Jump to content

Batterier og jording i stjerne eller serie


jo_no

Recommended Posts

Tommelfinger-regelen er vel at laderen skal kunne gi minst 10 % av den totale kapasiteten på batteripakken.

 

Ut fra dette blir vel 20 A lader i snaueste laget.

 

Jeg har en 40 A lader på noe større batteripakke og den jobber mye.

 

Vurderer selv å kjøpe meg en Quick 80 A lader med overvåkingspanel fra Seatronic i Moss

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo an hvor mye tid du har.

 

560Ah burde ut fra ideen om skånsom lading lade med maks 56A (10%, bekreftet av Paul von Ladac og også her diskutert tidligere). De fleste har mindre tid eller for mye penger eller begge deler og kjøper noe større.

 

20A er jo bare snaue 4 % men fortsatt burde det være et godt stykke over lekkasjestrømmen. Så bruk pengene enn så lenge på noe mer nyttig og vent til du finner 8-trinns-superladeren med vannpåfyllingsautomatikk og syrerøreren på tilbud.

 

Hvis du har tid da - og permanent landstrøm

Link to post
Share on other sites

vent til du finner 8-trinns-superladeren med vannpåfyllingsautomatikk og syrerøreren på tilbud.

:lol:

 

Ellers som Roaldbj sa, men har du god tid da holder det også med 20A.

 

Men jeg ser mer poenget at det finnes en grunn for at du eier 560Ah, og det er antakeligvis forbruk.

Hvis du pleier å drive mange forbrukere samtidig ved lading, da blir det kanskje ikke mye for lading av batteriene igjen.

Dette her er ikke uten reklame,

men du kan bruke det for å finne et realistisk Amperetall til laderen som du har behov for uansett.

Det som er viktig er jo summen på slutten av regningen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til 560 amp totalt og utav dette tapper jeg 280 amp er kun et ønske om å ligge på svai i en flott bukt, og slippe å kjøre maskin hver dag.

Forbruket er ikke stort. men har jeg tappet mye, og skal in til en marina med landstrøm så ønsker jeg jo ikke at laderen skal gå varm ?, eller at den sliter seg ut. for å klare å lade opp banken min , slik at jeg igjen kan legge meg i en flott bukt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Forbruket er ikke stort. men har jeg tappet mye, og skal in til en marina med landstrøm så ønsker jeg jo ikke at laderen skal gå varm ?, eller at den sliter seg ut. for å klare å lade opp banken min , slik at jeg igjen kan legge meg i en flott bukt.

Ja. Altså normalt problematikk.

Med det kan du følge skjemaet som jeg har anbefalt.

Det du har behov for i så fall er rask lading, inkludert fullstendig utjevningslading slik at batteriene minst mulig sulfaterer inni mellom, og forsyning fordi du er jo på båten din på den tida.

Vær så god: "back to the roots".

Ang. varmgang av laderen skulle du tar en titt på tekniske data av laderne du vurderer.

Mht. effekt er de fleste beregnet ved 18 til 21 grader Celsius.

Men ved hvert eneste grad mer enn det mister slike ladere effekt i haugevis og dette er vel nesten latterlig i dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tenk også på hvor mye strøm du har tilgjenglig på brygga. Jeg har en kraftig lader i båten 24V/55A. Denne gir den første halve timen 100A synkende til 60A. Om ladestrømmen er over 55 - 60A ryker garantert sikringen (6A). Naturlig nok kan man si, men allikevel noe dritt. Man må lure systemet hver gang om man ikke har så mye strøm på batteriene og ønsker å lade litt. Så selv med min flotte og ikke minst kostbare lader, hadde jeg vært bedre off med en mindre lader i forhold til hjemmehavnen, og mange gjestehavner. Andre steder, f eks Aker Brygge går det helt greit.

 

Men det er klart, problemet blir mindre med en 12V lader, da den i forhold til samme støm på ladesiden kun trekker den halve strømmen på 220V siden.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tenk også på hvor mye strøm du har tilgjenglig på brygga.

