Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Den som har testet TS 14x40 , må innrømme at teknikken kombinert med 14x forstørrelse og god optikk er overlegen 7x50 ustabilisert uansett hvor perfekt optikken er.

 

De som forsøker å si noe annet vil ikke innrømme det, eller vet ikke hva de snakker om. Det er min påstand. Regner med at jeg har med meg et par til på dene tråden med samme mening.

 

Det kommer andre kompromisser inn i bilde som f.eks. størrelse, kompass, batterier osv. Skal man ha en lett turkikkert er ikke TS 14x40 et godt valg. Er prioriteten å se godt med en hånholdt kikkert er TS 14x40 overlegen og en helt annen klasse en alt annet i den tradisjonelle 7x50 klassen selv med perfekt optikk. Jeg kan ikke uttale meg om andre stabiliserte fordi jeg ikke har testet de. Kan godt hende at det finnes bedre kikkerter med stabiliseringsteknologi.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Framtia og jeg hadde en helt useriøs og lite kontrollert sammenligning av TSen og Canonen.

Så vidt jeg husker har Fujinoen og Canoen litt forskjellige systemer for stabilisering - noe som krever litt forskjellig kikkerthåndtering.

Jeg tror at vanen vil være avgjørende slik at begge kikkertene oppfattes som gode hos brukeren.

Vi hadde ingen test i tussmørket.

Jeg har også en nattkikkert - jeg synes ikke den er verd prisen i det hele tatt.

Jeg har brukt den noen ganger ved oppankring, men en god lykt som vi har ombord er atskillig mere verd - ut fra min erfaring.

Det "snodige" er at jeg likevel bruker nattkikkerten ganske mye.

Beror kanskje på nyskjerrighet av hva jeg får se av seilingsmerker?

 

Det hadde vært interessant å lese innlegg av medlemmer som har fått stabilisatorkikkert og som mener at ordinær 7 x 50 kikkert er å fotretrekke.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant å lese innlegg av medlemmer som har fått stabilisatorkikkert og som mener at ordinær 7 x 50 kikkert er å fotretrekke.

 

Har både TSen og en eldre god 7x50. Den eldre er å foretrekke på fotturer pga av størrelse og vekt (OG ikke minst prisen på TSen!). TSen er overlegen alt annet jeg har prøvd på sjøen. Men jeg er ikke noen ekspert på kikkert, har bare bruker erfaringer å vise til.

Link to post
Share on other sites

Vel, det er nå størrelsen det kommer an på. så her i huset brukes Canon 18 X 50 MED STAB FLITTIGT.

:lol::lol::lol:

rett og slett en nytelse. :yesnod:

Nå må vi bare se å få kjøpt oss ny båt, slik at vi får brukt den på sjøen au :lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som har testet Fujinon 12x32 utgaven sammen med 14X40, og kan si litt om hvor stor forskjell det er på dem?

 

14x40 utgaven koster jo en god del mer og jeg har litt lyst på den mindre utgaven da den passer min lommebok bedre. Er mye penger uansett, men hvis nytteverdien er mye bedre enn en vanlig 7x50 i båt så går jeg kanskje for en slik. Jeg synes vanlige 7x50 kikkerter er vanskelige å se godt i litt sjøgang. Trenger ikke være mye sjø før det gjør det vanskelig å se godt synes jeg.

 

Har hørt at noen tilbakemelder at man legger mye mer merke til f.eks at vinduene ikke er helt rene når man ser i slike kikkerter med større forstørrelse. Noen andre som opplever det samme, og at det virker forstyrrende?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Olpi.

Har nylig kjøpt min første ( og siste) kikkert med stabilisator, en Fujinon 12*32 TS 2 Mode og sammenlignet denne med både Canon sin stabiliserte IS 12*36 og Fujinon TS 14*40 før jeg bestemte meg. Canon ble raskt valgt bort, da stabilisatoregenskapene ikke passer helt i båt etter min mening. Den har kun stabilisering innenfor 0,7 grader og egner seg ikke så godt i båt ved større bevegelser. På landjorda er den rimelig ok, da den fjerner håndvibrasjoner effektivt.

Fujinon Techno Stabi 12*32, 2 Mode stabiliserer opptil 3 grader i normal modus og mer enn 5 grader i "Fine" modus. Ved normal modus er bildet stabilisert og meget bra ved bruk i båt under fart og ellers som håndholdt kikkert.

Ved å trykke inn en knapp og holde denne inne koples "fine" modus inn, og bildet blir stabilt selv om man "hopper opp og ned" mens man ser i kikkerten. Kanskje ikke spesielt aktuelt , men simulerer godt bruk i båt ved høy sjøgang.

Før kjøpet, sammenlignet jeg grundig denne mot Fujinon TS 14*40 både i godt lys og skumring, og fant at forskjellen er uhyre liten både rent forstørrelsesmessig og ved bruk i skumring og normalt dagslys.

