Jump to content

Tips til valg av seilbåt


Fred

Recommended Posts

Mer verdien er betalt i sverige.. det holder helt fint

 

Helt klart.Men husk følgende:

uten Norskbetalt mva, ingen registrering i Norske båtregistere.

Uten registrering, ingen forsikring. Uten forsikring,får du ikke båtplass heller (alle marinaer jeg kjenner til forlanger registrerte båter, og iallefall forsikrede båter )

Dessuten blir båten helt umulig å selge igjen om norske avgifter ikke er betalt.

 

Catch22 ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Må snart se å sette kursen mot sverige føler jeg.. begynner å bli utålmodig her.

 

Jeg skjønner du klør etter å handle, kjenner den følelsen godt!! Om jeg var i dine sko, ville jeg nok tatt det litt piano, det er bare noen uker til det for alvor kommer båter til salgs på nettet. Den maxien du tenker på i Sverige er grei, men er etter min mening er det ikke noe superkupp. Om du velger å la den gli inn blandt mange andre Maxi 77 er i Norge, sparer du jo 20 lapper, men får en del ulemper som ble nevnt tidligere i tråden. Om du velger å momse den inn lander den veldig fort i nærheten av 100 lapper totalt, og da tror jeg du kan finne noe like bra eller bedre her hjemme. At du kikker på Maxi 77 er etter min mening tegn på sunn sans, men jeg ville nok ha prøvd å ha litt is i magen en stund til, sier Hallgeir som alltid selger dyrere enn han kjøper ;-)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ja det er klart det finnes plenty med maxier i Norge.. Men ofte er det lenger borte enn Sverige når man bor på disse kanter..

Kjøper man en båt man ikke trives med er det jo bare å selge igjen også.. vi har ihverfall ingen omreg avgift.. men det er jo noen kostnader i forbindelse med kjøpt og salg alikevel da..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motorinnstallasjonen på båten, er det noen som kan fortelle meg om det er dratt fjernstyring bak i cockpit? hvordan fungerer dette eventuellt? Og hvordan fungerer en vridbar propell? foller den seg sammen når den ikke er i bruk?

 

http://www.blocket.se/vi/10801811.htm?ca=7_s

 

noen som vet noe om forbruket på en md5b 7,5? er vel ikke vanlig med de største dieseltankene på en slik båt?

Link to post
Share on other sites

Wallas får du for både diesel og parafin, og den drives på 12v ja. Om du skal kjøpe en så har de en som er spesielt beregnet for seilbåt. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motorinnstallasjonen på båten, er det noen som kan fortelle meg om det er dratt fjernstyring bak i cockpit? hvordan fungerer dette eventuellt? Og hvordan fungerer en vridbar propell? foller den seg sammen når den ikke er i bruk?

 

http://www.blocket.se/vi/10801811.htm?ca=7_s

 

noen som vet noe om forbruket på en md5b 7,5? er vel ikke vanlig med de største dieseltankene på en slik båt?

 

Vridbar er ikke det samme som foldepropell. Med vridbar så menes det at du kan justere vinkelen på bladene slik at du kan optimalisere etter hvordan strøm og forhold ellers er, slik at motor går best mulig. Når du bakker så vris bladene helt....

 

Forbruket er nok slik at du ikke trenger noen stor tank. :lol: Kommer nok langt på en liter, men jeg vil vel tro at du har en 30 -40 liter tank eller så - uten at jeg vet...

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

www.wallas.no

Det kommer jo an på hvilken type som står i, da? Men forbruket er jo ikke all verden på noen av dem.

 

Foldepropell og prutetips på motor kan jeg ikke hjelpe deg med, men var ikke motor nettopp overhalt? Be om kvittering på dette i alle fall, og se etter rust ved manifold. Så lang strekker min kunnskap seg. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lurer også på om det er noe spesiellt jeg bør legge merke til når jeg kikker i motorrommet på en maxi 77 / md5b.. Noen tegn som kan gi meg en pekepinn til å prute på prisen event..?

 

Lekkasjer av vann, olje og diesel.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Foldepropellen folder seg ut automatisk ved kjøring forover, både p.g.a. sentrifugalkraften og p.g.a. at bladene er vinklet slik at de folder seg max ut. Når du bakker er det kun sentrifugalkraften som presser bladene ut, litt turtall så fungerer det bra på bakk også. En stor fordel med Maxi 77 sammenlignet med andre seilbåter er at den svinger relativt bra på bakk. Max 95 som jeg har nå, svinger langt dårligere på bakk, det samme med Albin 79 som en kompis har og Seamaster 925 som jeg har hatt mellom de to Maxi'ene.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

En stor fordel med Maxi 77 sammenlignet med andre seilbåter er at den svinger relativt bra på bakk. Max 95 som jeg har nå, svinger langt dårligere på bakk, det samme med Albin 79 som en kompis har og Seamaster 925 som jeg har hatt mellom de to Maxi'ene.