Det finnes produsenter av ladere som tenker på slike tilfeldigheter, Sterling f.eks. med serien CED :yesnod:

Slike ladere kan bl.a. reguleres med fjernstyringen på enten 100%, 50% eller 25% effekt.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har 25 Ampers lader på 500 Ah batteribank. Dette fungerer helt fint. Man må bare huske at det tar minst et døgn å lade opp banken om den er tom.

 

Takker, da går det nok fint med min også.

Time will show.

:smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Skal gjerne fortsette her med et spørsmål:

 

Ville det funke for oss vanlige dødelige med 2 parallelle ladere?

 

Tenker på Careka som har en 4%-lader (min ordskapning: en lader som yter maks 4% av batteriekapasiteten i A) og kanskje svak landstrømsanlegg.

 

Careka kunne jo kjøpe en 6%-lader i tillegg og avhengig av hvor troverdig bryggestrømmen ser ut hjemme og underveis, bruke den ene laderen, den andre eller begge. Selv om begge laderne har litt ulike grensespenninger så burde det vel ikke medføre overraskelser. Mange har jo både lader og solcellepaneler tilkoblet.

 

Synspunkter fra de lærde?

Link to post
Share on other sites

Ville det funke for oss vanlige dødelige med 2 parallelle ladere?

Jeg er også dødelig, men kan i hvert fall svare til ladere fra Sterling.

 

Ja, det går an med Sterling,

hvis den andre lader ikke er en av "de rare" som gir "hakkete" frekvenser eller overspenninger.

Dette ville føre til at en Sterling slår seg av pga. antatt mulig feil på batteri, eller systemet.

 

Men hvis den andre lader også er av kvalitet så skulle det gå relativt bra.

Relativt betyr at det må forventes at kanskje en av begge to ladere kan slå seg tidligere til ro enn andre laderen (vedlikeholdslading).

Også er det mulig at programforløpet av en lader forstyrres pga. karakteristikken av andre laderen.

 

Hvis man altså ønsker beregnet og best mulig ladingsforløp (mht. batteriene) er det best med to ladere som følger

på presis det samme karakteristikk og programvare.

 

Ellers kan man jo bruke en lader som bygger på laver ladesluttspenning enn den som har bedre programvare.

Så kan begge to jobbe tilsammen på hovedladingen, mens den bedre overtar utjevningsladingen i tillegg.

 

...mange vei fører til Rom :smiley:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Her er jeg helt enig med Joerg. Vil bare tilføye. Tidlig i ladesekvensen vil du få fullt utbytte av begge laderene og det er da du har mest bruk for det.

Senere i ladeprosessen vil den laderen med høyest vedlikeholspenning overta. Forutsetter også at vi snakker om normale ladere.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik jeg regnet med. Og når den ene laderen kutter ut har strømmen allerede synket såpass at den andre laderen greier jobben like fort alene.

 

Ulempen er jo litt mere kabling om bord; fordelene er utnyttelse av eksisterende ressurser samt reserven som du har dersom den ene skulle ta kvelden - pluss det som allerede ble nevnt, at du kan ta hensyn til evt svakt landstrømsanlegg.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bedre å benytte en lader til start batteriene og lader nummer to til forbruksbatteriene?

Startbatterier behøver vanligvis bare en skvett etterlading, så ville det nesten være bortkastet ressource med å bruke en lader allene på start.

Uansett må også startbatteriene toplades regelmessig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men jeg ser jo etterhvert at laderegulatoren min er håpløst inneffektiv.

Har bare ikke tenkt på det før.

Det gjør de færreste, fordi man forutsetter jo at "originalt er best", men ikke det verrste.

Men når du allerede vet er det jo bare å sette i gang.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg er også dødelig, men kan i hvert fall svare til ladere fra Sterling.

Ja, det går an med Sterling,
hvis den andre lader ikke er en av "de rare" som gir "hakkete" frekvenser eller overspenninger.
Dette ville føre til at en Sterling slår seg av pga. antatt mulig feil på batteri, eller systemet.

