Jump to content

Varmeovn - hvor mye strøm kan en ta ut i gjestehavner?


Avsluttet2

Recommended Posts

...Jeg mener selvsagt at man skal ha egen jordfeilbryter for hver eneste kurs, dette er etter mitt syn den eneste akseptable løsningen på et nytt elanlegg på brygga.

Det kan bli 500 kr. mere i kostnad for hver kontakt det... Slik JEG forstår forskriftene er kravet max. 3 kontakter pr. jordfeilbryter.

 

...Mindre enn 10A til hver bruker er for lite, og man bør satse på 16A til alle, beregner man 50% kapasitet ut til bryggene skal man være greit sikret.

"Hvorfor ikke 25 ampére?" Jeg mener at ETT sted må grensen gå, av hensyn til pris / nytteverdi. Ut fra kommentarene som er fremkommet ovenfor her, så er 10 ampéres kurser lite MEN akseptabelt. Eller?? :rolleyes:

 

..Forøvrig er en slik ordning vi har her ganske grei, om vinteren betaler man for strøm, om sommeren er det inkludert i havneleia.

Da MÅ havneleia opp! Og TENK så glade de blir, alle de som IKKE trenger strøm DA... :boxing:

 

...Det jeg irriterer meg mest over i tillegg til varmtvannsberedere er de morroklumpene som absolutt skal ha elektrisk stekeovn!

I Kristiansand i sommer var det en luring tilkoblet samme kurs som meg som hadde det, jeg kan love at strømmen gikk ofte..

Slike morroklumper får heller fyre opp hjelpemaskinen i "kjelleren" når de skal lage middag eller steke kake på el-komfyren.

Si meg, HVOR stor effekt er det på 230volts-kolben i en slik VV-bereder? :confused:

 

Ellers, TAKK for innspill :smiley:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

4A synes eg blir for lite. Er også helt usannsynlig at alle 50 uttakene blir belastet med 10A. Vernet på tilførselkabelen trenger iallfall ikke vere mer enn halvparten (250A) mener eg.

Min erfaring er at det er nokså stor sannsynlighet for at mange nok bruker såpass med strøm til at en hovedsikring på 50 prosent av kapasiteten til kursene ikke vil slå ut litt for ofte. Da går strømmen for alle båtene på den matekabelen, og en eller annen med nøkkel må tilkalles.

 

Mindre enn 10A til hver bruker er for lite, og man bør satse på 16A til alle, beregner man 50% kapasitet ut til bryggene skal man være greit sikret.

 

[...]

 

Det jeg irriterer meg mest over i tillegg til varmtvannsberedere er de morroklumpene som absolutt skal ha elektrisk stekeovn!

 

4A er for lite til annet enn vedlikeholdslading og en liten frostvakt. Først med 6A går det an å bruke et noenlunde kraftig elektrisk verktøy. Egentlig burde 10A sikring holde til de fleste formål hva småbåter angår, men tåler mn at hovedsikringen går nå og da er det sikkert greit med 16A sikringer. Elektrisk stekeovn hører ikke hjemme i noen båt, men det kan kanskje være et berettiget behov for en mikrobølgesak for å tine saker du henter opp av frysen i siste liten.

Link to post
Share on other sites

Det kan bli 500 kr. mere i kostnad for hver kontakt det... Slik JEG forstår forskriftene er kravet max. 3 kontakter pr. jordfeilbryter.

"Hvorfor ikke 25 ampére?" Jeg mener at ETT sted må grensen gå, av hensyn til pris / nytteverdi. Ut fra kommentarene som er fremkommet ovenfor her, så er 10 ampéres kurser lite MEN akseptabelt. Eller?? :rolleyes:

Da MÅ havneleia opp! Og TENK så glade de blir, alle de som IKKE trenger strøm DA... :boxing:

Slike morroklumper får heller fyre opp hjelpemaskinen i "kjelleren" når de skal lage middag eller steke kake på el-komfyren.

Si meg, HVOR stor effekt er det på 230volts-kolben i en slik VV-bereder? :confused:

 

Ellers, TAKK for innspill :smiley:

 

500 ekstra pr. kontakt er det isåfall verdt, det er ofte helt greit å ha heftigere anlegg enn påkrevet.

16A er en rimelig standard, og krever kun 2,5mm² kabling ut til båten, og i båten, 25A er på ingen måte å regne som vanlig i hus heller..

 

Havneleia trenger ikke økes mye av den grunn, man må jo regne noen år på inntjening, si at man regner 7 år, som man nok må anta at anlegget varer (minst), da blir det ikke så mye pr. år.

Morroklumpen i Kristiansand hadde ikke aggregat, rimelig talentløst.

 

750W er vel de berederne som bruker minst, ellers er 1500W relativt vanlig, og store båter med stor bereder bruker gjerne enda mer.

Link to post
Share on other sites

Det kan bli 500 kr. mere i kostnad for hver kontakt det... Slik JEG forstår forskriftene er kravet max. 3 kontakter pr. jordfeilbryter.

 

Det er riktig etter norm NEK 400-7-709, men DSB har vurdert at man øker ikke risikoen ved å bruke 4 kontakter pr. jordfeilbryter. Har erfaring med at jordfeilbryterne slår sjelden ut, opplever mer at mindre jordfeil oppstår, som da kan føre til ekstra tæring på båtene.

 

"Hvorfor ikke 25 ampére?" Jeg mener at ETT sted må grensen gå, av hensyn til pris / nytteverdi. Ut fra kommentarene som er fremkommet ovenfor her, så er 10 ampéres kurser lite MEN akseptabelt. Eller?? :rolleyes:

 

Har ikke hatt problem med 10A kurser er underdimensjonert. Skal man ha 16A kurser må man også ha 2,5 kvadrat på ledningen til båten, se Tillegg 708A. Ser at det er sjelden noen har 2,5 kvadrat ledning.

 

4 tårn pr brygge, blir ikke det lange ledninger for å rekke inn i båtene da? Mener at kravet er at ledningen skal være maks 25 meter.

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Betyr DET at alle 49 båtene har hver sin kontakt på 16 ampére?? :eek:

Iflg. "Blåboka" til Alcatel blir det ca. 3X10kvadrats kabler, som hver sikres 35 Ampére.... :rolleyes:

Sterkstrøm er ikke min spesialitet, det samme gjelder forøvrig alle andre typer strøm :) Hovedsikringen for anlegget står på land, og denne er på 63A. Det er også hoved-jordfeilbryter sammen med hovedsikring. Hovedsikringen er nok betydelig mindre enn summen av sikringene på alle utttak. Dette medfører at hovedsikringen vil slå ut dersom mange samtidig belaster sine stikk mye. Men dette er ikke noe problem. Selv om noen bruker mye strøm er det mange andre som bruker lite eller ingenting. Et sånt opplegg gir erfaringsmessig mulighet til stort forbruk for de som har ønske/behov for det.

 

Om strømprisen er 1 eller 2 kroner, vil neppe gjøre det store utslaget på økonomien, med mindre man ønsker oppvarming av båten vinterstid.

Enkelte har mye varme på ombord om vinteren, og får dermed en respektabel strømregning. De fleste har imidlertid ingen oppvarming om vinteren, eller kanskje en liten frostvakt som står på. Jeg synes imidlertid det er viktig å ha et skikkelig og stabilt strømopplegg slik at man kan bruke strøm når man har behov for det. Det er kjekt å kjøre en 2000w vifteovn i tillegg til dieselvarmeren når man er ombord om vinteren, så går det mye kjappere å få opp varmen. Likeledes er det greit å kunne sette på laderen når man komme inn etter en tur på søndag kveld, så er batterinene fulltrimmede til ny tur neste fredag.

 

Når hver plass har eget låsbart strømuttak med egen måler slipper man å krangle om hvem sin tur det er å bruke ett av alt for få uttak, og det er entydig hvem som skal betale for forbruket.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Takker for alle innspill. :cheers:

Men vi har mere begrensninger: Kun 125 amp. inntak til hele havna :cryin:

Som skal dekke klubbhus, vaktbu, slipp og (etterhvert) 6 brygger á 40-50 båter... :crazy:

Resultat: 6 "tårn" á 4 kontakter til hver brygge; 4(!)amp. pr. kontakt, 32 amp. hovedsikring til hver brygge. Håper på lav samtidighetsfaktor.....

