Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Sendte en forespørsel til kikkertspesialisten om hvilken marienkikkert med kompass til ca 2000-3000 de anbefalte. Sa at de gjerne kunne komme med et tilbud til oss. Så får vi se hva som dukker opp :rolleyes:

 

Flott!

Fint om du legger resultatet her,- jeg skal gjøre det samme vedr Nikon-modellen.

 

Noe sier meg at sommeren 2007 vil preges av at BP-medlemmer lett vil kunne bli

gjenkjent og identifisert ute på skjærene via kikkertbruk, modell og merke ..... :lol:

Link to post
Share on other sites

vi kunde ju ha, att dom måste bli nominert av 2, som ingår i vårt sellskap.......

det hade gjort det ''omöjligt'" o komme in..... :lol::wink:

:eek::eek: Og så du.........Skal aldri gi bort flere oppskrifter på kaffedrinker!!!!!!!!!!! :wink::lol:

 

Flott!

Fint om du legger resultatet her,- jeg skal gjøre det samme vedr Nikon-modellen.

Hmm. Kan bli interessant dette. Burde egentlig investert i ny kikkert jeg også.

Link to post
Share on other sites

Må for min egen del si at jeg, etter å ha prøvd endel forskjellig, er kommet til at optikken i Leicas kikkerter er så til de grader mye bedre enn alt annet at når man først er blitt vant til skarpheten og lysstyrken, finnes ingen alternativ. Dersom en ikke trenger peilekompasset: se etter en brukt 7x42, og du har båtkikkert for resten av livet.

Forøvrig er de aller, aller fleste ordentlige kikkerter nitrogenfylte, noe som gjør dem absolutt vanntette.

Link to post
Share on other sites

:eek::eek: Og så du.........Skal aldri gi bort flere oppskrifter på kaffedrinker!!!!!!!!!!! :wink::lol:

Hmm. Kan bli interessant dette. Burde egentlig investert i ny kikkert jeg også.

sorry GeirFrode.....trodde du sov/ikke var inlogget...... :blush:

 

skall ikke föreslo noe dumt i framtiden.......

 

kafferdrinker er ju ett 'must' !!!! :smiley::smiley:

 

kommer du til Horten 2007?

 

 

appropå kikkerter.......dette er litt OT......

 

var på ferie för ca 25 år siden i US (under studietiden).... o var inom en Antikkaffär med mye maritimt....

der låg en kikkert fra en tysk ubåt .....enl försäljaren var varje tysk ubåtsoffiser utrustad med en

kikkert 'med korrigert linser' för det ev. synfeil som resp offiser hade.......

tyvärr så gikk ikke försäljaren med på min prutning...så kikkerten blev liggandes i butikken.....

noe jag angrer idag... :cryin:

(det var en super-kikkert med enormt fin optikk :smiley: )

 

 

men tilbaks til våre kikkerter

 

har lest noenstans att de kikkerter som lemper sig best i småbåt er 7*50.....

 

o sen lite beroende på hur intressert man er i navigasjon...så skulle jag rekommendere en med pejlkompass

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kjøpte "Den Helder" fra denne leverandøren http://www.oxo-optik.se/ på Sjøen for alle i fjor. Kr 1.495,- som messetilbud. Sammenlignet med Steiner til kr 5.995,- inne i messehallen og kunne i hvert fall ikke se noen forskjell i Steiners favør. Meget fornøyd med kjøpet etter en sesongs bruk. Særlig prisen tatt i betraktning.

Både vanntett og flyter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert ikke konkurrere i ytelse med Leika og Zais, men min Fujinon 7x50 med peilekompass til 2000,- er faktisk svært bra til prisen å være. Utrolig dybdestyrke gjør at jeg kun har stillet fokus en gang. Vanntett, nitrogenfyllt, flyter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert ikke konkurrere i ytelse med Leika og Zais, men min Fujinon 7x50 med peilekompass til 2000,- er faktisk svært bra til prisen å være. Utrolig dybdestyrke gjør at jeg kun har stillet fokus en gang. Vanntett, nitrogenfyllt, flyter.

