Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Denne ser kjekk ut, Nå som dollaren skal ned til 5 kr igjen og muligens under.

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=444395&cat=4914

 

En kjekk duppeditt., eller en nytteting, muligens så kan den gå under Sikkerhetsutstyr, og slikt kan ikke kona si nei til.

Flott julepresang.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Denne ser kjekk ut, Nå som dollaren skal ned til 5 kr igjen og muligens under.

 

Ja, det var det ekspertene sa i høst, men nå har den kommet ned igjen til underkant 6,50 etter å ha hatt kursen mot syv kroner! Så lytt til ekspertene og gjør det motsatte, etter mitt syn.

 

Og konklusjonen på dette innlegget? Jo, ganske enkelt at jeg idag gikk til innkjøp av denne kikkerten fra Biltema til den nette pris av 899,- og godt fornøyd så langt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det ekspertene sa i høst, men nå har den kommet ned igjen til underkant 6,50 etter å ha hatt kursen mot syv kroner! Så lytt til ekspertene og gjør det motsatte, etter mitt syn.

 

Og konklusjonen på dette innlegget? Jo, ganske enkelt at jeg idag gikk til innkjøp av denne kikkerten fra Biltema til den nette pris av 899,- og godt fornøyd så langt!

 

Penga er til for å brukes, ikke spares. plutselig er liver slutt, eller sterkt begrenset, kjøp deg en dyr ,stor kikkert,

Det er på utstyret, godtfolk kjennes. :giggle:

 

Ha en flott kikkert-sommer. :sweat::lol:

 

hilsen

innehaver av Canon 18 x 50 med stab. (slå den )

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

På Færderseilasen hadde en av mannskapet med seg en Leica-kikkert til 10k. Jeg utfordret han til å lese av seilnummeret på en båt som lå i horisonten med den først, og deretter prøve med min Canon med stabilisator. Leicaen var nok en smule mer lyssterk, men ellers ble den enkelt og greit utklasset av stabilisatoren. Canon 10x50 er mye mer lyssterk enn Fujinon sin, men demper ikke store bevegelser like godt (jfr test Roaldbj og undertegnede utførte tidligere i denne tråden). Det eneste jeg har å utsette på min kikkert er at den bruker litt for mye batterier.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er klart at det er mulig å benytte en "ordinær" 7 x 50 kikkert. Jeg har to Fujinon 7 x 50 FMTRC-SX med 7garder 30 min synsfelt og peilekompass.

De er absolutt greie til mange formål - særlig når sjøen er relativt rolig..

Når jeg ønsker å se små detaljer, som toppen av lateralmerker og kardinalmerker i litt sjø, er jeg imidlertid ikke i stand til å holde kikkerten så rolig at jeg kan se toppkonturene - trass i at jeg har syn 6/6 (1.0) for hvert øye.

Jeg har opp gjennom årene forsøkt forskjellige stillinger for å motvirke bevegelser av den håndholdte kikkerten, men det var først da jeg begynte å bruke kikkert med stabilisator at det "gikk opp for meg" de fantastiske fortrinnene stabilisatoren gir.

Eneste ulempe med min stabilisatorkikkert er at den ikke har innebygd peilekompass.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

http://www.iceinspace.com.au/binoreviews.html

 

Canon 15x50 IS

Pros:

Excellent optics and reasonably flat field.

Very light and responsive focus adjustment

Vomfortable to hold although a little heavy

Threaded base for attachment to a tripod

Cons:

Slight drift in focus due to IS system

Dont come with objective lens covers

Reasonably heavy battery use.

 

 

Fujinon Technostabi 14x40 IS

Pros:

Excellent optics and reasonably flat field

Excellent image stabilization system

Good focus mechanism but not as light as the Canons

Cons:

A little jittery when panning if not held horizontal (more specifically if tilted to the right)

no facility for mounting on a tripod.

Also dont come with objectine lens covers

 

In summary, the Canon 15x50 gives a more pleasing view of the night sky (IMHO) because of its extra 10mm of aperture, slightly higher magnification and slightly wider field of view (4.5 deg. compared to 4 deg for the Fujinons). A 10mm increase in aperture in the 40-50mm range certainly makes a difference. More stars are visible and the image just seems to come alive compared to the Fujinons.

 

The Fujinon 14x40 , with its superior image stabilization, will probably get more use with terrestrial viewing. Having said that, this is probably what they were designed for, especially marine use where they are superior at image stablization in rough conditions.

 

I am now the proud owner of 2 sets of binoculars and probably will be for some time.

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Fikk prøvd Fujion 14X40 ombord i min 20 fots Hardy i kjøvannet av Hurtigruta inn til Trondheim.

Endel "skvakkelsjø" over Korsfjorden, men kikkerten fungerte utmerket.

Stabilt bilde selv med mye bevegelsen i den lille båten!

Meget fornøyd fortsatt!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg tenkte å ønske meg en kikkert i julegave i år men hvilken prisklasse må jeg opp i for å få noe bedre enn den jeg har i dag som jeg arvet fra bestefaren min, tror den er fra 60tallet. Tror det er en 7x40 om det er noe som heter det. Den er ihvertfall så sliten nå at jeg må ha en ny.

 

Kjøpte forresten en sak til 600.- for et par år siden, håpløst dårlig å se med og når noen satte seg på den så knakk den i 2.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...