TideRace Svart 28.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 For ikke å komme i for stort økonomisk ansvar i etterkant, foreslår jeg da denne for deg, Lasse: http://www.skrotnissen.no/index.php?act=vi...ef03825126376a4 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Har da meldt min interesse for kikkert: - 7 x 50 - peilekompass - førsteklasses optikk Avventer utvikling i saken. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Samme her. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 (redigert) Har i tilegg nattskikkert. Brukes ved nattseilas f eks ved å sjekke event staker, skjær osv. Nyttig som supplement. Et oppdatert på kikkertfronten. Fortell hva valget ble. Redigert 28.Januar.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
abbor Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Og da er vi straks over i klassen til Leitz, Zeiss som faktisk frister mer. Har en Zeiss 7x42 som er fullstendig uten konkurrenter i optisk kvalitet, skulle gjerne hatt denne som vanntett , men man kan ikke få alt... sier kona Zeiss har så absolutt konkurenter, Swarowski er like bra og Leica er enda bedre. Har fulgt med på tester både i Norge og utlandet samt sett på kikkerseksjonen på engelske og amerikanske fugleforum. Prøvde de forskjellige toppmodellene for et par år siden, endte tilslutt opp med Nikon HG som er deres toppmodell, denne er nesten like bra som de mellomeuropeiske men jeg greide å få den til halvparten av prisen av de andre. Zeiss kikkerten din tåler nok like mye vann som en marinkikkert. Noe som kan være et problem med enkelte av de dyre standardkikkertene er at huset kan være laget av magnesium, dette går ikke alltid like bra sammen med sjøvann. Funderer selv på en Focus Nautica CF 7x50 marinkikkert, denne kom bra ut i testen i BM og koster bare 1495 ikke 2700 som det sto i BM. Nikon kikkerter er generellt en god del bedre enn Steiner i samme prisklasse så for den som vil ha en mellomklasse kikker er nok Nikon CF WP et godt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 vilken nattkikkert har du baatsman? en sådan der militär sak? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 (redigert) Night Force NZT-300EX Super Night Genr. 1+ Hendig restlysforterker (nattkikkert) i nytt designe. Ny modell, innebygget I/R lyskilde. Coated optikk. Indikatorlampe for av og på Indikatorlampe for I/R 50 timers driftstid med 1 stk batteri CR123 Kun 500 gr. Denne har jeg. Fikk ikke lastet opp bilde, kostet 4990,- når jeg kjøpte den. Ser nå att du får den for 3990,- Redigert 28.Januar.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 funker den bra? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Nattkikkerter klassifiseres etter det de kaller Generasjon. Det kun de laveste (dårligste) generasjonene som er tilgjengelig for Per og Pål. Se http://www.kikkertspesialisten.no/nattkikkert.htm Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 (redigert) Har noen denne kikkerten? Nikon Sprint IV 8x21. Har brukt den mye ute og har fungert bra, men jeg har aldri brukt den på sjøen. Redigert 28.Januar.2007 av C-marine (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
baatsman Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Fungerer bra til vårt bruk. Nattseilas, ved leder inn til havner kan den gi deg observasjoner som gir deg trygghet i manøveringen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
olpi Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 TESTER AV KIKKERTER. Trykk på tester av kikkerter øverst til høyre på siden. På ny side kommer det opp en tabell nederst. Velg den øverst til høyre, der er tester av bl.a. 7X50 kikkerter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 får du en sånn 'grönn bilde' som vi ser på TV fra irakkriget? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Har noen denne kikkerten? Nikon Sprint IV 8x21. Har brukt den mye ute og har fungert bra, men jeg har aldri brukt den på sjøen. Dette er nok etterfølgeren etter den jeg nevnte tidligere i tråden. Virkelig en bra kikkert.Desverre ikke vanntett. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
