Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Forsåvidt.

Jeg har en Undien radio hvor jeg tar i mot data fra båtene. Radioen er modifisert slik at jeg tar signalet ut fra diskriminatoren - før det filtreres i audiotrinnet.

Dette mates inn på lydkortet hvor jeg bruker et freeware program som heter AisMon.

Fra AisMon får jeg ut !AIVDM setningene som er i nesten NMEA format. Sier nesten, for de er ikke "lesbare" for mennesker.

Leser dem inn i et kartprogram jeg har skrevet tidligere, dekoder !AIVDM'ene og plotter båtene på kartet.

 

Det kan gjøres enklere ved å bruke "ShipPlotter", men jeg har god tid og det er litt gøy å gjøre det meste selv.

Link to post
Share on other sites

De siste månedene har jeg brukt AIS noen ganger på andre båter enn min egen. Må innrømme at jeg begynner å se en nytte med dette - særlig i ekstremt dårlig radar vær eller der nyttefartøy ligger i dødsone i forhold til radar range (som Astor har skrevet tidligere)

 

Samtidig ser jeg et problem om gud og hvermann får AIS - da blir det snart fulle skjermer av vektorer på alle plottere.

 

Jeg sitter nå og leser på installasjonsmanualen for AIS 500 fra Raymarine for å se om dette kan løses på egenhånd.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samtidig ser jeg et problem om gud og hvermann får AIS - da blir det snart fulle skjermer av vektorer på alle plottere.

 

Kan ikke riktig forstå den bekymringen. Det blir ikke flere båter om alle skaffer seg AIS transponder. Det blir ikke trangere på sjøen heller. Det blir ikke flere ekko på radarskjermen.

Vektor lengder kan sikkert slås av eller lengden kan tilpasses. Kanskje også størrelse på symbolene.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at flere ser nytten av å benytte AIS ombord.

 

Jeg var nok en av et betydelig mindretall her på BP som anbefalte systemet og som til dels ble "herset" for dette.

Jeg har vært i farvann nær Gøteborg, storehavner i Danmark og i Tyskalnd og aldri opplevd at AIS informasjonen har vært forstyrrende på radar eller kartplotter.

 

Tross alt er det noe som heter "range" på instrumentene.

 

Det blir ikke flere båter på sjøen selv om de benytter AIS sender.

 

Jeg har alltid oppfattet motstanderne av AIS-sendere for å ha relativt liten kunnskap om bruken av den alminnelige radaren.

Link to post
Share on other sites

Om alle båter har AIS vil det vitterlig bli flere AIS "ekko" på skjermen våre - eller?

Det er helt riktig, men på hvilken måte er det et problem? Hvis små fritidsbåter ble bedre synlig på radar, ville det bli bedre (flere) ekkoer på radaren også, men det er da bare positivt? Man må alltid forholde seg til det antallet båter som finnes.

 

For meg er AIS et hjelpemiddel i tillegg til radar og plotter. Har vært ute i dårlig vær et par ganger der radaren har vært dårlig. Da har AIS vært nyttig.

AIS er alltid med på å forbedre utkikken, og derfor alltid en god ting, ikke bare i dårlig radarvær. Men som alle andre hjelpemidler er den ikke tilstrekkelig på egenhånd, og det er svært viktig å kjenne til begrensninger og svakheter.

 

Radar er viktigere enn AIS, så jeg ville kjøpe det først. Men har man absolutt ikke råd til radar, er det bedre å ha en AIS-mottaker enn ingen av delene.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett ecdis skjermer i drift på mange båter, ofte i relativt trange passasjer. Singapore er ett godt eksempel. Har aldri hørt fra noen at de ønsker å slå av ais symbolene på ecdisen, tvert imot blir det stor ståhei om det ikke fungerer.

 

Om man kommer til en travel havn og det er så mange båter rundt en at plotteren overfylles med ais symboler er det vel på tide å flytte blikket ut gjennom vinduet.

 

Jeg er også enig med Roaldbj at de fleste motstanderene er de uten mye erfaring med ais. Det var mange som var irriterte på at det nok en gang ble tredd nedover hodet enda ett system på broen som skulle overvåke båtene, de samme personene ble svært glad i systemet etterhvert som alle båtene fikk det.