 

Lurer på om ikke det er Fujinon som lager kikkertene til OXO, rem. Fijinon har i hvert fall en modell som til forveksling er klin lik min OXO. I utgangspunktet samme prisen også.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kikkert med peilekompass står også på min liste i år, men hvor jeg spanderer blir nok begrenset av at jeg trenger en sekstant også. En annen ting er at selv om det er moro å eie en dyr kvalitetskikkert så skal det være en bruksgjenstand som vil bli utsatt for små og store uhell. Selv om jeg, klok av skade, har et par billige kikkerter liggende i båten slik at barn og andre passasjerer kan titte rundt så er det alltid noen som helst vil bruke skipperens.

 

Med hensyn til kikkert med peilekompass vil det som alle andre kompass i båten ha en deviasjon som avhenger av hvor i båten du står når du peiler (og om det er en eller flere mobiltelefoner i nærheten). Dermed er det ikke så veldig viktig med nøyaktighet på 1° eller ½° og for småbåtbruk er det viktig med en skala det er lette å lese av når den aldri faller helt til ro fordi båten beveger seg.

 

Jeg er egentlig veldig fornøyd med mitt enkle Silva peilekompass og det er ikke ofte jeg trenger kikkert for å peile. Det jeg angrer litt på var at jeg ikke kjøpte modellen med lys, for å peile på fyr og lykter under nattseilas gjør jeg oftere enn å peile med kikkert.

 

Uansett, jeg tror det kan lønne seg å fiske litt hos forhandleren i forkant av Sjøen for alle, i håp om at de skjønner at et messetilbud på kikkerter vil bli godt mottatt.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte "Den Helder" fra denne leverandøren http://www.oxo-optik.se/ på Sjøen for alle i fjor. Kr 1.495,- som messetilbud. Sammenlignet med Steiner til kr 5.995,- inne i messehallen og kunne i hvert fall ikke se noen forskjell i Steiners favør.

Det kan godt hende at dette er en bra kikkert. Men forskjellen i kvalitet kan du ikke se når det er godt lys. Med godt lys vil nesten enhver kikkert fungere greit. Først når det skumrer vil de virkelig gode kikkertene med bra optikk skille seg ut.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har også gått i tanker om å kjøpe kikkert med kompass, og vil gjerne være med i et felles innkjøp omkring 2000 kr.

Har Phoebe bestemt seg for Nikon, eller avventes det andre forespørsler? :smiley:

 

Prøver meg med en oppsummering:

Phoebe skal hente inn priser på Nikon CF WP Compass fra utlandet.

Samme kikkert går også under betegnelsen Nikon OceanPro Compass i USA

Link to post
Share on other sites

Rart ingen har nevnt Bushnell tidligere. Jeg har forløperen til modellen som den som ble nevnt i BM testen, og etter 8 års bruk betrakter jeg den framdeles som en meget god og stabil kikkert til en overkommelig pris. Jeg har brukt kikkert i yrket i nærmere 40 år og ser overhodet ingen kvalitetsforskjell mellom min og naboens Swarkovski til 14.000.

 

Personlig synes jeg at Bushnell'en ble noe nedvurdert i BM-testen, men nå er det ikke sikkert at en gammel svensk los er den beste testeren. Det har lagt seg mye rart på hornhinnene når du har fylt 50 så støvkornet behøvet ikke nødvendigvis å befinne seg inni kikkerten.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at dette er en bra kikkert. Men forskjellen i kvalitet kan du ikke se når det er godt lys. Med godt lys vil nesten enhver kikkert fungere greit. Først når det skumrer vil de virkelig gode kikkertene med bra optikk skille seg ut.

 

Nei, det er vel riktig det, Lars Herman, men det er jo ikke så fordømt bra lys inni den messehallen - i forhold til dagslys f.eks. Uansett har jeg jo prøvet den nå en sesong, og den overgår alt annet jeg har har hatt av kikkerter i hvert fall - inkludert en Nikon. Så var den jo til og med relativt billig.

