Jump to content

Tips til valg av seilbåt


Fred

Recommended Posts

Jeg har etterhvert blitt frelst av seilbåtlivet og bruker endel av sommeren til dagsturer,helgturer og noen lengre turer. Har funnet ut at det blir for kjedelig med motorbåt. Ikke bare er det dyrt og forurensende, men også lite inspirerende. Også har vi det med prisen på båten da..

 

Har blitt til at jeg kommer til å prioritere mest mulig plass og praktiske løsninger fremfor høyest mulig lystall og regattaegenskaper. Siden båten vil fungere som en liten hytte i tillegg til å være båt. Har ihvertfall solgt gamle skuta på 20-21 fot som har gitt masse glede. Den hadde 4 soveplasser men altfor lav takhøyde inni.

 

Takhøyde og bredde skal prioriteres. Rullefokk og mulighet for spinnaker hadde også vært deilig. Også var det det med en solid og god maskin. Og i tillegg god soveplass, samt en grei finish, eller muligheten for å få den til å bli bra med litt puss.

 

Budsjettet på båt er ikke verdens største, men mye kan skaffes til den prisen og litt pågangsmot.

 

40-100 tusen kroner.

 

Her er noen kandidater:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=15

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7520133

 

Noen som har noen bedre alternativer eller meninger om de båtene? Har også vurdert comfort 30 og IF marieholm 26 (lillscampi og scampi)

 

tusen takk!!!

Link to post
Share on other sites

Ser du nevner IF. Jeg har vært den stolte eier av en slik båt i et halvt år. Overnatting har det så langt ikke blitt noe av, men føler meg ganske trygg på at den ikke er båten for deg, hvis det er så at du prioriterer ståhøyde og bredde. Da ville jeg heller konsentrert meg om noen av de andre alternativene dine, pluss noen til. Lill Scampi virker som en rommelig båt, men jeg har aldri sett en på nært hold, så jeg må ta litt forbehold. Columbie 66 er en god kandidat, meget romslig. Ligger en til salgs på markedet her på Baatplassen. Høyere pris og høyere standard enn det som er vanlig på disse båtene.

Maxi-båtene 68 og 77 er også gode alternativer, disse er jo mer "merkevare" enn noe annet på markedet.

 

Anbefaler ellers boka "500 segelbåtar i test" av Curt Gelin, fås bl.a hos Nautisk Forlag.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Beste egenskaper?

Har ikke allverdens erfaring med den enda men:

- Solid konstruksjon

- Trygg og god å seile, meget sluttstiv, nokså rask

- pene linjer

- anerkjent båt, aktiv regattaklasse og egen klasseklubb gjør den antagelig ettertraktet.

 

Kunne vært bedre:

- innvendig plass

- bysseløsning

- ikke plass til eget toalettrom.

 

Båten er langkjølt, noe som gi den tunge og litt trege bevegleser. Det gir trygghetsfølelse, og man slipper bekymringer med kjølbolter og rustne jernkjøler. Båten tåler grunnstøting bedre enn de fleste andre.

 

Jeg har utenbordsmotor, montert innenbords! :smiley: Det vi si i brønn under akterdekket. Svært mange IF-eiere har montert den på brakett på hekken i stedet. De har gjerne sett seg lei på vann som kommer opp gjennom brønnen. I tillegg er det få påhenger som passer. Løsningen med brønn er utskjelt, men jeg tenker foreløpig å beholde den.

 

Se ellers erfaringsdatabasen, der ligger det litt om båten min :)

 

Se også http://hem.passagen.se/ifbat

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Albin Cirrus 78 i 3 år. Den båten ble vi fryktlig glad i, men solgte den likevel da vi fikk barn og gikk over til motorbåt. En kort vurdering:

 

Sterke sider:

 

- Tåler mye vind

- Svært kraftig rigg, kjølkonstruksjon (denne tåler en bråstopp bedre enn de fleste)

- Stor innvendig plass og nesten ståhøyde for meg på 183 cm.

