alidal Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 (redigert) C35. Den er svært lavt priset. Hadde comfortinaen vært priset der den bør være (1,1-1,2) Tja, hva den bør være priset til er en ting, men hva noen er villig til å betale er en annen ting. Det er nok sannsynlig at Comfortina burde vært der i forholdt til andre båter, men så var det markedet da... Denne har lagt inne siden 29 mai for 1.150 uten å bli solgt. Denne til 1.050 siden 29. juli. Denne (2001 mod.)til 990. har nå bare ligget inne siden 1. august. Er vel muligens ikke lenge noe av dette i dagens marked, men ingen av de er solgt ennå. (Har ikke sjekket mer en at det ikke står "solgt" på noen av de) Redigert 17.August.2010 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 5,7%........ seiler Comfortinan i 7knop så gör First'n 7,4 knop teoretisk riktig ja, om en ser på lystallet. firsten går nok en del høyere også. På lens er det nok mye det samme Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 "Det blir nok turseiling, men jeg liker jo at det går litt fort da...." så her hade jeg valt...... mest tur...Comfortina både tur å regatta....Comfortina mest regatta, enstake turer....First Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Problemet med disse er vel at de er verre å selge igjen en mer kurante båter. (alle båter skal vel selges igjen en gang?) Kommer en utenfor grensen kan det nok diskuteres hva som er kurante og ukurante båter. Disse båten er velkjente og attraktive båter internasjonalt. Comfortina er nok i en klasse under disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 hjelper ikke så mye det når man må betale 25%mva og hk avgift på å ta den til Norge - og dette er penger man ikke får igjen om man selger den ut av Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 (redigert) Edit: Så ikke pettersand sin post så jeg slettet spørsmålet rettet til bitteliten. Ja de båtene er å regne som mer ukurante i Norge , ihvertfall om man ser bort fra contest som vel er en kjenning i Norge. Nå snakket jeg til Careka da jeg nevnte disse alternativene som alternativ til HR og najad og ovni osv Nå tror jeg / håper jeg at de som kjøper båter i klassen over vanlig fransk/tysk tupperware kjenner til de andre alternativene i verden som lager båter i den klassen og det skulle dermed ikke være umulig å selge en båt i Norge selv om den ikke er kjent for alle. Et eksempel. Najad på 40fot fra midten av 90tallet , da snakker vi vel rundt 2mill. Alternativet på denne listen kan da være f.eks bowman 40 http://www.bowmanyachts.com/en/bowman/index.htm og denne får du for rundt 1,4mill, den koster ny omtrent det samme eller mer enn najaden. Skal man da selge den i Norge så selger man den for 1,4mill, det er da et kupp sammenlignet med najaden, det trengs bare en kjøper for å selge en båt. Vet ikke helt, kanskje det er vanskelig men jeg håper det er åpning for å få flere av båtene i den klassen inn til Norge så folk flest får noe annet å hvile øynene på enn det vi er så altfor vant til Redigert 18.August.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Nå er noe usikker på hva en får igjen ved å kjøpe båter i den mer kostbare klassen og vilken fordeler dette egentlig gir. Bl.a. er mange av disse båten er nesten uten unntak mer kostbare å vedlikeholde, mer problematiske å skifte ut deler på (tanker og annet utstyr) og faktisk også i mange tilfeller minder funksjonelle enn mange standardbåter. Disse båtene blir også i stor grad kostbare pga urasjonell produksjon, å pusse trebiter med hand og montere det gir ikke nødvendigvis bedre kvalitet til en båt en om en løyfer trebitene, men de gir en annen pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Denne First 36,7 (som det er linket til tidligere) har rodrig. Etter det jeg husker er dette massivt stål? Hvilke fordeler/ulemper har det, og hvor holdbart er det ifht. wire? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Ja massiv, nemlig en (engelsk) rod (=stang). En ulempe er at du ikke kan se begynnende skader. På en vaier kan du oppdage at kanskje en enkeltråd er skadet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 En annen ulempe med rod er lagring / frakt. Om du vinterlagrer masta liggende, så må rod'en lagres sammen med masta rett og slett fordi du ikke får den med deg hjem. Rod kan kveiles opp, men kveilen får en diameter på 3m eller mer, avhengig av tykkelsen. Så transport og sånt er også plundrete om du må bytte ut noe. Du kan heller ikke sette på terminaler for strekkfisker selv, men trenger profesjonelt utstyr (på wirestag er det riktignok også å anbefale at terminaler presses på profesjonelt, men her er det mulig å fikse ting selv underveis - det er vanskelig eller umulig med rod). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Hvorfor bruker man egentlig rod når det er så mange ulemper? Strekkfast? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Selve seilingen fungerer mye bedre med rod. Det er mer strekkfast noe som innebærer at det blir slakt når det slakkes og holder seg stramt når det strammes. Hadde rod på min forrige båt og dyformwire nå. Det er litt nedtur faktisk, så når tiden blir inne til å skifte stående rigg spørs det ikke vi ikke skal spandere rod, ja. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Tenkt deg en båt som seiler kryss i noe sjø, den dunker inn i en bølge, er riggen satt knallhardt og ikke gir seg slik man kan få til med rod og kjølsteppet mast osv så vil seilene beholde formen, om masten derimot beveger seg litt fram på midten i sammenstøtet med bølgen så flates seilet ut der du trenger kraften og vips så seiler båten med skikkelig rigg fra den med vanlig vire osv. Det var veldig forenklet men en rigg som står perfekt betyr mer enn folk flest er klar over og det spiller liten rolle om man har de hotteste seilene om de ikke står perfekt hele tiden pågrunn av at stående rigg ikke holder "formen" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.