Jump to content

Tips til valg av seilbåt


Fred

Recommended Posts

Jeg er fra den ærverdige seiskutebyen Skien... :rolleyes: ....ehhh....Porsgrunn hadde i alle fall en mengde flotte båter.. :lol:

 

Om du kikker på min blogg så ser du hva jeg skal igang med, og hva jeg skal lære å seile med til våren. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Genialt prosjekt Vikers! vi har en i marinaen som har en som ligner på den du har.. Virker som han koser seg.. selv om han har litt dårlig tid.. Og jo! masse skjærgård å kose seg i her vettu.. selv om vi har noe lugubert vann fra glomma som renner ut mot Hvaler.

 

Vil også gratulere med salg av Maxien til 125.000 ! det gikk fort.. ikke rart da! glimrende stand! Ble budrunder til og med kanskje?

 

Jeg er 95% sikker på at jeg reiser til Gøteborg for å se på en Maxi der borte.. Kan ikke bli for galt..

Har maxi selvslående fokk egentlig? ser sånn ut på bilde..

 

Er nesten så jeg kliner til å tar den båten der borte.. selv om det er folk som råder til å vente til april mai, da ennå flere båter kommer for salg. Men har man kommet over et kremobjekt så bør man vel ikke la kjangsen gå ifra seg?

Link to post
Share on other sites

Hei Fred!

 

Finner du båten du vil ha nå, så trekker jeg tilbake rådet mitt om å vente - da er det bare å slå til :)

-Det gjorde jeg. Shoppa på høsten i fjor, oktober, da var det også tynt med båter på finn.no, men konemor og fant en båt vi likte veldig godt - og vi har ikke angret et sekund.

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Om du finner en båt som du synes er "midt i blinken" til en pris du synes er helt ok, så ser jeg jo ingen grunn til å vente til våren for å se om det dukker opp andre båter på markedet? :confused:

 

Selvfølgelig kan det dukke opp noe som er like bra og til en rimeligere penge, men slik er det da i alt.....dressen du kjøper til jul er alltid rimeligere etter jul...det får deg ikke til å kjøpe dress etter jul, eller....?? :wink:

 

Hiv deg på, og bli den stolte eier av Maxi....

 

Og takk for interessen for min "Agnes IV"...hun er en ribbet kvinne for øyeblikket, men bare sneen går skal jeg få henne i fullgod stand. Kan bruke fulle dager så sant helsen holder, så jeg håper og tror at jeg skal få henne på vannet innen juni. Gleder meg villt, og har alt av utstyr, madrasser, batterier, gps, vhf, varmeapparater, lamper, stokkankere, alle blokker, skjøter og alt slikt liggende under trappen klar til montering.

 

Lykke til

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner.. er nesten klar for å kjøpe en båt usett, men bør vel erfaringsmessig ta turen å titte.

Etter å ha lest det som er å lese nesten av info om MD5 7,5 volvo/marna, så er det jo rimelig mye rart som skrives.

Høres heller ikke så bra ut med et drev som lett kan gro igjen..

Men jeg tipper jeg kan få en gammel onkel eller far av kamerat til å hjelpe til om det skulle bli problemer med denne motoren.

Link to post
Share on other sites

, og har alt av utstyr, madrasser, batterier, gps, vhf, varmeapparater, lamper, stokkankere, alle blokker, skjøter og alt slikt liggende under trappen klar til montering.

 

Kan ikke være mye plass igjen i den båten der, med så stor trapp da Vikers ?

 

Når det gjelder det å vente med å handle båt, i tilfelle flere i utvalg eller ikke, har jeg lyst til å nevne at "man handler den båten man "faller" for, ja tildels forelsker seg i".

 

Føler du båten er den rette Fred, så handler du. Er du i tvil, så venter du til den "rette" kommer.

Link to post
Share on other sites

Er jo alltid i tvil når det gjelder båtkjøp, men blir jo mer og mer forelsket og mer og mer klar for båten.

Viktig kriterie for meg er "value for money" og det føler jeg blir 100%oppfyllt så lenge båten er tørr og motor fungerer godt. Greit skal jo seile mesteparten av tiden, men skader ikke å ha en god motor som virker.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke være mye plass igjen i den båten der, med så stor trapp da Vikers ?

 

....

 

 

Trappen i heimen, Perlen...i heimen. :lol:

 

Båten har ikke trapp enda..dette må lages...i likhet med alt annet bortsett fra skroget og overbygget. :crazy:

Men når det er gjort skal rommet under trappen hjemme tømmes og fylles inn i båten :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fred,

Det er farlig å kjøpe båt i forelsket tilstand - ha med deg anstand!

Ta masse bilder, gransk båtens indre og ytre: Kjølbolter, skroggjennomføringer, røstjern og -innfestninger; se etter tegn på lekkasjer gjennom dekket, i overgangen dekk-skrog; Hvor gamle/utblåste er seilene; osv.

 

Les noen skrekkhistorier på www.marinkontroll.se (både artikler fra Vi Båtägare og Besiktning segelbåtar er nyttige).

 

Gjør en vurdering av båtens forfatning og finn ut hvor mye det vil koste deg å få den i den stand du ønsker deg. Er den da fremdeles et godt kjøp så slå til.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........ selv om vi har noe lugubert vann fra glomma som renner ut mot Hvaler.

