Jump to content

Simrad AIS for fritidsbåter - AI50

bliss X

Recommended Posts

Hej roaldbj

har lest hele tråden på nytt........

har jag förstått dig riktigt om;

1 du kan se andre båter med hjelp av transpondern? dvs Rx funker

2 men du kan ikke se din egen båt hemifra på en annen AIS mottager, dvs Tx funker ikke

S/Y Gunga Din

Gunga Din,

korrekt oppfattet.

Nå skal jeg pressklemme BNC plugg til antenneledning og eventuelt bytte VHF antenne som skal monteres annet sted.

Jeg har nylig kastet et antall BNC plugger.

Heldigvis har jeg enda spesialtanga. Men det har ikke vært så lett å finne butikk i Mosse-regionen som selger løse BNC plugger for pressklemming.

Jeg ville ikke brukt penger på ny antenne, det er riktig at pluggen i antennen er en spesiell patent men det skal virke om du er nøye med tilkoblingen på denne, du kan måle antennen uten plugg (motstanden i antennen) og deretter måle den med ledningen og se at du har samme motstanden. Greit å merke antennene med for eksempel 1 og 2 tape biter i hver ende for å vite hva som er hva. Det blir også nevnt RG213/214 kabler her, helt unødvendig i en båt som din etter min mening. Vi snakker om korte avstander og ikke så mye annet som forstyrrer...

At du har en medfølgende gps er forsåvidt greit, AIS kan ikke sende uten den medfølgende gps antennen tilkoblet. SOG og COG alarmene tolker jeg som nettopp denne gpsen ikke er tilkoblet, iallefall ikke der den skulle...

korrekt oppfattet.

När du lämnar båten......er allt annet elektriskt avstängt...

håller med Fröken F....tror ikke du har problemet i själva antennen.......

har du prövet "AIS-antennen" på VHF-radion? funker den på lågeffekt?

vilken kabel har du till AIS antennen på bilden ser det ut som en relativt klen kabel....har du skarvar på denne....

det er relativt store förluster i desse klene koaxer så uteffekten blir ganska redusert....skarvar demper oxo signalen.

ser oxo att du har en Glomex TV antenn som sitter nära,.....er den avstängd...

Nu har jag en Triax men skulle tro att desse er like....min TV antenn får ström via koaxkabeln, antennen er aktiv-mottagerantenn!

sen filtreres strömmen bort o ut ur boxen nere i båten kommer bare TV-antenn-signaler

kjanske att den stör på noe vis

S/Y Gunga Din

Det blir også nevnt RG213/214 kabler her, helt unødvendig i en båt som din etter min mening. Vi snakker om korte avstander og ikke så mye annet som forstyrrer...

Tror heller ikke at årsaken til feilen er at det er en dårlig koaks. Men ville heller brukt litt ekstra med å bruke en god koaks da med tanke på å ha best mulig forhold også for sending. Regner med at det en årsak til at 214 anbefales av Solas. :confused:

Jeghadde kontakt med Roald via VHF. Han lå i Son mens jeg tøffet nordover Breiangen med kurs for Filtvet. Jeg kunne nesten ikke høre Roald på K-77. Avstand 2 - 3 kvartmil.

Han hørte meg godt. Men dette har vel Roald skjekket opp vil jeg tro.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har gjort et par ting i dag. Det ene har vært å montere ny antenne på siden av overbygget. Her er spesifikasjonen. Den er oppgitt å ha 6 db. Lengde 2.4 meter

antenne_6_db.jpg

Videre presse jeg på BNC plugg på antennekabelen etter å ha kjøpt denne hos Permo Electronics i Fredrikstad. Kjøpte også AV-20 for å måle utgangseffekten mv for VHFen (kr 795). Jeg tror at Permo er den mest utstyrsrike amatørradiobutikken i Norge.

bncplugg.jpg

Deretter testet jeg de serielle data fra AISen til PCen:

aisapril24.jpg

Jeg så også om jeg kunne motta signaler i Sonskilen i Son. De "haglet" inn.

aisvessels.jpg

Nå gjenstår det å finne ut hvor langt ut jeg må fra Son før dere kan se meg på nettet. Jeg ligger nå inne i et "kranhull" og jeg kan ikke observere meg selv på nettet. Videre fikk jeg inn atskillig flere signaler i Son enn de som jeg ser på nettet. Bl.a. fikk jeg inn signaler fra Huldra.

Flott at det nå virker. :cheers:

Det er jo en svært god antenne du har valgt. Ser at det er noen som selger antenner spesielt for AIS, er dette en slik antenne?

Antenne med 6db er vel det beste valget om man skal høre på de som har erfaring.

Venter nå bare på å se deg på AIS med det første.

:seeya:

Gratulerer Roald!! :flag:

Nå ser jeg gjennom Shipplotter og sharing at din flotte båt nå blir plottet inn via AIS.

Neste trekk er å få en antenne på huset hjemme og en AIS-boks som tar inn et bedre signal opp til huset ditt i Hvitsten.

Det kommer etter hvert.

