roaldbj Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Raymarine systemet ditt håndterer bare en hastighet på baudraten - det er derfor ikke ukomplisert å "blande" utstyr med forskjellig NMEA hastighet. Jeg endte opp med tre GPS antenner: en for Raymarine systemet, en for adskilt VHF og en for AIS-senderen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei, Har vurdert det samme Bitteliten, og såvidt jeg kan se kan du kople AIS 500 direkte inn i den ledige porten. Hele poenget med AIS 500 er jo at den snakker direkte på samme protokoll på seatalk bussen. Om du ikke har noen ledig port er det bare å splitte kabelen og paralellkople flere seatalk brukere. Selv har jeg C80 display og ulempen med denne er at den har bare 1 NMEA inngang. Denne har jeg forbeholdt en kompass inngang for å sikre best mulig radar overlay på kartet. AIS 500 er jo relativt dyr. Om du ønsker å kjøpe en rimeligere AIS basert på NMEA kan jo denne koples direkte til NMEA porten om du ikke har brukt den. Har du det til kompass som meg finnes det en miniplex modul som merger flere NMEA signaler og kjører de på en linje inn til displayet Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Jeg tenker fortsatt på om jeg kan montere en AIS 500 selv. Iflg min leverandør skal AIS 500 være "plug and play" (jeg har oppfattet det slik at en kun monterer boksen, kopler den til og gir den strøm) i motsetning til AIS 250 som de hevder krever mer arbeid, bl.a. kopling til GPS-antenne via en splitter. Men - det tekniske har jeg altså ikke greie på. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
nab Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei. Standard Horizon kommer med en kombinert VHF/AIS GX 2100. Har dere noen formening om denne er brukbar ? Det er ikke akkurat 12" skjerm, men det har jeg heller ikke plass til. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Forsåvidt. Jeg har en Undien radio hvor jeg tar i mot data fra båtene. Radioen er modifisert slik at jeg tar signalet ut fra diskriminatoren - før det filtreres i audiotrinnet. Dette mates inn på lydkortet hvor jeg bruker et freeware program som heter AisMon. Fra AisMon får jeg ut !AIVDM setningene som er i nesten NMEA format. Sier nesten, for de er ikke "lesbare" for mennesker. Leser dem inn i et kartprogram jeg har skrevet tidligere, dekoder !AIVDM'ene og plotter båtene på kartet. Det kan gjøres enklere ved å bruke "ShipPlotter", men jeg har god tid og det er litt gøy å gjøre det meste selv. Dette hørtes veldig innteresant ut så jeg lager en selv. Kan jeg ha en vanlig teleskop antenne? Min radioer det bare å lodde på to punkter og ta ut signaler fra det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) Kan jeg ha en vanlig teleskop antenne? Ja, det kan du. Frekvensene er 161.875 og 162.025 MHz. Det er også enkelt å lage en vertikal Bazooka antenne, avstemt til 162 MHz. Alt du trenger er en lengde coaksial-kabel, en skarp kniv og en tommestokk. Det er best å bruke linje inngangen på et lydkort, mikrofon inngangen virker også, men med høyere feilrate. Tenker du å bruke AisMon eller ShipPlotter? Bruker du Shipplotter slipper du å lage din egen !AIVDM parser. Gjør du som jeg, må du skrive parseren selv. Fra begge kan du også sende posisjoner til Marinetraffic.com. Redigert 8.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Noen som har peiling på hvorfor Maritim er så dyre på AIS? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.