Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Jeg har samme kikkertoppsettet som Roaldbj ombord. Er veldig fornøyd med den store stabiliserte - men opplever noen ganger på nært hold at forstørringen er for stor (10x) - da er den mindre god å ha.

 

Også er det jo litt mer fommel å få på plass en stabilisert kikkert på øya. Må trykke på et par knapper og hånda må på plass i et håndtak - men man ser jo forbaska godt da. Faktisk så godt at man blir litt overrasket over hvilke atributter man får med seg :lol:

Link to post
Share on other sites

En sak med de stasbilisatorkikkertene som går på batteri (jeg hadde en uten batteri - men den hadde en annen funksjonsfeil): Den jeg har slår seg av selv når den legges på underlag som er stabilt. Dersom underlaget er i bevegelse (som når man seiler båten) slår den seg ikke av automatisk. Dette gjelder i alle fall for min. Derfor må man være påpasselig med å slå den av etter bruk. Jeg har nå benyttet min så mye at dobbeltklikket for oppstart skjer før jeg har den for øynene. Jeg sitter nå på overdekket og observerer båtene i fjorden med stabilisatorkikkerten. Jeg vet ikke om jeg ser på de samme attributtene som Bitteliten.

Link to post
Share on other sites

Det kom en hyggelig kar på døren med en Nikon OceanPro i forrige uke. Nå lurer jeg bare på hvor de har klart å gjøre av Rocna-ankeret som jeg bestilte samtidig - men det gjør Posten også :sad:

 

Uansett, kikkerten er allerede tatt i bruk, og inntrykkene mine så langt er gode. Jeg har ikke hatt kikkert med kompass før, men nå kan jeg ikke tenke meg å være uten. Det viser seg at det jeg bruker det mest til under vanlig dagseilas er å finne peilingen dit jeg skal. Bare å finne peilingen til f.eks. den odden jeg skal runde, og så styre etter denne kursen. Ellers vil jeg sikkert bruke det en del til å ta krysspeilinger for å finne posisjonen min. Jeg kan jo seff bruke GPS-en til dette, men jeg liker å navigere på "gamlemåten", det er liksom litt mer stas, og så slipper jeg å gjøre meg avhengig av elektronikk som kan feile når det virkelig gjelder.

 

Kikkerten virker solid og meget skarp, men jeg har ikke andre kikkerter å sammenligne med. Ser imidlertid at den får mye skryt for å være lyssterk bl.a. på binoculars.com. At den har senterfokus plager meg lite, da jeg som regel har god tid til å finjustere så lenge jeg ikke går med mer enn 6 knops fart. Det var en del innlegg tidligere om deviasjon og kalibrering av kompasset på kikkerten, men dette blir etter min mening meningsløst, siden slingringen til båten uansett gjør at kompasset vandrer, slik at den virkelige nøyaktigheten til kompasset gjerne ikke er bedre enn +- 5 grader eller dårligere.

 

En ulempe, for meg som har god plass mellom øynene, er at kompasset blir stående ganske skrått når jeg har "brettet" kikkerten helt ut. Siden kompasset da kan henge litt, betyr dette at jeg må holde hodet litt på skrått slik at kompasset er horisontalt og "flyter" fritt. Men jeg regner med at dette er gjengs for alle kikkerter med kompass.

 

Kikkerten kommer med en gul flytereim. For at reimen skal ha tilstrekkelig oppdrift må den nødvendigvis ha et visst volum. Dette gjør at den blir klumpete og litt ubehagelig å ha rundt halsen. Med redningsvest blir den egentlig liggende rundt bakhodet, ikke bak nakken. Det er vel prisen man må betale for å ha en flytereim, og den bretter seg fint sammen når kikkerten skal ned i futteralet.

