GeirT Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Er man avhengig av en separat VHF antenne eller kan man bruke en splitter på VHF antenna? For all del DU KAN IKKE bruke splitter for å dele antenne mellom VHF og AIS transponder ! Gjør du det, tar du knekken på mottakerne i begge. Når det gjelder mer info om Simrad AIS'en så kan du hente ned denne PDF'en Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Divemaster Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 (redigert) Skal ikke legge meg opp til en stor debatt her, men vi fant oss på vei inn til en travel havn på Lørdag, og hvor tåka rullet inn... De siste 7 NM av en 100NM tur, ble da gjort i 100M sikt (ref havnevakten). Radar var på gang hele turen, 2x GPS hvorav en med kartplotter, og nr 2 til å plotte på papirkart + VHF med DSC ... samt annet utstyr selvsagt.... I denne situasjonen så ville jeg satt opp en prioritetsrekkefølge av (Kart og Kompass er en selvfølge). 1 VHF (kontakt med havnevakt og trafikk for ankomst) 2 Ekkolodd (dybdeforhold i hht kart) 3 Radar (kontur av land og innseiling + trafikk) 4 GPS (Posisjon) 5 Kartplotter (Posisjon direkte på kart) 6 AIS mottaker (Se hvor "de store" er) 7 AIS sender (andre for ¨se hvor vi er) Nå hadde vi god VHF kontakt med trefikk og havnevakt, samt god radar og alle gav ut god radar refleksjon, slik at vi alle 8 (6 supply + 1 fisker + oss) hadde hverandre på radar, med klar kommunikasjon om hvem som var hvor rundt oss og hadde fått anvist departure / ankomstrekkefølge som ble fulgt. I denne situasjonen hadde jeg satt pris på en AIS mottaker da vi hadde disse supply båtene innenforbi 3 kabel lengder på motgående kurs, hvor vi kunne ha endret kursen fortere enn dem, fiskebåten hadde ikke AIS og jeg ser vel enda mindre behov for en AIS sender for oss. Personlig så ser jeg en AIS sender som "kjekt å ha" hvis du ferder mye på åpent hav men også som en mulig "falsk" trygghet. Med dette mener jeg at jeg ser for meg en situasjon hvor "de store" stenger ute "B" signalene da det fort blir mye "støy" med mulig "uvesentlig" informasjon for dem i trange farvann (feks Oslofjorden), eller andre sterkt traffikerte farvann, hvor muligens mange med "utstyrs dilla" og resurser kjøper AIS sender/mottaker fordi de kan. "De store" må prioritere og konsentere seg om trygg passasje seg i mellom og vi som har småbåter (som skal vike for nyttetrafikk) kan lett bli til "støy" på skjermen til de store..... Radar Assistert kollisjon er jo et uttrykk ....og jeg håper at vi ikke snart får den første AIS assisterte ?? Hilsen en som sikkert kommer til å kjøpe mottaker, men sansynligvis ikke sender.... Redigert 17.April.2007 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
bliss X Svart 17.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2007 Med dette mener jeg at jeg ser for meg en situasjon hvor "de store" stenger ute "B" signalene da det fort blir mye "støy Hvis "de store" kan stenge ute klasse B signalene, faller jo mye av hensikten bort. Står ingenting om dette i reklamen Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 ..... Står ingenting om dette i reklamen ...for A eller B ?? Regner med at det ikke står noe i B reklamen, men er verdt et spørsmål før en invisterer i en sender ... hvis jeg var "stor", så ville jeg nok ønske å ha muligheten til å kunne stenge ut de (mulige) 100-vis av småbåtene ("støy") i min skipsled, og konsentrert om de som virkelig var en trussel for meg ... de "små" bør jo holde seg unna alikevel . ... og mest sansynligvis så er jeg under kontroll av VTS i disse trange farvannene og har svært lite rom for manøvrering alikevel..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