Men hvis den andre lader også er av kvalitet så skulle det gå relativt bra.
Relativt betyr at det må forventes at kanskje en av begge to ladere kan slå seg tidligere til ro enn andre laderen (vedlikeholdslading).
Også er det mulig at programforløpet av en lader forstyrres pga. karakteristikken av andre laderen.

Hvis man altså ønsker beregnet og best mulig ladingsforløp (mht. batteriene) er det best med to ladere som følger
på presis det samme karakteristikk og programvare.

Ellers kan man jo bruke en lader som bygger på laver ladesluttspenning enn den som har bedre programvare.
Så kan begge to jobbe tilsammen på hovedladingen, mens den bedre overtar utjevningsladingen i tillegg.

...mange vei fører til Rom :smiley:

:seeya:
Jørg


Ja, dette vil jo være en mye billigere vei å gå for å få mer lading,
Har hele tiden sett for meg at jeg måtte fjerne den gamle på 20 amp, for å så kjøpe en stor
på 50 eller 60 amp.
Med denne løsningen så trenger jeg muligens bare en 30 eller 40 amp lader i tilegg.
-----
Så da skal jeg finne ut hva den orginale laderen som Beneteau brukte i min båt heter.
så kan vel Jørg finne ut om den har fine pulser, eller er av en for gammel utgave.
Min lader er vel fra da båten var ny 1998.
-----------
Her inne lærer vi stadigt noe nytt. :smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig - som ny båteier ser jeg at det er mye å lære av å lese litt her inne (selv om det virker som ikke alle helt vet hva de snakker om). Det høres ut som Joerg en en som har peiling på batteri "ting".

 

Jeg setter min Oceanis på vannet før påske, og regner med at jeg må gjøre noe med den hele 8A laderen som følger med båten - kanskje en gammel 20A er tingen?

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som Joerg en en som har peiling på batteri "ting".

 

Jeg setter min Oceanis på vannet før påske, og regner med at jeg må gjøre noe med den hele 8A laderen som følger med båten - kanskje en gammel 20A er tingen?

Hvis man lever av den jobben kommer det lit erfaring inn, ja.

 

Men ellers er det ikke vanskelig i det hele tatt fordi man skal bare holde disse trinn i hodet:

=> hvilken forbruk må jeg forsyne (ærlig beregnet, men ikke gjettet) = må forsynes mens man lader batteriene.

=> hva type batterier har og hvilken totalt størrelse i Ah. = utvalg av riktig type lader.

=> hvor mye tid har jeg til rådighet for å lade opp batteriene til 100% (både hoved- og utjevningslading) = riktig størrelse av laderen.

=> hvordan forsikrer jeg meg at batteriene best ikke blir utladet i det hele tatt. = systematisk planlegging av både

forbruk og etterlading også inni mellom.

 

Dette er alt, og igjen alt mht. maksimalt levetid av batterier.

 

Neste poeng er den størrste grunn for feil ved beregningen: penge.

Hvis man ønsker et system som virker da skulle man ikke vurdere først prisen og deretter materiell,

fordi dette går nesten alltid galt vei, senest etter en stund.

 

Både forbrukere og batterier har behov for riktig tilførsel av det de trenger.

Dette er likt som mennesker trenger vann:

For lite vann = svekkelse av hele systemet.

Tilstrekkelig vann = både best effekt, vedlikehold og maks. levetid.

Så enkelt er det også med strømforsyningen, og regner man feil vei da kommer noe å "dø" .

 

Hvis jeg nå ser på båtstørrelsen som du eier, da kan jeg vedde på at det ikke holder med 8A,

heller ikke for bare forbruk og dette også helt bortsett av riktig forsyning av batteriene dine.

Fordi jeg går ikke ut i fra at det er bare 40Ah, eller at du ikke bruker båten din.

 

Bare tre lysparær med hver 20 Watt ved (delt med) 12 Volt er allerede 5A.

Da blir det ikke mye igjen for stakkars batteriene dine ved lading, uansett hvor liten disse bare kan være.