 

man har forskjellige oppfatninger rundt dette, men personlig ser jeg det ikke som særlig hensiktsmessig å ha en kikkert med mer enn 7x forstørrelse på en båt, i hvert fall så lenge den ikke har stabilisator. Jo høyere forsterkning du har, jo vanskeligere blir det å holde kikkerten stabilt. En stabilisert kikkert var uansett uaktuelt både pga pris, tyngde og at de ikke kommer med kompass, i hvert fall ikke innenfor et prisområde som er akseptabelt for meg.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
....man har forskjellige oppfatninger rundt dette, men personlig ser jeg det ikke som særlig hensiktsmessig å ha en kikkert med mer enn 7x forstørrelse på en båt, i hvert fall så lenge den ikke har stabilisator. Jo høyere forsterkning du har, jo vanskeligere blir det å holde kikkerten stabilt. En stabilisert kikkert var uansett uaktuelt både pga pris, tyngde og at de ikke kommer med kompass, i hvert fall ikke innenfor et prisområde som er akseptabelt for meg.
Vi har diskutert dette endel. I sommer har jeg jevnlig sammenlignet mine Fujinon FM-TRC (som i tester kommer ut med beste optikk) med min ene Fujinon TS 14x40. Det eneste jeg savner med TSen er peilekompass. Nå må jeg bruke to kikkerter. TSen gir meg uoverentrufne informasjoner om detaljer ved eksempelvis lateralmerker og andre karakteristikker. Jeg har drøftet med flere ansatte i den svenske kystvakta hvilke muligheter de har for å se slike karakteristikker med vanlig 7 x 50 kikkert, og etter at de har sett i min TS har de blitt engige om at TS er "tingen". Tsen har desverre ikke peilekompass. Jeg er svært godt fornøyd med peilekompassene i FM-TRC - derfor må jeg nok "leve" med to kikkerttyper ombord......
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Kjøpte denne kikkerten i fjor.

Har ikke prøvd den noe særlig ennå, bare justert og testet den , og den ser ut til å være veldig bra til den prisen! (99 dollar)

Det er avstand/ høydemåling på den, men dette har jeg ikke fått testet. Det var med en litt dårlig bruksanvisning, så nå lurer jeg på om noen har en enkel forklaring på hvordan dette brukes?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ymtet om Fujinon Techno-stabi 14X40 til Seatronic onsdag i forrige uke, men de var utsolgt og nye var på vei...

I dag ble den levert på døra :yesnod:

Reiv opp pakken, stappet i batteriene og en ny kikkertopplevelse begynte... :rolleyes:

Så testing av herligheten er såvidt startet.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med kjøpet Marwin.

Min kikkert-hverdag har blitt helt anderledes etter at jeg begynte å bruke stabilisatoren og har nok blitt avhengig av denne. Nå ser jeg sjømerker med en helt annen sikkerhet enn tidligere.

Det eneste jeg savner er peilekompasset. Men jeg har to gode 7 x 50 kikkerter med peilekompass som benyttes til peilinger.

Link to post
Share on other sites

Ymtet om Fujinon Techno-stabi 14X40 til Seatronic onsdag i forrige uke, men de var utsolgt og nye var på vei...

I dag ble den levert på døra :yesnod:

 

Har hatt en slik i 1 år nå og er kjempe fornøyd. Når de andre prøver å finne balansen i vanlig kikkert, står jeg med en hånd. Litt reklame... :smiley:

 

Har hatt et problem med den. Dvs den forrige. Den lå i solen og det dugget på den ene siden. Tok kontakt med butikk og fikk byttet uten noen som helst problem.

Tviler på at du noen gang kommer til å angre på det kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte også en av disse fror et par uker siden. Kan lønne seg å ringe før en drar til XXL for å handle. Reiste først til XXL i Sandvikas som var utsolgt, de ringte og reserverte den siste på Alna for meg.

 

Positivt overrasket over kvaliteten på optikken, har sammenlignet den med Nikon HG kikkerten min (toppmodellene til Nikon) Selvsagt ikke like bra, men ingen tvil om at dette er veldig mye kikkert for pengene.

 

Har merket meg det samme som NOR_Smurf, avstandsskalaen og kompasset får feil vinkel for oss med stor avstand mellom øynene. Kan tilføye at øyeavstanden er helt fin med briller uten å folde tilbake gummien på okularerene.