Skal følge deg når du er utpå via Shipplotter.

Lykke til videre!!

Inge

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Astor (Inge) har vært en særdeles verdifull medhjelper i denne "prosessen" som har resultert i at jeg i utgangspunktet fikk interesse for AIS

og videre har utviklet interessen til å montere egen sender ombord.

Når jeg nå sitter hjemme og ser egen båt i Son på internett gir det en ganske spesiell opplevelse.

Det er nesten slik at BP også burde nominere medlemmer som er svært hjelpsomme med å bistå andre medlemmer med alt fra løsninger knyttet til skrog, motor, ladning, elektrisk, navigasjon o.a.'

Jeg skjønner at dette vil bli vanskelig å innføre, men samtidig vil det kanskje stimulere til at flere av oss kommer til å hjelpe medlemmene.

Astor har vist en ekte altruisme i denne saken, dvs en uegennyttig vilje til å hjelpe andre mennesker.

All hyldest til skipper (D5L) Astor.

aisvessels.jpg

Ny antenne/plugg gjorde susen. Iflg. tabellen ovenfor mottar du en av kystverkets baser 35 nm borte

og et skip drøye 17 nm borte. Høres ut som at du satte pris på "å komme i mål". Gratulerer.

Her var du jo:

swan.jpg

Geir :seeya:

PS.

6db på antennen vil dobble utgangseffekten din 2 ganger,

dvs. med 2 watt ut fra AIS'en vil du ha 8W ut fra antennen. Ett bra valg.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen som helst kunnskap om VHF antenner.

Jeg ser i informasjonen fra Glomex at fabrikanten opererer med antenner som har mindre enn 3 db gain og videre 3 db og 6 db gain.

Går det an å forklare en enkel og uklok/uintlligent skipper hva 6 db gain på antennen innebærer?

Jeg ser på dokumentasjonen av AISen at power characteristics varierer fra 1.4125 W til 2,818 W

Det er alltid farlig å nevne enkeltpersoner.

Når jeg har kommentert svarene fra Astor,

må jeg også fremheve GeirT og Nemo som mer enn svært kompetente medlemmer på VHF/AIS - og sikkert mye annet.

Håper at både GeirT og Nemo kan hjelpe oss fremover.

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen som helst kunnskap om VHF antenner.

Jeg ser i informasjonen fra Glomex at fabrikanten opererer med antenner som har mindre enn 3 db gain og videre 3 db og 6 db gain.

Går det an å forklare en enkel og uklok/uintlligent skipper hva 6 db gain på antennen innebærer?

Jeg ser på dokumentasjonen av AISen at power characteristics varierer fra 1.4125 W til 2,818 W

Jo, når effekt oppgis i dB er 1 watt = 30 dBm

Effekten dobbles med en økning (gain) på 3 dB dvs. at 33 dBm = 2 watt, 36dBm = 4 watt og 39 dBm = 8 watt.

Med tallene du oppgir kan vi si at du har en snitt utangseffekt fra AIS'en på 2 watt = 33 dBm

Med en antenne som gir 6 dB gain vil dette gi en utstrålt effekt på 39 dBm = 8 watt.

Forsterkningen på 6 dB gjelder også på mottatt signal. f.eks. et signal på -70 dBm vil bli 6 dB sterkere,

dvs. -64 dBm.

Håper dette var mer forklarende enn forvirrende.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

- forklarer trolig at jeg fikk inn så mange AIS signaler i ettermiddag i Son?

Flott du fikk det til å virke så bra !

En skikkelig antenne med skikkelig kabling og kontakter gjør underverk. :yesnod:

Hvis kabelen til den nye AIS antennen din er lang nok har du jo mulighet til å bruke den

på VHF'n din istedet når (ikke hvis) RA 106 antennen der får kontaktproblemer.

Ærlig talt, pelm den andre RA106 antennen din også, en slik flott skute, med alt det flotte utstyret

den har fortjener noe bedre. :smash:

Med en antenne som gir 6 dB gain vil dette gi en utstrålt effekt på 39 dBm = 8 watt.

Håper dette var mer forklarende enn forvirrende.

No "still confused but on a higher level" :smiley:

jag fikk lära mig att antenne-gain kan måles på olike vis, men det vanligaste er att man jämför

med en dipolantenn....

sender AIS-boxen med 2 W skall man först trekke förlusten i koaxkabeln (därför är det viktigt med

en så bra lågförlustkabel som möjligt spes vid lange avstand)

sen så er det dBd som räknas!........ en 1/2 vågs dipolantenn er satt til null =0 dBd

har du en antenn med 3 dBd gain så er den dubbelt så bra som en dipol men har en liten begrensning

på strålningsbredden........sender mer horisontellt en vertikalt

en Yaggi-antenn(rettningsantenn, veldi upraktisk på båt! (typ TV-antenn) :lol: ) kan ha ett gain på 20dBd åt det håll man rikter antennen men har negative värden åt alle andre håll......

husker jag dette feil eller ????? :smiley:

S/Y Gunga Din

Ærlig talt, pelm den andre RA106 antennen din også,

Etter at jeg fikk så bra signaler med den nye 6 db antennen vurderer jeg sterkt å montere tilsvarende for VHFen - dette dreier seg om sikkerhetsutstyr.

