Jump to content

Tips til valg av seilbåt


Fred

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Ja-a, idag går ser jeg frem imot dag 2 med båtpuss! blir moro å holde på litt..

eneste som er litt dumt nå at jeg har 2 båter å pusse på, men skal ikke se bortifra at jeg overlater mesteparten av finpussen til den nye eieren av den lille seilbåten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Dette er begge bra båtmodeller, men det som teller er hvordan disse eksemplarene er vedlikeholdt og oppgradert. Sjekk også historikk ift evt grunnstøtinger. First'en er mer regattapreget og raskere enn Comfortina 35. Men Comfortina 35 er en bra turbåt som sikkert ikke seiler dårlig. Det ser ut som begge trenger noe oppgradering av seil etterhvert. Motormessig er det liten forskjell, men du finner sikkert noen som har sterke synspunkter på Volvo vs Yanmar :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Noen som har synspunkter på disse båtene?

Firsten seiler 8tall rundt comfortinaen men det er vel det hele den er bedre på, jeg hadde kjøpt comfortinaen anyday før firsten, og den comfortinaen der virker å være veldig lavt priset. knallfin båt og noe helt annet enn tupperware fra beneteau.

Jeg hadde ikke vært i tvil.

Hadde comfortinaen vært priset der den bør være (1,1-1,2) og firsten kostet 750-800 så hadde jeg muligens vært i tvil.

 

 

Hva mener dere om Najad 391 ?

Dette er vel gungadin territorie, ikke noe ovni på deg ?

Link to post
Share on other sites

dette er jo drømmebåten din.

 

Det er det. Den perfekte seilbåt.

Og ble det enda mer etter at jeg gikk og ruslet hos Comfortbåtar en dag og fikk se hvordan de bygger den.

De viser en oppmerksomhet ovenfor detaljer jeg aldri har tenkt på. Alt testes ut og prøves.

De går prøvetur med båten før den leveres. Alt skal virke 100%. Det skal ikke være noen lekkasjer eller knirking.

De vakuuminjiserte før brosjyretrykkerene på kontinentet visste hvordan det ble stavet.

Men det er ikke båten for storfamilien som går fra havn til havn med kalesja på og seila på bommen. Dette er reinhekla seilbåt.

Link to post
Share on other sites

 

Dette er vel gungadin territorie, ikke noe ovni på deg ?

 

Jo Enzo, Ovni er mitt førstevalg, men Adiralen er ikke enig,

den er ikke "vakker" nok. Jeg har ikke gitt opp håpet, men jeg sliter

så jeg ser på de andre mulighetene også. og da vil jeg ha en båt med gode sjøegenskaper,

Najad 391, eldre HR, evt andre i den størrelsen.

 

Til neste sommer skal jeg ikke være båtløs lenger, :smash:

Har vært snill gutt lenge nok nå. :saint:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Firsten er jo seilmessig overlegen confortinaen. Den har også ett mer "moderne" skrogform. Disse blir også levert med 3 lugarer, men ser ikke i denne annonsen noe om dette. (om antall lugarer spiller noen rolle)

Synes denne firsten er lavt priset også, sammanlignet med andre.

 

Det kommer jo litt an på hva du er ute etter, og vektlegger. (firsten er jo nyere også)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...