Jump to content

Yanmar 6LY3-UTP eller Volvo D6


Josefine

Recommended Posts

Det var interessant. Hvem kommer det rykte fra da?

 

Om du skal gjøre et kvalifisert eget valg bør du velge ut i fra det som er viktigst for deg, som motorens karakteristikk (dreimoment, dieselforbruk etc), service tilgjengelighet og båtbyggerens anbefalinger. Volvo Penta har kanskje lenger erfaring med elektronisk styrte motorer enn Yanmar?

Link to post
Share on other sites

Det ene ryktet er kanskje ikke bedre enn det andre.

 

Jeg vil anta at du også har mulighet for andre motorer uten elektronisk kontroll.

 

Hvilken båt dreier dette seg om?

 

Jeg har forsdtått det slik at enkelte motorleverandører kjører et ganske "rått" opplegg for å få inn sine motorer i båter.

 

Jeg har i alle fall opplevd dette selv fra Volvo. Jeg synes det var usmaklig.

Link to post
Share on other sites

Det var interessant. Hvem kommer det rykte fra da?

 

Om du skal gjøre et kvalifisert eget valg bør du velge ut i fra det som er viktigst for deg, som motorens karakteristikk (dreimoment, dieselforbruk etc), service tilgjengelighet og båtbyggerens anbefalinger. Volvo Penta har kanskje lenger erfaring med elektronisk styrte motorer enn Yanmar?

Motorens "karakteristikk" er ganske lik. Yanmaren er kanskje noe enklere å vedlikeholde, har "utvendige" dyser, ikke under topplokk,ikke tannreim. Når det gjelder elektronisk styrte motorer har kanskje japanerne vært sikre på at ting fungerte før de slapp det på markedet?

 

Det ene ryktet er kanskje ikke bedre enn det andre.

 

Jeg vil anta at du også har mulighet for andre motorer uten elektronisk kontroll.

 

Hvilken båt dreier dette seg om?

 

Jeg har forsdtått det slik at enkelte motorleverandører kjører et ganske "rått" opplegg for å få inn sine motorer i båter.

 

Jeg har i alle fall opplevd dette selv fra Volvo. Jeg synes det var usmaklig.

Det er nok vanskelig å få tak i nye motorer uten elektronisk styrning. Båten er en Viksund 320 fb. Har ikke hatt noe press fra båt/motorlevrandør i forbindelse med valget.

 

Er det råd å få tak i slike motorer uten ein eller annan form for elektronisk styring ? Har ein mistanke om at for å tilfredstilla dei nye utsleppskrava må ein ha e3in eller anna form for elektronikk.

 

 

Både Regina af Vindö og Viksund har gått over til å kun levere Volvo. De fortalte meg at de nye Volvo'ene var overlegne, og Yanmar'ene var blitt "old fasion" .
Viksund leverer både Volvo og Yanmar
Link to post
Share on other sites

Hva med Deere, Nanni, Scania, Steyr eller Iveco? Er du låst til Yanmar/Volvo?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Sitat: (lano2 @ 09.02.07)

Både Regina af Vindö og Viksund har gått over til å kun levere Volvo. De fortalte meg at de nye Volvo'ene var overlegne, og Yanmar'ene var blitt "old fasion" .

Viksund leverer både Volvo og Yanmar

 

 

det er vel ikke helt riktig , de kan vel ikke kalles old fashion når de klarer utslipps kravene til eu ,men de måtte alliere seg med bmw

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er veldig enig med det de andre har skrevet her. Er nok ikke så store forskjeller i karakteristikk på disse motorene. Kurven for dreiemoment kan nok være litt forskjellig. Tror ikke det vil gjøre så mye fra eller til da.

 

Det man burde se på er at motoren er så enklest mulig. Til mere mikkmakk til flere problemer kan man få. Jeg mener her at vitale deler er fremme i lyset slik at det går an å komme til det vis noe skulle skje.

 

Greit med en bil for da er det jo bare å stoppe i veikanten.