 

Stort sett forskjellen mellom rak aksling og drev? Eller?

Link to post
Share on other sites

Stort sett forskjellen mellom rak aksling og drev? Eller?

 

Tja... mulig det, jeg har en idé om at Maxi 77 svinger spesielt bra. Når jeg hadde denne, forsto jeg rett og slett ikke hva alle de andre snakket om når de klaget på at båten ikke svingte når de bakket. Tror plassering av drevet i forhold til propell og størrelsen på roret i forhold til båt også spiller inn her. Det er i alle fall noe jeg savner nå... 95'en svinger dårlig på bakk.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

hallaron, hadde din Maxi 77 foldepropell ? Og dersom du startet fra stillestående, greide du da å bakke samtidig som du svingte (akterenden) mot styrbord ?

 

Jeg har selv en foldepropell, og ovenfornevnte manøver er omtrent umulig. Som du selv skrev, kreves det et visst turtall for at propellen skal være effektiv i revers. Problemet er at når jeg gir mye turtall i revers, og farten fremdeles er så lav at roret har minimal virkning, vil propellen dra akterenden mot babord.

 

Så jeg lurer på om min båt er spesielt ille, eller om dette er et generelt problem på båter med fast aksling og foldepropell.

Link to post
Share on other sites

Har sett en Maxi 77a med utombordare som hade parallell-stag mellan rodret o motorn...

 

han svängde runt nesten på 5-öringen..........

 

 

 

 

 

absolut sämst bakkegenskaper har nog original-Vegan med en fast propp som sitter bakom rodret !!! :eek:

därför modifierar många Vega ägare sina båtar....tror det är ett Maxi68-roder dom hänger på akterspegeln.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg handlet meg båt, ville jeg nok satt som et krav at den hadde drev. I tillegg til at det er mer stillegående, er det store fordeler med propellen så langt fremme under båten. Det er omtrent ingen prop-walk effekt i det hele tatt. Et lite røsk akterover for å få litt sig i båten, og den manøvrerer helt utmerket akterover. Full gass forover og fullt ror får båten til å snurre rundt seg selv.

Link to post
Share on other sites

hallaron, hadde din Maxi 77 foldepropell ? Og dersom du startet fra stillestående, greide du da å bakke samtidig som du svingte (akterenden) mot styrbord ?

 

Ja faktisk, det var en flett ny propell på den når jeg kjøpte båten, mener det var en orginal VP propell. Den var større enn det som var anbefalt for motoren i VP tabellen. Det var liten klaringen mellom skrog og propellblad. Farten båten gjorde husker jeg ikke, men når vi var ute samtidig med kompissen som også hadde MD5 med foldepropell kjørte jeg fra ham uten problemer. Han hadde riktignok albin 79 med aksling. Men forskjellen var påtagelig, 1-2 knop tenker jeg.

Jeg må si jeg husker ikke hvordan den oppførte seg i detalj, jeg svingte mot babord når jeg skulle bakke ut av båsen. Hadde innerste plassen og strøm fra elva i hekken, i tillegg lå det en Saxe 62 (eller noe deromkring) rett bak meg. Så når jeg skulle ut var det om å gjøre at jeg fikk svingt fort og mye ellers gikk jeg rett i Saxe , eller i steina. Dette var som sagt til babord, om den svingte på femøringen til styrbord bakover skal jeg ikke sverge på, jeg husker det ikke så detaljert. Det som imidlertid er sikkert, er at den var utrolig mue mer manuvrerbar enn Albin 79. Når han svettet og stresset ved havnemanuvrering, la jeg bare til.. Dette var mer enn en gang et tema som ble diskutert. Hva som gjorde Maxi'en var så mye greiere å ha med å gjøre vil jeg ikke sverge på, antagelig er det flere årsaker. Det jeg husker er imidlertid at det var viktig å avpasse rorutslaget. Man kan jo nesten sette roret på tvers, dette hadde imidlertid ikke noen hensikt. Passelig utslag og passelig fart; hun svingte som en drøm. Ikke noen hemmelig het at jeg var fornøyd med den båten :flag:. Håper jeg er like fornøyd med -95'en når jeg får prøvd den skikkelig..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Du har en trivelig båt med mye utstyr her også, Fred.

 

http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=814683

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...