Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

tycker absolut ni skall ut i butikker / messer o se på de olike merkena innan ni bestämmer er !

 

 

Min Kamakura(tillv i Japan) har som sagt individuell fokusering. steller in den en gang för resp öga o sen

er det klart!

 

 

(det finns dokk en nackdel med individuell fokus, o det er ner "kokken, fokkeslasken o Co" skall låne den

o begynner o skruve........, men det er sånt man får ta om er snill o låner ut den ! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sitter "outbroad" og venter på forsinket fly hjem, og kan derfor endelig bruke tiden på noe fornuftig her... :smiley:

 

Viser til tidligere innlegg i denne tråden hvor jeg har tatt på meg å sjekke pris på Nikon CF WP (OceanPro) Compass. Dette er en 7x50 kikkert som leveres med 25 års garanti, linsedeksler, mykveske og flytereim.

 

Beste tilbud er kommet fra en US-leverandør og er på USD 224.99.

Frakt for 10 stk blir USD 194,48, eller USD 19.50 /stk.

 

Hvis vi runder av stk pris til USD 245.00 inkl. frakt, blir dette i Nkr. ca. kr 1515,- med dagens kurs (29/1-07).

En så stor eske vil vel alltid bli underlagt tollbehandling, så mva vil tilkomme (det er ikke toll på optikk).

Sluttprisen vil da bli ca. Nkr 1895,- levert i Norge inkl. mva.

Tilbudet er fastsatt som over, men jeg setter forbehold om at prisen vil kunne avvike noe ved valutasvingninger i forhold til kjøpstidspunkt, evt. videre frakt i Norge, mm.

 

Jeg ser mange vurderer andre typer kikkerter, også av de som viste interesse for et fellesinnkjøp av

denne Nikon-modellen. Jeg antar derfor at noen revurderer denne.

 

For de som er interessert, tror jeg alikevel at dette er mye kikkert for pengene.

 

Jeg kommer ikke hjem før over midtnatt og leser ikke BP (eller IM) i dag,

men sjekker opp tråden og evt IM i morgen.

 

Interesserte kan også følge tråden og se tidligere innlegg fra meg og andre vedr denne og andre kikkerter,

samt forutsetningene for et felles innkjøp.

 

Ha en fin kveld videre på BP, det blir sikkert frisk bris her, med eller uten kikkert :wink:

 

 

(Beklager mange rettinger, men har probl med trådløst nettverk)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med å bli med på dette som Phoebe beskriver.

 

Jeg bestiller forpliktende 1 stk til barna.

 

Selv bestiller jeg Fujinon fra Seatronic - har fått brukbar pris fra dem fordi jegt har handlet mye der opp gjennom årene. De vil vel forsøke å beholde en "dum" kunde.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar på mitt spørsmål om KAMAKURA fra Kikkertspesialisten. Som dere ser besvarer han også en del mer.

 

Hei! Vi har ikke lest testen i Båtmagasinet. Hvis Nikon-kikkerten blir betegnet som et godt kjøp der, styrker det Nikon-kikkertens stilling som et godt alternativ. Hvis den blir rangert som et «Best Buy» i test i utlandet, behøver den ikke være noe godt kjøp i forhold til andre kikkerter i Norge fordi prisen i Norge er mye høyere på Nikon enn i utlandet.

 

Vi har dessuten lært oss å ikke stole på andres tester enn våre egnet. Et eksempel er Vi Menns test av båtkikkerter for et år siden, hvor en dårlig og upålitelig Kina-produsert kikkert gikk til topps som beste kjøp. Vi har selv testet denne kikkerten inngående.

 

Dere ønsker å gå grundig til verks når det gjelder valg av kikkert. Ettersom forskjellige tester i blader og tidsskrifter gjerne konkluderer totalt ulikt, er det eneste dere kan gjøre å teste selv. Hvis dere vil ha tilsendt en Opticron-modell, står vårt tilbud om utlån ved lag ettersom disse bestselgerne alltid er lagervare hos oss.