- Dyp og trygg cokpit som også er stor nok til at en kan ligge strekk ut på benkene

- Seiler godt samtidig som den tåler mye seil

- Min vurdering er at den ser veldig pen ut

 

Svake sider:

- Ikke eget toalet, men det gjør den romlig, kompromiss

- Cokpit sprekker opp på alle båtene (ikke noe fysisk problem, men det ser ikke pent ut)

- Tendenser til at inneline slipper mot skroget, ikke noe problem det heller, men du får lett litt fuktighet i mellom som er så godt som umulig å få bort

- Denne ligger nok i + 100.000, men vil tro du kan få en til 100.000 nå på vinteren, spesielt om den ikke har rullegenaoa etc ... Vår var meget godt utstyrt og vi fikk 135.000 for den for 4 år siden

 

Uansett, det er mye annet bra, men jeg vil råde deg til å kjøpe en båt som seiler godt. Kan du avse 100 lapper kan du få både en god bobåt og en god seilbåt. Jeg vil påstå at en seilbåt som seiler dårlig gir liten glede, da ville jeg heller hatt en rask motorbåt... Det må bli enten eller... ikke noe midt i mellom som verken er god til å seile eller kjøre for motor...

 

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

...... kommer til å prioritere mest mulig plass og praktiske løsninger fremfor høyest mulig lystall og regattaegenskaper. Siden båten vil fungere som en liten hytte i tillegg til å være båt.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=15

.....(lillscampi og scampi)

Ut i fra dine kriterier synes jeg egentlig at du allerede har funnet "din båt" - nemlig denne 25' Parant motorseiler. Med tyngden på plass / komfort istedenfor skarpseilegenskapene.

Parant er en meget solid bygget finsk motorseiler. Eneste som kan være noe betenkelig er en 23-år gammel (saltvannskjølt) VP Md11.

 

Mye båt for penger!

 

:o)

 

...fikk faktisk lyst på en slik en selv.........! Hmmmmm

 

P.S.: Du nevner også Scampi. Det er en super seilbåt i 30'-klassen. Seiler meget bra - men akk så dyrt. Skulle forundre meg hvis du finner en slik en til under 300.000 ?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

jeg hadde også lyst på rulleforseil da jeg kjøpte båt. Rull ble det ikke, men klarer meg fint uten. Tror det er viktigere med rull på større båter, da det er "et lite kakestykke" å pakke ut/inn et tradisjonelt seil på en mindre båt. Min er 26 fot. Savner ikke rulla, og det er litt sjarm og følelser når seilet bæres på dekk :)

 

Innenbordsmotor hadde jeg også mest lyst på, men etter å ha meditert litt over drift- og vedlikeholdsutgifter på en 20-25 år gammel vp-diesel valgte jeg likevel utenbords. Det ser ikke pent ut med utenbords på seilbåt, men det er ikke mindre gøy å seile av den grunn. Når jeg blir rik skal jeg ha båt med innenbords...

 

Jeg tror du uansett burde vente litt med å kjøpe båt - hvis du ikke ligger an til et skikkelig kupp, da. Det blir 4-5 ganger så mange båter/seilbåter til salgs i april og mai :smiley: (hvertfall var det sånn i fjor)

 

Mitt tips til turbåt i den prisklassen, utenom de som er nevnt, er Johnson 26. Den har ca 180cm ståhøyde og virker gedigen innvendig. Skikkelig turbåt. Jeg så på en sånn før jeg kjøpte X-en, og var et flue####hår fra å kjøpe den. Grunnen til at jeg skygga banen var at det var mye lukt i båten. Alle(?) Johnson 26 er mer eller mindre selvbygg, uten at det behøver å gjøre noe, men septiktanken var støpt fast i det eksemplaret jeg så på. Antakelig der lukta kom fra.... Finner du et fint eksemplar av denne typen, har en meget kurant båt.

 

Bilde: Johnson 26

 

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Alo Mikkel 26 kan også være en båt å vurdere. Finnes både med utenbords og innnbordsmotorer. Er du heldig kan du kanskje finne en med nyere eller ok motor og ordentlig bygget innredning for rundt 100k. Prosjekter fra 60k.

 

Alo Mikkel ser ut som en skikkelig seilbåt og blir etter min mening mer "båt" enn f.eks Columbie 66. Har eid begge.

Link to post
Share on other sites

Her kom det mange bra forslag... Har sett på samtlige.. absolutt mye bra..

