Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Tror det er viktig ved samlekjøp, og velge en levrandør som kan levere i flere segmenter. Som jeg leser her

ønsker noen en high-end kikkert, mens andre ønsker en mid-end.

 

For dere som ønsker kikkerter, hvorfor ikke prøve importør-leddet. Si at de for en subjektiv test tilbake. Roalbj hørers ut som en som tester

utstyr litt over middels. Ikke føl det som ett kall, men i en test er fremstilingen viktig for en levrandør. Nevnte da deg i forbifarten :wink:

Det finnes mange her som ville tatt den utfordringen.

 

Vil tro att enkelte importører vil være positive til dette. Selv om dette er reklamefritt, så er det medlemmene her som står ansvarlig for

innkjøpet har ikke noe med ledelsen av forumet å gjøre.

 

En seriøs importør, kan fort lukte mersalg. Event for du baatplassen-logo for at det ikke skal kome i konflikt med forhandlerene.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

NIKON solgt av en AUTORISERT forhandler, har verdensgaranti. Dvs at man får en garantilapp, og trenger man service, skal kikkerten ( eller kameraet, gjenstanden ) leveres på nærmeste NIKON forhandler.

 

Suzuki

 

Hei!

 

Som Suzuki skriver over, har Nikon verdensgaranti når det selges via autorisert forhandler.

Garantitiden er 25 år. Det er en forutsetning at vi anskaffer gjennom en anerkjent web-forhandler

som er autorisert av Nikon.

 

Til de som er kommet til denne tråden i ettertid:

 

For meg er det aktuelt å anskaffe en fullverdig marinekikkert som er anerkjent og som kan betegnes blant

"det beste" i den midtre prisklassen. Jeg har allerede en 10.000-kroners kikkert til jakta og trenger ikke en til i denne prisklassen.

 

Etter noe tids websøk og reseach blant "kjennere", samt en ytterligere bekreftelse

i kikkerttesten i Båtmagasinets januarnummer (2007), er mitt valg falt på Nikon CF WP Compass.

Det finnes sikkert mange bedre kikkerter, men neppe i denne prisklassen.

Det er derfor kun for denne kikkerten jeg ser etter en seriøs leverandør, enten fra Tyskland eller USA.

 

Jeg har fått tilbakemelding fra 3 forretninger og venter på ytterligere 3, før jeg tar et valg.

Som nevnt over, er det mange som selger der ute, men selv om jeg gjør dette på denne måten for å få den rimelig,

betaler jeg alikevel gjerne noen dollar ekstra for å få med full garanti og tryggheten ved at forhandleren er autorisert og seriøs.

 

Prisen er (med dagens kurs) ca. 2000,- Nkr og forutsatt at ikke tollen lukter seg fram til pakken,

kan du være heldig å få den rett i postkassa for denne summen. Min erfaring med tidligere kjøp

i utlandet er at det kan være litt tilfeldig om pakken blir tollbehandlet.

I verste fall tilkommer det kun mva (det er ikke toll på optikk), og vi snakker da om en pris på ca. 2500,- .

Prisen i Norge varierer mellom 3495,- og 4500,- på denne over disk hos forhandlerne.

 

Jeg kommer tilbake til hva svarene gir av muligheter og valg.

Imidlertid kan jo hvem som helst av dere gjerne kjøpe en annen kikkert i andre prisklasser etter valg.

Noen av forhandlerne har et fantastisk utvalg i alle de "store merkene", så det er bare å velge og vrake.

Billigere enn her hjemme er det uansett, regn med en besparelse på ca. kr 1000,- og oppover avhengig av prisklasse

(og ditt lokale tollkontor :cryin: ).

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant denne teksten hos kikkertspesialisten om NIKON. De selger også NIKON, og jeg sender en mail for å høre om beste pris på Nikon CF WP Compass fra dem.

 

TEKST:

 

Nikon er en verdenskjent kameraprodusent som også leverer kikkerter og teleskop. Nikon kikkerterprodusereres i dag ved forskjellige fabrikker i Japan og Kina, noen av disse er delvis eller helt eid av Nikon. De fleste kikkertmodellene fabrikeres eksklusivt for Nikon, men noen leveres også til konkurrerende kikkertmerker.

 

Nikons leveringsprogram omfatter rimelige såvel som noen av markedets beste og mest kostbare kikkerter. Den norske veiledende utsalgsprisen har i mange år vært betydelig høyere enn i andre land. Kunder som har vært opptatt av høyest mulig kvalitet i forhold til pris, har valgt andre kikkertfabrikater selv om Nikon-forhandlere har lokket med store rabatter.

