Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Hvordan kan et system som tilfører en navigatør sanntids-informasjon, om andre fartøy, kalles undøvendig?

Siden det er meg du spør, mener du antagelig at jeg har antydet noe slikt, men jeg har foreløpig ikke sagt noe om AIS-systemet. Så det får jeg rette på nå. :smiley:

 

AIS-systemet er en flott oppfinnelse som jeg har stor sans for, ikke minst siden jeg er over middels glad i elektronikk og informasjonssystemer. Jeg tror det er et veldig godt bidrag til sikkerheten til sjøs, og jeg ville aldri komme på tanken å si at det var unødvendig at verden fikk AIS-systemet.

 

Men informasjonen fra systemet er unødvendig. Det er det lett å argumentere for, siden utallige skip i dette øyeblikk navigerer trygt og sikkert på havene uten AIS. Hvis AIS hadde vært nødvendig, ville de ikke ha klart dette. Det betyr ikke at informasjonen er uvesentlig eller unyttig.

 

Husk også at jeg bare ga mitt syn på en konkret problemstilling fra en annen bruker, det var ikke en utredning om AIS. Har man råd, er det flott å ha om bord, forutsatt at man setter seg grundig inn i muligheter og begrensninger.

Link to post
Share on other sites

Hva som er nødvendig og unødvenig er jo diskutabelt. Strengt tatt er vel ingenting nødvendig. En morsom digresjon; tvillingbrødrene som i 2003 seilte over Atlanteren i en utriggerkano. De navigerte helt uten "moderne hjelpemidler" som radio, GPS, kompass, sekstant, kart eller klokke. De kom fram og traff Guadeloupe som de skulle ved å navigere etter himmelegemer - uten sekstant. http://www.creartisto.com/sansboussole/index_en.html

 

MEN, vil selv argumentere for at det er ihverfall er lettere med Kompass, Kart, GPS, Radar OG AIS :-)

Link to post
Share on other sites

Vi har diskutert tidsforskyvningen for AIS-signalene til klasse B sendere flere ganger.

Om en hurtiggående båt har klasse B AIS sender ombord kan den virkelige avstanden mellom faktisk posisjon og AIS signal bli ganske stor.

Første gang jeg observerte dette for noen år siden ble jeg både skremt og overrasket.

Dette er det lett å se når AISen er koblet til radaren. Her ligger radarekkoet for hurtiggående båter gjerne et godt stykke forran AIS-signalet.

Når båtens fart overstiger 2 knop sendes AIS-signalet for klasse B ut hvert 30. sekund. En hurtiggående båt kommer ganske langt på 1/2 minutt. Det er bare å sette seg ned med kalulatoren så kan man nok bli ovverrasket over avstandene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

De fleste av dere kjenner sikkert til denne muligheten, men jeg nevner den i tilfelle som en liten artig kuriositet som kan være grei å sjekke ut!

 

Hvis du er en lykkelig eier av en AIS transponder og ønsker at familie og venner skal følge deg på din båttur, så distribuer følgende URL

 

http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/script/map.php?p=XXXXXXXXX

 

hvor du erstatter X'ene med ditt MMSI nummer.

 

Eksempel:

http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/scri...php?p=257017700 vil vise bilferga TUSTNA i kartet sammen med relevante opplysninger.

 

URL'en kan også brukes som link i egen hjemmeside!

 

PS!

Distribueres med varsomhet !!!!

Slå av AIS hvis du er på hemmelig "guttetur" eller ønsker å beholde de beste fiskeplassene for deg sjøl!! :lol::lol:

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Sandnesjøen sjøspeidere dekker desverre bare deler av vår langstrakte kyst. Jeg søkte på Astor som jeg vet ligger stille og fikk disse opplysningene:

 

MMSI: 257803590

Callsign: LE6687

Position: 59.6658, 10.6026

Speed: 7.2 kts

Course: 175.2

Length: 12 m

Width: 4 m

Draft: 0 m

Image link: link

Flag: Norway


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båten min i sommer var der montert radar i den. Jeg har aldig hatt noen båt med radar så å kjøre rundt i skjærgården med en kakeeske på toppen hvor det sto Furuno virket for meg ganske jålete. Jeg grep imiddlertid annledningen og brukte mye tid på å finne ut hva kakeboksen kunne gjøre. Konklusjonen er krystallklar: Som en gjennomsnitts fammilie som ønsker å tøffe rundt i skjærgården vet vi at radaren er kommet for å bli så lenge vi har båt. Det er mulig at jeg er en dårlig skipper som ikke ser ting selv, men Furunoen plukker opp ting som små dobber på størrelse med en håndball nattestid, noe som jeg ved utkikk ikke har mulighet til å se selv før de er rett forran baugen. Met fare for å få sperret IP adressen min her er min påstand at alle har glede av radar. Om man ønsker å prioritere dette er selvfølgelig en helt annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Sandnesjøen sjøspeidere dekker desverre bare deler av vår langstrakte kyst. Jeg søkte på Astor som jeg vet ligger stille og fikk disse opplysningene:

 

Hmm, dette var da merkelig!

 

Jeg søker på Oslo og får masse AIS trafikken fra Oslofjorden i nåtid!!

 

F.eks

http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/scri...php?p=259401000

 

Som gir Sanntids info over MF Bastø 1, som jeg formoder er ei ferge som går mellom Horten og Moss !!

 

Kan det være at du får opp din siste posisjon før du evt har slått av AIS'en din på ASTOR ????

