Jump to content

Varmeovn - hvor mye strøm kan en ta ut i gjestehavner?


Avsluttet2

Recommended Posts

"PRIS er et diskusjonsemne... Hva med 50 kr/døgn pluss 2 kr./kWt??" (Marwin)

 

Ser at store ting er på gang i vår havn for tiden, og det er flott! Mye var nok overmodent for utbedringer og dessuten tilsier vel ventelistene at utvidelsen også blir kjærkommen for mange. Håper bare at man ikke legger "prislista" alt for høyt. Forståelig at så store anleggstiltak må koste flesk, men et påslag på vinterprisen på 250 % i ett jafs var i stiveste laget, hadde vært mer spiselig utjevnet over litt lengre tid, kanskje?

Men for all del, jeg ønsker styret og konsulentene all lykke til med store forbedringer!

Menes det med ovenstående 50 kr/døgn i tillegg til plassleia og så 2 kr/kWt oppå der igjen?( I så fall tror jeg jeg kjøper aggregat)

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hver brygge har ca. 50 båser (båtplasser).

Tenk dere hvis hver båt skal ha tilgang på 10 ampére :rolleyes: DET blir 500 (!) ampére til hver brygge :cryin: SOLID og kostbar kabel, for ikke å glemme strømprisen!

Vi skiftet brygger, strøm og vann i "vår" havn i Trondheim sommeren 2005. Her er det lagt opp slike blå strømsøyler med fire uttak og seperat måler for hvert uttak. Hvert uttak er sikret med 16A. Det er 49 plasser i havna, og strømmen blir tilført gjennom to kabler fra land, utvendig diameter på kablene (inkl isolasjon) anslås til 20 mm.

 

Investeringskostnadene ble dekket gjennom innskuddet for hver båtplass. Montering av strømsøyler og strekking av kabler ble gjort på dugnad mens elektriker koblet det hele sammen.

 

Når alt er etablert betaler vi 1 kr pr kwh. Strømuttakene er låsbare, og hver plasseier er ansvarlig for forbruket på sitt uttak. I praksis har vi tilgang til så mye strøm som vi ønsker, noe som gir mulighet til å sette på en skikkelig vifteovn for å hjelpe dieselvarmeren til å få rask varme i kabinen på kalde vinterdager.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

PRIS er et diskusjonsemne... Hva med 50 kr/døgn pluss 2 kr./kWt??

Kommentarer?

 

Hvis det ikke er, vil det i alle fall bli!! Med en 500 W varmeovn vil prisen pr. måned bli følgende:

 

Fast pris kr. 1500 + forbruk kr. 720 = kr. 2220.

 

Det er nøyaktig det samme som vi i vår båtforening betaler for hele vintersesongen (01.10. - 01.04.) med uttak på 500W, og denne prisen gir til og med et lite årlig overskudd til vedlikehold av el.anlegget. Når er riktig nok vårt anlegg 4 år gammelt og det meste av arbeidet gjort på dugnad, men anlegget framstår i godkjent og meget god stand.

 

En annen ting er at salg (og videresalg) av elektrisk kraft krever konsesjon ifølge vår eminente el.ekspert. En båt- eller annen forening kan derfor ikke selge kraft med overskudd, prisen som fastsettes skal kunne dekke kostnadene pluss vedlikehold av anlegget.

 

Husk at båtforeningen sannsynligvis kun betaler for et abonnement og kan ikke selge samme abonnement videre til samlige brukere. Abonnementsprisen skal deles ut på samtlige brukere. Alt annet krever konsesjon og er ulovlig, og da kommer lensmannen og tar deg ifølge min kilde! :smash:

Link to post
Share on other sites

Først og fremst: Tusen takk for kommentarer!! :smiley: :smiley:

Håper at jeg ikke sporer av denne strengen FOR mye i forhold til det tj startet med :blush:

 

Med en 50A lader kan det bli litt for heftig startstrøm for enkelte brygger, men jeg kan heldigvis kjøre laderen med redusert effekt. Jeg noterer meg at de som virkelig ahr strømbehov sniker i land både to og tre ledninger.

Med 4 amp. uttak er det teoretisk 880 watt tilgjengelig. DET betyr (oversatt til 12 volt DC) over 70 ampére tilgjengelig for lader.... HVIS laderen har trafo (i verste fall ringkjernetrafo), KAN startstrømmen bli for høy :sad:

 

Vi har tilsvarende opplegg hos oss men med 6A sikringer på hvert uttak. Alt for lite etter mitt syn, savner blant annet å kunne bruke støvsuger i forbindelse med pussing etc ombord. Så om det er mulig ville jeg ha lagt opp til 10A på hvert uttak. Sannsynligheten er vel relativt liten for at mange brukere fyrer opp alt de har av forbruk på en gang?

Høres greit ut DET, men vi må allikevel legge kabeldimmensjon som takler bortimot samlet sikringsstørrelse, ellers så kan vi risikere at hele brygga faller ut... (Er det da minusgrader....) Dessuten: Det er planlagt et 25 amp. 3-fase uttak for sveiseapp. osv. til vedlikehold for bryggegjengen. Vil tro at DET også kan lånes ut HVIS noen skulle trenge MYE strøm under spes. oppgaver ombord.

 

...Det blir uansett ikke mange kilowattimene av det for min del. Batterilader, litt elektroverktøy og en liten vifteovn når jeg fryser som verst mens jeg jobber...

Nei, mange kWt blir det nok ikke, men vi har ikke i utgangspunktet beregnet anlegget til å gi båtene mulighet til +20 grader vinterstid. Høres kanskje ut som litt snever tankegang ? (Kommentar ønskes!)

 

...Ser at store ting er på gang i vår havn for tiden, og det er flott! Mye var nok overmodent for utbedringer og dessuten tilsier vel ventelistene at utvidelsen også blir kjærkommen for mange. Håper bare at man ikke legger "prislista" alt for høyt. Forståelig at så store anleggstiltak må koste flesk, men et påslag på vinterprisen på 250 % i ett jafs var i stiveste laget, hadde vært mer spiselig utjevnet over litt lengre tid, kanskje?

Menes det med ovenstående 50 kr/døgn i tillegg til plassleia og så 2 kr/kWt oppå der igjen?( I så fall tror jeg jeg kjøper aggregat)

Det blir ingen nevneverdig prisøking for de som allerede HAR plass i havna, slik jeg forstår det. Og du skal ha et STORT strømbehov hvis det skal lønne seg å kjøpe et aggregat, tror jeg...

 

Vi skiftet brygger, strøm og vann i "vår" havn i Trondheim sommeren 2005. Her er det lagt opp slike blå strømsøyler med fire uttak og seperat måler for hvert uttak. Hvert uttak er sikret med 16A. Det er 49 plasser i havna, og strømmen blir tilført gjennom to kabler fra land, utvendig diameter på kablene (inkl isolasjon) anslås til 20 mm.

Betyr DET at alle 49 båtene har hver sin kontakt på 16 ampére?? :eek:

Iflg. "Blåboka" til Alcatel blir det ca. 3X10kvadrats kabler, som hver sikres 35 Ampére.... :rolleyes:

 

...Investeringskostnadene ble dekket gjennom innskuddet for hver båtplass. Montering av strømsøyler og strekking av kabler ble gjort på dugnad mens elektriker koblet det hele sammen.

Omtrent slik vil vel vi også gjøre det tror jeg.

 

...Når alt er etablert betaler vi 1 kr pr kwh. Strømuttakene er låsbare, og hver plasseier er ansvarlig for forbruket på sitt uttak. I praksis har vi tilgang til så mye strøm som vi ønsker, noe som gir mulighet til å sette på en skikkelig vifteovn for å hjelpe dieselvarmeren til å få rask varme i kabinen på kalde vinterdager.

Om strømprisen er 1 eller 2 kroner, vil neppe gjøre det store utslaget på økonomien, med mindre man ønsker oppvarming av båten vinterstid.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sorry, det tok litt tid å skrive forrige innlegg, så ikke dette som kom inn underveis.

Kommenterer derfor inne i innlegget med BLÅTT

 

Hvis det ikke er, vil det i alle fall bli!! Med en 500 W varmeovn vil prisen pr. måned bli følgende:

Fast pris kr. 1500 + forbruk kr. 720 = kr. 2220.

Dette blir helt feil regnestykke, for DET vil gjelde gjesteplass, og HVEM ligger på gjesteplass MED oppvarming hele vinteren??

Det er nøyaktig det samme som vi i vår båtforening betaler for hele vintersesongen (01.10. - 01.04.) med uttak på 500W, og denne prisen gir til og med et lite årlig overskudd til vedlikehold av el.anlegget. Når er riktig nok vårt anlegg 4 år gammelt og det meste av arbeidet gjort på dugnad, men anlegget framstår i godkjent og meget god stand.

 

En annen ting er at salg (og videresalg) av elektrisk kraft krever konsesjon ifølge vår eminente el.ekspert. En båt- eller annen forening kan derfor ikke selge kraft med overskudd, prisen som fastsettes skal kunne dekke kostnadene pluss vedlikehold av anlegget.

Nettopp! Strømpris + linjeleie (begge faktureres fra El-verket) og vedlikeholdskostnader... Hva med avskrivningskostnader / kapitalkostnader?? VEIT at jeg er på tynn is nå!! Ber om råd!

 

Husk at båtforeningen sannsynligvis kun betaler for et abonnement og kan ikke selge samme abonnement videre til samlige brukere. Abonnementsprisen skal deles ut på samtlige brukere. Alt annet krever konsesjon og er ulovlig, og da kommer lensmannen og tar deg ifølge min kilde! :smash:

Det med "Lænsmainn" tar jeg med ro :wink:

Selvsagt skal alt være innenfor lov og rett!

Det JEG nå gjør er å lufte synspunkter og er MEGET takknemlig for alle tilbakespill og kommentarer! :yesnod:

 

Men vri det litt anderledes:

DU eier et bryggeanlegg for 200 båter; Du skal få lagt ut strømuttak til 60 % av båtene; DET krever at installatør kommer inn i bildet med forhådsmelding godkjenning og ferdigmelding; I mellomtiden skal det legges ut ekstra hovedkabel, fordi eksisterende tilførsel er for liten; Så skal du ha inntaksskap og kurssikringer; Deretter skal det legges ut grenkabler til hvert "tårn" med x antall uttak (eller at noen av "tårnene" kan sløyfekobles), slike "tårn" (ansammling av kontakter)) skal kjøpes inn og monteres. ++++

Dette vil kreve store kostnader til investering, kanskje må du ta et lån for å finansiere dette. Enda er det ikke kommet inn ei krone på anlegget...

Så er spørsmålet HVEM og HVORDAN synes DU (som eier) dette skal ordnes? (Forutsetter at alle kontaktene blir benyttet.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet HVEM og HVORDAN synes DU (som eier) dette skal ordnes? (Forutsetter at alle kontaktene blir benyttet.)

 

Helt klart at dette er en utgiftspost- men like mye som en inntjeningspost på lang sikt.

 

Det som er inntressant er å hva inntjeningen på bryggeanlegget går til. Jo en seriøs utleiger bruker det vi kaller FDVU- (forvaltning drift vedlikehold og til slutt utvikling )

 

Så bruker man pengene som skulle gått til utvikling må man nok ta opp lån for å fikse nyinvesteringer men er det rett at "leiger skal betale for dårlig styring av butikken". Skeptisk, meget skeptisk :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4A synes eg blir for lite. Er også helt usannsynlig at alle 50 uttakene blir belastet med 10A. Vernet på tilførselkabelen trenger iallfall ikke vere mer enn halvparten (250A) mener eg. Sikkert mye mindre også. Er vel ikke mange båter som bruker strøm hele tiden. Dei få som gjør dette, har somregel en liten frostvakt. Og med 10A uttak kan dei få som jobber ombord med verktøy, og har store varmeovner på, få nok strøm til sine båter...

