Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Kan papirkart være backup?

 

Ja, papirkart kan være back-up. ECDIS er mer enn bare kjekt å ha selv om man bruker papirkart som back-up. Man kan basere navigasjonen på ECDIS (med tillegg av radar osv.), men papirkartene som er back-up, må til enhver tid holdes oppdaterte etter Etteretninger for sjøfarende(Efs), Notices to Mariners osv. Jeg tror ikke det er nødvendig å sette ut kurser, posisjoner og annen seilasplanlegging i papirkartene da de bare har status som back-up, men dette vet jeg ikke sikkert. Det har vel heller neppe relevans for lystbåtbrukere.

 

På grunn av at papirkart i back-up ved bruk av ECDIS må holdes oppdaterte, er det få eller ingen som velger denne løsningen da noe av vitsen med ECDIS da er borte.

Link to post
Share on other sites

Fra 1/1 2011...skal man ha ECDIS.

 

Er du sikker på det? I tilfelle ja, er det etter min mening en god nyhet. Men det er vel sjelden at en prosess i Maritime Safety Comittee(MSC) i IMO(International Maritime Organization) blir fremskyndet.

 

Det ble vedtatt av IMO sommeren 2009 å innføre krav til obligatorisk bruk av ECDIS med ENC etter følgende år/tonnasjegrenser(med forbehold om endringer i IMO), og det følgende er basert på informasjon fra Sjøfartsdirektoratet etter et møte i MSC i IMO:

 

Følende skip skal utstyres med ECDIS:

 

Nye passasjerskip fra 500 tonn og oppover innen 1.juli 2012.

Eksisterende passasjerskip fra 500 tonn og oppover innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2014.

Nye tankskip over 3000 tonn innen 1.juli 2012.

Eksisterende tankskip fra 3000 tonn og oppover innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2015.

Nye lasteskip, andre enn tankskip, over 10000 tonn innen 1.juli 2013.

Nye lasteskip, andre enn tankskip, på 3000 tonn og oppover, men mindre enn 10000 tonn innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2014.

For eksisterende lasteskip foreslås en differensiert implementering avhengig av størrelse:

Fra 50000 tonn og oppover, innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2016.

Fra 20000 tonn og oppover men mindre enn 50000 tonn, Fra 10000 tonn og oppover, men mindre enn 20000 tonn, innen første besiktelse for sikkerhetssertifikat på eller etter 1.juli 2018.

 

Som man ser her, er fristen for første fartøygruppe 01.07.2012. Kan du Mulligan gi en tilbakemelding om dette er feil?

Link to post
Share on other sites

Uten at det nødvendigvis er så viktig, ble kravet til obligatorisk bruk av ECDIS ikke endelig vedtatt i 2008, men derimot i 2009. Likevel er det slik at det er en protestfrist til 01.07.2010 ettersom kravet til obligatorisk ECDIS skal implementeres i SOLAS-konvensjonen. Men det forventes likevel at dette kravet til obligatorisk ECDIS trår i kraft fra 01.01.2011, og at fartøyene, slik jeg har forstått det, må utstyres med ECDIS i samsvar med det tonnasje- og årsoppsettet jeg henviste til lenger oppe i tråden.

 

Kina, Russland og Cuba stemte imot krav om ECDIS. Det var vel kanskje ikke så overraskende...

 

Men nå har vel tråden sporet mye av.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg poster dette innlegget mitt fra tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene" da det også kan ha relevans for denne tråden.

 

Forvist fjordfiskar fryktar forlis

Fjordfiskarveteran Terje Blomvik grur seg til ein ny torskesesong i skipsleia. I fjor gjekk det nesten gale.

 

Sitat:

 

Han siktar til fleire episodar i fjor i den sterkt trafikkerte skipsleia.

– Eg hadde opplevingar som set djupe spor. Store fartøy pløger leia for full fart. Det ser ut som dei stoler full og heilt på AIS-systemet. Dei ser knapt ut gjennom styrehuset, seier Blomvik.

 

AIS er eit system som automatisk varslar at skip er på kollisjonskurs. Problemet er at Terje Blomvik og fleire andre av sjarkfiskarane ikkje har AIS. Dermed fangar ikkje systemet opp dei minste båtane. Blomvik meiner AIS skaper farlege situasjoner, fordi dei som er på brua på dei store skipa stolar blindt på automatikken.

