Jump to content

vårpuss av Grimstadsnekka Tora. Trenger litt råd.


NilsPils

Recommended Posts

Så hyggelig å få prata litt trebåt att. Hos andre, asså! Og ja: "Tora" holder virkelig koken, bærer alder og tradisjon videre, slik trebåtenes arv er. Å bære. Med ynde!

 

Jeg fikk ikke tette vinduer på Vosso, da alt ble bygget fra skrætsj.

 

Derfor må jeg ta det som er tatt på nytt, og det nye på en annen måte enn sist. Nå freser jeg fas i vindushølet før jeg legger ruta i. Skal bruke Biltema-plastglass av "strengpresset styren-akrylnitril (SAN)". 

 

Sist brukte jeg rett grunning til rett fugestoff, men noe gjorde at det ble åpna ørtynne sår mellom grunning og trevirke. Kapillærkrefter er i grunnen enda verre enn bare sprekker der vannet renner gjennom.

 

Nå må jeg finne på noe nytt, men orker ikke tenke så lenge lenger. 

 

Jeg har fått tak i "gummi-hulkillister", som jeg skal legge på utsida. De må lime mot nedre kant (trevirke) og plastglasset. På innsida skal jeg legge en streng av samme type "klebegummi" som de festa bilvinduer med før. Dermed er jeg rimelig sikker på at vindu og plastlist, samt foring, blir en sammenhengende greie. Spørsmålet er om vannet likevel kan komme seg mellom gummi-plast-klebestoffene og trevirket? Sjøl om det ikke gir umiddelbar lekkasje, vil fukt fort kunne danne råte, misfarging og alt slikt.

 

Forrige gang brukte jeg en formue på grunninga, som altså ikke trakk seg godt nok inn i (eller dekka fullstendig overflata på) eik. Nå er det snakk om furu, men jeg veit altså ikke. Noe sier meg at Owatrol er flytende (ikke helt tørr) i flere uker, eller mer, etter påføring. Jeg har lurt på epoksy, men veit jo at den avgir et stoff etter herding. Hva dette stoffet er, og om det endrer overflata veit jeg ikke.

 

Men jeg har jo plenty av epoksy, så da slipper jeg å kjøpe en miniburk til en million per liter. Om jeg ikke må. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...