Jump to content

Simrad AIS for fritidsbåter - AI50


bliss X

Recommended Posts

Med god hjelp fra gode medlemmer her på BP har jeg installert Ship Plotter, versjon 10.4e

Oki, så da er det en med AIS klasse B mottaker som deler informasjonen med deg. Tror ikke du hadde fått inn navnet om du hadde tatt ned dataene fra Kystverket eller hvem nå som deler ut datastrømmen.

Link to post
Tror ikke du hadde fått inn navnet om du hadde tatt ned dataene fra Kystverket eller hvem nå som deler ut datastrømmen.
Joda, navnene kommer fra nett også etterhvert som hver enkelt AIS-transponder sender de ut. I går talte jeg opp 12 skip med Class B og kun et av disse kom med navn selv etter at jeg hadde vært på lufta i flere timer.

 

Noen som har oversikt over når en Class B transponder skal sende statisk info? Dynamisk info er hvert 30 sek eller hvert 3 minutt avhengig om farten er over eller under 2 knop men finner ingen info om når statisk info sendes...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Til og med jeg fikk inn SWAN i går med nummer og navn på shipplotter, men det tok tid før den dukket opp på skjermen.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Joda, navnene kommer fra nett også etterhvert som hver enkelt AIS-transponder sender de ut.

 

Til og med jeg fikk inn SWAN i går med nummer og navn på shipplotter

Forstår jeg det riktig så bruker ikke shipplotter data fra Kystverket men data som blir delt mellom brukerene av shipplotter med egen ais mottager? :confused:

Link to post
Forstår jeg det riktig så bruker ikke shipplotter data fra Kystverket men data som blir delt mellom brukerene av shipplotter med egen ais mottager? :confused:
Det velger du selv. Jeg hadde tidligere ShipPlotter tilkoblet en modifisert VHF og fikk inn AIS den veien. Nå har jeg ShipPlotter tilkoblet Kystverkets IP-stream. Forskjellen er at med egen AIS-mottaker får du kun inn de båtene som er innenfor VHF-rekkevidde mens Kystverket gir deg alle båten langs hele kysten, ellers ingen forskjell.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Det velger du selv. Jeg hadde tidligere ShipPlotter tilkoblet en modifisert VHF og fikk inn AIS den veien. Nå har jeg ShipPlotter tilkoblet Kystverkets IP-stream. Forskjellen er at med egen AIS-mottaker får du kun inn de båtene som er innenfor VHF-rekkevidde mens Kystverket gir deg alle båten langs hele kysten, ellers ingen forskjell.

Og du får altså navnene fra Kystverket? Kansje de har oppdatert ais transponderene sine.

Link to post

Det er de samme data som båtene sender ut som ShipPlotter mottar via Kystverket. Båtene sender sine statiske data (bl.a. båtens navn) betydelig skjeldnere enn de dynamiske data (posisjon, fart, kurs o.l.).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Det velger du selv. Jeg hadde tidligere ShipPlotter tilkoblet en modifisert VHF og fikk inn AIS den veien. Nå har jeg ShipPlotter tilkoblet Kystverkets IP-stream. Forskjellen er at med egen AIS-mottaker får du kun inn de båtene som er innenfor VHF-rekkevidde mens Kystverket gir deg alle båten langs hele kysten, ellers ingen forskjell.

 

 

Velger du i tillegg "SHARING", vil du få endel ekstra fra. bla. utenriks.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Det er de samme data som båtene sender ut som ShipPlotter mottar via Kystverket. Båtene sender sine statiske data (bl.a. båtens navn) betydelig skjeldnere enn de dynamiske data (posisjon, fart, kurs o.l.).

Så da får du opp navnet på alle de 12 klasse B transponderene bare du venter lenge nok?

Link to post
Så da får du opp navnet på alle de 12 klasse B transponderene bare du venter lenge nok?
I prinsippet, JA, men det ser dårlig ut. Alle Class A båter kommer med navn innen få minutt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Tja, da stemmer jo det med hva Kystverkets folk har fortalt meg, nemlig at det var et problem med å motta AIS B (visstnok pga forskjeller mellom kommunikasjonsprotokollene til AIS A og AIS B).