 

Se hvor ting er plassert. Impellerhus, diesel filter. Se at det er plassert på en slik måte at det er enkelt å bytte det.

 

Delepriser er jo også en viktig ting å ta med. Det er jo her motorprodusentene har sine største inntekter.

 

Har hørt mye bra om Yanmar, og har bra erfaringer med VP motorer. Men likevel er det allment kjent at volvo tar seg veldig bra betalt for deler.

Link to post
Share on other sites

Nevnte Yanmar er det vel heller lite erfaringer med pt. Vet at det er levert noen Viknes 1030 med denne motoren så kanskje du skulle ta deg en tlf til Viknes å høre om deres erfaringer til nå. Tipper Viksund har levert noen også i 340èn. Det går mange 350/370 D6 og det er vel ikke kommet frem så mange problem? Litt var det vel i starten... Syns dette er dette er et vanskelig valg så var det meg ville jeg nok valgt Volvoen bare fordi det er VP forhandler her og ikke Yanmar, det er alltid praktisk å ha dette nært uansett problem eller ikke... Du vil uansett få gode motorer...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har hørt mye bra om Yanmar, og har bra erfaringer med VP motorer. Men likevel er det allment kjent at volvo tar seg veldig bra betalt for deler.

 

Hvem er "billige" på deler når det gjelder marinemotorer ?? I hvertfall IKKE Yanmar !! Det vet nok de som har denne motoren .... :yesnod: :yesnod: Tror vel ikke at VP ligger mye over Yanmar når det gjelder delepriser. Men uansett, er det vel ikke ofte det er behov for å bytte annet enn slite/service deler, eller ??

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Vanskelig valg - var innom det samme for ett år siden - bare at dengang (i allefall i min motorstørrelse) betydde Volvo Common Rail, mens Yanmar fortsatt var tradisjonell mekanisk. Det ble Yanmar på meg, og jeg har ikke angret. Men for deg blir det nok litt annerledes.

Jeg tror ikke årsaken til at Yanmar ikke kom tidligere med CR var at de skulle teste så grundig - snarere tror jeg de var så opptatt med å sole seg i sin egen fortreffelighet at de ikke oppdaget hva som skjedde. Jeg tror kanskje man kan si de ble tatt litt på senga. Derfor ble også løsningen samarbeide med BMW som jo har hatt slike i bilene i noen år. Så spørs det da i hvilken grad Yanmar har fått påvirke med sin mariniseringstenking, og i hvilken grad dette er en bilmotor. Jeg ville i allefall ikke tatt for god fisk at kvaliteten på denne motoren kan avledes av kvaliteten på en tradisjonell Yanmar (som jeg tror er blant de beste ).

 

Det du først bør prøve å finne ut er om du ønsker Common Rail (=elektronikk++) eller ikke. Cummins er nevnt, og jeg vet ikke, men jeg ville kanskje tro at dette fortsatt er snakk om reine mekaniske maskiner.

 

Snakker vi drev, velger flere CR, pga lavere vekt.

 

Snakker vi miljø , CR, fordi man greier å styre innsprøytning mer presist.

 

Snakker vi forbruk, er CR mer økonomisk i mellomregisteret, men vissnok ikke på full gass - da er det likt.

 

Snakker vi levetid vet ingen annet enn at de tradisjonelle kan leve lenge. Mange tror elekronikken ikke vil kunne leve like mange år i

sjømiljø. CR kom vel på båtmotorene først 02-03 - slik at de eldste bare er 4-5 år ennå.

 

Mange av CR fordelene vil du ha mer glede av i bil enn i båt. Dette først og fremst pga belastningskarakteristikken.

 

Bestemmer du deg for CR har Volvo mest erfaring med CR sammenliknet med Y, og D4-D6 er vel bygget som marinemotor fra bunnen.

