Jump to content

Yanmar 6LY3-UTP eller Volvo D6


Josefine

Recommended Posts

det er derfor dei kan bygge ein bilfabrikk i England ( Lavkvalitetens Fødeland) og framleis få ut høgkvalitetsprodukt ( Avensis m. fl. )

Javisst, jeg husker fortsatt meget godt de 3-4 Avensisene vi hadde som selgerbiler som brukte 1 liter olje pr 10.000 km, og som man aldri fant noe feil med. Etterhvert ble spekken på oljeforbruket på motoren endret slik at den passet til hva motoren brukte av olje.

Link to post
Share on other sites

At du mener at japansk ingeniørkunst er utsøkt er jo fint - men det gir ikke konkrete råd eller erfaringer utover at du hevder det. Så får hver og en vurdere om det er troverdig.

 

At jeg mener???

Dette er vel ikkje nokon meiningsutveksling på lik linje med musikksmak. Her er det japansk versus vestleg motorteknologi og du skal vera meir enn blind på begge øyrene om du ikkje har fått med deg at samtlege undersøkingar i den delen av verda som driv med slikt kjem ut med eintydige svar: Japansk teknikk er suveren! Akkurat det er ikkje noko diskusjonstema og på det grunnlaget vil eg gi trådstartar eit soleklart råd om å gå for Yanmar.

At du er nøgd med eit par D4'ar i hekken er mindre interessant, eg var storfornøgd med 60C og er i dag så langt fornøgd med 70E. Skulle 2 personars subjektive oppfatning av ein produsent vega tyngre enn årevis med dokumentert forskning og kundeundersøkingar worldwide?

Trur berre ikkje det altso...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Skulle 2 personars subjektive oppfatning av ein produsent vega tyngre enn årevis med dokumentert forskning og kundeundersøkingar worldwide?

Show me the facts and I will be yours forever :smiley: På yanmar vs VP altså.

 

Renault 19 var Tysklands mest feilfrie bil 2 år på rad - foran et par Toyotaer.

Link to post
Share on other sites

Og til dei som har kommentarer ang. kjønnslause japsebilar: Eg er hjartans enig!

Men så var det snakk om teknikken her då.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Javisst, jeg husker fortsatt meget godt de 3-4 Avensisene vi hadde som selgerbiler som brukte 1 liter olje pr 10.000 km, og som man aldri fant noe feil med. Etterhvert ble spekken på oljeforbruket på motoren endret slik at den passet til hva motoren brukte av olje.

Vi fikk utbedret dette på garanti, etter og har konfortret merkeforhandler om problemet. Det var en produksjonsfeil på en serie blokker. I dag har vi 3 stk relativt nye Toyota, alle går uten noen for for feil. Det viktigste her at de har forhandlere som tar tak og rydder opp.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til alle dei som ber om dokumentasjon og kildehenvisningar: Eg er verken i stand til, eller interessert i å imøtekoma kverulantiske krav om "henvisning til objektive fakta eller tester som kan dokumentere denne påstanden" som har vore kjende så lenge at dei færraste gidd å stille spørsmålsteikn ved dei. Kva er det dokke vil oppnå?

Eg kan gjerne innrømme det, eg har ikkje filla dokumentasjon på alt dette som folk flest veit og tar for sannhetar. Det enklaste er berre å gå på nettet og søkje på TUV, Consumers Guide eller fandens oldemor og det vil openberra seg dokumentasjon nok også for baatplassens tvilande medlemmar.

 

Renault 19 kontra Avensis med oljeforbruk: Jada, japsen er ikkje feilfri og eg har ikkje tid til å ramse opp vestlige teknikkmareritt.

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Til alle dei som ber om dokumentasjon og kildehenvisningar: Eg er verken i stand til, eller interessert i å imøtekoma kverulantiske krav om "henvisning til objektive fakta eller tester som kan dokumentere denne påstanden" som har vore kjende så lenge at dei færraste gidd å stille spørsmålsteikn ved dei. Kva er det dokke vil oppnå?

