Jump to content

Yanmar 6LY3-UTP eller Volvo D6


Josefine

Recommended Posts

På varmtvannstanken min er det en ventil der jeg kan bestemme temperaturen på varmtvannet. Om denne regulerer blandingen av kaldt og varmt vann eller om det er en tremostat på varmtvannskolben vet jeg ikke.

Om jeg husker rett er det en slik vv bereder jeg har

Basic40.gif

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en blandeventil som blander inn kaldt vann for å levere innstilt temperatur.

På min forrige båt ettermonterte jeg en bereder med slik ventil, satte termostaten på 38°C og koblet utedusjen direkte til berederen. Fikk da varm dusj og kaldt vann ellers. Funket veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Det er vel så pass enkelt at ferskvannssiden ikke har noe sirkulasjon før termostaten åpner.

 

Når termostaten åpner går kjølevæsken gjennom det volumet som er tilgjengelig, enten dette utelukkende er inne i motoren eller om det også inkluderer en sløyfe til vannvarmer og/eller varmeveksler til luft.

 

Det er i alle fall jeg har forholdt meg til oppvarming av vann og varmeveksler i de siste båtene jeg har hatt.

 

Normalt sitter det på litt større motorer, i alle fall på Yanmarmotorene, to ventiler på motoren, for ekstra varmtvannssløyfe for hhv utgang og retur for en slik sløyfe.

Link to post
Share on other sites

det jeg ser på tegningen fra volvo penta så står det en termostat like ved uttaket fra motoren,er dette for å få temp på motoren hurtigere opp ?

 

se link:

http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schem...er%20Outlet.pdf

 

Har lagt merke til den termostaten på Windyen med 2 x D6 350 DPH, men har mine tvil om den fungerer 100%.

 

SB motor er tilkoblet VV tank og defroster. BB er ikke tilkoblet noenting. Det som er rart er at SB motor alltid blir tregere varm enn BB. Snakker om ca. 3-5 min lengre tid på å komme opp til driftstemp som er 85c. Samme sak med oljetemperaruren som bruker tilsvarende leger tid på å nå 82c.

 

Ville det ikke vært smartere av Windy og la én motor varme opp VV tank, mens den andre varmet defroster?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Den grønne tingen bak dynamoen din ser klart ut som et rele. Har du koblingsskjema eller oversikt over hva de forskjellige ledningene går til?

 

Jeg har enda ikke fått noen klarhet over hvordan dynamoene er regulert i båten.

 

Først legger jeg ved bildet som viser en av dynamoene med tilkoblingsledninger:

'

SB_dynamo_rele.jpg

 

 

Dernest tre tegninger av hvorledes produsenten oppgir at dynamoene er koblet:

 

Den første de angi9tte modifiseringer av intern laderegulator

 

Yanmargen3.jpg

 

 

Dernest prinsippskisse 1:

 

 

Yanmargen1.jpg

 

 

 

Og så prinsippskisse 2:

 

 

 

Yanmargen2.jpg

 

 

Er det noen som kan forklare hvorledes ladingssystemet trolig fungerer.

 

Det virker som om hver motor alene kan lade begge batteribankene for start og i tillegg forbruk.

 

Jeg har enda ikke klart å finne hele ledningsopplegget for lading av batteriene.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som tegningen din er av en motor med 2 dynamoer, siden det bare er tegnet en starter og en nøkkel? Men disse to dynamoer lader samtidig, og sitter de på hver sin motor kan de lade begge banker uavhengig av hverandre. Det grønne releet ser ut fra bilde og tegning som det er koblet i forbindelse med ladelampa? Ser ettermontert ut? Vet du hva det er til? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fotografiet viser det orginalmonterte fra fabrikken.

 

Det er tilsvarende rele på den andre dynamoen.

 

Begge dynamoene er identiske.

 

Jeg har fra tidligere svært god erfaring med denne dynamoen - jeg minnes å erindre at den er minusregulert.

 

På den forrige båten hadde vi tilsvarende dynamo med YA-12 laderegulator. Den ladet enormt - omlag 14.33 volt (avhengig av temperatur).

 

Jeg klarer ikke å finne ut hvordan våre tilsvarende dynamoer nå er laderegulert - og lurer på hvor jeg skal starte med å søke i alt ledningsnettet.

 

Jeg har søkt etter senseledning fra batteriene men finner ikke dette.

 

Hvor vil det være rimelig å lete etter senseledning? Eller er det slik at diodene er ment å håndtere all laderegulering?

Link to post
Share on other sites

Skillediodene på tegningen vil bare sørge for at batteribankene ikke er koblet sammen i forbruket. Ut i fra tegningen, ser det ikke ut som du har noen ekstern regulator, så den sitter vel i dynamoen uten noe form for sense til batteriet. Skillediodene vil føre til et spenningsfall på omkring 0,7V som en sense eller ekstern regulator ville kompensert for. Lurer på om dioden på tegningen for modifisering av dynamoen sitter for å "jukse bort" de samme 0,7V til "intern sense" for intern regulator. Kunne vært artig og visst hva releene var for? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette lurer jeg også på.

