Jump to content

vårpuss av Grimstadsnekka Tora. Trenger litt råd.


NilsPils

Recommended Posts

Hei igjen du. et nytt spm her:) skal til og lage bakk forran på Toivo etterhvert og lurer på om jeg skal satse på furu glattkant(Regner med at det var norsk furu du brukte) som du brukte eller Oregon pine som var der originalt. Hvordan har bakken din bak oppført seg etter du la den? har den levd mye, blitt noe blåved på den?

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Beklager at jeg ikke så innlegget ditt før nå.

 

Jeg brukte ca 20 mm tykke staver av furu glattkant, norsk. Jeg sorterte ut så jeg fant emner som var noenlunde riktig skåret ("quatersawn"). