Jump to content

Varmeovn - hvor mye strøm kan en ta ut i gjestehavner?


Avsluttet2

Recommended Posts

Har behov for varme i båten til å varme fruens frosne kropp sene sommerkvelder.

Jeg har sett litt på en liten gassovn, men etter å ha lest tråden om gassovner blir jeg litt skeptisk.

Lurte derfor litt på denne:

CERAMIC_H.gif Thermal 2000

Vifteovn med keramisk element. Ovnen er på 1500W og kan stå på kontinuerlig uten fare for overoppheting.

Ovnen har veltesikring og trinnløs viftehastighet, samt økonomimodus hvor ovnen ikke bruker mer enn ca. 400W.

Ovnen er godkjent av Gjensidige NOR forsikring

for bruk ombord under vinteropplaget.

For 220V

Mål: B154xD130xH210mm.

Kr: 790.-

 

Tenker at denne også kan stå på når vi sover, eller??

 

Kan denne brukes i gjestehavner, eller drar den for mye strøm?

Hvor mye strøm kan en regne med kunne bruke i gjestehavner? Regner med at det ikke er ubegrenset.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strømmengden (A) du kan ta ut varierer en hel del.

 

På steder i Tyskland og Danmark er det en grense på 4 A (ca 900 W),

mange steder i Norge er grensen 10 A (2200 W),

men det forekommer også øvre grense på 16 A (3.500 W).

 

Dessuten er det noen steder, jeg mener dette bl.a. gjelder gjestebryggene i Son, hvor strømmen er borte fra kl 21 om kvelden til ca kl 8 neste morgen, bl.a. for å hindre at mange tar ut strøm til båtvarme.

Link to post
Share on other sites

På steder i Tyskland og Danmark er det en grense på 4 A (ca 900 W),

-----------------------------

Det var da veldig "Kjipt"

mener at flere av de plasser jeg har besøkt i Danmark har 16amp som maks.

 

hvor er det kun 4 amp å hente ?

slik at jeg kan ungå disse til neste tur nedover. :crazy:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

4 A er det bl.a. i flere av havnene i Kielerfjorden. Jeg tror også at dette var utslagsverdien for stikkontakter ved en av havnene i Flensburg.

 

Men 4 A holder godt til de fleste batteriladere. Noen kan til og med få varmet varmtvannet opp innenfor denne grensen.

 

I praksis er det mange steder på vestkysten av Sverige så mange som kobler seg opp til ett enkelt stikk, at det ikke er tilgang på så mye mer enn 4 A.

 

Har man behov for mer kan man jo evt benytte inverter og ta strøm fra batteriene som igjen lades opp av batteriladeren.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri brukt strøm ved gjestehavner før og lurer litt på hva som er god skikk.

Mange kobler seg opp til samme stikk sier du. Er det greit å gjøre om jeg kommer til en plass der alle stikkontaktene er opptatte, eller er dette noe en ikke gjør? Går en evt. rundt og spør den enkelte båteier eller er det havnesjefen en avtaler slikt med?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at man ved selve stikk-uttaket kan koble seg til med forgreningskontakt uten å spørre de(n) andre om tillatelse.

 

Dersom man ikke har tilstrekkelig lang kabel frem til selve stikk-uttaket, men ønsker å koble seg inn på en trukket kabel som har forgreninger, er det hensynsfult å spørre om tillatelse.

 

Opp gjennom årene har nok fritidsbåtbrukernes forventninger til bruk av landstrøm tiltatt.

 

Det er ikke uvanlig å observere at det første som blir utført etter at fortøyningen er sikret, er å koble seg opp til landstrømmen.

 

Endel har nok varmtvannsberederen koblet til landstrømmen - og da kan sikringene gå når flere benytter samme kurs.

 

Men igjen: tilkobling til stikkontakten på land gjøres vanligvis uten å be andre om tillatelse.

Link to post
Share on other sites

Og andre steder står det. Kun en tilkobling pr. uttak. Altså ikke masse surrete dårlige sammenkoblinger i plastpose!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at mengde strøm du kan ta ut på gjesteplasser er svært varierende. Har opplevd at automatsikringene slo ut hvis vi satte på mer enn 600W. Andre steder tåltes både 1800 W og mer. Best å spørre før du fyrer i gang større forbrukere!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Dersom du tenker på omformer i form av inverter som omformer 12 volt hentet fra batteriene til 220 volt, så er det mulig, avhengig av hvor kraftig inverter du har.

 

Jeg har oppfattet det slik at Mastervolt har et system hvor det er optimalisert bruk av landstrøm og batteristrøm, men det er etter mitt skjønn nesten like kostbart som å montere generator ombord.

 

http://www.mastervolt.com/

 

Blir spennende å høre erfaringer her på forumet om bruk av Mastervolt.

Link to post
Share on other sites

Standard oppsett i de fleste gjestehavner på sørlandet og vestlandet er 2 eller 4 uttak på en 10 amp. sikring, d.v.s hhv 600 W og 1200 W. De fleste av de fleste har dessverre 4 uttak på 10 amp. noe som medfører at varmvannsbereder med 220 V kolbe, kaffetrakter og andre elektriske "nødvendighets" gjenstander ikke kan benyttes. :sad:

Link to post
Share on other sites

Med 2.5 eller 5 amp. har en vel problemer med batteriladeren også eller?

