 mill.) på besøk. Det er litt urent vann utenfor hytta, så kona tar landstedsbåten ut for å møte seilbåten og lose den inn forbi lumske grunner. Det resulterer i at seilbåten går på grunn og får en del skader. Hvor fort kjørte egentlig denne seilbåten?? Det lurer jeg mest på... Han burde uannsett kjørt såpass rolig i ukjent farevann, at det ikke ville tatt noen skade av en liten grunnstøting. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 (redigert) Det er skipperens ansvar å vurdere hvorvidt hjelpen er profesjonell. Her har skipperen valgt å overlate et udiskutabelt ansvar til en jollefru. Det vitner om dårlig sjømannskap og vurderingsevne. Redigert 10.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Geir Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Dersom skipperen skulle få rett her, blir vel konsekvensen at en ikke bør prøve å hjelpe folk, kanskje også etter at de er gått på grunn. Akkurat som i USA, der leger ser en annen vei når folk faller om på gaten og advokatene følger etter ambulansen når det har vært en ulykke. Uansett, denne skipperen burde man være forsiktig med å hjelpe neste gang. Det er vel ikke bare denne skipperen. Redningsselskapets skippere bør man vel også være forsiktig med å hjelpe. Ref. Mons sin historie. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Sleping er etter min oppfatning en annen sak, så vidt jeg kjenner til så var det ikke noen slepeline mellom seilbåten og "losjollen" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marwin Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Hva skal man med fiender når man har denslags "venner"Tåpeligste utspill jeg har sett på lenge.......Minner om amerikanske erstatningssaker. Ikke betal et øre! mvh JanS Enig. Hverken norske eller amerikanske erstatningssaker ville hjulpet i dette tilfellet! Dette er BÅT, og da gjelder sjøloven! Legger vi det moralske (som jeg er enig i) til side, er det slett ikke umulig at skipperens krav kan føre frem. Poenget med å be om og å f hjelp til å finne trygg seilingsled var jo nettopp at man ikke skulle gå på grunn. Jollefruen må jo, ved å ha påtatt seg å vise vei, samtidig ha påtatt seg å vise vei utenom både merkete og umerkete grunner og skjær. HVis det så er årsakssammenheng mellom en feil hun har gjort i navigasjonen og grunnstøtingen, kan hun komme i ansvar. Teoretisk sett, naturligvis. Jeg tror ikke det hittil i Norge er utnevnt noen dommer som ville finne på å dømme i favør av skipperen. Og skadelidtes medvirkning -- å ha tatt en risiko, bistått av "amatørlos" -- ville ganske sikkert i fall ansvar var konstatert, lede til null erstatning.Et kurs i alminnelig folkeskikk, kanskje, betalt av Jollefruen, som et "plaster på såret"? O.T.: Bare en tank: "What if" det hadde vært en mann som hadde diriget deg under rygging, og du hadde kjørt inn i bilen bak?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
gimi Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Det er alltid Skipperen som har ansvaret selv om det er los ombord - losen vil aldri påta seg ansvar for hverken mannskap eller skip. Dette gjelder world wide og det er umulig å få ansvaret over på losen. I dette tilfellet var ikke "losen" ombord engang....... Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Hva med å presentere en "los" regning på 16 000- da har vi jo snudd våset til noe som kan gi skipperen en lærepenge. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
CapD Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Hva med å presentere en "los" regning på 16 000- da har vi jo snudd våset til noe som kan gi skipperen en lærepenge. Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Jeg sier meg enig med signaturen Gunga Din. Her smyger man seg inn. Og tar ansvarte hvis man går på. Dette må ha gått fort. En seilbåt tar ingen skade, bortsett fra kosmetisk, av å gå på i 2-3 knops fart. Beløper det seg til over 8k, må det ha gått mye fortere. Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 10.Januar.2007 Del på Facebook Svart 10.Januar.2007 Hei Må si at jeg er utrolig overrasket av "kravet" fra den såkallte skipperen. Tanken med å prøve å stille noen andre til ansvar i dette tilfellet, ville ikke streifet meg engang. Med en båt til 2 mill, vil jeg tro det fulgte med både ekkolodd, samt den "lille pinnen" som en regulerer farten med. Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.