Tja - vi vil vel bare se om en kverrulant har tørrt på føttene ettersom han påstår hardnakket å ha rett. Jeg har faktisk aldri sett noen dokumentasjon på at Yanmar er bedre enn VP. Jeg har heller aldri hørt at det er dokumentert faktum. Så til det er bevist med fakta så er det bare subjektiv synsing - akkurat som påstanden om at japansk ingeniørkunst er bedre enn alt annet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker at vi får frem erfaringer om svakheter og styrker ved de forskjellige motorprodusentene vi benytter ombord.

 

Det er akkurat det eg også vil fram til.

Derfor er det lite matnyttig i mine auge å spørre om baatplassen's medlemmar sine erfaringar med dei ymse fabrikata for deretter å trekke ein konklusjon.

Kvifor det? Fordi det er eit altfor lite grunnlag å trekke konklusjonar på.

Dersom berre Bitteliten og eg var online og svara at vi har steikande gode erfaringar med både 60, 70 og D4 så er konklusjonen langt på veg klar. Viss det i tillegg kjem inn ein som har vore uheldig med Yanmaren så står vi framføre Den Store Sannheten:

VP er knall, Yanmar er boss. Noko som sjølvsagt er så langt i frå sannheten som mogeleg.

Tekniske kartleggingar og kundeundersøkjingar er gode verktøy for å avdekke svakhetar og styrkar på ymse produkt fordi dei oftast er utført i storskala og derfor kan brukast til å trekke eintydige konklusjonar.

Derfor er baatplassen mindre eigna å bruke som underlag for å bestemme seg for motorfabrikat, men særdeles godt eigna for å få hjelp til reparasjonar, utbetringar og triks for å gjera motorkvardagen enklare og betre.

Dette igjen fordi nesten alle er subjektive når det gjeld fabrikat og har lett for å tru at alle VP'ar oppfører seg slik som mine, og fordi nesten alle har utført reparasjonar, utbetringar og gjort tjuvtriks for å forenkle motorkvardagen sin.

Mitt bidrag i tråden har ikkje vore å framheva Yanmar's dreiemoment eller spec som evt. overgår andre fabrikat men å påpeike det som alle med litt teknisk interesse veit at japseprodukter er sinnsvakt godt designa, og då tenkjer eg ikkje på det som auga ser!!

Derfor er det mi subjektive meining at 6LY3-UTP er eit betre val enn D6, og styrken til Yanmar'en vil vera driftssikkerhet og fråvær av oljelekkasjar. I tillegg har den like gode, og delvis betre ytelsar enn D6'en. I tillegg kan ein spekulere i Yanmar's utsegn om at "våre kunder kjører motorene altfor forsiktig" og installere eit mindre motoralternativ enn VP. I motsetnad til VP seier Yanmar at "våre motorer skal kjøres hardt for å fungere optimalt". :cool:

Eg trur også at Yanmar kling betre i øyrene på ein potensiell kjøpar den dagen fartyget skal avhendast.

Underlaget for den subjektive meininga kan finnast i tidlegare innlegg, eg meiner sjølv at det er ei temmeleg objektiv meining fatta på reint teknisk grunnlag.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Tja - vi vil vel bare se om en kverrulant har tørrt på føttene ettersom han påstår hardnakket å ha rett. Jeg har faktisk aldri sett noen dokumentasjon på at Yanmar er bedre enn VP. Jeg har heller aldri hørt at det er dokumentert faktum. Så til det er bevist med fakta så er det bare subjektiv synsing - akkurat som påstanden om at japansk ingeniørkunst er bedre enn alt annet.