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er litt dårlige mottakerforhold i området rundt Drøbak så dette viser vel bare siste mottatte posisjon før Astor havnet i skyggen av Hurumlandet. Bedre å oppgi lenken til båten via Marinetraffic synes jeg.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Her er også en adresse hvor en kan følge AIS over hele verden. Denne brukte mine venner da vi var på tur i sommer - Bergen - Kristiansund.

http://marinetraffic.com/ais/

Har selv AIS-B ombord i min Saga 29. Og synes det var greit for sikkerheten å se at der var båter i nærheten når jeg passerte stadt og Hustadviken. Ellers? kjekt å ha. (Har radar og)

 

Ticotre

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

De "proffe" begynner å få en del erfaring med bruk av elektroniske hjelpemidler i naviagasjon nå - herunder AIS.

 

På denne linken er det en rapport fra et simulator prosjekt som er ganske skremmende: http://www.kystverket.no/arch/_img/9906092.pdf

 

resultatene viser at i mange tilfeller blir svært mye fokus satt på kartplotter med AIS - og selv åpenbare ekko på radar blir oversett fordi

 

Poenget med å poste her er å rope et lite varsko om at AIS kan gi en falsk tryggehet og den kan ta bort oppmerksomhet fra utkikk/radar. Man skal ikke stole blindt på at AIS og kartplotter gir all den info man trenger. Ikke glem utkikk og radar om man har det.

Link to post
Share on other sites

På denne linken er det en rapport fra et simulator prosjekt som er ganske skremmende: http://www.kystverket.no/arch/_img/9906092.pdf

 

resultatene viser at i mange tilfeller blir svært mye fokus satt på kartplotter med AIS - og selv åpenbare ekko på radar blir oversett fordi

Det innlegget burde du ha skrevet med Store bokstaver, understreket og med fet skrift!

 

I 22 av 24 øvelser ble radarekkoet ikke oppdaget eller tatt hensyn til.

 

Og dette er folk med sertifikat!!!!!!!

 

Håper dette er en missforståelse.

Link to post
Share on other sites

Og dette er folk med sertifikat!!!!!!!

Presentasjonen ble holdt på hurtigbåtredernes årsmøte tror jeg. Når proffe folk kan gjøre slike feil kan alle vi andre gjøre det også. Poenget mitt er at vi må løfte nesa ut av spillmonitoren (plotteren) ombord. Og slutte å tro at vi ser alt og blir sett av alle fordi vi har AIS.

 

Jeg bruker radar og papirkart som hovednavigasjonsmiddel. Jeg synes ikke plotteren min er god nok til at jeg bare kjører på den (har en E120). AIS har jeg tenkt på i et par år - men har ikke helt blitt overbevist om at jeg trenger det

Link to post
Share on other sites

Poenget med å poste her er å rope et lite varsko om at AIS kan gi en falsk tryggehet og den kan ta bort oppmerksomhet fra utkikk/radar. Man skal ikke stole blindt på at AIS og kartplotter gir all den info man trenger. Ikke glem utkikk og radar om man har det.

 

Riktig det Bitteliten at man ike skal stole på AIS-bildet men heller forholde seg til radarbildet og visuell utkikk. Jeg bruker AISen som tilleggsinfo ved siden av radaren. Det er kun radarbildet som gir det sanne bildet etter min mening. AISen er fin til å se bak øyer og holmer etter større skip. Et godt eksempel er når man her i Oslofjorden går sørover gjennom Gullholmsundet og ved hjelp av AIS kan se f.eks. Bastøferjenes bevegelser bak Jeløya.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

- men har ikke helt blitt overbevist om at jeg trenger det

Kanskje du ble det nå ?

 

Dette her viser at oppmerksomheten til navigatørene er mot kartmaskinene og vil du bli sett der, ja da MÅ du ha AIS.

Jeg har lenge hatt mistanke til at det er slik ståa er - og har advart om dette lenger opp i denne tråden.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at vi må løfte nesa ut av spillmonitoren (plotteren) ombord.

Der tror jeg du har et godt poeng. Slik vi bruker båtene våre, stort sett innimellom holmer og skjær, så er øyne et langt mer effektivt hjelpemiddel enn Nintendoen.

 

Det er kun radarbildet som gir det sanne bildet

Som sagt ovenfor, det er kun dine egne øyne som gir et sant bilde.

Link to post
Share on other sites

Dette her viser at oppmerksomheten til navigatørene er mot kartmaskinene og vil du bli sett der, ja da MÅ du ha AIS.

Nei faktisk ikke. Jeg ble mer overbevist om at jeg må holde bedre utkikk selv ettersom andre ikke alltid følger med. Mange av de proffe har ikke lystbåter inn på AIS'en. Og jo fler lystbåter som får klasse B - jo mer grøtete vil skjermbildet bli for navigatørene i trangt farvann.

Link to post
Share on other sites

Det er vel også en viss forskjell mellom båter som raskt kan tilpasse seg kurs og hastighet til nyttetrafikken, men vi som på en dårlig dag må krysse skipsleia i 5 knop har stor glede av å være synlig på AIS, samt ha oversikt over annen trafikk på god avstand. Jeg synes ikke min evne til å holde utkikk er nevneverdig begrenset fordi jeg fikk meg AIS-transpoder (jeg tror faktisk at jeg vier mer oppmerksomhet på den generelle trafikken nå).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Og jo fler lystbåter som får klasse B - jo mer grøtete vil skjermbildet bli for navigatørene i trangt farvann.

det er ikke i trangt farvann du har bruk for AIS' sendern....der håller de allre fleste bra utkikk (undantatt noe nitendonavigatører)

 

det er på åpent farvann de fleste slapper av (æven proffsen) det er her AIS-sendern er bra før oss småbåter, i litt grov sjø eller dårligt vær

det er da det er bra med en radio-bunden posisjonsangivelse....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Helt enig, men uten radar i grauttåke har jeg klart meg utmerket (ved å bruke ørene) vha plotter og AIS.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...