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig, men på hvilken måte er det et problem?

Om man ser for seg at alle båter over feks 7 meter har AIS så vil det bli så mange "ekko" på en liten skjerm som feks 8" at det er fare for at man ikke ser viktig informasjon i kartet.

 

På en 25" skjerm er det overhode ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Tror det er andre begrensninger enn overfyllte skjermer, hvor mange ais symbol takler plotteren? Hvis den takler la oss si 200 båter er det vel på tide med en funksjon som slår av visningen. Det er iallefall ikke uvanlig på handelsflåten at man kan slå av visningen av ais.

Link to post
Share on other sites

Om man ser for seg at alle båter over feks 7 meter har AIS så vil det bli så mange "ekko" på en liten skjerm som feks 8" at det er fare for at man ikke ser viktig informasjon i kartet.

 

På en 25" skjerm er det overhode ikke noe problem.

Jo større område - dess flere targets. Og det er måter å begrense antallet på - uten å sile bort potensiellt "farlige mål".

 

Det kommer an på hvilken range du har satt på plotteren og hvordan du har definert den til å vise/håndtere AIS targets.

På min plotter kan jeg angi at den f.eks. kun skal bry seg om de som er innenfor x-antall n.m.

eller innenfor en definert TCPA. I tillegg kan jeg utelate targets som ligger i ro.

 

Selv en liten armada skulle la seg håndtere - og definitivt lettest med AIS enn uten. :seeya:

 

Men jeg forstår problemet med mindre skjermer.

Det spørs om disse små skjermene i bunn og grunn er særlig egnet for bruk til AIS plott eller ARPA i det hele tatt.

Syntes min 12" skjerm er liten nok.

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt i områder med seileregatta i Sverige og i Tyskland. I noen av disse er AIS-sender påbudt.

Det var ikke noe vanskelig å forholde seg til all ASI-informasjonen.

Snarere tvert om - flott å vite om CPA og TCPA til vinddrevne fritidsbåter.

Seilte nylig fra Son til Arendal. Flott å kunne følge store båters info om CPA og TCPA - dette gir etter min vurdering bedre informasjon ved seilasplanleggingen under veis.

Link to post
Share on other sites

......Jeg har alltid oppfattet motstanderne av AIS-sendere for å ha relativt liten kunnskap om bruken av den alminnelige radaren.

 

Ja, men da kommer det gamle visdomsordet inn for fullt: "De uttaler seg med den skråsikkerhet som kun en total mangel på innsikt kan gi!" :smiley::smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Om man ser for seg at alle båter over feks 7 meter har AIS så vil det bli så mange "ekko" på en liten skjerm som feks 8" at det er fare for at man ikke ser viktig informasjon i kartet.

Som nevnt er det svært viktig å kjenne utstyrets begrensninger og svakheter. Problemet du beskriver skyldes ikke at for mange får AIS, men at utstyret er uegnet. Hvis du ikke lenger ser viktig informasjon i kartet på grunn av for mye annen informasjon, takler utstyret ditt rett og slett ikke det du ønsker å gjøre.

 

En 8" skjerm er f.eks. også så godt som uegnet til radar i vanlig navigasjonsbruk. I tåke ville det riktignok være litt bedre å ha den enn ikke å ha den, men uansett regner jeg ikke med at noen faktisk bruker radar på slike skjermer. :-)

Link to post
Share on other sites

Tja- jeg har en 12" skjerm som jeg ofte deler i 2 - med radar og kart. Det er en Raymarine E120 som regnes som en avansert fritidsbåt sak. I dine øyne ubrukelig. Vel vel.

 

Nå snakker vi om AIS for småbåter - og jeg belyser en konsekvens av en situasjon der det er mange AIS båter på fjorden på en gang. Tenk deg feks å gå gjennom Drøbaksundet i tett tåke når det er Færderseilas og alle båter har AIS.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk ikke vi skal underslå at det faktisk kan bli litt mange AIS-plott på kartskjermen etterhvert, litt uavhengig av skjermstørrelsen egentlig.

Veldig ofte ligger fritidsbåtene i et konsentrert område som f.eks gjestehavner i byer rundt forbi og da kan det fort bli tett med plott på skjermen.