 

Det sørgelige er at det er vanskelig å få svar fra fabrikken.

 

Franskmennene (Beneteau) synes nordmenn er noen uvesentlige og uinteressante mennesker som det ikke er nødvendig å gi noen svar til.

 

Vi har visst litt penger - men ikke noe utover det.

 

Jeg har aldri opplevd å bli behandlet så overfladisk i andre sammenhenger - men så graver jeg også endel og oppfattes sikkert som en vanskelig kunde - inntil nye kunder kommer til:

 

da er jeg visstnok en verdifull referanse?

 

Forstå det den som kan....

Link to post
Share on other sites

Fabrikken er fransk - det sier mye. Prater du fransk løser det mye.

Min erfaring med Normar er at de har adoptert mye av den franske kulturen når det gjelder saker og ting som ikke er i orden. Dette var riktignok noen år tilbake - men de jeg har erfaring med er fortsatt eiere av selskapet :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har enda ikke fått noen klarhet over hvordan dynamoene er regulert i båten.

 

Er det noen som kan forklare hvorledes ladingssystemet trolig fungerer.

 

Det virker som om hver motor alene kan lade begge batteribankene for start og i tillegg forbruk.

 

Jeg har enda ikke klart å finne hele ledningsopplegget for lading av batteriene.

 

Hvordan ladingen fungerer kan du jo sjekke. Start motor 1 og sjekk hvilke batterier som lades. Stopp den deretter. Gjenta dette med motor 2, og sjekk hva som lades(start, fobruk eller begge).

Hvis du er fornøyd med ladespenningen, ca 14.3 - 14.4 V selv når motoreen har kjørt litt så er det nok en ekstern regulator en plass. Hvis ladespenningen er bra til å begynne med, men synker en del etter en stund så er det som vanligvis skjer nmed en intern regulator. Har i hvertfall vært slik å begge Hitachi regulatorene på de Yanmarene jeg har hatt før jeg har montert ekstern regulator.

Releene er litt værre å være sikker på, men jeg antar de blir fjernoperert fra hovedbryter forbruk ( rele til service batteriet), og kanskje via tenningbryter, eller hovedbryter start (rele til startbatteriet). Det er mulig jeg tar feil der, men tegningen gir lite hjelp i så måte

Relekontakten for minus er også litt merkelig. Hva styres den av?

Er det andre skjema over det øvrige elektriske ombord?

 

Dioden som monteres inn i dynamoen er nok bare for å øke spenningen for å kompensere for skillediodene. Øker altså med 0.7V ut fra dynamo og slik at spenningsfallet over skilledioder kompenseres.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OLPI, du er forhåpentligvis inne på noe sentralt.

 

Jeg skjønner bare ikke hvordan ladereguleringen skjer av den enkelte dynamoen.

 

Jeg har bedt Normar sjekke dette fra Frankrike - men regner med at jeg må finne det ut selv hos en dyktig båtelektriker, eksempelvis hos Bil og Båtelektriske i Høyden, Moss.

 

De er dyktige.

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Hei!

 

Jeg satt å leste litt i gamle tråder om Yanmar, og kom over denne tråden som faktisk gjelder båten vår. Vi kjøpte Josefine for noen år siden, og for de som er interessert, er fasiten er at Yanmaren har fungert prikkfritt i 10-11 år og ca 1100 timer. I flg selger - Josefine - hadde det ikke vært noen problemer frem til vi kjøpte båten i 2015, og det har ikke vært noen problemer siden heller.  Det har vært årlige servicer med olje- og filterskift, samt generelt ettersyn. Eneste feil til nå er en temperatursensor som har gitt seg, samt at motoren "jaget" litt på bakketurtall uten belastning etter levering eller noe senere, men lenge før vi overtok. Usikker nå på hva som gjorde det, men det ble rettet opp i.   Det må sies at han vi kjøpte båten av er verksmester for tunge maskiner og lastebiler, og sannsynligvis flinkere med vedlikehold enn de fleste.

 

Sånn for ordens skyld - meningen med å løfte tråden er kun å fortelle hvordan det gikk, ikke nok en volvo/ yanmar diskusjon :wflag:

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar helt feil er det rekkepumpe på denne. Litt jaging kan oppstå pga mekanisk regulator. Disse motorene har nå også kommet som common rail. Heldigvis kan de kjøpes som klassiske ennå. Common rail versjon har noe høyere forbruk og sikkert for det amerikanske markedet. De er ganske rå i forhold til VP D6 MHP moment og forbruk.

Tror de tar ut 480hk og over 1200Nm moment på denne blokka.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...