baatsman Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 får du en sånn 'grönn bilde' som vi ser på TV fra irakkriget? Helt korrekt. Du tar av beskyttelsen når det blir mørkt. Tar du av glasset på fagtid , kan den ødelegges Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Astor Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Dette er nok etterfølgeren etter den jeg nevnte tidligere i tråden. Virkelig en bra kikkert.Desverre ikke vanntett. Suzuki Du må få deg en lukket båt, så slipper du tenke på om den er vanntett eller ei. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Suzuki Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Du må få deg en lukket båt, så slipper du tenke på om den er vanntett eller ei. Overlater til dere dieselavhengige å bli innsperret på lukket avdeling. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Overlater til dere dieselavhengige å bli innsperret på lukket avdeling. Suzuki vi burde ha ett spesialforum for 'dieselavhengige' ....o minst 10 000 inlegg der för dom blir insläppta bland oss .... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 vi burde ha ett spesialforum for 'dieselavhengige' ....o minst 10 000 inlegg der för dom blir insläppta bland oss .... Du kunne jo tatt i da Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
olpi Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 (redigert) Overlater til dere dieselavhengige å bli innsperret på lukket avdeling. Suzuki Vi har valget mellom å styre ute eller inne. Velger det som passer best. I drittvær er det best inne Kikkert som er vanntett og helst flyter vil jeg likevel gjerne ha. Denne får bra omtale i testen jeg henviste til tidligere: Koster 2995,- HER, men det kan man sikkert prute ned en del hvis mange kjøper. Redigert 28.Januar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 'tyckte jag to i'..........vi kunde ju ha, att dom måste bli nominert av 2, som ingår i vårt sellskap....... det hade gjort det ''omöjligt'" o komme in..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Har egentlig en Steiner i bestilling, men det gjenstår og se om den kommer. (Jubileum). Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 'tyckte jag to i'..........vi kunde ju ha, att dom måste bli nominert av 2, som ingår i vårt sellskap.......det hade gjort det ''omöjligt'" o komme in..... Hei Gunga Din... Vedlegger en liten ordbok for dere seilere... kjekk å ha hvis dere skulle gå surr i all terminologien dere er selvpålagt å følge. Merk spesielt betydningen av "Kompass" siden det er en av ingrediensene i kikkert-diskusjonen her: (PS! mulig dette er lagt ut før... bær isåfall over med meg ) Bom: Liggende mast, som ved siden av billig cognac,- er vanlig årsak til hodeskader ombord. Båtshake: Kjepp med en krok, benyttes for kjapp kastrering på glatte dekk. Dekk: Rask kommando til skipshunden, kan også være golvet ute på båten. Dregg: Jernskrot som det skulle ha vært festet en tamp (se: Tamp) før man slenger det over bord. Dørk: Golvet inne i båten. Grunne: Bevegelig og stadig flyttbar forhøyning av sjøbunnen. Se Sjøkart. Kapell: Oppsamlingsplass for fuglemøkk. Kaptein: Svinet i båten. Kjølsvin: Svinet under båten. Kompass: Idiotisk sted for oppbevaring av sprit. Kompasset kan også benyttes for å finne grunner (se Grunne), der man ofte hensetter båten med den aller største presisjon. Køye: Ynkelig soveplass i båt der friske mennesker blir vannskapte. En køye kan også med en viss grad av vanskelighet benyttes for å skape nye mennesker. Lovart: Bør man ikke kaste opp eller pisse i. Reling: Kanten på båten; gjerne der man har siste kontakt før man ramler over bord. Ruff: Sted å plassere krumbøyde og ellers vannskapte mennesker. Seil: Stort tøystykke påmontert båten for raskt å kunne velte denne. Mast: Utmerket lynleder påmontert tau og andre remedier. Sekstant: Utrustningsdetalj for ytterligere feilnavigering. Sjøkart: Kart over vannet, ideelt for å kjapt identifisere nylig påkjørte grunner,(se Grunne) Sluse: Heis for båter. Tamp: Obsternasig drittunge ombord. Vannlinje: Bør ikke gå over taket på ruffen Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Derfor jeg ble stoppet, har 2 kompass. Kvoten gikk der. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
olpi Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Sendte en forespørsel til kikkertspesialisten om hvilken marienkikkert med kompass til ca 2000-3000 de anbefalte. Sa at de gjerne kunne komme med et tilbud til oss. Så får vi se hva som dukker opp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.