bliss X Svart 17.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2007 Reklamen sier: AI50 - See and be seen ... Be in control - avoid collisions at sea The Simrad AI50 AIS transponder offers boat owners the most exciting new development in the safety of navigation. All large commercial vessels including ferries, cargo and passenger ships already carry AIS. Now Simrad is introducing the first compact Class “B” AIS with a color display. Class “A” transponders used on commercial ships have many features not needed by recreational users making them expensive. The class “B” standard offers all the visibility and benefits of the class “A” without the complications. The result is that AIS is now affordable for all users. Mounted at the helm, the AI50 offers unsurpassed simplicity of operation and clarity of information. Denne introduksjonen fra SIMRAD gir meg det intrykket at klasse B gir samme sikkerhet som klasse A når det gjelder å bli sett. Hvis det er riktig som du skriver, Divemaster at klasse A brukere kan (og kommer til å) skru av klasse B signalene faller hele vitsen med AIS transponder klasse B bort for min del. Da blir dette mer å betrakte som et leketøy for "buddytracking" m.m. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Et par ting: Jeg har nå montert AIS sender og mottager ombord: Man må ha egen VHF antenne til AIS senderen. IMO har visstnok ikke godkjent at klasse A AIS mottagere / sendere kan "kutte" ut klasse B sendere. Jeg snakker ikke om småbåt-systemer, men om store systemer påbudt ombord i skip. Det tredje: jeg har forstått det slik at man må ha VHF og MMSI nummer for i det hele å få kjøpt klasse B AIS sender/mottager. MMSI nummeret programmeres inn i senderen av leverandøren - dette kan ikke endres av bruker. Andre opplysninger, som hvor på skipet GPS mottageren med RAIM er plassert (i forthold til lengde og bredde på båten) og båtens navn kan forandres av kjøper. Jeg ser noen fordeler med AIS: Jeg kjører endel store strekninger alene, og de store skipene vil "se" meg. Ved evt problemer av alvorlig art kan man i ettertid spore seilasen min. Klasse B sendere (i alle fall min) kan slås av for sending, slik at jeg bestemmer selv hvilke områder/havner som jeg skal sende fra. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Fra www.uais.org under "Target Consolidation" "Again depending on the preference of the OOW, AIS targets for boats smaller than 20 m LoA that have a TCPA of more than 5 minutes should be suppressed. " Som tilsier at AIS B, eller mindre fartøyer "kan" filtreres ut, men vistnok "anbefales" vist hvis TCPA er mindre enn 5 minutter, men jeg tror ..... legg merke til at jeg ikke er helt trygg på dette .... at ved dette så kan mindre fartøyer kan filtreres ut på en professjonell AIS mottaker, ved aktiv bruk av filter. Feks Solent her over med over 1000 lystbåter på vannet hele tiden under Cowes Week, will bli et rent helv.,...på skjermene hvis 50% i tillegg til kommersiell trafikk hadde AIS aktivert.... selv om man konsolidere "targets" Uansett så ville jeg ha spurt før jeg kjøpte.... selv om du kun sender på 1W med AIS B, så rekkevidden er sterkt begrenset mot 12.5W for AIS A.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Astor Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Prøver å finne AIS klasse B på mine to systemer. Ser bare kjente travere her i Oslofjorden. Noen som har sett klasse B? Hvor og hvilket fartøy? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Nemo Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Prøver å finne AIS klasse B på mine to systemer. Ser bare kjente travere her i Oslofjorden. Noen som har sett klasse B? Hvor og hvilket fartøy? I kveld finner du en her. UTC: 17.04.2007 19:03:33 Type: Class B SOG: 0kn COG: 0° HDT: ?° Lat: 60°15.473'N Long: 004°58.980'E MMSI #: 257501500 RNG: 8.578NM BRG: 202° Den ligger ofte med sender aktiv, ser ut for at det er ved kai. Kanskje for å sjekke at ikke noen stjeler båten? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Fra www.uais.org under "Target Consolidation" 'Som tilsier at AIS B, eller mindre fartøyer "kan" filtreres ut, men vistnok "anbefales" vist hvis TCPA er mindre enn 5 minutter, men jeg tror ..... legg merke til at jeg ikke er helt trygg på dette .... at ved dette så kan mindre fartøyer kan filtreres ut på en professjonell AIS mottaker, ved aktiv bruk av filter. Da jeg nylig kjøpte ProAIS klasse B opplyste ProNav at IMO ikke har gitt tillatelse til å filtrere bort klasse B AIS. Jeg har hørt forskjellige historier om at det skal være mulig å filtrere bort visse typer båter, men jeg har ikke sett om de store pålagte klasse A systemene har slik mulighet. På min egen sender og mottager kan jeg ikke filtrere vekk noen AIS signaler, men visse kartplottere beregnet for lystbåter kan visstnok presentere selektive typer båter, i det hver AIS sender også gir opplysninger om type båt signalene sendes fra. Bildet under viser de serielle data som sendes/mottas for min AIS. Jeg har ikke satt megt inn i de ulike setningene enda. Har noen lenke til forklaring av setningene? Kanskje teksten er litt mer leselig her: Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Dete er hva som mottas i ditt område akkurat må, Roaldbj. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Astor, den hvite prikken ved Hurum - er det en AIS sender? Jeg fikk den på søndag inn som en klasse B sender. Jeg skal sette på min sender torsdag ettermiddag - dersom ikke før. Ringer og ber om et tilsvarende bilde som i innlegget over - dersom det er greit. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Hurum AIS er mottagerstajonen på Hurum. (Stikkvannskollen) Hvis du ligger med tilkoblet landstrøm og lading kan trolig din sender stå på hele tiden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 (redigert) Tok dette snittet fra Shipplotter over området klokken 22.10 i dag Redigert 17.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Da jeg nylig kjøpte ProAIS klasse B opplyste ProNav at IMO ikke har gitt tillatelse til å filtrere bort klasse B AIS. Det er interessant å notere at jeg får forskjellig svar om AIS-B alt ettersom jeg spør selgere eller myndigheter. Det skal bli spennende å se hva som virker i praksis når sesongen etter hvert kommer i gang. (Vel, den er i gang for min del, men i havna jeg ligger i nå er det stort sett tomme båser og sultne måker. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Jeg har ikke satt megt inn i de ulike setningene enda. Har noen lenke til forklaring av setningene? $ som attentiontegn betyr at data er i klartekst. ! som attentiontegn betyr at data er komprimert. De må dekodes før de kan leses. Det går allt for mye data til å sende i klartekst. Oppdatering hadde gått altfor sent. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 Det er interessant å notere at jeg får forskjellig svar om AIS-B alt ettersom jeg spør selgere eller myndigheter. Hvilke myndigheter har du spurt, og hva slags svar har du fått? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 De AIS klasse A jeg har montert kan ikke velge bort klasse B fartøyer, men det kommer stadig ny software til de... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 (redigert) Redigert 19.April.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Tror noe av problemene som ligger i klasse-B er at effekten er såpass lav som 1 watt. Dette gir jo svært begrenset utstråling til nærmeste mottagerstasjon. Noe jeg ville ha gjort i dette tiofelle er å montere en forsterker som går på samme frekvensbånd, slik at effekten kunne blitt øket til i alle fall 2-5 watt, som også er lite, etter min mening. Om det er lov til å sette på en forsterker vet jeg ikke, men det som kjent letter å be om tilgivelse enn tilatelse..... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Monteres forsterkeren på signalene fra AIS senderen til VHF antennen? Hvilken type forsterker er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Permo i Fredrikstad selger denne VHF-forsterker som kobles mellom sender og antenne. Den forsterker opp signalet. Fred hos Permo er BP-medlem og båtmann og vil veileder til en god forsterker til dette formålet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Allan E Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Det er vel en grunn til at 1W har blitt grensen. Tror ikke det er lovlig det du foreslår der Astor, men det vil vel rådgivern fortelle. Nyttetrafikken har nok med den infoen som allerede er på skjermene, de trenger ikke å få hjerteinnfarkt av all idiotisk navigasjon rundt dem. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Skjønner at dette ligger i grenseland, men hva er vel vitsen at Roaldbj ligger i Son med sin B-AIS og ikke har effekt nok til å nå mottagerstasjonen på Hurum? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Jeg antar at en forsterkning kan slås av og på. Jeg er utelukkende interessert i å overvåke båten når den ligger i Son. Når jeg kjører på større hav strekninger går jeg selvfølgelig ned på vanlig sendereffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.