Så egentlig objektene like godt i skumring med begge kikkertene til tross for mindre objektiv ( 32mm) mot 40 mm for TS 14*40. I tillegg er synsfeltet 5 grader ved 1000m , mot 4 grader for TS 14*40. Fant derfor ut at de 3000 kr. som den siste koster mer var bortkastede penger. Det faktum at forstørrelsen er såpass stor, gjør at objektene også synes vel så bra i skumring med min TS 12*32 som med min "vanlige" Opticron marinekikkert 7*50 av god kvalitet. Konklusjon; Fujinon TS 12 *32 gjør samme nytten i båt som TS 14*40 og i tillegg er den lettere, rimeligere og mer "hendig" etter min smak. Det siste er viktig for meg da kikkerten også benyttes ved turer fra hytta på fjellet i tillegg til båtbruk.

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint iniativ Apollo32.

Jeg har nå benyttet vår 14x40 TS ganske mye flere sesonger.

Jeg har dessuten to gode 7 x 50 kikkerter.

De som ikke ser den betydelige forskjellen mellom stabilisatorkikkert og ordinær kikkert og som har erfaring med begge typene kan etter mitt skjønn ikke legge vesentlig vekt på visuell informasjon.

For meg er visuell utkikk vesentlig når jeg seiler.

Link to post
Share on other sites

Takk for god info Apollo32.

 

Jeg var innom Seatronic idag, men de hadde kun 14x40 utgaven inne. Fikk testet den litt, men en ordentlig test i båt ville vært å foretrekke.

14x40 var god, men hvsi 12x32 er omtrent like bra så er den et bedre valgt. Syens 14x40 virket ganske klumpete.

Nå drar jeg på ferie (begynner mandag), og jeg får dermed ikke kjøpt kikkert nå da de var tomme på Seatronic for 12x32.

 

Jeg tenkte å bestille en over ferien på deres netthandel og teste den i båten. Blir jeg fornøyd kjøper jeg den, hvis ikke benytter jeg angrefristen ved netthandel og leverer den tilbake innen 14 dager.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Apollo32:

En ting jeg stusser litt på er det du skriver om 2 modus. Er det på alle Fujinon 12X32 eller er det en egen modell?

Mener at 14x40 utgaven som jeg testet hadde bare en mode. Kanskje det er en ny modell som du har kjøpt?

Han som demostrerte hos Seatronic hadde ikke så mye peiling. Han pratet også hele tiden om at man kunne zoome mye. Såvidt jeg fant ut så er det fast 14x40 på kikkerten, og jeg tror ham mente at man kunne manuelt foksuere. Det fant jeg jo ut :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Olpi

Min Fujinon 12x32 TS 2 mode er siste utgave av denne kikkerten. Tidligere hadde den kun 1 modus med 3 grader stabilisering. Mulig at jeg fikk den siste de hadde hos Seatronic, men den som var festet på "prøvebordet " ved vinduet hadde også 2 modus. Man holder Power knappen inne mens normal modus er aktivert. Da blir objektet helt stabilt selv ved STOR bevegelse av kikkerten. Etterslepet ved horisontal eller vertikal bevegelse blir nokså merkbart i FINE modus og større enn hos TS 14x40, så her er det en kraftig stabilisering som koples inn.Det oppgis ikke antall grader stabilisering i dette moduset, men må være mer enn 5 grader sett på bakgrunn av etterslepet i TS 14x40 med 5 grader stabilisering. Men, som sagt helt utrolig bra i høy sjøgang og som Roaldbj også nevner..den er helt overlegen selv de beste vanlige marinekikkerter uansett optisk kvalitet.(gjelder TS 14x40 for hans del, men som sagt liten forskjell på disse to slik jeg oppfatter det )

Ingen problemer med å se de ulike variantene av sjømerker selv i god sjøgang. I tillegg er observasjon av Jupiters mange måner mulig pga stabiliteten og optikken. Om nå dette skulle være av interesse...Kunne tilogmed skimte Saturns ringer her en klarværs kveld på hytta i ca 1000 m høyde.

Batteriforbruket er heller ikke mye å tenke på, selv med kun 2stk AA. Skyldes sikkert at noe mindre forstørring (12x) i forhold til 14x også krever mindre effekt til de små elektromotorene som slipper å jobbe fullt så mye..

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....både Canon sin stabiliserte IS 12*36 og Fujinon TS 14*40 før jeg bestemte meg. Canon ble raskt valgt bort, da stabilisatoregenskapene ikke passer helt i båt etter min mening. Den har kun stabilisering innenfor 0,7 grader og egner seg ikke så godt i båt ved større bevegelser.