 

Eneste er at endel av de blir noe dyre ja.. holder på å jobbe med en mulig investor (kompis) som også har blitt litt hekta etter å ha vært med meg.

 

Er kanskje greit å ha litt is i magen å vente til april mai ja.. kommer endel mer da.. (ferdig pussa?!)

 

Ellers må jeg si at jeg har gått å hatt litt lyst på denne en stund..

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7520133

 

som en slags mellomløsning.. 3 fots syken.. fra 21-24.. Vet ikke om det er noen grunn til å gå gradene eller om jeg skal kaste meg rett på en stor en. Er liksom ikke helt villig til å prioritere altformange kroner til båt heller. Også er det gøy å bytte litt.. men finner man "drømmen" er det vel verdt å beholde den en stund. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Yes, jeg liker Maxi løsningen veldig greit.. Forsåvidt greit uten toalett også.. mer plass ellers..

 

Så var det det med innenbords kontra utenbords da.. veldig skeptisk til innenbords saltvannskjølt.. alltid vært.. som flere sier foran her og.. Ellers er det jo ikke veldig behagelig støynivå på en utenbords.. Men kjøper man en 4 takt 2 sylindra sak og isolerer den ekstra og kjører på lavt turtall er det vel ikke så galt..

 

Maxi ser ikke så veldig fresh ut syns jeg.. uten at det har stor betydning..

Link to post
Share on other sites

Har selv en 15hk Suzuki 4-takter på min 27 fots Maxi800. Toppfart 6,8 knop, behagelig marsjfart 5,5 knop. Har hatt laaaange transportetapper for motor (helt vindstille) og ikke vært plaget av motorlyden.

Vedlikeholdsmessig synes jeg det er veldig greit med en utenbordsmotor og under opplag så tar jeg motoren med hjem og har den i garasjen.

Kostnadsmessig så er skrekkeksemplet for meg en eier med en Maxi Fenix som ligger i vinteropplgag ved siden av meg. Hadde en 23 år gammel saltvannskjølt motor som takket for seg. Kostet ham 150.000 (!) før den nye motoren var på plass! :yesnod::eek:

 

Hvis/når jeg må bytte motor så vil det koste maksimalt 20.000.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

.. Kostet ham 150.000 (!) før den nye motoren var på plass!

 

 

Hæh?

Hvordan klarte han det?

 

Båtbransjen er full av luringer, som ser sitt snitt til å tjene GROVE penger på folks uvitenhet. Motorbytter til 150 000kr, plastpest utbedringer til 50-75 000kr, dette florerer.

 

Hadde det ikke vært så mye penger blandt folk, eller om noen disse luringene hadde forsøkt seg på tricks som dette mot en profesjonell aktør, hadde de ikke klart seg så bra.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gammel saltvannskjølt er nok bedre enn sitt rykte. Har hatt to gamle røstgrønne VP klumper som har voldt meg lite problemer, men det er klart at nytt er bedre enn brukt, derom hersker det lite tvil.

Har hatt Maxi 77 med 25 år gammel VP innebordsmotor - var kjempefornøyd med den båten. Det er et sikkerhetsaspekt med dette også. En båt med innenbords har bedre fremdrift når det bølger en del og hekken løfter seg klar av vannet.

Noen ting jeg satte stor pris på med maxi 77:

 

Veldig stor cockpit, dette setter man pris på. den neste båten var 30 fot, men cockpit var mindre.

Veldig lett å seile, tilgivende om man gjorde feil og behagelig små seil. Er litt underrigget - tåler mye vind uten at du må reve. Små seil er billige seil, skal du ha nye seil, koster det ikke så mye.

Enkel og oversiktlig, Man kunne følge kabler fra og til. Man kunne følge slanger fra og til. Man fant fort ut av mekanismer og løsninger.

Mange andre som har denne båten, du får alltid hjelp om det er noe du lurer på med båten.

Enkel å selge. Førstemann som så den kjøpte den.

Min båt hadde cockpit kalesje - hadde et ekstra rom!

 

Hva likte jeg ikke?

Ikke separat do

Lakk fra et vindu når det regnet, klassisk Maxi problem. Lett å fikse.

