Jump to content

Simrad AIS for fritidsbåter - AI50


bliss X

Recommended Posts

Er man avhengig av en separat VHF antenne eller kan man bruke en splitter på VHF antenna?

For all del DU KAN IKKE bruke splitter for å dele antenne mellom VHF og AIS transponder !

Gjør du det, tar du knekken på mottakerne i begge.

 

Når det gjelder mer info om Simrad AIS'en så kan du hente ned denne PDF'en

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal ikke legge meg opp til en stor debatt her, men vi fant oss på vei inn til en travel havn på Lørdag, og hvor tåka rullet inn... De siste 7 NM av en 100NM tur, ble da gjort i 100M sikt (ref havnevakten).

 

Radar var på gang hele turen, 2x GPS hvorav en med kartplotter, og nr 2 til å plotte på papirkart + VHF med DSC ... samt annet utstyr selvsagt....

 

I denne situasjonen så ville jeg satt opp en prioritetsrekkefølge av (Kart og Kompass er en selvfølge).

 

1 VHF (kontakt med havnevakt og trafikk for ankomst)

2 Ekkolodd (dybdeforhold i hht kart)

3 Radar (kontur av land og innseiling + trafikk)

4 GPS (Posisjon)

5 Kartplotter (Posisjon direkte på kart)

6 AIS mottaker (Se hvor "de store" er)

7 AIS sender (andre for ¨se hvor vi er)

 

Nå hadde vi god VHF kontakt med trefikk og havnevakt, samt god radar og alle gav ut god radar refleksjon, slik at vi alle 8 (6 supply + 1 fisker + oss) hadde hverandre på radar, med klar kommunikasjon om hvem som var hvor rundt oss og hadde fått anvist departure / ankomstrekkefølge som ble fulgt.

 

I denne situasjonen hadde jeg satt pris på en AIS mottaker da vi hadde disse supply båtene innenforbi 3 kabel lengder på motgående kurs, hvor vi kunne ha endret kursen fortere enn dem, fiskebåten hadde ikke AIS og jeg ser vel enda mindre behov for en AIS sender for oss.

 

Personlig så ser jeg en AIS sender som "kjekt å ha" hvis du ferder mye på åpent hav men også som en mulig "falsk" trygghet. Med dette mener jeg at jeg ser for meg en situasjon hvor "de store" stenger ute "B" signalene da det fort blir mye "støy" med mulig "uvesentlig" informasjon for dem i trange farvann (feks Oslofjorden), eller andre sterkt traffikerte farvann, hvor muligens mange med "utstyrs dilla" og resurser kjøper AIS sender/mottaker fordi de kan. "De store" må prioritere og konsentere seg om trygg passasje seg i mellom og vi som har småbåter (som skal vike for nyttetrafikk) kan lett bli til "støy" på skjermen til de store..... Radar Assistert kollisjon er jo et uttrykk ....og jeg håper at vi ikke snart får den første AIS assisterte ??

 

Hilsen en som sikkert kommer til å kjøpe mottaker, men sansynligvis ikke sender....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

..... Står ingenting om dette i reklamen :lol:
...for A eller B ?? Regner med at det ikke står noe i B reklamen, men er verdt et spørsmål før en invisterer i en sender ... hvis jeg var "stor", så ville jeg nok ønske å ha muligheten til å kunne stenge ut de (mulige) 100-vis av småbåtene ("støy") i min skipsled, og konsentrert om de som virkelig var en trussel for meg ... de "små" bør jo holde seg unna alikevel . :yesnod: ... og mest sansynligvis så er jeg under kontroll av VTS i disse trange farvannene og har svært lite rom for manøvrering alikevel.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Reklamen sier:

 

AI50 - See and be seen ...

Be in control - avoid collisions at sea

The Simrad AI50 AIS transponder offers boat owners the most exciting new development in the safety of navigation. All large commercial vessels including ferries, cargo and passenger ships already carry AIS. Now Simrad is introducing the first compact Class “B” AIS with a color display. Class “A” transponders used on commercial ships have many features not needed by recreational users making them expensive. The class “B” standard offers all the visibility and benefits of the class “A” without the complications. The result is that AIS is now affordable for all users. Mounted at the helm, the AI50 offers unsurpassed simplicity of operation and clarity of information.

 

Denne introduksjonen fra SIMRAD gir meg det intrykket at klasse B gir samme sikkerhet som klasse A når det gjelder å bli sett.

Hvis det er riktig som du skriver, Divemaster at klasse A brukere kan (og kommer til å) skru av klasse B signalene faller hele vitsen med AIS transponder klasse B bort for min del.

Da blir dette mer å betrakte som et leketøy for "buddytracking" m.m.

Link to post
Share on other sites

Et par ting: Jeg har nå montert AIS sender og mottager ombord: Man må ha egen VHF antenne til AIS senderen. IMO har visstnok ikke godkjent at klasse A AIS mottagere / sendere kan "kutte" ut klasse B sendere. Jeg snakker ikke om småbåt-systemer, men om store systemer påbudt ombord i skip. Det tredje: jeg har forstått det slik at man må ha VHF og MMSI nummer for i det hele å få kjøpt klasse B AIS sender/mottager. MMSI nummeret programmeres inn i senderen av leverandøren - dette kan ikke endres av bruker. Andre opplysninger, som hvor på skipet GPS mottageren med RAIM er plassert (i forthold til lengde og bredde på båten) og båtens navn kan forandres av kjøper. Jeg ser noen fordeler med AIS: Jeg kjører endel store strekninger alene, og de store skipene vil "se" meg. Ved evt problemer av alvorlig art kan man i ettertid spore seilasen min. Klasse B sendere (i alle fall min) kan slås av for sending, slik at jeg bestemmer selv hvilke områder/havner som jeg skal sende fra.