 

Ettersom det er tvilsomt at noen av oss vil være koblet til Kystverkets IP-stream når vi er underveis med båt og ønsker å bruke AIS som navigasjonshjelpemiddel.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Tja, da stemmer jo det med hva Kystverkets folk har fortalt meg, nemlig at det var et problem med å motta AIS B (visstnok pga forskjeller mellom kommunikasjonsprotokollene til AIS A og AIS B).

Ja det er nok riktig dette ja, men det får ingen betydning for de som anskaffer AIS klasse B, kun de eksisterende klasse A som ikke har oppdatert software.

Link to post
...nemlig at det var et problem med å motta AIS B (visstnok pga forskjeller mellom kommunikasjonsprotokollene til AIS A og AIS B).
Protokollen skal være den samme men klasse B har sine egne meldinger som er komprimert på en annen måte for å få nok informasjon i en enkelt sending. Tenker nok det er Kystverket som "lurer meg" siden de tydeligvis har et problem med klasse B.

 

Med en gang jeg slo på "sharing" i ShipPlotter dukket "Swan" opp med navn.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

At myndighetene fremover vil overvåke våre bevegelser til sjøss har jeg forstått krever samme lovmessig hjemmel som at de ønsker å overvåke våre transaksjoner på bankkontoene.

 

Å få oversikt over våre bevegelser (de av oss som har AIS sender) krever ifølge Kystverket en domsbeslutning.

 

Jeg ser fordelene med at mine bevegelser registreres i en stor databank.

 

Dersom båten kommer opp i alvorlig ulykke kan opplysningene fra databanken kanskje belyse hendelsesforløpet.

 

Jeg har registrert at fiskerne ikke liker AIS senderne i det disse kan vise tidligere "hemmelige" gode fiskesteder.

 

Men dette gjelder vel ikke oss i fritidsbåtklassen?

Link to post
Protokollen skal være den samme men klasse B har sine egne meldinger som er komprimert på en annen måte for å få nok informasjon i en enkelt sending.

Komprimeringen er nok en del av kommunikasjonsprotokollen, selv om det er sikkert mulig å beskrive den som en lagdelt protokoll hvor det bare er det ene laget som er endret.

Link to post
Lars H,

 

jeg blir liggende i kranhullet i Sonskilen fredag - lørdag og søndag.

Reiser ikke fra Son før 23. juni.

Send meg en IM når du ønsker å bruke SWR meteret.

Hyggelig å bistå.

Dermed er antennetilpasningen for VHF'n min også testet. Takk for at du stakk bortom med instrument Roald. Og målingene viste at senderen ga sine fulle 25watt på alle kanalene jeg testet på, pluss at det var minimal refleksjon. Leste av 1,25 i kryssningspunktene på viserne.

 

Det en slik test imidlertid ikke viser, er hvor godt antennen stråler ut effekten. Antennen er en tynn svart glassfibersak hvor den svarte "gelcoaten/malingen" er slitt, slik at en ser selve fibrene i glassfiberen. Er redd dette kan påvirke effekten når antennen er våt og full av salt etter frisk seilas. Så ny antenne står på listen over ting som burde kjøpes inn. En antenne med 6dB gain hadde jo vært greit, men den blir lang uten ordentlig jordplan.

 

Foreløpig drøyer jeg det litt. Det har blitt mange investeringer i det siste, nytt varmeapparat på 12000 kroner tok godt av budsjettet. Og jeg hadde ingen problemer med kontakt med en annen motorbåt som lå på Lort ved Horten/Holmestrand der jeg lå inderst i kroken i Son på k6. Så direkte dårlig er ikke antennen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har lest denne strengen med stoor intr.!! :yesnod: Meget lærerikt! Monterer sannsynligvis AIS i båten nå i vår, og da blir det vel en ny gjennomlesning her, tenker jeg :cool:

Siden antenner og SWR er nevnt her flere ganger i det siste, minner jeg på flere andre innlegg i samme lei....

DENNE om SWR,

Lotus-innlegg om antenner og

DENNE om instrumenter generelt. (Litt på siden kanskje...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Når jeg trykker på Auto lock up, så får jeg automatisk opp navnet på fartøyet, hvis det ligger i basen. Denne funksjonen bruker jeg når kun mmsi-nummeret kommer opp på fartøyet.

 

Det rette stedet for slike spørsmål er Nordisk AIS-forum.. De besitter en masse kunnskap på dette området, Roald.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...