Jump to content

Yanmar 6LY3-UTP eller Volvo D6


Josefine

Recommended Posts

En oppklaring, jeg ser at Yanmar motorene min har blokk merket 6LY2, men selve motorene har betegnelsen 6LYA STP og har 370 HK på svinghjul, og ca 340 på gearkasse.

 

Det mest behagelige i motorrommet er at jeg nå kan bevege meg rundt begge motorene og utføre service. Før var jeg vant til en nærmest slangelignende tilværelse for å utføre tilsyn på klemflens.

 

Det første bildet av forkant av BB - motor.

 

BB-motor_front.jpg

 

 

det andre er i bakkant av motor, har settopp satt inn ny aksling etter måling av kast i denne.

 

BB-klemflens.jpg

Link to post
Share on other sites

En oppklaring, jeg ser at Yanmar motorene min har blokk merket 6LY2, men selve motorene har betegnelsen 6LYA STP og har 370 HK på svinghjul, og ca 340 på gearkasse.

Ok. :lol:

Det hørtes litt i overkant råflott ut å bytte ut slike suverene motorer allerede nå.

Jeg ser i det første bildet ditt at ladeluftkjøleren din er merket 6LY2.

Denne er nok felles på 6LY og 6LY2, + mange andre deler også.

Ellers har 6LY 5,1 Liter slagvolum, 6LY2 5,9 Liter.

En lett måte å se forskjellen på 6LY og 6LY2 er oljefilterne.

6LY2 har 2 oljefilter plassert over ladeluftkjøleren. 1 bypass og et vanlig full-flow. 6LY har kun full-flow.

 

Men tilbake til dynamo modifiseringen din. Den var interessant.

Er det kanskje ekstern regulering Beneteau har mekket til ?

Har du bilder av dette ?

 

Forøvrig ser motorommet ditt lekkert ut !

Man kan jo innta lunchen der nede ! :wink:

Herrlige bilder for en Yanmar entusiast ! :cool:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser jo vakkert ut i kjelleren din roaldbj :yesnod::yesnod:

Ja, her var det striglet og skinnende!

 

Med en viss fare for å føre tråden litt videre ut på viddene, men likevel:

Jeg vet jo at dette motorfabrikatet er kjent for å ikke grise seg særlig til, og at akkurat de avbildede eksemplarene stort sett "nettopp" er tatt ut av embalasjen. MEN jeg tror ikke dette er hele forklaringen(?) Som nybakt Yanmar-eier er jeg litt nysgjerrig og ute etter en liten klatretur på lærekurven:

 

- Hvordan klarer man å holde en motor så "hvithanske-ren"?

- Hvilket vaskemiddel benyttes (for man går vel ikke over alle kriker og kroker med ei lita hvit fille og en tannbørste?

- Motorvasken på bilen har i alle år blitt foretatt etter prosedyren "dusj med avfettingsvæske eller white spirit - vent 10 minutter- spyl av med vann". Kan samme prosedyre benytte på båtmotoren? :blush:

- Annet som er kjekt å vite i denne sammenhengen?

 

På forhånd takk for råd!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du vaske motoren når det ikke er olje lekkasjer da :wink: Selv er jeg ekspert på å grise ved oljefilterskift men motoren er grei nok. Tørker sølet vekk bare . Eventuelle møkkete fingermerker fjernes på samme måte. Olje som måtte bli sølt i motorrommet bruker jeg Zalo og vann på.

Griseriet som samler seg akterut tas opp med en Pela oljesuger. Så er det tørking med filller og flittig bruk av speil for å være sikker på at alt er fjernet. Litt finvask og tørking der hvor vannet samler seg helt akterut i motor rommet. Litt film blir det gjerne ved første lensing men det skal løses ved å montere oljeoppsamlings filter kjøpt av Suzuki.

Vann i motorrommet kommer av varmtvannstank plassert der og når loggen trekkes inn for rengjøring.

Link to post
Share on other sites

Her vil du få mange råd.

 

En erfaring jeg har gjort meg etter tre tidligere båter, er at det ikke er tilstrekkelig å tørke opp vann og/eller olje i kjølsvinet etter en tur,

 

men selv å se ned i motoren når den kjøres på høy belastning og styres av andre.

 

En slik inspeksjon kan vise lekkasjepunkter under stort trykk som ikke er synlig ved landligge/tomgangskjøring.

 

Ellers er det å tørke og fjerne saltmolekyler fra morotens overflate ved jevne mellomrom og fjerne oljesøl umiddelbart etter oljeskift/filterskift.

Link to post
Share on other sites

roaldbj

 

Det er en fryd å se motorrommet. Du bruker båten :wink: . Det er en del viktige momenter ved å holde den ren.

Men er det kotyme blant trawler-eiere å holde det så rent?

 

Som skrevet har jeg en Grand Banks 42 Classic som ligger ved siden av meg i havnen. Den er også 100%.

Sitter to store Cat monstre på 430 hk hver. Samme forhold i motorrommet

 

Ellers traff jeg på en gammel forretningsforbindelse som også har kjøpt seg en Swift fra Normar. Vinteropplag i Drøbak. Det kan vel ikke være så mange Swifter på sjøen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

- Hvordan klarer man å holde en motor så "hvithanske-ren"?

- Hvilket vaskemiddel benyttes (for man går vel ikke over alle kriker og kroker med ei lita hvit fille og en tannbørste?

- Motorvasken på bilen har i alle år blitt foretatt etter prosedyren "dusj med avfettingsvæske eller white spirit - vent 10 minutter- spyl av med vann". Kan samme prosedyre benytte på båtmotoren? :blush:

- Annet som er kjekt å vite i denne sammenhengen?