Tilførselen er på 240 kvadrat Al-kabel, 500 meter...

HVIS vi skal gå for høyere strømmer, må vi koste egen trafo, fremlegg av HV-kabel, større tverrsnitt hele veien ++++

Og DET tviler jeg på at "stikkontaktinvestorene" er villige til å betale..

 

Kommentar??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

32A 3-fas fordelt på 6 tårn må da være akseptabelt? Det er alltid mange båteiere som nesten ikke bruker strøm over hode. Om vinteren er det vel også slik at en del båtplasser faktisk står tomme. Tipper samtidighetsfaktoren blir veldig lav.

 

Selv har jeg 3600W fordelt på 4 uttak med felles jordfeilbryter i mitt tårn. Ingen kWh-måler. 10 båtplasser pr. tårn. En gang på 10 år har jeg opplevd at det var mer enn 2 uttak i bruk. Aldri har jeg opplevd at alle uttak har vært i bruk, men dette er Sørlandet. Her har vi ikke bruk for varme i båten og 19 av 20 tar opp båten på høsten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tenker:

Er det nødvendig å holde varmtvannet "up and going" for båter i havna?? Vinters tid? Eller hele uka?

 

Gjestebrygger? Tja.. Der vurderer vi 16 amp. Men prisen blir der etter...

 

Men for faste innvånare?

Njet! Neppe. :rolleyes:

Kommentarer?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Når man tilrettelegger ett landstrøm anlegg for faste plasser er vel utfordringen å finne en god balanse mellom hva brukerne kunne ønske seg og hva de faktisk er villig til å betale for. Ofte er det slik at ønsket overstiger betalings villigheten. :smiley: Når det er sagt er det vel heller ikke riktig av utbygger å definere riktig/gal bruk av strøm. Er brukerne villig til å betale for bruk av kokeplate, stekeovn, vask/oppvask, micro, hårføn, vannkok, plasma/lcd tv etc. ser jeg ikke dette som mindre legitimt enn annet forbruk.

 

Tendensen med nye båter er jo klar - fler og mer strømkrevende "dupeditter". Alt vi setter pris på av hjelpemidler i hjemmet vil vi gjerne ha med oss også i båten. Felles for disse dog er at de kun brukes i kortere perioder og samlet sett for alle "abbonenter" vil det samtiige effekt uttaket bli vesentlig mindre enn summen av total kapasitet for hver forbruker. Poenget mitt er at man burde kunne ta ut en høy kapasitet fra hvert punkt i kortere perioder. Etter min oppdfatning er 4A for lite. Hvorfor ikke vurdere 16A per stolpe fordelt på fire uttakk, men uten individuell begrensning på det enkelte stikk?

 

Ett poeng kan også være å skille mellom fast og periodisk bruk når man dimensjonerer. I vintersesongen er det vel ikke mye utover vedlikeholdslading og frostsikring som er aktuelt som fast forbruk. På sommeren kommer gjerne kjøleskap i tillegg. Er det derimot folk som bor fast i båtene kreves det selvfølgelig mer (varme spesiellt).

 

I min hjemmehavn har vi delt bruk/kostnader på sommer og vinter. Faste felleskostnader fordeles på totalt antall abbonenter, mens bruk (variable kostander) fordeles etter de faktiske påløpte kostnader for sommer/vinter. Variable kostnader beregnes årlig og innkreves samtig med årsavgift på båtåplassen. Brukerne gis anledning til å tegne seg for sommer, vinter, hele året eller reservere seg helt for landstrøm. Forbruket er selvfølgelig variabelt for hver abbonent, men vi deler allikevel kollektivt (dog individuellt på periodene sommer/vinter). Dette har fungert uproblematisk hos oss (vi har ingen "beboere") og vi slipper kostnadene med egen måler per stikk/stolpe.