 

Vet ikke om du ble noe klokere - lykke til med valget i alle fall -koherman :diving:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at dreimomentet har ganske mye å si på en båt - man bruker dreimoment mer enn hestekreftene. Det er dreimomentet som gir fleksibilitet - feks for raskt å komme opp i fart fra stilleliggende, gir mindre påvirkning av stor last i båten og gir mer kraft raskere om man kjører i mye sjø

 

Jeg har mye større glede av det store dreimomentet på våre D4 motorer enn at de har 260 hk hver - det gir rask askellerasjon opp i plan uansett hvor mye vi er lastet, og det gjør nok livet enklere for omgivelsene også ved at det blir mindre hekksjø. I medsjø er det fint å bruke gassen aktivt for å holde båten god i sjøen - og da er det dreimomentet man bruker.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at dreimomentet har ganske mye å si på en båt - man bruker dreimoment mer enn hestekreftene.

Her er jeg faktisk enig med Bitteliten.

Og derfor bør du velge Yanmar 6LY3-UTP fremfor Volvo D6 370.

Yanmaren er totalt overlegen Volvo når det gjelder dreiemoment. Og det uten commonrail .

De var faktisk overlegne også med mekanisk innsprøytning på 6LY, og 6LY2 som jeg har selv.

I tillegg får du større slagvolum+ Yanmaren er 380 Hk på veiv, Volvo 370.

Yanmaren bygger i tillegg på en velprøvd motorserie 6LY(370 Hk) og 6LY2(440Hk) som har vært lenge på markedet og bevist

sin driftssikkerhet i mange år.

Personlig synes jeg forresten det er synd at miljøhysteriet har tvunget frem elektronikk og commonrail på båtmotorene.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Her er jeg faktisk enig med Bitteliten.

Og derfor bør du velge Yanmar 6LY3-UTP fremfor Volvo D6 370.

Yanmaren er totalt overlegen Volvo når det gjelder dreiemoment. Og det uten commonrail .

De var faktisk overlegne også med mekanisk innsprøytning på 6LY, og 6LY2 som jeg har selv.

I tillegg får du større slagvolum+ Yanmaren er 380 Hk på veiv, Volvo 370.

Yanmaren bygger i tillegg på en velprøvd motorserie 6LY(370 Hk) og 6LY2(440Hk) som har vært lenge på markedet og bevist

sin driftssikkerhet i mange år.

Personlig synes jeg forresten det er synd at miljøhysteriet har tvunget frem elektronikk og commonrail på båtmotorene.

 

 

Dreiemoment. Skal du opp bratte bakker ? :drink:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil valgt Yanmar, men det er kun på grunn av et relatvit godt rykte... Kan jeg velge motor i den båten jeg kjøper, så velger jeg bort den svenske "dritten". :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dreiemoment. Skal du opp bratte bakker ? :drink:

Ja, det skal vi. Båten går jo i prinsipp i motbakke når den skal opp i plan. Og kjører du i medsjø med motorbåt trengs det også en hel del kraft for å komme opp bakkene. dreimoment er også viktig på seilbåtmotorer - høyt dreimoment på lavt turtall gir bedre manøvreringsevne i havner

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Volvo er så god leverandør. Her er i hvertfall et skoleeksempel på det motsatte. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25283&st=220

Den yanmar motoren det her er snakk om, har vel ikke noe med BMW samarbeidet å gjøre? Vet ikke hva elektronisk styrt dieselpumpe innebærer, men det ser da ut som Yanmaren ligger godt over D6 i dreiemoment. Den er riktignok noen få kilo tyngre enn D6. Personlig ville jeg ikke vært i tvil, det ville blitt Yanmar.

Når det gjelder "før eller senere til legen", Blir det vel Volvo før, og Yanmar senere. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Volvo er så god leverandør. Her er i hvertfall et skoleeksempel på det motsatte. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25283&st=220

Akkurat den kommentaren grenser etter min mening til usakelig. Her handler det om et verksted som har gjort en feil - ikke en motorprodusent. Blir omtrent som at jeg skal saksøke BMW fordi verkstedet har fylt på for mye olje på servicen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...