 

Høsten 2005 skiftet Nikon importør i Norge. Den nye importøren har opplyst oss at prisene vil bli lavere, men har ennå ingen tilgjengelig prisliste. Inntil videre bør kunder som er opptatt av høyest mulig kvalitet i forhold til pris, velge andre fabrikater. Du finner for tiden ikke Nikon kikkerter i vår prisliste, men vi gir deg pristilbud på forespørsel. Oppgi ønsket modell.

Link to post
Share on other sites

Nikons leveringsprogram omfatter rimelige såvel som noen av markedets beste og mest kostbare kikkerter. Den norske veiledende utsalgsprisen har i mange år vært betydelig høyere enn i andre land. Kunder som har vært opptatt av høyest mulig kvalitet i forhold til pris, har valgt andre kikkertfabrikater selv om Nikon-forhandlere har lokket med store rabatter.

color]

 

Jeg har allerede kontaktet Kikkertspesialisten.no.

De markedsfører i første rekke sin egen kikkertserie fra Opticron som konkurrent til Nikon.

I samme prisklasse virker disse spinklere bygget, har ikke innebygget lys til kompasset, osv.

For meg er dette valget uaktuelt.

 

Jeg har i mange år hatt "tungt" Nikonutstyr innen foto, og regner ganske sikkert med at

Nikon neppe hadde satt logoen sin på en kikkert som ikke innehar den samme kvaliteten som

de leverer på fotosiden. Jeg er derfor ikke redd for kvaliteten. :wink:

Link to post
Share on other sites

2. Japanese brands

 

Canon Co. (I.S. series, Porro variants?)

Nikon Co. (High Grade series, Monarch series,RAII, Spotter series: Roof; Prostar series, Superior E series, E series, Action EX series: Porro)

Fujinon Co. (FMTSX, MTSX series: Porro)

Kowa Co. (BD series: Roof)

Pentax Co. (DCFSP/XP series; Roof, UCF series: Inverted Porro; PCFV/WP/XCF series: Porro)

Olympus Co. (EXWPI series: Roof)

Minolta Co. (Activa, some are Roof, some are Porro)

Vixen Co. (Apex/Apex Pro: Roof; Ultima: Porro)

Miyauchi Co. (Specialized in over-sized Porro binocualars)

 

 

P.S. Many of the above are OEM products of Kamakura or Chinese manufacturing plants.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Binoculars

 

her er oxo en test som praktiskt båtägande gjort

 

http://www.maringuiden.se/data/marinborsen/doks/25523.pdf

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

her er oxo en test som praktiskt båtägande gjort

 

http://www.maringuiden.se/data/marinborsen/doks/25523.pdf

 

Jo, denne fikk veldig bra tilbakemelding i Båtmagasinet også, Gunga Din.

Forstår også at du er veldig fornøyd med din.

 

Har sjekket litt rundt etter denne på US- og tyske sider også,

men uten å finne noe interessant.

Både pris og leverandør må stemme.

Link to post
Share on other sites

http://us.binnacle.com/index.php?cPath=9_1...t=3a&page=1

 

Bushnel og Steiner

 

http://www.marine-super-store.com/posit/sh...=7&group=12

 

 

 

Har ikke erfaring med noen av forhandlerne. Men vil tro som Phoebe skriver at det betydelig å spare ved kjøp

i utlandet. Her spiller ikke reklamasjonsretten inn, når levrandørene har så lang world-wide garanti.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

jo brutus har du noen o sälja?

 

Tja. Kan kanskje få tak i noen. Man kan si de er brukbare, om de er vanntette har jeg ikke testet. Men de fleste jeg har vært borti er i 20x60. Det er egentlig litt for kraftig forstørrelse. Litt vanskelig og holde i ro på frihånd. Relativt god lysfølsomhet. Morsom rød coating på optikken og latterlig billige 450-500kr. Fin til mer ornitologisk bruk på stativ, eller som målkikkert.

Link to post
Share on other sites

En kjapp opptelling på IM viser 7 stk, men det er nok like mange som har vist interesse her på tråden

og som kanskje blir med når en bestilling blir aktuell. Tror ikke det blir vanskelig å samle 10 stykker.

 

---------------------------

MOD.INNLEGG:

Til info leveres denne kikkerten med linsedeksler, myk veske (skinn?) samt skikkelig flytereim (!)

Flytereim er ikke alltid standard tilbehør og koster gjerne 300-500 kr ekstra der hvor du må kjøpe denne ekstra.