 

en liten kommentar til dette: jeg har selv en Canon 10x42 L IS og er veldig godt fornøyd med denne også ved bruk i båt. Jeg er enig i at Canons stabilisering først og fremst er beregnet til å behjelpe ustødige hender, og ikke ustødig underlag. Så jeg vil nok også anbefale noe annet hvis dette er hovedformålet med kikkerten. Canon kikkerten er imidlertid en knakende god kikkert, og dekker de aller fleste behov ombord i båt. Spesielt lysstyrken er imponerende. Det eneste jeg har å utsette er at den bruker mer strøm enn det jeg leser at Fujinon gjør.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

DAaahh fik vi endelig sammenlignet Canon 10X32 og Fujion 14X40 ombord i Regina III i Tvedestrand (Mens Jonas G.S. ble intervjuet av ARK (i brennpunkt) på kaia utenfor...) :rolleyes:

 

Veldig subjektivt, men dette er 2 forskjellige systemer... Klart at 14X40 gir noe bedre forstørrelse enn 10X32, (det skulle bare mangle!) men ombord i en såvidt stor og tung båt som Regina III (Nordhavn 46 på 15 - 20 tonn) vil en 10X32 gjøre stoor nytte!

 

Korrigeringen er noe mindre enn på 14X40 men det du SER er bedre enn på en god 7X50 marinekikkert, spesiellt hvis du har noe bevegelse ombord. (Sett på høylys dag)

Ombord i en mindre båt med krappere bevegelser, vil 14X40 være bedre, pga at den stabiliserer bedre. (Hvilket er min erfaring i liten båt, 20 fot+)

 

Så her er det snakk om pris / kvalitet... Tror det er ca 3500,- for en 10X32 og jeg betalte knappt 10 laken for 14X40 hos Seatronic.

 

Spørsmålet er om prisen kan forsvares, hvilket jeg var litt i tvil om.

 

Min konklusjon er at hvis jeg hadde råd til det, ville jeg ha handlet samme i dag (14X40)!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Interessante observasjoner Marwin.

Du hevder ikke at vurderingen din holder vitenskapelige mål.

Likevel følger jeg de fleste - om ikke alle - resonementene dine.

Jeg bruker kikkerten relativt høyt oppe, ca 3 - 4 meter over havoverflata.

Båten vår veier bare 13 tonn men slingrer relativt lite når vi seiler i 20 knop pluss dersom værforholdene tillater det.

Jeg har ut fra dette brukerforholdet kommet til at TS 14x40 tilfredsstiller mine behov.

Jerg har forsøkt med god maritim kikkert 7 x 50 men den er totalt ubrukelig til å lese lateralmerker med på litt avstand.

Jeg har i sommer brukt kikkert i mange, mange timer både under gode og dårlige lysforhold - men vil også understreke at mine inntrykk utelukkende er brukererfaringer.

Jeg vil ha vansker med å miste min TS 14x40.

Da blir erstatningen en ny TS 14 x 40, ingen tvil oim det.

Visuell utkikk er viktig - det har jeg erfart mange ganger i sommer.

Noe av det mest overraskende for meg er at kostnadene til batteriforbruk er helt bagatellmessig.

Link to post
Share on other sites

10x32 kikkerten du har testet mot er ikke av den best vannsikrede typen, derfor er prisen for denne mye lavere. F.eks er 10x42 L WP i henhold til denne prissammenstillingen hele 10000 kroner dyrere. Om det også er kvalitetsforskjeller mhp optikken vet jeg ikke, men det er ikke usannsynlig.

 

Ellers tror jeg din analyse er riktig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kontrollert for det faktiske batteriforbruket for forskjellige kikkerter med stabilisator.

Jeg er overrasket over at jeg ikke skifter batterier (4 x 3 AA) mer enn 3 ganger i løpet av sesongen trass i at jeg i perioder bruker min TS 14 x 40 fleeere timer om dagen.

Link to post
Share on other sites

Båten (Nordhavn 46) er nok noe tyngre enn Marwin antyder, ca 30 tonn deplasement. Med aktive stabisatorer i tillegg har vi en stabil og rolig kikkertplatform.

 

Jeg snes nok at den gamle gode kikkertdimensjonen 7x50 mister noe av sin status her. Fortsatt er 7x50 det beste kompromiss for båtbruk (forstørring, synsfelt og ikke minst lysstyrke) Faktisk har en bedre nattsyn med 7x50 enn uten kikkert.

 

Når det gjelder vurdering av stabi-kikkerter vil jeg klart bekrefte at også her gjelder at en får hva en betaler for. Kikkerten til Marwin var klart bedre enn min Canon 10x30 IS, men med unntak for størrelse og vekt.

 

For vårt bruk vil jeg fortsatt holde på kombinasjonen av 5x70 og en hendig og lett stabilisert 10x30.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg inspirert av denne tråden, kjøpt en Fujinon 12x32 Techno-Stabi hos Seatronics. Det som kom var den nyeste varianten med 2 batterier og 2 mode (3 og 5 grd stabilisering). Foreløpig har jeg kun fått testet den ute på verandaen, men jeg er meget imponert. Den er veldig klar og skarp, og stabiliseringen gjør underverker. Jeg gleder meg til å teste den i båten, men er ikke i tvil om at den vil fungere suverent der.

 

Jens

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...