 

– AIS? For meg står det for Alle Idiotars System. Ikkje svarer dei på anrop på kanal 16, og ikkje vik dei ein tome frå satt kurs. Tre gongar i fjor vart eg nesten nedrent, medan eg låg med fiskelanterner og fulle lys og trekte garn. Berre ved å gi full fart framover gjekk eg såvidt klar ein stor båt. Ein annan gong måtte eg kutte rullen og kome meg unna, fortel Blomvik.

 

Det mangler ikke på "friske" kommentarer fra denne karen. :lol: Han har dog et poeng med at AIS kan skape falsk sikkerhet da det er mange farty som ikke er utstyrt med AIS. Men det er noe alle sertifiserte navigatører skal vite. Og jeg tror neppe noen bruker bare AIS for å få informasjon om trafikk rundt eget fartøy.

Link to post
Share on other sites

Dei ser knapt ut gjennom styrehuset, seier Blomvik.

fordi dei som er på brua på dei store skipa stolar blindt på automatikken.

 

– AIS? For meg står det for Alle Idiotars System.

 

Dette er skrevet av en fisker som er sur fordi han ikke får fiske der han vil og må dra ut på havet.

 

Og hvorfor må han det?

Er det fordi:

– Tusen års tradisjonsrikt fiske, som har sett ålesundsregionen på verdskartet,

 

Eller er det pga. 75 års rovfiske.

 

Jeg tror han er sur fordi det er lenger å gå. Tar mer tid og bruker mer olje.

 

Også skylder han på AIS :puke:

Link to post
Share on other sites

Fiskeren har nok et poeng. Elektronisk utstyr overtar i stor grad for tidligere visuell navigering. Dette skyldes vel ikke bare AIS men summen av elektroniske hjelpemidler på et moderne fartøy.

Jeg har selv opplevd å nesten bli rent ned av en hurtigferge på åpent hav, uten å få svar fra på kanal 16 fra fartøyet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv opplevd å nesten bli rent ned av en hurtigferge på åpent hav, uten å få svar fra på kanal 16 fra fartøyet.

har også haft någre 'nærkontakter' på åpent hav, spes i kryssning av en route (ex.Tango)......

har en sæsong nu med transpondern ombord, og tycker att jeg merker att 'de store' legger om kursen tidl.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert ommatt og ommatigjen - og er fremdeles enig med meg selv. Den fiskeren synes jeg er til å :puke: av.

 

Fiskeren er uenig i fangstbegrensninger og skylder på at han ikke kan gå ut på¨havet og fiske for der har båtene AIS og alle vet jo at det er farlig det.

Link to post
Share on other sites

...Jeg har selv opplevd å nesten bli rent ned av en hurtigferge på åpent hav, uten å få svar fra på kanal 16 fra fartøyet.

Og hadde du hatt AIS ombord, så hadde du fått nødvendig informasjon om fartøyet tidlig og du kunne lagt om kursen din i god tid slik at du ungikk å havne i en situasjon der du må kontakte det andre fartøyet.

I tillegg kunne du sendt en AIS safety message som nok hadde gitt respons.

I tillegg hadde jo også det andre fartøyet fått CPA-alarm på din kurs.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Til dere BP'ere med AIS transpondere, hva om vi alle legger inn en eller annen form for BP kode ved navnet på båten f.eks, slik at vi kan hilse på hverandre når vi møtes på sjøen, eller er det ikke noe interesse for slikt?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme nicknavn her på BP som båtnavn

Det synes jeg var en god ide.

Hvor legger inn nicket? Eller hva heter feltet hvor du legger inn nicket?

 

Grunnen til at jeg spør er at min AIS er hjemmesnekra. Jeg har ikke giddet å "dekode" all informasjon, men hvis BP nick legges inn, så vil jeg ikke gå glipp av den iinformasjonen.

Link to post
Share on other sites

Astor er Astor også på AIS.

Må ikke forveksles med MS Astor som er et passasjersskip.

I 2008 passerte passasjerskipet Astor i Drøbaksundet. To fartøy med samme navn.

I år kom passasjerskipet tilbake med forandring i sin AIS-identifikasjon. MS Astor.

Jeg lurte på om jeg skulle tilføye GB Astor?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Grunnen til at jeg spør er at min AIS er hjemmesnekra. Jeg har ikke giddet å "dekode" all informasjon, men hvis BP nick legges inn, så vil jeg ikke gå glipp av den iinformasjonen.

 

Har du bygd den selv?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...