Jump to content

Simrad AIS for fritidsbåter - AI50

bliss X

Recommended Posts

Var utpå fjorden en tur i dag.

Ringte Astor og han fikk AIS signalene fra båten inn på sitt system.

Fikk relativt rikholdig informasjon fra andre båter med AIS, registrert med PC-program til ProAISen:

aisoslofjord2.jpg

Men jeg lurer på hva PACER er i posisjon N 58-57-47/ E 10-37-89?

Ligger i alle fall 34 nm nord for meg og går med hastighet på 14.7 nm.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Man burde i grunnen holde seg unna ting man ikke har greie på (hva skulle man ha gjort da?),

men i håp om å lære litt viser jeg bilde fra testing av VHFen i dag, utført med AV-20, jfr innlegg # 54 av GeirT.

VHFen er er en NAVMAN 7110 og antennen er den som jolo omtaler i innlegg # 117.

Dette er verdiene fra VHF antennen som skal skiftes, og ønsker å sammenholde verdier med gammel antenne i forhold til ny (som forhåpentligvis blir montert i morgen).

Jeg har forstått at forholdet mellom sendt og reflektert verdi er selve krysningen mellom de to viserne, i dette tilfellet ligger krysset noe under linjen for 1.5.

Ifølge Permo er ikke dette noen bra verdi - den bør visstnok være nede på ca 1.2.

Kan noen forklare den krysningsverdien som her er vist?

av20.jpg

hej roaldbj

den vänstre skalen(hö nålen) talar om vilken effekt som sends ut fra VHF'n

den högre skalen (ve nålen) effekt som studser oppe i antenn/kabler o går i retur till sändaren

der nålarna möts avläses SWR-värde.....dette skall ikke vara över 1:5.....så lågt som möjligt

1:1 er best då går all effekt ut i antennen.....

du ligger vel runt 1:4,5 vilket du förmodligen kan förbedre........

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

SWR meteret sier egentlig lite om hvor god antennen er mhp. forsterkning og rekkevidde.

Det du egentlig måler er om hele effekten går ut igjennom anntennen og motstående bølgeforhold, det som kommer i retur.

Hos deg er det jo et tålig bra Standing Wave Ratio, men kunne vært bedre.

Problemet med RA106 antennen er at SWR vil garantert bli verre og verre pga. idiot koplings patenten i antennen.

Dette har jeg erfart selv med 2 slike antenner.

Selv har jeg et Bruel & Kjær wattmeter til slik måling, og kunne heldigvis som deg med ditt AV-20 avsløre problemene før det ble

riktig store problemer av det. Det gjør ikke de fleste fritidsbåt eiere. og lever i den tro at de har et godt VHF annlegg.

Vel konklusjonen min ble som du nå vet å pelme ut RA106 antennene.

Etter min mening burde disse ikke vært solgt. Men det skal vel være såkalt brukevennlig utstyr som hvermansen kan montere selv uten spesialtang

for crimping av plugger etc.

Fikk opplysninger fra Permo i dag om at de beste skjøtekontaktene er BNC-plugger.

Jeg presstrykker han og hun BNC-plugger på antennekabelen.

tror aldrig jag sett BNC i utomhus anlegg finns på små handhållna vhf'er o typ AIS-mottagare.......

i master utomhus er det vel bare PL som används?

S/Y Gunga Din

Jeg fikk forklart - men klarer ikke å gjengi forklaringen faglig - at BNC-plugger er de beste pluggene med hensyn til lite signaltap i forhold til 50 ohms antennesystemer.

Fikk forklart at PL-plugger ikke gir like kvalitetsmessig god skjøting av 50 ohms antennekabler.

Permo,

http://www.permo.no/

har forøvrig en interessant lenke til HF-radio i båt med mye verdifullt stoff for slike som meg med liten kunnskap om radio, VHF mv.

Så har jeg lært at det ikke heter pressing av plugger - men crimping - jfr innlegget til jolo.

Tang for crimping av plugger er nok noe flere burde ha hatt for å få gode kontakter i VHF anlegget.

VHF anlegget er vel det ultimate sikkerhetsutstyret ombord når det gjelder kommunikasjon.

Har registrert flere båter på fjorden (i havner) med mildt sagt svak kvalitet på VHFen sin.

Når behovet er stort kan dette bli sjebnesvangert.

Ifølge Permo er ikke dette noen bra verdi - den bør visstnok være nede på ca 1.2.

Kan noen forklare den krysningsverdien som her er vist?

av20.jpg

Slettes ikke ille det der Roald.

Dersom du har målt på ch 86 kan er det naturlig at du har 0.8 Watt reflektert, eller VSWR = 1:1,4 som instrumentet også viser. Prøvde du det samme på kanal 16 ? Det er denne som helst skal være perfekt. Eller så når 1:1 som mulig.

At jeg skrev kanal 86 tidligere var at det da gjaldt å sjekke antennen på en frekvens så nær opptil AIS kanalene som mulig.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Dette er en tråd om AIS, men har en kommentar til VHF.

Har nå montert tilsvarende antenne for VHF som for AISen med 6 db gain.

Det ble et helt annet resultat ifølge tilbakemelding fra Tjøme kystradiostasjon.