 

.....Har maxi selvslående fokk egentlig? ser sånn ut på bilde..

 

Tja, Glomma er nå Glomma - hun (Østerelva) forærte meg 3 stk koketorsk idag! Jeg trives ved utløpet av Glomma, ja! :o)

 

Har Maxi selvslående fokk?

- Maxi 77 har ikke det som standard, men Maxi Mixer og Maxi Fenix har det (tror jeg).

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Riktig riktig.. selvsagt farlig å kjøpe i forelsket tilstand. Jeg får gå over det jeg kan.. ta med meg en liste og fylle ut, og deretter komme til en eventuell avtale.

Jeg har en avtale om å kikke på denne. Den er reservert på meg. Har vel linket til den tidligere, men dette er sannsynligvis båten jeg ender opp med om alt virker greit.

 

http://www.blocket.se/vi/10801811.htm?ca=7_s

 

http://www.blocket.se/vi/10801811.htm?ca=7_s

 

Akkurat.. Er nok greit å seile denne alene uansett tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Så riktig så fin ut synes jeg, og om motor sies å gå greit og seilgarderobe vil holde enda noen år - så er 75 000,- SEK en rimelig penge for en fin båt! :yesnod:

Litt kommer jo i tillegg i tollen, men allikevel...

 

Kom til å tenke på noe....kan man avtale kjøp på kai i Halden, og da slippe tollavgifter? :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som eierene av denne har vært svært så nøye med båten. Om det gjelder det tekniske også, blir dette båt drømmen for kommende sommer ihvertfall.

 

Har seilt mye Maxi 77. En meget solid båt, tåler mye seilføring. Ikke av de første som rever. Har ingen erfaring med innenbordsmotor på denne,ku utenbords. Både 9,9 Yamaha og Honda 9,9. Vi hadde 12 knop på bølgesurf

med den. Det levde vi lenge på. Røstjern er nevnt her. Masteendring sjedde vel i 76. Ellers sjekk lekkasjer rundt

rutene. Gjerne på modeller før 75

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takker for ennå mer respons!

 

Ja, var ikke den største seilgarderoben, men relativt ny gen og stormfokk og et gammelt hovedseil. Dette kan sikkert byttes eller suppleres med et nytt brukt hovedseil. Motoren var tatt service på av verksted i 2005 og godkjent. Aldri vært noe tull visstnok.

Har lest at det ikke er noe toll på seilbåter med motor under så og så liten. Men greit å vite helt sikkert først da. 75' sek er rimelig for en fin båt ja! absolutt.. Håper jeg drar denne i havn. Våger meg ikke utpå sjøen før i begynnelsen april, typisk påska.. så det får event bli kontraktskriving og depositum inntil videre. Må jo nesten ta sjøveien hjem da ja, event. Vet ikke hvor lang tid det ville tatt, men den veien har man ofte vindretningen med seg. Tipper ca 1 døgns seilas om man drar i et strekk. Mannskap på 2 event.

Link to post
Share on other sites

Du må betale moms på 25% av kontraktsverdien (omregnet til NOK på fortollingstidspunktet), samt på frakten. HK avgift er det vel også, men jeg husker ikke hvor grensen går helt. Hvis det er HKavgift må du betale moms på denne også.

 

Sett opp regnestykket før du tar med deg brura hjem.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på 75' svenske så kommer det vel 18.750,- i moms? Jeg er usikker på dette med HK avgift men det er vel først når motoren er over 10 Hk? eller er det meg som har missforstått noe..

 

Uansett så havner du fort opp på 100 laken og da kan du få deg en svært pen Maxi 77 i Norge, bare du har litt is i magen...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg syns den svenske så mer fresh ut.. ble småkvalm av de røde stripene utenpå den norske.. og utenbords er jeg egentlig litt lei.. selv om de er til å stole på da.. får øreverk av tanken på utenbords!

 

moms ja.. mulig det.. men det er urettferdig.. siden det er blitt betalt moms i sverige en gang i tiden.. norge og sverige er jo nesten et land blitt.. og det er bare formaliteter om man skal bry seg om sånt..

Link to post
Share on other sites

Her kan du kjøpe en Maxi 77 til 40 000,- som trenger noe oppussing. Avhengig av hva som må pusses opp, og hva som følger med av utstyr, så kan det kanskje være et godt kjøp? Kanskje verd en telefon...

 

Må regne en ukes seilas hjem, da - men det kan jeg være med på jeg.. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hehe, en uke bør det vel være..

 

da er det vel strengt tatt verdt å legge til noen kroner og få en som ikke trenger så mye kos.. kan godt gi båten litt kos.. men når det kommer til de kjempestore renoveringene stopper jeg litt opp.. har mer enn 2 tommeltotter.. ihvertfall 3-4 innimellom. Jeg må si den som gikk til 125 eller mer var en skikkelig inspirasjon da.. må se litt på hva som er gjort der.. (nesten alt)

Link to post
Share on other sites

Får holde at jeg blir melket når jeg fyller drivstoff på statskassa.. (bilen min) og at jeg har betalt alle de avgiftene jeg har når jeg kjøpte den.. syns jeg bidrar mer enn nok! om de ikke skal melke meg fordi jeg velger å bruke penger et annet sted enn i Norge og vil ha med meg varen hjem. Mer verdien er betalt i sverige.. det holder helt fint :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...