 

Hvorfor byttet jeg?

Ønsket meg større båt med bedre komfort.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kostet ham 150.000 (!) før den nye motoren var på plass!

Hæh?

Hvordan klarte han det?

Fenix'en har drev. En dreven mekaniker bytter motor i den på en fire-fem timer.

En ny 10 hk. Nanni koster sånn omtrentlig 35-40 000.-.

 

Hvordan han (eller kanskje heller firmaet som gjorde jobben) klarte det? Vel, som den høflige unge mann jeg er så spurte jeg ham ikke om det! :wink: Skal legge til at drevet ble også byttet ut. Han fortalte at den nye motoren ikke passet inn (!) så motorrommet måtte bygges om. Syntes også at det hele luktet av "highway robbery". Men ser ikke noen grunn til å ikke tro hans historie.

 

Ser også hallaron at innenbordsmotor har sine klare fordeler, men hvor ofte går man for motor med store bølger i denne størrelse båt?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Maxi 77 hadde nok vært min favoritt i prisleiet det her er snakk om. Hvis jeg hadde hatt mulighet til å legge på noen kroner, ville jeg sterkt vurdert Maxi 84. Prisen vil nok da ligge på mellom 160.000 - 190.000. Et stort byks riktignok, men det kan være verdt det (?) Maxi 84 er en riktig fin turseiler med mye god plass.

Link to post
Share on other sites

Ser også hallaron at innenbordsmotor har sine klare fordeler, men hvor ofte går man for motor med store bølger i denne størrelse båt?

 

:sailing:

 

Ikke ofte, men når man gjør det er man veeedig glad for at man har innenbordsmotor :wink:

Fra spøk til alvor, det skal da ikke så fryktelig mye sjø til før vispen bak kommer klar av vannflata. Det er vel krappe bølger som er problemet, om det er lange dønninger er det skjelden noe problem.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Utenbordsmotoren er så godt som ubrukbar hvis det blåser opp.

 

Nå bekrefter du vel for alle motorbåteiere at seilbåter bare er saktegående motorbåter? :wink:

 

Personlig prøver jeg å sette seil og slå av motoren når det blåser opp, liksom litt av vitsen med seilbåt? :rolleyes:

 

På min seilbåt så er det motorbrønn, som på en vanlig motorbåt, og med langstammet motor så har jeg ikke hatt noe problemer med å piske luft!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå bekrefter du vel for alle motorbåteiere at seilbåter bare er saktegående motorbåter? :wink:

 

Motorbåter er elendige seilbåter, men seilbåter er brukbare motorbåter !!

 

EvenE! 125' for en Maxi 77 er ganske høyt priset, etter min mening. Da må den være svært fin & godt utstyrt..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg valgt om igjen idag, ville jeg valgt mindre båt enn jeg har. 26-28 godt utnyttede fot, er bedre enn 30-32 dårlig utnyttede.

Ettersom jeg forstår på deg, er økonomi et viktig kriterie. Enkle båter, med enkelt med utstyr, enkel motor ( påhenger er greit nok til sitt bruk ) kan holdes mye rimeligere, enn om man kjøper en med alskens utstyr. Det finnes mye fint rundt 26 fot, Maxi 77 er nevnt ( praktisk, men stygg ) AM26, Bakke 26, Sundwind 27 MK11 ( sprenger budsjettet ditt ) osv osv. Bruk tid å leit etter et fint eksemplar, du får ofte mye for pengene ved å legge til 10 000kr brukt, framfor å bruke desamme 10 000kr på båtoppgraderingsbutikken.

 

Jeg er skeptisk til utenborder av 4T typen på brakett. Disse er ofte svintunge, og noen skikkelige beist å bakste med. Veldig få båter har den fine løsningen som Mouche`s Maxi 800 har ( motorbrønn ) First 24 ( 26 fot ) har en brønn i ene cockpitluka bak for påhengsmotor. Kjekt opplegg.

Av nyere er det vel bare ETAP 24 som har utenbordsmotor og noe størrelse. Da er du nok oppe i 300 000kr. Kunne tenkt meg en sånn, kjekt å kunne ta den med hjem for vinteropplag..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...