 

Har alltid sett på deg som ein kunnskapsrik og engasjert motspelar her inne, men skjønar no at eg må ta den oppfatninga opp til kraftig revurdering.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Per definisjon er alt som sies som ikke kan dokumenteres subjektiv synsing. Vi kan godt ta en diskusjon om validitet og reliabilitet i den sammeheng - men det får bli på IM i så fall. Om det gjør at du får revudere ditt inntrykk av min kunnskap eller hva du kaller det får så være. Opplever ikke det som fryktelig støtende ettersom det eneste du klarer er å slenge dritt om meg uten å si noe om det diskusjonen egentlig handler om. Opplever egentlig at det sier mest om deg

Men innleggt ditt over der du klargjør hva du egentlig mener - det er meget godt :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

å slenge dritt om meg uten å si noe om det diskusjonen egentlig handler om. :smiley:

 

Vil tru at andre kan vurdere om eg har slengt drit om deg utan å sei noko om det diskusjonen eigentleg handlar om.

Hadde ikkje forventa dette.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Jeg synes det er interessant å høre om erfaringene fra bjoris - hvilket dieselrør var det som sprakk?

 

Stakkars trådstarter Josefine, vedkommende har neppe blitt noe mer klok. Trøsten må være at du neppe gjør et dårlig valg enten du går for Yanmar eller VPs D6.

 

Det var fremste dieselrør mellom dieselpumpa og dysa som sprakk (har skrevet om dette før her på båtplassen). Min Viksund hadde ikke motorkasse og dermed kom det en helt tynn dusj av diesel over alt i motorrommet (også turbo). At det ikke tok fyr er et under siden dieselen var som en støvsky. Jeg merket at motoren begynte å gå dårlig og når jeg kom ut på dekk kjente jeg dieselluka og åpne luka, da slo det mot meg som en sky. Sprekken i røret var helt umulig å se og siden det er 270 bar trykk kan eg jo bare glemme å tette noe slikt... Vel, vi var nært land når vi oppdaget det og fikk karret oss til lands. Vasking av diesel i motorrommet tok mange timer...

 

Jeg fikk det selvsagt på garantien og Yanmar Norge sa selv at dette var et problem på 222 hk. De hadde registrert 5-6 tilfeller det siste året og mente bestemt at det var monteringen og at noen montører ikke passet på å bøye til rørene slik at de ikke stod i spenn. Dette var basert på at det ikke var noe system i produksjonstidspunkt og denne feilen. Ved montering av nytt dyserør måtte dette passes til så det ikke stod i bend. Vi monterte det selv etter beste evne (det var ikke vanskelig) pga laaang vei til verksted (nettopp derfor jeg velger VP neste gang om jeg kjøper nytt siden VP ligger mye nærmere). Det ble tett etterpå og ingen flere lekkasjer de neste 200 timene før jeg solgte båten, da var den gått noe over 570 timer... Det sprakk på ca 370 timer tror jeg... Mtp at det går svært mange av denne motoren er det jo en sjelden hendelse, men det viser at Yanmar ikke er feilfri den heller... (detforteller INGENTING om det er en god eller dårlig motor)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, dersom du verkeleg trur på "tesen" om at markedsleder leverer det beste produktet til ei kvar tid treng du nok eit par alvorlege lysglimt sjøl.

 

og du skal vera meir enn blind på begge øyrene om du ikkje har fått med deg at samtlege undersøkingar i den delen av verda som driv med slikt kjem ut med eintydige svar:

 

i stand til, eller interessert i å imøtekoma kverulantiske krav om "henvisning til objektive fakta eller tester som kan dokumentere denne påstanden" som har vore kjende så lenge at dei færraste gidd å stille spørsmålsteikn ved dei.

 

 

Har alltid sett på deg som ein kunnskapsrik og engasjert motspelar her inne, men skjønar no at eg må ta den oppfatninga opp til kraftig revurdering.

 

 

 

 

Tolk det som du vil. Om du blir overrasket over at jeg reagerer negativt over det du skriver får du kanskje ta en liten tur i tenkeboksen selv også :smiley: Jeg synes nå i hvertfall du er mer enn normalt uhøflig her. Eller kanskje jeg misforstår deg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

 

(nettopp derfor jeg velger VP neste gang om jeg kjøper nytt siden VP ligger mye nærmere).

 

Ein viktig del av styrken til VP

 

men det viser at Yanmar ikke er feilfri den heller... (detforteller INGENTING om det er en god eller dårlig motor)...

 

Korrekt!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker at vi får frem erfaringer om svakheter og styrker ved de forskjellige motorprodusentene vi benytter ombord.

Enig!

- også for de av oss som "vaker" rundt i bruktmarkedet med ujevne mellomrom, hadde det vært interessant å få frem slike brukererfaringer, og da gjerne knyttet til motorer som har vært i bruk noen år - gjerne 5-15 år! Det er jo i denne aldersgruppen at de mer kostbare systemsvakhetene ofte avslører seg. For at slike registreringer skal ha noen verdi, må de imidlertid være basert på seriøse og reelle problemstillinger som har med driftssikkerhet og bruker-/servicevennlighet å gjøre. Slikt som effektuttak/dreiemoment, dieselforbruk, antall solgte motorer av forskjellige typer osv. kan man jo stort sett lese seg til i brosjyremateriellet fra de forskjellige leverandørene.

 

Foruten nytteverdien for bruktbåtkjøpere, så vil jeg anta at noe slikt også ville hatt en viss verdi for nybåt/nymotor-kjøpere. En motor med godt rykte gjør jo båten lettere å selge når den dagen kommer.

 

Erfaringsutsagn fra eiere av nye båter og motorer, om at de er fornøyde de 1-2 årene de har båten (før den gjerne byttes inn i en ny igjen), sier ikke meg så veldig mye om kvaliteten på en motor. Jeg har heller lyst til å si at "det skulle da p... bare mangle"! Dette betyr vel i de fleste tilfellene ikke annet enn at produsenten har rukket å plukke av de mest alvorlige barnesykdommene før de la produktet ut på markedet til "forbrukertest". Dessuten, og det er kanskje den viktigste erfaringsinformasjonen, at leverandøren har vist en tilstrekkelig evne og lyst til å gjøre en god nok ferdigstillingsjobb, samt ta garantiansvar for de tingene som måtte ha dukket opp. Hvorvidt dette er en kvalitetsmotor som vil kunne tjene sin eier uten problemer gjennom en adskillig lengre forventet leve- og brukstid, sier imidlertid dette ikke så mye om.

 

MEN - det spørs vel til syvende og sist, om det er mulig å få opp noen troverdig problemstatistikk. Eiere av eventuelle problemmotorer vil kanskje ikke ødelegge markedsverdien på den "godklumpen" man har under egen dørk. Den skal jo selges en dag, den også (?)...) :smiley:

Link to post
Share on other sites

MEN - det spørs vel til syvende og sist, om det er mulig å få opp noen troverdig problemstatistikk. Eiere av eventuelle problemmotorer vil kanskje ikke ødelegge markedsverdien på den "godklumpen" man har under egen dørk. Den skal jo selges en dag, den også (?)...)

 

Vel, hvis en legger til grunn at de motorene som blir gjenganger f.eks på slike forum som dette er dårligere motoren enn en normal båtmotor så har du en pekepinn. De jeg oppfatter har vært skrevet mer en et par ganger om er f.eks:

 

KAD 42 (denne topper vel med klar margin)

KAD 44

Mercruiser 300 hk (7.3 liter)

Mercruiser 1.7 (116 hk)

MD21 (61 hk)

MD 32 (106 hk)

Yanmar 240/290

BMW 180 hk

Mindre VP motorer

Cummins 5.9 liter

 

Sikkert noen som satte i vranga nå, men så skriver jeg ikke at det er dårlige motorer, bare at jeg mener å ha lest om flere tilfeller med problem med disse. Ber du meg om å dokumentere så blir svaret at sjekk selv og se om du opplever det samme. Jeg tror at grundige kontroller på nettet der en siler ut de usaklige innleggene så får du en pekepinn. Selvsagt må en justerer for om det er en spesielt vanlig motor eller ikke... Dette er nok uansett bedre enn å snakke med forhandler eller en lykkelig eier i båthavna...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Siden kvalitet ble diskutert med henvisning til biler; http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=168301

 

En liten kommentar til VP og "oljelekkasje". Gamle Perkins maskiner har vel omdømme for være svært robuste og evigvarende maskiner. Men, de er kjent for å svette olje hist og her de også. Jeg mener ikke at det er riktig at VP'ene skal svette, men å konkludere at dette borger for dårlig livslengde er vel litt drøyt.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har nå hatt en del båter opp gjennom årene og fulgt godt med hva som skjer på godt og vondt på motorfronten. Kanskje noe mindre de siste årene!! De nyeste motorene til Volvo og Yanmar kjenner jeg ikke. Mitt inntrykk er at hver motor sine luner!

 

Har selv hatt Yanmar av forskjellige valører og ingen kan vel hevde at verden er sort hvit.

Av de problemer jeg vil trekke fram på Yanmaren (LH-serien), var at jeg synes den var "hard " i gangen og vibrerte mye på tomgang og mye rakling fra gear/demperplate.

Utover dette var motoren helt topp. Lettstartet,røkfri ,uten oljesvetting, og en unik overflate- behandling. Like fin og god etter mange år!

 

Volvo har jeg aldri eid, av flere grunner, dels fordi det ryktet de fikk på MD21. Dels av de opplevelser andre i min nærhet som har Volvo av senere typer har opplevd, Vannlekkasjer,oljesvetting, blårøyk med problemer på røykspjell, problemer med varmeveksler,flassende motorlakk og båtnaboen min som fikk beskjed fra Volvo om at tamd30 motoren var utslitt etter 1500 timers gange. I sin streben etter å få bort blårøyken,ble motoren tatt ut og gjennomgått på Volvo verksted, med dette som konklusjon. Denne motoren hadde han fra den var nesten ny og jeg vet den fikk godt stell av ham. Denne motoren gikk derimot veldig fint på tomgang.

 

Å dra inn Perkins til fordel for Volvoen blir ikke riktig, mener jeg da kvaliteten på mariniseringen er det som skal få en motor til å vare lenge. Herunder også måten de er lakkert på.

Mariniseringen er volvos egen, og de har etter mitt skjønn en lei tendens til å benytte seg av o-ringer, billige klemmer osv som kun festes med en enkel skru i overgang mellom rør og blokk. Mulig de har sluttet med dette nå på d-serien?

Problemene som også oppsto for de mange med KAD-42 serien har ikke gjort dette bedre.

 

Hva delepriser anngår tror jeg ikke den ene er bedre enn den andre!!

 

Å dokumentere at Yanmar er bedre enn Volvo skal ikke jeg gi meg i kast med, men jeg har en meget sterk FORNEMMELSE av det!

Link to post
Share on other sites

I motsetnad til VP seier Yanmar at "våre motorer skal kjøres hardt for å fungere optimalt". :cool:

 

 

Men er det noen fordel å måtte kjøre motoren hardt for at den skal fungere optimalt da ? Og jeg sjekket i Manualen til motoren min,det står ikke et ord der om at motoren ikke må kjøres hardt ?

 

Eg trur også at Yanmar kling betre i øyrene på ein potensiell kjøpar den dagen fartyget skal avhendast.

 

 

For noen så vil nok det være tilfelle.

 

Underlaget for den subjektive meininga kan finnast i tidlegare innlegg, eg meiner sjølv at det er ei temmeleg objektiv meining fatta på reint teknisk grunnlag.

 

 

En kan mene og syntes så mangt. Du har vel ikke postet noe "bevis" på Yanmar er noen annen motorprodusent overlegen på noen måte . Jeg er ikke av den mening at Yanmar er en dårlig motor bare for å gjøre det klart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...