 

En av grunnene til at alle kompass-båtkikkerter på markedet (unntatt Nikon-kikkerten) har individuell fokusering på hvert okular, er enkelhet under bruk idet du slipper å fokusere. En annen fordel er robusthet. En av de mest sårbare trekkene ved senterfokuserte kikkerter en den utvendige broen som holder okularene sammen og skyver dem ut og inn under fokusering. Går kikkerten i dørken, blir broen gjerne slåss skjev.

 

Kamakura Seamaster har vi ikke kjennskap til, men Kamakura er et kvalitetsstempel. Kamakura er en av de største kikkertfabrikkene i Japan og produserer kikkerter for bl.a. anerkjente merker som Kahles, Minolta, Kowa, Opticron m.fl. Står det Made in Japan på kikkerten, kan du være trygg på at Kamakura Seamaster er en god kikkert. Hvis dette merket har fått seg importør i Norge, har vi ingen motargumenter mot å kjøpe denne kikkert. Kjøper dere fra utlandet, vil dette skape problemer for den enkelte av dere hvis/når det oppstår problemer og reparasjon eller garanti blir nødvendig.

 

Kamakura Seamaster og Geonav-kikkerten er etter alt å dømme samme modell under to forskjellige navn.

 

Ettersom disse to kikkertene åpenbart er produsert av Kamakura, kan dere være trygge på at optikken er god. Påse at modellen har metallhus hvis dere vil være trygge på robusthet/holdbarhet! Hvis spesielt hengslingen mellom de to kikkerttubusene er i plast, ville jeg tenkt meg om to ganger – med mindre lav pris er viktig.

 

Fujinon FMTRC-SX2 er i følge KikkertSpesialistens tester den optisk sett beste båtkikkerten på markedet. Heller ikke robustmessig er det noen som slår den. Vekten på omtrent et halvannet kilo er riktig nok mer enn de fleste av våre kunder tolererer. Denne toppmodellen fra Fujinon er et godt og trygt kjøp. Styr unna den rimeligste båtkikkertene fra Fujinon, for de er ikke produsert av Fujinon selv, men i Kina.

 

Lykke til med valget! Håper vi har vært til hjelp.

Et råd til slutt: Kjøp i Norge – det er dere trygge bl.a. på grunn av vår meget gode kjøpslov.

 

Beste hilsen

Jon Arne Sæter

 

KikkertSpesialisten AS

Egganvegen 10

NO-7081 Sjetnemarka, Norway

Tel +47 72884800 Fax +47 72884801

Link to post
Share on other sites

Hvordan er så FMTRC-SX2 å bruke i skummring på sjø og har den lys i kompasset som Nikon 7X50CF WP.

 

Hva blir forskjellen mellom dem egentlig???

 

Optisk kvalitet. For å sitere båtnagsinet på førstnevnte: " ... hvilket bilde! Skarpt som forventet, men med en enestående kontrast. Fujinons bilde skiller seg fra mengden. Skarpheten og kontrasten er vanskelig å forklare, men man bør ikke være ekspert for å legge merke til at her er det noe ekstra... .

Så er den mer solid - blant de aller beste iflg tester. MIL SPEC koster ofte litt å få til.

Så var det prisen da - og da blir det feil å sammenlikne de to.

 

Vil få legge til at årsaken til at jeg ikke velger NIKON ikke har med at jeg opfatter den som dårlig.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da forslår jeg at man finner 3 gode modeller i passende prisklasser fra samme leverandør, og forhandler frem rabatt på grunnlag av det.

Så kan man bestille den man ønsker, og likevel oppnå fordelene med felleskjøp.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Da forslår jeg at man finner 3 gode modeller i passende prisklasser fra samme leverandør, og forhandler frem rabatt på grunnlag av det.

Så kan man bestille den man ønsker, og likevel oppnå fordelene med felleskjøp.

 

 

Da blir trolig jeg også med. Rundt 2000kr.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...