 

Og sprayer du motoren inn med CRC e.l? Mange pleier jo å dynke motoren med korrosjonshindrende olje i ny og ne, men da vil den jo trekke til seg mer støv og skitt...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder antall Swifter levert fra Normar tror jeg at det for tiden er 5 i Norge. 3 ligger i indre Oslofjord (hvorav en er på verksted i Fredrikastadområdet for legging av teakdekk, innsetting av generator og en del andre ting), vår er i Son, og den femte i Ålesund. Normar har ytterligere 2 i bestilling, hvorav en visstnok har kjørt på trailer fra fabrikk i Frankrike direkte til messa i Bergen. Skal visstnok tilbake sjøveien til Son om den ikke blir solgt i Bergen.

 

Jeg har etter hvert funnet at det kan være greit å gå over motoren omlag en gang i måneden med ikke-loende klut fuktet lett med olje for å løse opp saltpartikler fra sjøluften og støv som setter seg på motoren. Når det blir en tynn hinne med tyn olje på motoren setter ikke nytt salt seg så lett til overflaten.

 

Videre er det slik at det i motorrommet er inner-liner, som gjør at dørken mange steder er svært glatt og gjør renhold enkelt. Jeg tørker alltid opp oljesøl og dieselsøl etter peilinger, skifter og kontroll av diesel på forfilter og hovedfilter.

 

Når det hjelder Yanmar hadde vi også svært god erfaring med vår forrige som satt i en Scand Atlantic med aktermontert ror. Vi kune kjøre sammenhengende i opptil 8 timer uten at motortemperatur oversteg 78 grader C. Dette er en tur jeg har tatt mange ganger fra Son via Gullholmen - Medfjordbåen - Hollenderbåen, sør om Koster og vest av Vederøyene, bunkring i Bjørkø, videre øst for Læsø og stopp i Anholt, en strekning på ca 180 nm. Etter mitt skjønn er Yanmar 6 LYA-STE en optimal motor i denne båten.

 

Jeg har mange ganger tenkt på hva jeg har hatt å utsette på denne motoren, men bortsett fra problemer med korrosjon på tettingsplugg på giroljekjøler og lekasje på blandebenn for eksos og kjølevann som oppstod på høyt turtall, har jeg ikke klart å registrere nevneverdige ting.

 

Jeg var imponert etter at jeg ved tre tilfeller klarte å få ferskvann på en dieseltank fikk motoren til å starte igjen ganske kurtig. Ved samtlige anledninger gikk det ganske greit å starte motoren etter at vannet var fjernet. Jeg trengte verken å foreta noen form for lufting eller løsning av tilførselsrør av diesel til sylindrene. Det var bare å sette inn nye filtre og la startmotoren gå 1/2 minutt, så startet motoren igjen.

 

Denne erfarigen har gjort at jeg har fått et godt forhold til Yanmar-motoren.

 

Når jeg ukentlig er i båten er det første som skjer at motorromsluka åpnes, og så blir det en times hyggelig samvær både med SB (søstra) og BB (broren).

Link to post
Share on other sites

....Jeg trengte verken å foreta noen form for lufting eller løsning av tilførselsrør av diesel til sylindrene. Det var bare å sette inn nye filtre og la startmotoren gå 1/2 minutt, så startet motoren igjen....

Det kan jeg skrive under på. Jeg kjører Yanmarene på MGO og har i perioder fylt noe dritt som har blokkert filtrene totalt. Bare å skifte filtre og pumpe kvikt opp igjen. Og de starter så godt som med en gang uten videre lufting.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ukentlig er i båten er det første som skjer at motorromsluka åpnes, og så blir det en times hyggelig samvær både med SB (søstra) og BB (broren).

Nå klarer jeg ikke helt å dy meg. Oss motor erotikere i mellom :wink:

 

Vera og Petra er de to frøknene i maskinrommet hos oss. Har vel samme tendens som roaldbj - jeg liker meg forbaska godt nedi der når jeg kan lukte, pusse og vaske litt. Jeg har ikke egne bilder av maskinrommet mitt - og båten ligger 80 mil fra der jeg er nå, men KOB har fine bilder av sitt motorrom på sin hjemmeside (www.hannah2.net). Tillater meg å kopiere et av de her. Forskjellen er at jeg har to D4 260 mens KOB har 2 KAD 300. Om jeg husker rett er D4'ene både kortere og smalere enn KAD 300 - så vi har plass til et par ekstra middagsgjester her nede.

hannah3_motorrom.jpg

 

hannah3_motorrom_3.jpg

En barnslig glede jeg har er den rustfrie leideren ned i maskinrommet :blush:

I motorrommet er det alltid rent. For meg handler det om sikkerhet. I et rent maskinrom ser jeg umiddelbart om noe er feil. Og nesa brukes aktivt - min erfaring er at man ofte lukter lekkasjer før man ser de

 

Plutselig gleder jeg meg enda mer til våren :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drevene er jo tilgjengelige :diving: så de tenker vi ikke så mye på. De tas av om vinteren når båten er på land - da trykktestes de, belger, anoder og olje byttes.

 

Ellers er det dansegulv rundt motorene. Litt trangt i bakkant ettersom motorene står nære akterspeilet for å unngå mellomaksel til hekkagregatet. Installasjonen er litt annerledes på båten min ettersom det er mer elektronikk knyttet til motorene. Om jeg skal sette inn agregat blir det plassert midt i båten - foran motorene.

 

Som en tidligere marina eier sa da han var ombord hos meg: Her skulle mekanikerne betale selv for å få lov til å ta service :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her skulle mekanikerne betale selv for å få lov til å ta service :smiley:

 

Er redd du må vente lenge på den dagen, hadde du derimot hatt Yanmar i kjedlarn ville scenariet vore mindre utopisk.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...