Til daglig sitter jeg å titter inn i 2 25" kartskjermer og jeg ser jo at i helgene blir det flere og flere plott jo nærmere vi kommer sommeren,

Jeg sier ikke at det er noe problem, men at det kan bli det om alle fritidsbåter får AIS, det tror jeg kanskje.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Tja- jeg har en 12" skjerm som jeg ofte deler i 2 - med radar og kart. Det er en Raymarine E120 som regnes som en avansert fritidsbåt sak. I dine øyne ubrukelig. Vel vel.

Neida, slett ikke. Siden du snakket om en 8" skjerm antok jeg at det var det du hadde. Beklager at jeg var for kjapp der.

 

Men hovedpoenget gjelder: Hvis skjermen ikke har plass nok til den informasjonen man ønsker å ha der, er den uegnet. Det tror jeg det er lett å være enig om.

 

Nå snakker vi om AIS for småbåter - og jeg belyser en konsekvens av en situasjon der det er mange AIS båter på fjorden på en gang. Tenk deg feks å gå gjennom Drøbaksundet i tett tåke når det er Færderseilas og alle båter har AIS.

Jeg synes du konstruerer eksempler som har nokså lite med praktisk ferdsel på sjøen å gjøre.

 

For det første ville de fleste i en slik situasjon ventet med å gå gjennom Drøbaksundet. Men sett at man likevel allerede var der og ble overrasket av tett tåke, ville man stoppe eller gå med svært sakte fart, slå av AISen (med mindre den hadde en separat skjerm) og sette av mest mulig skjermplass til radar. Har man ikke radar ville AIS fortsatt ikke gjøre det mulig å gå med høyere fart, siden man ikke ville vite om alle fartøy faktisk har AIS (selv om det evt. var påbudt i seilasen). God utkikk og lytting ville være langt viktigere (og riktigere) hjelpemidler.

 

Og selv om alle ikke alltid kan gjøre nytte av AIS, er det fremdeles alltid en fordel (også i eksemplet ditt!) at flest mulig båter sender ut AIS-data.

Link to post
Share on other sites

"Det viktigste"... er det båter som ikke er fare for eget fartøy?. Jeg skulle gjerne sett at kajakker fikk AIS-sendere jeg.

Enig. Det gjør ingenting om det er fullt av AIS-plott i havn fordi de ikke berører egen ferdsel. Det er de som er i nærheten av egen kurs som teller. Hvis det blir så mange at man opplever det som et problem, er man uansett i en situasjon der AIS ikke er det beste hjelpemiddelet for å komme seg trygt videre...

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel fra Rotterdam, hvor tettheten av AIS-sendere er relativt stor. Men det er jo ingen problem å orientere seg hvis man går litt ned i målestokk. Vi kan nok forvente en stadig utvikling av plotterne slik at man bedre kan tilpasse visningen slik at man ser det man trenger.

 

rotterd1.jpg

 

rotterd2.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

....jeg belyser en konsekvens av en situasjon der det er mange AIS båter på fjorden på en gang. Tenk deg feks å gå gjennom Drøbaksundet i tett tåke når det er Færderseilas og alle båter har AIS.

 

 

kan ikke helt se jeg ser problemstillingen her, er vel ikke noe værre med AIS signaler enn radarekko?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Tja - det kommer litt an på hvordan skjermene er satt opp.På Bastø 3 har de alt på en skjerm. Dvs kart, radar overlay og AIS. Blir mange lag etter min mening.

 

På separate skjermer ser jeg at det kan fungere - men om man bruker kombi instrumenter som jeg gjør i egen båt er jeg redd det blir mye info på en gang på en liten skjerm. Men det går jo an å slå av AIS laget også - som det ble påpekt klokt over :smiley:

 

Jeg tenker fortsatt på om jeg kan montere en AIS 500 selv. Må ta en kikk på sea talk opplegget mitt. Det er en hub med 3 kabel innganger der 1 står ledig - lurer på om jeg bare kan klikke AIS'en inn i den og så koble til strøm og GPS antenna så har jeg det jeg trenger. Må AIS antenna stå i "friluft" eller kan jeg montere den inni (dvs inni taket foran flybridgen)?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...