Link to post
Share on other sites

Beklager Marvin!! Jeg oppfattet ikke innlegget ditt som om det omhandlet gjesteplasser, men ordinære båtplasser i en båtforening.

 

Har du sjekket mulighetene for leasing av el.anlegget? Alt fra tenner til flytebrygger kan leases i dag så det kan være verdt et forsøk.

 

Når det gjelder vinterutleie av båtplasser med strøm, er dette en meget god inntektskilde for vår båtforening, men etterspørselen etter denne typen båtplasser er sikkert ikke like god i hele landet.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hos oss betaler vi innskudd også på strømposter, tilsvarende sin andel av kosten for strømposten. Jeg betalte vel rundt 4000,- i innskudd på min strømpost, utover dette betaler jeg som sagt en krone kilowatten. Helt greit det, bruker bare for en hundrelapp eller to i året uansett!

 

Mulig jeg misfor står litt, men selv om man går opp til 10 amp på uttakene behøver man ikke nødvendigvis gå for større hovedsikringer? Og kabeldimensjoner bestemmes vel ut fra foranstående sikring? Min erfaring er at mange ikke bruker uttaket sitt i det hele tatt, en del bruker det til litt vedlikeholdslading og selvsagt en del til verktøy m.m. Men gjennomsnittforbruket på hver brygge er rimelig beskjedent ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

6 A kurser anser jeg som et absolutt minimum. Helst 10A.

De fleste bobåter idag har skikkelige ladere.

40-50 A ladere er mer normalen enn unntaket i dagens båter.

Min Mobitronic 45 A lader f.eks er påstemplet max 5,2 A fra nettet.

Å underdimensjonere et nytt annlegg høres ikke bra ut Marvin. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

TJ: jeg skal være meget forsiktig med å komme med udokumenterte påstander her, men jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at det har svirret en del rykter rundt hvor brannsikker den ovnen du viser i første innlegg, er. Søk på forumet etter Thermal, og du finner en del synspunkter.

 

Det som er hevet over tvil, er at ovnen er utsatt for lagerhavari. Om den er mer utsatt enn andre ovner av samme type vites dog ikke. Mange har denne ovnen, og har aldri hatt problemer, mens enkelte har opplevd lagerhavari etter alt mellom en måned og tre år.

 

Kilder: kun tidligere innlegg på baatplassen.no

 

mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Til orientering har min Thermal 2000 ovn stått på kontinuerlig i 6 vinter mnd. i året i 5 år nå.

+ bruk utenom i sommerhalvåret.

Et eventuellt lagerhavari på vifta når den tid kommer bekymrer meg nada.

De problemtrådene emilskj refererer til anser jeg som ren udokumentert svada.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sitter for øyeblikket på "andre siden av bordet" og skal beregne kabeltversnitt ut til hver brygge i havna... Har to brygger med et anlegg som MÅ byttes ut, og to-tre nye brygger er under bygging.... Hver brygge har ca. 50 båser (båtplasser).

Hei.

Ser dere har omtrent samme bryggelengde som vi har i havnen. Hos oss er hver brygge på 56 båtplasser. Den første bryggen som fikk uttak for strøm var for ca 15 år siden. Det brukes 10A sikringer i hver søyle for uttak til 3 båter. Dette har vert nok for våre behov.

 

Kabelen på bryggene er 3x16 Cu, og den er sikret med 40 A. Vi har hatt problem med jordfeil i båtene, årsaken har i hovedtrekk vert fuktige/våte støpsler og kontakter. det er like mye slike feil på rundplugg som på Schuko.

Av den grunn har vi nå ofte kontroll av isolasjonsresiatansen på anlegget. Holder også på med å lage en den informasjonsmatriell om jordfeil mm og regner med at dette vil bedre seg.

 

Vi bruker en måler som er montert på ledningen, tett utførelse og støtsikker. Fordelen er at man da kan bruke samme måleren også når båten står på land. Den leses av to ganger i året.

 

Dersom du regner med så stort forbruk som du frykter, må du nok også se på spenningfallet. Søylene er levert av Jaco, nå har Defa overtatt. Skulle vi utvidet i dag, ville vi valgt rustfrittål søyler. Noen få har nå fått rust og det føre til en den ekstra vedlikehold.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva med aluminium??