 

Ett annet forhold er å skape attraktive båtplasser der hvor der er "konkurranse" mellom alternative båthavner. Kan man tilby plasser med opp til 16A vil dette være et klart fortrinn fremfor havner med max 4A.

 

Det blir interessant å høre hva Marwin ender opp med og hvordan det senere fungerer i praksis.

 

P.S. Det kreves ca. 116 watt i en time å varme opp 10 liter vann 10 grader. En typisk bereder kan være på 25l og å ta denne fra 20 grader til 80 grader vil da kreve minimum 1,74kwt. Deretter er det kun oppvarming av forbrukt vann samt kompensering for varmetap i bereder.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Endte opp med at vi prøver å la 16 amp. sikring stå (slik de ble levert fra fabrikk)... 4 stykker pr. søyle og 6 søyler pr, brygge.

Hver brygge får 32 amp (3-f) hovedsikring, og brukerne får med et skriv om disse begrensningene når de kvitterer ut nøkkel (til hver kontakt m/måler).

Så får det bli opp til dem sjøl å påse at sikringene ikke slår ut (ei frostnatt)...

 

Kommentar?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dessverre er det mange eldre marinaer i Norge med underkapasitet i fordelingsnettene og dårlig jord, og dette fører til overbelastning hvis overstrømsvernene i postene er for store. Derfor må man vurdere hele anlegget slik at man ikke kommer i den situasjonen at anlegget blir overbelastet.

 

En overbelastning får følger for vernenes virkemåte, og et elektrikerfirma kan med fordel beregne anlegget før man går i gang med å sette opp anlegget. Selv har jeg kontrollert spenningen i mange marinaer både vinter og sommer.

 

I Stavanger ligger svært mange båter ute hele vinteren, og i de havnene hvor det ikke er strømmålere, er det oftest overbelastninger uten at noen vern løser ut. Jeg har målt spenningsfall på 23 % i marinaer som i tillegg har lav spenning på tilførselen. Den laveste spenningen jeg har målt er 171 volt. Jeg tror kravet er 230 volt pluss minus ca 6 %.

Hvis spenningen er rundt 200 volt i gamle marinaer når belastningen er stor, så må man ikke belaste anlegget mer ved å henge på flere uttak eller større sikringer. Man må heller se på muligheten for å legge ut en ny kurs.

 

I respekt av de båteierne som forsøker å være ordentlige, så burde marinaen levere strøm etter forskriftene. Du skriver fire strømuttak per pidesal, er du kjent med hva forskriftene sier om maksimalt antall uttak pr. pidestal? (Forskrifter utarbeidet av Norsk elektroteknisk komité har beskrevet dette i den nye standarden som kom ut for noen få år siden).

 

Bare et tips fra en som er opptatt av sikkerhet

Link to post
Share on other sites

Endte opp med at vi prøver å la 16 amp. sikring stå (slik de ble levert fra fabrikk)... 4 stykker pr. søyle og 6 søyler pr, brygge.

Hver brygge får 32 amp (3-f) hovedsikring, og brukerne får med et skriv om disse begrensningene når de kvitterer ut nøkkel (til hver kontakt m/måler).

Så får det bli opp til dem sjøl å påse at sikringene ikke slår ut (ei frostnatt)...

 

Kommentar?

Hei.

Det virker lite med 32 A sikring. Hos oss brukes det 40 og 50A sikring til hver brygge. Vi ønsker ikke at "bryggesikringen" skal slå ut på forbruk. Forbruket på hver brygge er forskjellig om vinteren. Årsaken er at det er mindre is rundt den en bryggen og derfor fyller vi opp denne bryggen for de som ønsker å bruke båten en del om vinteren. Ut fra forbruk ville nok 32 A vert nok for våre brygger unntatt denne bryggen.

 

Skulle 32A bli for lite er det jo lett å skifte til en større sikring. Går ut fra at kablene er dimensjonert for det. Hos oss var det for å unngå for stort spenningsfall ytterst som ble avgjørende for valg av kabler.

 

Vi har en del plager med jordfeil og det gjelder stort sett ledning fra uttaket på bryggen og til båten. Mye informasjon og mas har det vert for å få forståelse for dette.

 

Lykke til med anlegget.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...