 

Du ser, man må bare regne, ..og mathematik er ubestikkelig :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...Stjernejord er et helt vanlig begrep på lavspenningssystemer. Mye brukt f.eks. offshore....

DET uttrykket har jeg ikke hørt før. El-anlegg på skip er IT-anlegg (Issolert jord, disneuter)

 

Men ellers er det ikke vanskelig i det hele tatt fordi man skal bare holde disse trinn i hodet:

Flott innlegg Jørg! Det oppsummerer hva "lystbåt-strøm"/batterier handler om!

Til dere som vurderer større lader: Jeg har en 7Amp (5-trinns) lader til 300Ah batteribank... Holder i massevis for MEG og MITT bruksmønster. (Korte turer og flere dagers landligge med landstrøm.)

Er du derimot ute med f.eks. seilbåt flere dager og med meget korte landligge OG svær batteribank, kan en større lader være å tenke på...

Selv et lite solpanel (0,8 Amp.) gir supert tilskudd, hvis det får TID å jobbe på.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen, Marwin :smiley:

Jaaa, flott og flott. Ellers takk.

Alt er jo relativt og går etter behov.

Jeg er også klar over at den slags innlegg sikkert begynner å mase noe folk allerede, fordi det gjentar seg ofte.

 

Men man kan jo lese at ikke alle leser gjennom hele pakken kunnskap her på BP (som er jo minst en årsoppgave også)

og derfor synes jeg at man ikke kan henvise ofte nok på de enkle grunnprinsippene.

 

..håper bare at ikke noen føler seg krenket pga. slik, fordi jeg så jo hvordan enkle ord kunne utløse seriøst krangling også.

...mmh. Jeg kan jo si det høyt for en gangs skyld.

------------------------------

For alle de som synes at jeg ønsker å være "belærende": ja, det vil jeg "litebite", men bare for Deres fordel.

Selv hvis jeg av og til høres merkelig (eller "hart") ut, som skyldes fortsatt manglende grammatik,

så sitter jeg bare her og smiler utterst vennlig mens jeg skriver slik. :yesnod:

Jeg ønsker absolut ikke å mase noen, men bortlærer gjerne den lille delen som jeg vet noe om,

og håper at det hjelper den ene eller andre for både å unngå unødvendige små-feil og at folk føler seg tryggere.

------------------------------

 

Det vær det, men, ...hæ hæ hæ... man skulle nesten finne en politisk løsning.

F.eks. at det medfølger en slik kjapp informasjon hvert batteripakke som blir solgt på markedet.

Daaaa ville det sikkert begynne å hjelpe :yesnod:

 

Jeg er i ferd med å plakatere reklame på sør- og østlandskysten igjen,

kanskje at jeg skal skrive en henvisning på dette også ?! :lol:

 

Snakkes

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

"Stjernejord" er som noen sier her godt kjent i offshoremiljøet. Navnet stjernejord i seg selv har jeg ikke hørt i denne sammenheng, men prinsippet virker kjent. Dette er da ikke men for strømfordeling, men mer et system for å ivareta personvern og EMC problematikk.

 

Konseptet er ganske enkelt, en en lokal jordbolt til skroget, denne er da koplet mot forskjellige jordbarer i en sjerneformasjon. Dette kan være barer for beskyttelse av personer eller teknisk utstyr. Ideen er at man skal unngå at det oppstår uønskede spenninger/strømmer ved denne jordingen. Fordelen med "Sjernekoblingen" er at det er lett å segregere ut de forskellige jordbarene ved feilsøking

Link to post
Share on other sites

"Stjernejord" er som noen sier her godt kjent i offshoremiljøet. Navnet stjernejord i seg selv har jeg ikke hørt i denne sammenheng, men prinsippet virker kjent. Dette er da ikke men for strømfordeling, men mer et system for å ivareta personvern og EMC problematikk.

Selv de som prøver å fortelle at begrepet ikke eksisterer forstår hva som menes og det bør vere det viktigeste.

 

Her er det derimot minus vi snakker om så <<jord>> er vel ikke helt korrekt ord å benytte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...