Jump to content

Yanmar 6LY3-UTP eller Volvo D6


Josefine

Recommended Posts

Både Regina af Vindö og Viksund har gått over til å kun levere Volvo. De fortalte meg at de nye Volvo'ene var overlegne, og Yanmar'ene var blitt "old fasion" .

 

Skal si du er lettlurt. :yesnod:

 

Det er selvsakt kun pris som gjelder her.

Får båtbygger veldig god pris fra Volvo så blir det Volvo i båten.

 

HR hadde f.eks Volvo i sine første 40 fotere, men skiftet til Yanamar.

Hvorfor ?

 

Benetau hadde Volvo i sine første Oceanis 423 og kunne kun leveres med disse i 2003. men så kom muligheten for også å få Yanmar mot tillegg i prisen.

Hvorfor ?

 

Pris er alt. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hvis de blir behandlet fint, og riktig, så holder de vel like lenge, og vil gi like mange problemer

(det er nesten som med Bavaria :discuss: , bruk dem forsiktig ) :rolleyes:

 

Nei skal ikke slenge med leppa :lol:

 

Nå kom nettopp siste utgave av Seilmagasinet, i posten så Kjøp den du syns er lettest å få gjort service på. det ville eg ha gjort. :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke vært på fabrikken, så vi har således kun tegningene å forholde hos til. Vi er kjempespente til å se den i virkeligheten,muligens på Lillestøm. Motormessig sto det mellom Volvo 370 hk og Yanmar 369 hk. Var lenge usikker men valgte til slutt Yanmar. :wink:

 

Mvh

Josefine

Ble det noen prisforskjell på båten med D6-370Hk kontra 6LY3-380Hk ??

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare den nye BY-serien som har litt BMW i blodet.

Men BMW og diesel låter liksom ikke noe særlig det heller.

MB hadde vel vært et bedre valg rent strategisk. Men de har jo MTU.

 

Kan hende BMW og diesel ikke låter noe særlig for deg, men nyere BMW dieselmotorer (etter 2000 mod) har vært veldig bra. MB har etter det jeg har hørt hatt mer trøbbel på sine dieslermotorer.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nogle af volvos basismotorer ikke perkins? Sådan tror jeg det var engang med deres 28hk motor. Eller hvor bliver volvo motorer produceret? I sverige?

De fleste små dieseler fra Vovlo, bygges i Japan på Shibura/Perkins sin motorfabrikk, og som en digresjon så er Yanmar er en relativt stor askjonær her.... Dette gjelder vel stort sett alle nyere grønne motorer inntil 75hk, (D2-75), men er ikke sikkert på om D2 er en Shibura/Perkins... D1, MD20xx er i allefall fra japan og Shibura..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ble det noen prisforskjell på båten med D6-370Hk kontra 6LY3-380Hk ??

 

Som du forstår av mitt innlegg 20/1-07 har jeg vært veldig i tvil. Volvo D6 er snillere i forbruk er blitt meg fortalt og er lite "tøv" med. Gikk da bort fra Yanmar, men var forsatt veldig i tvil :crazy: Ringte i dag en forhandler der vest som har begge merkene, hans påstand var Yanmar har mindre feil frekvens der en må ha hjelp av andre til f.eks slep. Dette begrunnet han med at Volvo motoren kutter turtallet helt ved feil på f.eks en giver, men Yanmaren går ned på 1800 0/min slik at en kommer seg til land. Så til ditt spørsmål; Yanmaren er kr.5000.- dyrere. Tar mitt endelige valg ikveld. :smash:

Takk for mange innspill. :wink:

 

Mvh.

Josefine

Link to post
Share on other sites

I vår forrige båt, Scand Atlantic 3500 fra 2000, hadde vi motor produsert hos Yanmar, februar 1999

340 HK, 6 LYA STE , motornr. 50 692. Levert fra Japan august 1999.

 

4. juli 2004, fikk vi betydelig vanninntregning ute i Kattegat.

 

Årsaken var manglende bolt i underkant av varmeveksler til gearboks lokalisert ved motorens bakkant.

Varmeveksleren til gearkassen hadde følgende spesifikasjon: BOWMAN, nr 1069 – 1, Date 5 -99.

 

Det viste seg at bolten i varmeveksleren var korrodert slik at gjengefestet ble tæret bort og at dermed ble presset ut av kjølevannstrykket.

 

Skal si at vanninntregtningen i motorrommet var stort. Skaden ble lokalisert pågrunn av økt temperaturstigning i stevnelageret - skal ikke komme inn på dette her.

 

Yanmar forklarte at årsaken var materialsvakhet i bolten levert av Bowman i England.

 

Siden det dreide seg om materialsvakhet fikk jeg ingen dekning av skaden fra forsikringsselskapet, men Yanmar Norge var meget rause og dekket skade på batterilader, konstantgående hydralikkpumpe, inverter, pumper og en del andre ting - jeg tror skadene på tekniske deler kom på ca kr 23.000.

 

Jeg fikk således svært god behandling fra Yanmars side.

 

Senere har jeg elektronisk fått overført instruksjonshefte/motorbok på motoren fra Yanmar og annen informasjon.

 

Jeg har stilt mange spørsmål om rensing av turbo, innkjøringsteknikker, service intervaller, belastningtester, o.a., og de personene jeg snakker med hos Yanmar Norge, bl.a. ettermarkedsdirektør Jørvad, er alltid imøtekommende og gir mye informasjon.