Jeg har sett på lenken som Nemo gjorde oss oppmerksom på, bl.a.

https://mcanet.mcga.gov.uk/public/c4/solas/...Annex17_AIS.pdf

Her fremgår det:

2.2 VHF Antenna Installation

2.2.1 Location

Location of the mandatory AIS VHF antenna should be carefully

considered. Digital communication is more sensitive than analogue/voice

communication to interference created by reflections in obstructions like

masts and booms. It may be necessary to relocate the VHF radiotelephone

antenna to minimize interference effects.

To minimise interference effects, the following guidelines apply:

· The AIS VHF antenna should have omnid irectional vertical polarisation.

· The AIS VHF antenna should be placed in an elevated position that is as

free as possible with a minimum of 2 metres in horizontal direction from

constructions made of conductive materials. The antenna should not be

insta lled close to any large vertical obstruction. The objective for the AIS

VHF antenna is to see the horizon freely through 360°.

· The AIS VHF antenna should be installed safely away from interfering

high-power energy sources like radar and other transmitting radio antennas,

preferably at least 3 m away from and out of the transmitting beam.

· Ideally there should not be more than one antenna on the same level. The

AIS VHF antenna should be mounted directly above or below the ship’s

primary VHF radiotelephone antenna, with no horizontal separation and

with a minimum of 2 m vertical separation. If it is located on the same level

as other antennas, the distance apart should be at least 10 m.

Jeg har fremhevet siste setning som er aktuell for meg.

Jeg hadde tenkt å montere VHF antenna på SB side mens AIS antenna nå står på BB side.

Den horisontale avstanden blir da 4 meter, dvs betydelig mindre enn 10 meter.

Vil dette være uklokt?

Ser for meg at jeg relativt sjelden sender på VHFen. Det er vel ved sending av VHF at sendt signal vil forstyrre AISen?

Jeg hadde tenkt å montere VHF antenna på SB side mens AIS antenna nå står på BB side.

Den horisontale avstanden blir da 4 meter, dvs betydelig mindre enn 10 meter.

Vil dette være uklokt?

Ser for meg at jeg relativt sjelden sender på VHFen. Det er vel ved sending av VHF at sendt signal vil forstyrre AISen?

Vil gjerne minne om denne veiledningen, også fra SOLAS.

Interference to the Ship’s VHF Radiotelephone

The AIS shipborne equipment, like any other shipborne transceiver operating in

the VHF maritime band, may cause interference to a ship’s VHF radiotelephone.

Because AIS is a digital system, this interference may occur as a periodic (e.g.

every 20 s) soft clicking sound on a ship’s radiotelephone. This affect may

become more noticeable when the VHF radiotelephone antenna is located near the

AIS VHF antenna and when the radiotelephone is operating on channels near the

AIS operating channels (e.g. channels 27, 28 and 86).

Attention should be paid to the location and installation of different antennas in

order to obtain the best possible efficiency. Special attention should be paid to the

installation of mandatory antennas like the AIS antennas.

Som du ser er det interferens man kan få. Nå blir antennene lenger fra hverandre og den innvirkning de har på hverandre vil være redusert eller borte. Det kan sikkert merkes fremdeles hvis en antenne kommer i "skygge" for den andre. Ved 4 m avstand tror jeg dette vil skje svært sjelden.

Når det gjelder støy fra AIS senderen når du snakker i VHF telefonen kan det unngåes med å slå av AIS sendingen mens samtalen pågår.

10 m avstand er vel heller ikke noen abslolutt grense, ved svake signaler på en av antennene er det trolig mer fare for støy. :confused:

Mer om antenner:

Most Marine VHF Antennas are “Center-Tuned” for 156 MHz.

AIS Transmits at 161.975 MHz(AIS 1) and 162.025 Mhz(AIS 2)

Marine Antenna Manufacturers Have Created New “AIS” VHF Antennas.

Redigert av Nemo (see edit history)

Antennen jeg har montert for AISen er oppgitt å dekke 156 til 165 Mhz.

Viser bildet fra i går.

antenne_6_db.jpg

Ut fra opplysningene og vurderingene fra Nemo tror jeg at det neste blir tilsvarende antenne for VHFen.

Må da skjøte ny VHF kabel med eksisterende ledningstrekk.

Er det greit å skjøte med pressede BNC plugger, eller bør jeg bruke standard VHF plugger for pressing og i tillegg skjøtestykke?

Antennen jeg har montert for AISen er oppgitt å dekke 156 til 165 Mhz.

Er det greit å skjøte med pressede BNC plugger, eller bør jeg bruke standard VHF plugger for pressing og i tillegg skjøtestykke?

Ser det nå at antennen har en senterfrekvens som passer til AIS.

Har ikke så god erfaring med skjøt av koaks. Er det mye jobb å skifte den ut? Ellers bør skjøten være på tørt sted.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...