Her er bilde av ny SWR måling, kameravinkel noe skjev, leste av 1.25 som verdi:

vhf_6db_antenne.jpg

Slik ser måleverdiene ut ved kabelbrudd:

swrkabelbrudd.jpg

Nå er antennetilpassningen blitt enda bedre. I tillegg har antenne 6 db forsterkning, dette er blitt veldig bra. Var målingen på kanal 16?

:flag:

Har selv av og til hatt kontakt med en kjent som ligger i ytterkant av rekkevidden for min VHF. Vi tester våre VHF-er innimellom for å se at alt virker som det skal. For noen år siden sviktet min antenne, tror det var samme type du har tatt bort nå. Så det er greit med en kontroll av og til. :yesnod:

Nå tror jeg at jeg har avsluttet det siste prosjektet mht navigasjonsutstyr for våren.

Når har jeg fått AISen til å sende informasjon til navigasjonsutstyret ombord.

Øverst til høyre er det fire ikoner for hhv GPS fix, AIS signal, aktivt ekkolodd og radarsignal.

Utenfor Tofte i Oslofjorden er det et AIS-signal.

aiskart2.jpg

Signalene kommer også frem på radarskjermen, og detaljer for hvert enkelt AIS objekt kan hentes frem:

aisdetaljer.jpg

Jeg vet ikke om det er begrensninger på antall AIS objekter systemet håndterer. I dag hadde jeg tilgang på 23 AIS sendere i Oslofjorden.

Nå tror jeg at jeg har avsluttet det siste prosjektet mht navigasjonsutstyr for våren.
Ser veldig bra ut det der Roald.

Det beste med alt stresset er at du nå har inngående kjennskap til hvordan sakene funker

og hva du skal se etter når noe svikter. Og ja, en SWR måling i nye og ne, er bare bra.

Er det noen som vet om det går ann å låne/leie et SWR-meter for en dag noe sted? Har båten liggende i Son.

Lars H.

Lars H,

jeg blir liggende i kranhullet i Sonskilen fredag - lørdag og søndag.

Reiser ikke fra Son før 23. juni.

Send meg en IM når du ønsker å bruke SWR meteret.

Hyggelig å bistå.

Jeg har også tang for crimping om du ønsker det - men det har du kanskje også selv.

Har hatt deg på kartet i nesten hele dag roaldbj men får ikke opp båtnavnet, er det bevisst? Ser GeirT i innlegg 112 får inn navnet og jeg får jo navn på nesten alle andre båter...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

SveinHa - bruker du Shipplotter?

Under options bruker du da sharing og enable = On?.

Da vil du også få opp båtnavnet.

Jeg er fasinert over hvordan jeg nå fra kontoret kan overvåke båten med AIS senderen.

Ser at den i øyeblikket ligger på: 59-31-565 N / 10-41-220 E.

Avinstallerte Shipplotter for et par dager siden frdi jeg ikke bruker det lengre. Tar inn AIS direkte i SOB.

Slik ser det ut akkurat nå:

257550090.jpg

Litt dårlig lesbarhet på det komprimerte bildet men jeg har valgt å vise MMSI og navn. Ser ut til at flere, men ikke alle, Class B sendere sliter med navn...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

AIS klasse B sender ut i ett annet format enn klasse A, de som ikke har oppdatert softwaren på AIS klasse A kan ikke lese navnet til klasse B transpondere, dette er ett kjent problem som blandt annet finnes på Saab før en oppdaterer softwaren.

Så det er ingenting galt med transponderen til roaldbj. :smash:

Litt dårlig lesbarhet på det komprimerte bildet men jeg har valgt å vise MMSI og navn. Ser ut til at flere, men ikke alle, Class B sendere sliter med navn...

Kan årsaken være at du rett og slett ikke har mottatt den strengen som har sendt static info ? At du kun har fått de med posisjons info ?

Har sett at AIS signalene fra SWAN kan drøye litt av og til. Tror ikke det skyldes Roalds installasjon, men heller ugunstige forhold mot Hurum AIS.

AIS består av 21 forskjellige meldinger og Class A sender "Static data" som melding 5 mens Class B sender "Position + static data" som melding 19. Eldre Class B transpondere sender visstnok ikke melding 19... Har hatt både SOB og ShipPlotter online i noen timer nå men tror nok SWAN har sunket :lol: Ser den i alle fall ikke i dag.

Har hatt både SOB og ShipPlotter online i noen timer nå men tror nok SWAN har sunket :lol: Ser den i alle fall ikke i dag.
Nei, ser den ikke jeg heller. Enten er AIS'en av for øyeblikket eller så er det dårlig forbindelsen mot Hurum AIS.

Swan slår inn på min mottager her hjemme på Hurum.

Men på min Lorenzplotter ombord fikk jeg ingen utslag da Rolald var innom i Sandspollen i helgen. Heller ikke nabobåten fikk inn Swan da.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Her er de data jeg får opp hjemme - men jeg har enda ikke klart å få lagt inn BSB kartene jeg har fra Maptech - har bare satelittbildene.

Hvor finner jeg "dråpeteller"-instruksjonen for installering av BSB kart i ShipPlotter?

swanais.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...