Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Ombord der jeg arbeider er det blitt kjøpt inn kikkert av typen STEINER SKIPPER 7X50 (uten kompass)

Disse virker til og være veldig bra.

Vurderer og kjøpe en til min lystbåt. Noen med erfaring til disse?

Finner dem på nette til i overkant av 2000.- kroner

Link to post
Share on other sites

Har forbindelser som oppsøker polsk marked og kan få tak i russisk nattkikkert. Har ikke så mye greie på typer da det for meg er mest nyttig at jeg kan se det jeg ønsker å se. Siste info fra Polen er dette med 1 x 120 som jeg stusser litt over da jeg ikke har hørt om dette tidligere. Vil det si det samme som 2 x 60 ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om kikkert uten forstørring og med så svær diameter på objektivet. Har du sjekket at opplysningen 1 x 120 er korrekt? Jeg har nattkikkert med innebygd lysforsterker. Jeg har ikke hatt spesiell nytte av denne. Jeg får mye bedre observasjon av fyrlykter med min Fujinon med stabilisator.

Link to post
Share on other sites

For øyeblikket har vi litt dårlig forbindelse med Polen, men fikk opplyst at det var 1 x 120 (enøyd) til salgs på marked. Stusser litt over dette jeg og da jeg tenkte som så at lys inngangen må ligge i område 120 mm og som du nevner uten forstørring :confused:. Får vente til vi har mer info fra Polen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ombord der jeg arbeider er det blitt kjøpt inn kikkert av typen STEINER SKIPPER 7X50 (uten kompass)

Disse virker til og være veldig bra.

Vurderer og kjøpe en til min lystbåt. Noen med erfaring til disse?

Finner dem på nette til i overkant av 2000.- kroner

 

Jeg har en Steiner Skipper 7x50 med kompass ombord og er godt fornøyd etter ett års bruk. Denne svarer til de forventingene jeg har til en god kikkert i denne prisklassen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

1x120 er nok lignende de nattbrillene vi brukte i forsvaret..ingen forstørring men bergnet for og "se" i bek mørket.. nå var jo de brillene vi hadde ganske avanserte og kostet flesk.. var mildt sagt uvant når men kjørte med disse om natten... man mistet alt dybdesyn så det var litt vannskelig og beregne avstand for og si det mildt :smiley: mange ble "bil"syke av og bruke dem.. og måtte :puke: i vegkanten :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Her fant jeg en som også går med 1 x 24 så dette må jo være aktuelt. Men hva er forskjellen ? Vil det si at en på 1 x 120 er tilsvarende kraftigere ?

 

Ja det er nok nattbriller vår Polske venn er inne på og han har ikke oppfattet dette. Han må nok justere språket litt mere mot russisk :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Synsavstanden er som på en brille og som du nevner med IR. Dette er fra Russisk mil-lager og ettersom jeg erindrer så skal disse være ganske bra. Om en bli ør i hue av disse vet jeg ikke, men jeg har hørt historier ala THORLYN forteller. Og til bruk i båt, som så vidt siger framover er muligens diss ok. Prisen er jo ganske fin - ned mot 1K. Får se hva som finnes på dette område av militært utstyr når dagen gryr igjen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ser det er en test av noen av de bedre maritime kikkertene i et av de siste numrene av Yachting monthly 2008. Blant de som testes er Bushnell, Dowling & Rowe, Fujinon, Monk, Opticron, Seanav, Tasko og Steiner. Fujinon FM-TRC kommer her ut som den med best optikk, tilsvarende resultat som i en norsk test som er omtalt tidligere i denne tråden. Har en slik ombord med peilekompass. Den gir et godt bilde forutsatt at havet er stille. Ved bølger holder jeg fortsatt på Fujinon med bildestabilisator, Fujinon TS 14x40.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt meg at jeg kunne bruke kikkerten med stabilisator når jeg kjører i litt sjø - men da rister det rett og slett for mye.

 

Bitteliten, jeg har brukt stabilisatorkikkerten i ganske mye sjø, og hos meg fungerer den utmerket. Nå kan jeg se toppmerket på kardinal- og lateralmerker, mens jeg på 7 x 50 kikkerten ikke har minste mulighet for det.

Link to post
Share on other sites

Fikk tilslag på ebay på en ny Fujinon Techno-Stabi 12x32 for 450.- USD (+ frakt og mva) :smiley:

 

 

fujinon_technostabi_12x32_binocular__front.jpg

 

Dette er lillebroren til TS 14x40 og har opp til 3 graders "Steady view"-stabilisering mens storebroren stabiliserer opp til 5 grader.

 

Gleder meg til å teste denne i båten. :sailing:

 

Skulle den mot formodning ikke duge i båt så får jeg prøve å selge den igjen til en ivrig BirdWatcher for eksempel. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Kan bare si,

at vår 18 x 50 Canon m/stab. er bare super, det at den veier litt gjør meg intet.

Vel invisterte penger i en kjekk duppeditt. håper den varer lenge. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg seilte i dag over Marstrandsfjorden i god rulle-og stampesjø. Dette ga meg anledning til å teste ut kikkertene ombord. Jeg har en god Fujinon 7 x 50 kikkert og en Fujinon 14x40 med stabilisator. Det er et vestmerke ved innseilingen til Marstrand. Da jeg kom ut fra Rönnäng var det helt umulig med mine øyne å se at det var et vestmerke med 7x50 kikkerten, men med stabilisatorkikkerten gikk det "som en drøm". Jeg bruker nå stabilisatorkikkerten til nesten alle observasjoner på avstand. Det irriterer meg at den ikke har peilekompass. For å peile bruker jeg fremdeles 7 x 50 kikkertene ombord. For de som liker å seile mye med overrettere og som liker å observere leia og ikke bare stole på kartplotteren kan jeg virkelig anbefale kikkert med stabilisator. Stabilisatorkikkertene gir en helt ny "kikkertopplevelse".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...