Link to post
Share on other sites

Fra www.uais.org under "Target Consolidation"

 

"Again depending on the preference of the OOW, AIS targets for boats smaller than 20 m LoA that have a TCPA of more than 5 minutes should be suppressed. "

 

Som tilsier at AIS B, eller mindre fartøyer "kan" filtreres ut, men vistnok "anbefales" vist hvis TCPA er mindre enn 5 minutter, men jeg tror ..... legg merke til at jeg ikke er helt trygg på dette .... at ved dette så kan mindre fartøyer kan filtreres ut på en professjonell AIS mottaker, ved aktiv bruk av filter.

 

Feks Solent her over med over 1000 lystbåter på vannet hele tiden under Cowes Week, will bli et rent helv.,...på skjermene hvis 50% i tillegg til kommersiell trafikk hadde AIS aktivert.... selv om man konsolidere "targets"

 

Uansett så ville jeg ha spurt før jeg kjøpte.... selv om du kun sender på 1W med AIS B, så rekkevidden er sterkt begrenset mot 12.5W for AIS A....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Prøver å finne AIS klasse B på mine to systemer. Ser bare kjente travere her i Oslofjorden. Noen som har sett klasse B? Hvor og hvilket fartøy?

I kveld finner du en her.

 

UTC: 17.04.2007 19:03:33

Type: Class B

SOG: 0kn

COG: 0°

HDT: ?°

Lat: 60°15.473'N

Long: 004°58.980'E

MMSI #: 257501500

RNG: 8.578NM

BRG: 202°

 

Den ligger ofte med sender aktiv, ser ut for at det er ved kai. Kanskje for å sjekke at ikke noen stjeler båten?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Fra www.uais.org under "Target Consolidation" '

Som tilsier at AIS B, eller mindre fartøyer "kan" filtreres ut, men vistnok "anbefales" vist hvis TCPA er mindre enn 5 minutter, men jeg tror ..... legg merke til at jeg ikke er helt trygg på dette .... at ved dette så kan mindre fartøyer kan filtreres ut på en professjonell AIS mottaker, ved aktiv bruk av filter.

Da jeg nylig kjøpte ProAIS klasse B opplyste ProNav at IMO ikke har gitt tillatelse til å filtrere bort klasse B AIS. Jeg har hørt forskjellige historier om at det skal være mulig å filtrere bort visse typer båter, men jeg har ikke sett om de store pålagte klasse A systemene har slik mulighet. På min egen sender og mottager kan jeg ikke filtrere vekk noen AIS signaler, men visse kartplottere beregnet for lystbåter kan visstnok presentere selektive typer båter, i det hver AIS sender også gir opplysninger om type båt signalene sendes fra. Bildet under viser de serielle data som sendes/mottas for min AIS. Jeg har ikke satt megt inn i de ulike setningene enda. Har noen lenke til forklaring av setningene?

 

 

ais.jpg

 

 

 

Kanskje teksten er litt mer leselig her:

 

 

 

aisb.jpg

Link to post
Share on other sites

Tok dette snittet fra Shipplotter over området klokken 22.10 i dag

 

image1.jpg

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da jeg nylig kjøpte ProAIS klasse B opplyste ProNav at IMO ikke har gitt tillatelse til å filtrere bort klasse B AIS.

Det er interessant å notere at jeg får forskjellig svar om AIS-B alt ettersom jeg spør selgere eller myndigheter. :rolleyes:

 

Det skal bli spennende å se hva som virker i praksis når sesongen etter hvert kommer i gang. (Vel, den er i gang for min del, men i havna jeg ligger i nå er det stort sett tomme båser og sultne måker.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt megt inn i de ulike setningene enda. Har noen lenke til forklaring av setningene?

aisb.jpg

 

$ som attentiontegn betyr at data er i klartekst.

! som attentiontegn betyr at data er komprimert. De må dekodes før de kan leses. Det går allt for mye data til å sende i klartekst. Oppdatering hadde gått altfor sent.

Link to post
Share on other sites

Tror noe av problemene som ligger i klasse-B er at effekten er såpass lav som 1 watt. Dette gir jo svært begrenset utstråling til nærmeste mottagerstasjon. Noe jeg ville ha gjort i dette tiofelle er å montere en forsterker som går på samme frekvensbånd, slik at effekten kunne blitt øket til i alle fall 2-5 watt, som også er lite, etter min mening.

Om det er lov til å sette på en forsterker vet jeg ikke, men det som kjent letter å be om tilgivelse enn tilatelse.....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel en grunn til at 1W har blitt grensen. Tror ikke det er lovlig det du foreslår der Astor, men det vil vel rådgivern fortelle. Nyttetrafikken har nok med den infoen som allerede er på skjermene, de trenger ikke å få hjerteinnfarkt av all idiotisk navigasjon rundt dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...