Jump to content

Batterier og jording i stjerne eller serie


jo_no

Recommended Posts

Beklager hvis emnet har vært diskutert en masse ganger uten at jeg har sett det...

 

Altså: Ved flere batterier installert, har det noen praktisk betydning om en kobler jordforbindelsene i stjerne eller serie??

Mener å ha lest en gang om en som tok pluss fra batt 1 tok jord fra batt 3.

 

Spørsmålet dreier seg mest om praktisk konsekvens fremfor det akademiske.

Ser med spenning frem til svar da jeg vet der er mange med sterke meninger der ute :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har nok betydning, ja. Hvis du skal kople batteriene i serie, at du ønsker å øke spenningen men beholde kapasiteten så må du kople banken sammen slik at det for forbrukerne "ser ut som" ett batteri:

 

La oss si du har tre batterier, 1, 2 og 3:

 

Pluss fra batteri 1 til minus på batteri 2. Pluss fra batteri 2 til minus på batteri 3. Forbrukerne kopler du da til minus på batteri 1 og pluss på batteri 3.

 

Hvis du derimot parallelkopler, altså du vil beholde 12V men øke kapasiteten, da kopler du sammen pluss mot pluss og minus mot minus.

 

mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Altså: Ved flere batterier installert, har det noen praktisk betydning om en kobler jordforbindelsene i stjerne eller serie??

Mener å ha lest en gang om en som tok pluss fra batt 1 tok jord fra batt 3.

:confused::confused:

 

Jeg kan forestille meg tankegangen bak serie- og stjernekobling av jord (minus) men skjønner overhode ikke hvor "tok pluss fra batt 1 tok jord fra batt 3" kommer inn. Du mener vel ikke noe om serie- vs parallellkobling av batterier?

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet dreier seg mest om praktisk konsekvens fremfor det akademiske.
Hvis batteriene står ved siden av hverandre (slik at laskene blir korte) og kablene er skikkelig dimensjonert mener jeg det er av akademisk interesse om man velger serie eller stjerne.

Noen velger å la pluss og minus kablene gå motsatt vei for å utligne spenningsfallet slik at det blir likt for alle batteriene som er parallellkoblet.

Link to post
Share on other sites

Det har nok betydning, ja. Hvis du skal kople batteriene i serie, at du ønsker å øke kapasiteten men beholde spenningen (eks.vis 12V) så må du kople banken sammen slik at det for forbrukerne "ser ut som" ett batteri:

 

La oss si du har tre batterier, 1, 2 og 3:

 

Pluss fra batteri 1 til minus på batteri 2. Pluss fra batteri 2 til minus på batteri 3. Forbrukerne kopler du da til minus på batteri 1 og pluss på batteri 3.

 

Hvis du derimot parallelkopler, altså du vil ha 24V f.eks fra to 12V, da kopler du sammen pluss mot pluss og minus mot minus.

 

mvh,

Kjell

Er det ikke akkurat omvend, da?

Seriekobling: Pluss til minus til pluss osv. Gir større spenning ut.

Paralellkobling: Minus til minus til minus. Pluss til pluss til pluss. Gir alltid 12 V ut

 

Når det gjelder jording er det vel ikke mening i å snakke om paralell eller stjernekobling?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det ikke akkurat omvend, da?

Seriekobling: Pluss til minus til pluss osv. Gir større spenning ut.

Paralellkobling: Minus til minus til minus. Pluss til pluss til pluss. Gir alltid 12 V ut

 

Når det gjelder jording er det vel ikke mening i å snakke om paralell eller stjernekobling?

 

Selvfølgelig er det slik! Trådstarteren skriver antagelig om 2 helt ulike ting. Ingar svarer korrekt på det ene, LA3939 feil på det andre. Jeg sitter her og er forvirret....

Link to post
Share on other sites

Er det ikke akkurat omvend, da?

Seriekobling: Pluss til minus til pluss osv. Gir større spenning ut.

Paralellkobling: Minus til minus til minus. Pluss til pluss til pluss. Gir alltid 12 V ut

 

Når det gjelder jording er det vel ikke mening i å snakke om paralell eller stjernekobling?

 

Du har helt rett. Det er motsatt.

 

Ingar har vel egentlig gitt det svaret jeg ønsket å høre :smiley:

 

Andreas: Jeg mente ved paralellkopling; 3 batterier i paralell..

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er definitivt forskjell på alternativ 1 og 2.

 

Alternativ 1:

Når du tillfører lading til denne banken vil du få spenningsfall mellom batteri 1, 2 og 3. Batteriet som er nærmest generatoren sluker mer enn de andre. Dette resulterer i at når ladingen avsluttes er det en litt høyere spenning på dette en de andre, og dette vil begynne og lade disse inntil at spenningen jevnes helt ut over alle 3 batterier.

 

Alternativ 2:

Alle batteriene får eksakt samme lengde kabel mellom seg. Derfor blir ladespenningen eksakt den samme på alle 3 batterier. Generatoren fjernes får du ingen interne utjevningstrøm mellom batteriene. (Med unntak av de som oppstår pga av at ett batteri kan være slitt eller at batteriene kan være fra forskjellig leverandør. Men dette gjelder både alternativ 1 og 2)

Link to post
Share on other sites

Hvis man har 4 stk 140 Amp batterier, hvor store skal kablene være for at det skal være skikkeligt ?

Altså BRA. :rolleyes:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt - Alt 1 og Alt 2 er helt like. Det som mangler her er seriekobling

Du tar nok feil her du.

 

 

Jeg legger til at 0V ikke er jord men minus. Npr man jorder foreksempel maskiner til skroggjennomføringer skal det helst brukes stjernekobling, men det er ikke veldig viktig på en plast/trebåt...

Jorder en radioutstyr bør de også jordes hver for seg...

Link to post
Share on other sites

I teorien ja, men i praksis - når kabelstumpene skjøtes fra batteri til batteri - kan det bli litt spenningsfall fra det ene til det andre. Hvis så strømmen på minus-side kommer motsatt vei som på pluss-siden oppnår man at alle batterier får samme tap - les samme ladespenning.

 

Ved skikkelig utførelse av kablingen antagelig kun av akademisk interesse.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt - Alt 1 og Alt 2 er helt like. Det som mangler her er seriekobling

 

Det stemmer. Jeg har sjeldent lest så mye vas på en baatplassen tråd. Skulle tro dette var et ganske enkelt og gjennomdiskutert tema. Virker som det er mange uten peiling som driver å svarer på denne tråden.

Og når det gjelder begrepet "stjernekobling" hører ikke det hjemme i dc-teorien i det hele tatt. Dette er en koblingsform for 3-fase (vekselspenning).

 

Folk får tenke seg litt om før de svarer. For denne tråden egner seg ikke til annet enn forvirring for de som ikke kan teorien. Og det er jo ganske mot sin hensikt vil jeg tro...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...