Vi har noen master som er montert lys på av aluminium. Vår erfaring er at de korroderer en god del, selv om de skal være av sjøvannsbestandig aluminium. Har sett rustfritt stål i bruk noen steder, de holder seg svært godt. Defa har mye god informasjon om anlegg i marina.

Link to post
Share on other sites

Hej Marwin

 

vi snakker om hemmahavnen eller?

 

vi hade 5 A när vi byggde el-anlegget för 10 år sedan.........

 

men det var allt för lite..... stövsuger, borrmaskin etc...gubbarna blev vansinniga på o springa fram o tilbaks o 'slå på' sikkringen.

 

idag er hela havnen oppgradert til 10A

 

vi får ikke ha några skjöteledningar på bryggan...en lång kabel fra elskåp til o ombord i båt !

 

vi betalade 300kr/säsong för strömmen + en deposit tror jag det var 150kr för nyckel till elskåpen..........idag er det ändrat så det er inbaket i sommerleien for plassen !

 

huvudsikkringen för bryggan behöver ikke vare antal uttag * 10A........skulle tro att max 10% av uttagen brukes samtidigt !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

idag er hela havnen oppgradert til 10A

 

vi får ikke ha några skjöteledningar på bryggan...en lång kabel fra elskåp til o ombord i båt !

Vi får heller ikke ha skjøt på bryggen, men hel ledning til ombord i båten. Det har vert skjøter på bryggen før og de skapte jordfeil.

 

Hvor mange kontakter har dere på hver 10A sikring? Går ut fra at det er bare en båt på hver kontakt.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom alle kommentarene og konkluderer med følgende "idéelle" (og kanskje rimeligste) anlegg:

4 stk "tårn" pr. brygge, á 52 båter.

9 blå låsbare rundstift-kontakter á 10 ampére (fordelt 3 grupper med hver sin jordfeilbryter) i hvert "tårn". Sikring og måler på hver kontakt. 25 ampére hovedsikring i hvert "tårn".

3 X 16 kvadrat kabel til hver brygge, sikret 63 ampére på land.

"Tårn" i sjøvannsbestandig aluminium.

Kontaktene står "inne i tårnet" slik at en skapdør (fall-lem) må åpnes for tilkobling. Dermed kan tettningsgrad IP 44 benyttes. (Rimeligst)

Kun godkjente enfase kontakter kan benyttes (blå, kl.9).

Hel kabel fra kontakt til ombord i båt. Skjøteledninger og fordelinger på brygga er forbudt.

Innskudd pr. kontakt fordeles slik: Totalkostnad for "tårn" og tilførselskabel fordeles på antall kontakter. (Antatt 2-3 tusen)

Strømpris 2 kr./kWt fra 1. april til 1. november, 1 kr./kWt i ventersessongen. Måleravlesning 1. april og 1. november.

Skilting på hvert "tårn": KUN TIL LADING. SKJØTE-FORDELINGER PÅ BRYGGA FORBUDT.

På gjestebrygga lånes nøkkel ut mot depositum kr. 100,- og måler avleses ved innlevering.

 

Har jeg glemt noe??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også komme med noen kommentarer.

Jeg mener selvsagt at man skal ha egen jordfeilbryter for hver eneste kurs, dette er etter mitt syn den eneste akseptable løsningen på et nytt elanlegg på brygga.

Mindre enn 10A til hver bruker er for lite, og man bør satse på 16A til alle, beregner man 50% kapasitet ut til bryggene skal man være greit sikret.

 

Forøvrig er en slik ordning vi har her ganske grei, om vinteren betaler man for strøm, om sommeren er det inkludert i havneleia.

 

Det jeg irriterer meg mest over i tillegg til varmtvannsberedere er de morroklumpene som absolutt skal ha elektrisk stekeovn!

I Kristiansand i sommer var det en luring tilkoblet samme kurs som meg som hadde det, jeg kan love at strømmen gikk ofte..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...