 

Jeg synes informasjonsviljen også er en verdi hos forhandlerne av en motor.

 

Jeg har tidligere på BP informert om korrosjonsskade på lydpotta i båten - men dette hadde ikke Yanmar noe ansvar for.

Link to post
Share on other sites

. Dette begrunnet han med at Volvo motoren kutter turtallet helt ved feil på f.eks en giver, men Yanmaren går ned på 1800 0/min slik at en kommer seg til land. Så til ditt spørsmål; Yanmaren er kr.5000.- dyrere. Tar mitt endelige valg ikveld. :smash:

Takk for mange innspill. :wink:

 

Mvh.

Josefine

 

 

Trodde VP'en gikk på normal effekt hvis du får oransje giveralarm og redusert effekt hvis du får rød alarm.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Årsaken var manglende bolt i underkant av varmeveksler til gearboks lokalisert ved motorens bakkant.

Varmeveksleren til gearkassen hadde følgende spesifikasjon: BOWMAN, nr 1069 – 1, Date 5 -99.

Dette var veldig ryddig gjort av Yanmar må jeg si. Gearoljekjøleren kom sannsynligvis fra ZF sammen med gearkassen.

Så dette kunne nok skjedd med alle motormerker med ZF kasse og Bowman gearoljekjøler, og det gjelder vel de fleste motormerker idag.

Husker du hvilke skruer det var på Bowman gearoljekjøleren og hvilket materiale de var i ?

Jeg har også Bowman gearoljekjøler på ZF gearet på min Yanmar 6LY2.

Var det skruene på slangestussene inn på gearkjøleren som røk ?

Stussene på Bowman gearoljekjøleren min er festet med noen umbrako skruer av ubestemmelig materiale.

Lyder det kjent ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder problemene med giroljekjøleren fra Bauman som ble benyttet av Yanmar/Scand Atlantic i 2000 er dette et bilde av giroljekjøleren

tatt ovenfra:

 

oljekjoeler-over.jpg

 

 

 

Bolten som ble tæret bort er vist ved bilde av oljekjøleren tatt under kjøleren, fra BB mor SB:

(Bildet viser en modifisert tetting med bruk av tettetape på en mm-gjenget bolt.)

 

 

 

oljekjoeler-under.jpg

Link to post
Share on other sites

Det der, roaldbj, ser ut som en ganske standard Bowman oljekjøler. Hadde en lignende på min forrige båt, og den samme pluggen irret opp der også. Jeg oppdaget det heldigvis i tide i.f.m vårsjekken, slik at jeg fikk byttet den. Forøvrig var det lignenede tendenser på selve oljekjøleren også, slik at jeg holdt disse under oppsyn senere. Etter å ha byttet flere slike plugger over en periode på noen år, gikk jeg over til å sette inn plugger med påmontert sink. Virket som det hjalp på problemet. Men hvorfor det var slik fant jeg aldri ut. I følge Bowman skal det ikke sitte sink der, så vidt jeg kan huske.

Link to post
Share on other sites

... I følge Bowman skal det ikke sitte sink der, så vidt jeg kan huske. .....

Har sjekka de to 6LY3ene jeg normalt styrer med tildaglig og der er det ingen zink ved oljekjølerne. Holder et godt øye med eventuell utvikling av korrosjon etter tidligere råd fra roaldbj. Forøvrig til trådstarter: Jeg har kun gode erfaringer med disse motorene i yrkessammenheng. Kjører to forskjellige båter med hver sin installasjon, driftsikkert og pålitlig så langt etter nesten daglig drift i 9 måneder. Jeg vet lite om D6, men vil nok anta at det også sikkert er en like god motor.

Jeg stoler derimot mer på Yanmaren da jeg opplevde masse problemer med eldre Volvoer i tidliger båter. sikkert bare litt forruintatthet. Uansett, jeg ville gått for Yanmar..... min magefølelse sier det.

Link to post
Share on other sites

Det begrunner jeg slik, yanmar har ikke produsert egne drev,så da må du bruke mercruiser sine drev, hvist du skal ha en yanmar på over 290 hk ,har ikke de noe drev du kan bruke fra mercruiser , dette syntes jeg er for dårlig , volvo er størst på drev innsallasjon og de leverer gang på gang det vi trenger , kunde servicen syntes jeg er bedre på drev hos volvo , men begge typer motorer er gode motorer ,

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ved bilde av oljekjølerne jeg har i mine to nåværende Yanmarmotorer (6 LY2).

 

Jeg har ikke registrert enda hvem som har produsert disse kjølerene - men det virker ikke som om de har samme plugg som i den forrige Bowman-kjøleren.

 

Ellers har jeg nå mye bedre plass til å bevege meg omkring motoren.

 

Oljekjoeler-6LY2.jpg

 

 

Det er flere ting jeg lurer på med mine nye Yanmar 6 LY2 motorer.

 

En ting er spenningsregulering av dynamoen. Det er åpenbart at installatøren (Beneteau) har foretatt modifisering av Hitatchi 80 A bl.a. ved å montere et utvendig rele. Jeg vet ikke riktig om det interne er koblet fra og om det utvendige fungerer som et skillerele? Noen synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Har hatt volvo i en del år, har nå en volvo kad 42 96 modell som er så til di grader svartmalt her på båtplassen.

Motoren har passert 1600 timer, har vært skiftet toppakning en gang men det var det, skift filter og olje hvert år å kjør motoren med 10 % reduksjon så går den mange timer til. :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...