Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Hei.

Ein "god" lyssterk kikkert til 2000 finnes desverre ikke.

Det er desverre slik at god optikk koster flesk.

 

I jaktsammenheng (skumringsjakt) er du avhengig av en lyssterk handkikkert, visst budsjettet tillater at du kan velge på øverste hylle( og kona ikke får vite det...) , så ender du opp med Nikon eller en av dei tyske.

Opticron som er nevt, har hevdet seg overraskende bra i tester i forhold til pris.

 

Først må du bestemme hvor mye du vil legge i en kikkert, deretter må du studere sammenligningstester for denne prisklassen.

 

Eg har en til ca 2000 i båten og er storfornøyd med den.

Den til jakt er tysk og koster noe mere....

 

Mvh Andrea

Link to post
Share on other sites

Siden kona ikke er fast leser på Båtplassen tar jeg sjansen og melder min interesse for kikkert jeg også. :lol:

 

Regner med at det blir satt opp en bestillingsliste når det blir bestemt hvilken vi skal gå for.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Deler oppfatningen om at lysstyrken er viktig.

 

Her blir det interessant å se hva "utforskerne" på denne tråden kommer frem til og vil anbefale.

 

Selv bruker jeg noen ganger lys-papir testen for å sjekke lysstyrken til kikkerten:

 

Dette utføres ved at kikkerten rettes mot en lyskilde og at lyset faller ned på hvitt papir med øyestykket nærmest papirarket.

Fargenyanser/gråtone på den avbildede lyse flaten sier noe "grovt" om lysstyrken. I alle fall ifølge Zeiss.

 

Jeg har bl.a. en Tasco offshore 21 som kommer svært dårlig ut med denne testen -men kikkerten er "brukbar" under gode lysforhold - mener barna.

 

Jeg har en Zeiss Dialyt 8 x 30 B som er fantastisk på fjellet - lyssterk som den er.

 

Men denne er "ubrukelig" på sjøen grunnet for liten lysåpning (30) og litt for stor forstørring (8).

 

7 x 50 kikkert er den maritime kikkert.

 

Deler også oppfatningen om at de som ønsker en god kikkert må være villig til å legge i noen kroner.

Link to post
Share on other sites

Ja, Fujinon 7X50 FMTRC-SX-2 kommer veldig bra ut, men det er litt dyr (for meg) :smiley:

 

Optocron Marine-2 7X50 kommer også meget bra til en mye lavere pris. Som du er er det bra karakterer på den også selv om den ikke nokker 11 på det meste :wink:

Ulempen er plastikkhuset da hvis man er veldig hardhendt :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest testen som OLPI viser til,

skjønner jeg at jeg allerede har en svært god kikkert.

 

Den fikk omdømmet:

 

"Beste kikkert vi har sett - Meget tung"

 

Interessant - da skjønner jeg bedre hvorfor jeg har sett hva jeg har sett..

 

Vi andre må nøye oss med god hørsel, Roald! :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kanskje det går an å ta kontakt med Seatronic, Moss, og høre hvilken pris man kan få ved samlebestilling av større antall?

 

Jeg glemte forøvrig å stille spørsmål om hvor "solid" testen til Trond Haugskott og Odd Magne Øverland ansees blant

de forskjellige kikkert-produsentene.

 

Det er sikkert utført tilsvarende tester i andre miljøer, og det ville være av interesse å se om resultatene gjentas andre teststeder.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sammenlignet litt med kikkertspesialisten og Seatronic for å se på pris.

 

Fujinon FMTRC-sx-2 Kikkertspesialisten Kr. 6995,-

Fujinon FMTRC Seatronc Kr. 5950,-

 

Om -sx-2 er uteglemt hos Seatronic eller om det er to forskjellige kikkerter, vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at de er like. I så fall er Kikkertspesialisten dyre i utgangspunktet. Da hjelper det lite med -10%

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

hvis man ser ned i okularet, og ser på den "lyse " prikken, kan man generelt si at jo rundere " lysflekk ", jo bedre optikk. Er " det lyse feltet " veldig kantete og grovskårent, er optikken som regel ditto..

 

Jeg ønsker meg også ny kikkert. Min 2500kr TASCO fra Ilerød, har havarert for andre gang. Nå er Ilerød historie, og garantien likeså, siden de importerte den sjøl..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

De dyre kikkertene fås kjøpt for halve prisen i Tyskland.

 

Sjøl har jeg en billig en kjøpt på Stavanger båt messe i 2003 750 kr. (tror jeg)

Og den er heilt topp.

Det jeg ikke ser med den, ser jeg heller ikke med en til 15.000.- :smash:

 

Men vi er jo ikke alle helt like :cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Dette er et seriøst forum og en seriøs tråd.

 

Men, synet vårt starter med å avta fra vi er i sen pubertet.

 

Noen av oss er så uheldige at øyelinsen - som har mye proteiner (eggehvitestoffer) - ganske tidlig begynner å få en gråaktig krystallering,

som på folkemunnet kalles grå stær.

 

All verdens gode kikkerter fjerner ikke den grå stæren.

 

For de av oss som har godt syn er det fysisk slik at dess bedre opptikk, dess bedre muligheter for gode visuelle observasjoner.

 

Heldigvis har dette ikke å gjøre med smak og behag, men med fysiske lovmessigheter.

 

Jeg går for en god kikkert.

 

Flott om vi klarer å få kvantumsrabatt hos Seatronic på Fujinon - jeg trenger en til ombord.

Link to post
Share on other sites

Sammenlignet litt med kikkertspesialisten og Seatronic for å se på pris.

 

Fujinon FMTRC-sx-2 Kikkertspesialisten Kr. 6995,-

Fujinon FMTRC Seatronc Kr. 5950,-

 

Om -sx-2 er uteglemt hos Seatronic eller om det er to forskjellige kikkerter, vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at de er like. I så fall er Kikkertspesialisten dyre i utgangspunktet. Da hjelper det lite med -10%

 

Trykker man på linken for mer spesifikajoner på Fujinon hos Seatronic så betegnes den med SX ikke SX2.

Regner med at SX2 er en nyere utgave. Prisen er 6701,- for SX2 hos kikkertspesialisten iflg deres prisliste.

 

Tillegg: "Kikkert SX-2 lansert 2003 og har ny coating, forbedret nakkereim og okularlås og er grågrønn gummiarmering.

Utgått kikkert SX hadde svart gummiarmering. Det står trykt kun SX (ingen tall) på gummien på både nye og gamle SX-modeller."

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse kikkertene blir dyrere og dyrere. :cryin:

Betyr det at Nikon CF WP Compass som tråden startet med ikke er aktuell?

 

Nei, sikkert ikke. Tror vel at de færreste legger 6-7000,- i en kikkert til båten, men noen vil jo gjøre det.

Jeg skulle gjerne hatt en slik, men det er for dyrt for meg.

Synes 2-3000,- må være mer en nok for meg.

Det jeg også tenkter litt på når jeg skal kjøpe er at det er bra garanti på kikkerten. Vet ikke hvor lett det er å få ordnet med en kikkert som er kjøpt utenlands. Reklamsjonsmuligheter i.h.t. kjøpsloven er det jo ikke, men fabrikkgarantien bør jo gjelde uansett. Det forutsetter at det er en seriøs norsk importør av kikkerttypen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...