Jeg sier jo ikke det er verdens beste kikkert, men i forhold til prisen synes jeg det var et av mine relativt sjeldne gode kjøp.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at du har kjøpt noen dårlig kikkert. Det vet jeg ingen ting om. Men rent generelt er tilbud om å prøve kikkerten i fullt dagslys (og sammenligne med en DYR kikkert - like bra den billige jo...) et velkjent selgertriks.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne vært med på innkjøpet av ny kikkert, men det spørs om budsjettet tåler mer fornyelser denne sesongen. Min "gamle" Optisan Atlantic IV får vel duge denne sesongen også.

 

Venter med å ta en avgjørelse før prisen er fastlagt. Følger med....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her er svar fra kikkertspesialisten:

 

Takk for henvendelsen!

 

I prisklassen 2000-3000 kr finnes mye dårlige båtkikkerter. Så godt som alle fabrikater i denne prisklassen har plastikkhus under gummiarmeringen, dårlig robusthet og relativt dårlig kontrast og optikk ellers. Opticron har de beste modellene i prisklassen. Her ser du en oversikt over de modellene vi anbefaler i prisklasse opp til kr 5500:

 

Opticron 7x50-modeller (nitrogenfylt, garantert vanntett)

 

30334 OPTICRON Marine 7x50 M-2 BIF.GA m/kompass 1072 g 123 m kr 2995

 

Denne kikkerten er produsert i Japan, men har bare ti års garanti fordi den har plastkropp under gummiarmeringen – og ikke metall.

 

----

30128 OPTICRON Marine 7x50 Pro Series II BIF.GA 1241 g 126 m kr 3795

30129 OPTICRON Marine 7x50 Pro Series II BIF.GA/C m/kompass 1265 g 126 m kr 4795

 

Ovennevnte kikkerter er produsert i Japan, har robust metallhus og 30 års garanti. Optikken er tett opp mot det beste på markedet tross den moderate prisen.

 

-----

 

Her er den beste båtkikkerten fra Opticron:

 

30194 OPTICRON Marine 7x50 BIF.GA Stormbird 930 g 124 m kr 5495

Optikken er av de beste på markedet. Kikkerten er også en av markedets beste hva robusthet angår.

-----

 

Bilde og nærmere presentasjon av Opticron kikkerter finner du HER:

 

Du finner båtkikkerter testet HER (7x50-kikkerter)

 

Rabatt ved større bestilling

10 % rabatt, fraktfritt tilsendt

 

Beste hilsen

Jon Arne Sæter

 

--

KikkertSpesialisten AS

Egganvegen 10

NO-7081 Sjetnemarka, Norway

Tel +47 72884800 Fax +47 72884801

E-mail: jas@kikkertspesialisten.no

http://www.kikkertspesialisten.no

 

 

Kommentar fra meg:

 

10% rabatt er ikke all verden. Jeg tror vi kan få mer hvis vi kommer opp med et antall på 4-5 eller mer.

Noe som også er vedrt å få med seg:

"KikkertSpesialisten leverer pr. post over hele Norge. Vi praktiserer 14 dagers returrett, som betyr at du kan prøve utstyret før du gjør ditt endelige valg."

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bl.a. Fujinon 7x50MTRC kikkert til kr 5 950.-

 

Jeg har også tre andre, bl.a. nattkikkert med infrarødt lys og lysforsterker. Fujinon kikkerten er den klart beste.

 

Den største forskjellen fremkommer i skumring hvor skarpheten til Fujinon er klart overlegen de to andre dagslyskikkertene.

 

Fordelen med Fujinon kikkerten er dessuten at den har peilekompass.

 

Når man ført har blitt fortrolig med peilekompass er det nesten vanskelig å klare seg foruten på sjøen.

 

Jeg har ingen problemer med å anbefale denne Fujinon kikkerten, men har ikke testet den i forhold til de andre til Seatronic.

 

Stabilisert bilde har jeg foreløbig ikke reflektert over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...