Hvis laderen er stor og batteribanken er tom kan det sikkert by på problemer.. Jeg har en 25A lader i båten og denne drar vel max 400W ved 14,4V og 90% virkningsgrad, disse 400W er vel rundt regnet 1,9A ved 220 Volt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

har lagt i havner hvor alt har vært ok med strøm til lading til disse med varmtvannsbeholderne kommer..... Da slår automatsikringene ut og det må gåes runder og nappes ut...om og om igjen.....til alle båtene som skal overnatte har fått samme infoen av oss som har lagt der noen timer...

Så en skikkelig merking på bryggenes tilkoblingspunkter hadde nok vært på sin plass.

Link to post
Share on other sites

...så har jeg møtt båteiere som ikke vet hvordan de slår av varmtvannsberederen fra landstrøm-tilkoblingen,

 

med den følge at sikringene går i hytt og pine......

 

Opplevde dette bl.a. flere steder på Vestkysten av Sverige for noen år siden. Etter det skjønte jeg at det var lurt å ikke utelukkende basere seg på landstrømstilkoblinger.

 

Men nå når påsken kommer er det sikkert rikelig med landstrøm til alle.

Link to post
Share on other sites

med den følge at sikringene går i hytt og pine......

 

Det har lett for å bli en smule ampert i grilldressen når sikringen går midt under fotballkampen :lol::lol:

 

Overbelastede landstrømsystemer er en evig kilde til krangel

 

I år har jeg utstyrt båten med et transportabelt wattmeter. Da blir det lettere å finne synderen, og instrumentets tale er klar. Nytter ikke å vri seg unna ...

Link to post
Share on other sites

Sitter for øyeblikket på "andre siden av bordet" og skal beregne kabeltversnitt ut til hver brygge i havna... Har to brygger med et anlegg som MÅ byttes ut, og to-tre nye brygger er under bygging.... Hver brygge har ca. 50 båser (båtplasser).

Tenk dere hvis hver båt skal ha tilgang på 10 ampére :rolleyes: DET blir 500 (!) ampére til hver brygge :cryin: SOLID og kostbar kabel, for ikke å glemme strømprisen!

Vi tenker oss derfor 4 ampére til hver kontakt (med egen mekanisk måler og automatsikring), likeledes runde blå støbsel med hengelås; Hver "bås-eier" får sin egen nøkkel og på gjestebrygga likedan (Nøkkel leies ut). 3 steder på hver brygge (ved hver ende og på midten) er det en egen 25 amp. stikk for internt bruk til f.eks. sveiseapparat, stor lensepumpe osv. (også avlåst).

Hensikten er å overholde nye bestemmelser om kontakttyper, samt hindre "skjøtekontakt-hierarki" som kan skape misnøye / farlige situ i havna...

PRIS er et diskusjonsemne... Hva med 50 kr/døgn pluss 2 kr./kWt??

Husk hver kontakt med utstyr koster fort et laken, PLUSS "Tårnet" for 6-8 kontakter) (3000,-++), kabel, koblinger osv.

Kommentarer?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Eget låsbart uttak med måler til hver plass høres ideelt ut, men blir det ikke veldig dyrt?

Og blir ikke 4A litt lite, f.eks. til el.verktøy. Det er jo mikroskopisk sjanse for at alle bruker mye strøm på en gang så selv om sikringen til hver bås er 10A trenger man ikke en felles på 500.

Link to post
Share on other sites

Kostbart BLIR det, men endelig besluttning er ikke tatt enda; :blush:

Ang. verktøy: Tror IKKE at alle båter driver med rep. og stort elektrisk verktøy så ofte. Dessuten ER det jo 25 amp. trefase kontakter på hver brygge til tyngre vedlikeholdsarbeide internt, og HVIS noen får problemer for en stakket stund, ER det mulig å låne ut en slik kontakt...

MENER vi skal være dekket med denne filosofien, men er åpen for kommentarer.

4 ampére er jo 880 watt, og skulle dekke det meste av lading og mindre håndverktøy. TRUR eg :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 25A lader i båten

Med en 50A lader kan det bli litt for heftig startstrøm for enkelte brygger, men jeg kan heldigvis kjøre laderen med redusert effekt. Jeg noterer meg at de som virkelig ahr strømbehov sniker i land både to og tre ledninger.

Link to post
Share on other sites

Vi tenker oss derfor 4 ampére til hver kontakt (med egen mekanisk måler og automatsikring)

 

Vi har tilsvarende opplegg hos oss men med 6A sikringer på hvert uttak. Alt for lite etter mitt syn, savner blant annet å kunne bruke støvsuger i forbindelse med pussing etc ombord. Så om det er mulig ville jeg ha lagt opp til 10A på hvert uttak. Sannsynligheten er vel relativt liten for at mange brukere fyrer opp alt de har av forbruk på en gang?

 

Vi betaler en krone kilowatten, helt greit det. Det blir uansett ikke mange kilowattimene av det for min del. Batterilader, litt elektroverktøy og en liten vifteovn når jeg fryser som verst mens jeg jobber...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...