Link to post
Share on other sites

Testet litt på 14X40 Stabi i kveld. Hadde en standard 7X50 å sammenligne med.

Banal "test" egentlig. :crazy:

 

Stillte meg opp i 100 meters høyde og så ned på Gaulosen. (Utløpet av Gaula)

Med briller mente jeg det lå 3 småbåter der nede. (Uten briller antydet jeg at det var 2... (-4 i diopter..)

Med 7X50-kikkerten så jeg tydelig de tre båtene, kunne anta at det var 1 person i to av dem og 4 personer i den tredje.

Klarte ikke å holde kikkerten slik at bildet var HELT i ro, og at bildet ble derfor ikke helt klart. Så også endel måker rundt båtene...

 

SÅåhh tok jeg opp nyervervelsen:

Naturlig nok er det enda vanskeligere å holde bidet i den HELT rolig; Men da jeg aktiverte stabilisatoren skvatt jeg:

Bildet var dønn rolig!!! :smash: :smash: :eek: :eek:

Jeg så de tre båtene, kunne se at kun 2 av mannfolka i den største båten fisket. Så fargen både på båtene og klærne til alle sammen.

Likeledes kunne jeg nesten TELLE alle måkene mellom Buvika og Bynes-landet!

Noen her hevder "en ny verden for kikkert-tittere" og DEN skal jeg underskrive på!

Det gikk lett å venne seg til etterslepet i bildet, og det var ikke ubehagelig.

 

Neste "test" blir å sammeligne med stabi-kikkerten til Pascal (10X32) for å se om merkostnaden med 14X40 lønnet seg.

OG om kikkerten takler bevegelsene i 20-foteren min.

Som sagt, en litt banal test i solnedgangen i kveld.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Var på sjøen og dorget litt i går formiddag, Etterhvert begynte det å blåse opp, så det ble "litt" bevegelse i 20-fotern min. 7X50-kikkerten min var nesten umulig å bruke, mens 14X40-en MIN fungerte perfekt!! :flag: Nå¨blir den gamle liggende igjen hjemme (Kanskje påtroppende svigersønn får den...) :rolleyes:

Men da jeg skulle kjøre hjem, kom det et par båtmedlemmer med hver sin kikkert (7X50 begge to), og jeg kunne IKKE dy meg: "Vil dere ikke prøve en skikkelig kikkert", sa jeg.... :cool: Og det var litt dumt, for jeg sleit med å få den med meg hjem!!! :lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

.......Klarte ikke å holde kikkerten slik at bildet var HELT i ro, og at bildet ble derfor ikke helt klart....
Jeg synes at jeg bruker kikkert mye når jeg er ombord (og på fjellet). Det må være en eller annen teknikk jeg ikke har lært meg, for jeg klarer ikke engang å holde kikkerten delvis i ro.

Når jeg eksempelvis skal se formen på toppen av lateralmerker og kardinalmerker sliter jeg veldig. Det var først med TS 14 x 40 at jeg opplevde fornøyelsen av å se disse merkene på god avstand. Dette har gitt meg mye tryggere vurdering av seilasen med utkikk.

Det eneste jeg savner på TSen er peilekompasset. Antar at dette er utelatt på grunn av det elektroniske utstyret i kikkerten som sikkert ville ha påvirket peilekompasset.

Kanskje kommer det en kikkert med stabilisator og gyrokompass? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Steiner Skipper 7x50 med peilekompass. En utrolig god kikkert som båtvenner har gitt godt skussmål. Vi har en tung båt som har trege bevegelser i sjøen derfor savner jeg ikke noen annen kikkert med bildestabilisator.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi har flere ganger tidligere lenket til denne kikkerttesten : http://www.kikkerter.no/pdf/test7x.pdf. Den var grunnlaget for at jeg har to stk Fujinon 7x50 FMTRC-SX-2 ombord med peilekompass som fikk karakteristikken "Beste båtkikkert vi har sett". TS 14x40 er imidlertid helt overlegen denne kikkerten. Det er særlig overrettere og sjømerker jeg observerer under seilas. Med TSen har man en helt annen synskomfort enn med SXen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...