---------------------------

 

Jeg har også bedt om tilbud på 10 ++, så det er her tilbudene vil ligge.

Skal en tur til utlandet tirs- onsdag denne uken (ikke US, dessverre...), men er tilbake onsdag kveld.

Jeg regner med at noe interessant bør ligge i innboksen da.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sendet som nevnt en mail for å sjekke hva NIKON kikkerten kunne leveres for fra Kikkertspesialisten.

Siden svaret er forholdsvis omfattende og uten noen pris så legger jeg det ut her. Nikon importøren i Norge tar vistnok ikke inn denne kikkerten iflg dem. Rart at den da blir testet av BM :rolleyes:

 

Her er uansett svaret:

 

Hei igjen!

 

Prising og rabattvirvar

Det er lett å bli lurt av rabatter. Bl.a. Nikon og Pentax har en ekstremt høy veil. utsalgspris på kikkerter i Norge. (NB! Kun i Norge, og det gjelder kun kikkkerter!). Eksempelvis vil en rabatt på 10 % på det seriøst prisede merket Opticron tilsvare kanskje en rabatt på 40-50% på Nikon eller Pentax. Denne sprikende prispolitikken blant importørene gjør det vanskelig for kundene å vurdere hvor gode tilbudene er uten at de sjekker hva kikkertenes egentlige pris er. Dette kan gjøres ved å sjekke prisen i utlandet, eksempelvis på www.binculars.com og www.opticron.co.uk.

 

Som nevnt i forrige mail finnes det i prisklassen 2000-3000 kr mye dårlige båtkikkerter. Nikons modeller hører med til disse. Og i særdeleshet en senterfokusbasert bptkikkert som dNIKON CF WP. Vi har ikke sett en eneste god senterfokus-båtkikkert som kan anbefales på hele markedet. Ingen av de beste produsentene bruker senterfokus på sine båtkikkerter. Kikkertene har induviduell fokusering som gjør de fokusfrie på avstander over 20 m.

 

Så godt som alle fabrikater i denne prisklassen har plastikkhus under gummiarmeringen, dårlig robusthet og relativt dårlig kontrast og optikk ellers. Opticron har de beste modellene i prisklassen. Her ser du en oversikt over de modellene vi anbefaler i prisklasse opp til kr 5500:

 

Nikon 7x50 CF WP Compass

Vi selger ikke denne modellen, og vet ikke om noen andre som gjør det heller i Norge. Sist vi var i kontakt med Nikon-importøren, sa han at denne modellen ikke lagerføres her i landet, men kan spesialbestilles fra Nikons Holland-lager.

 

Denne Nikon-modellen er en av de rimeligste og dårligste båtkikkertene fra Nikon. Den produseres etter all sannsynlighet i Kina og huset under gummiarmeringen er nok av plast (ikke metall). De beste Nikon-kikkertene er produsert i Japan og er av en helt annen klasse kvalitetsmessig enn denne, både robustmessig (metallhus) og optisk (skarphet, kontast, lysstyrke, motlysegenskaper etc). Prisene på disse ligger i 10 000 kronersklassen.

 

Denne kikkerten kalles i USA Nikon OceanPro. De selges der for USD 300, dvs. 1950 kr.

Ref: http://binoculars.com/site_search/index.ph...eld.y=0&t=1

 

----

 

Uansett hvor dere kjøper kikkertene fra, håper jeg at dere styrer unna dårlige Kina-produserte båtkikkerter på «billigsalg». Lykke til med valget!

 

PS Har dere behov for å se nærmere på en av Opticron-modellene, kan vi sikkert bli enig om et utlån for testing.

 

 

Beste hilsen

Jon Arne Sæter

 

KikkertSpesialisten AS

Egganvegen 10

NO-7081 Sjetnemarka, Norway

Tel +47 72884800 Fax +47 72884801

Link to post
Share on other sites

Det han skriver om senterfokus vs. fokusfrie kikkerter er viktig. Forskjellen er som natt og dag. Kikkerten justeres en gang for alle etter dine øyne, og så ser du skarpt på alle avstander. I forhold til å slite med finjustering/refokusering hver gang avstanden til det du skal se på endres.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det han skriver om senterfokus vs. fokusfrie kikkerter er viktig. Forskjellen er som natt og dag. Kikkerten justeres en gang for alle etter dine øyne, og så ser du skarpt på alle avstander. I forhold til å slite med finjustering/refokusering hver gang avstanden til det du skal se på endres.

 

Eing i det!

Denne :wink: kunne misforståes ser jeg nå i mitt forrige innelgg. :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...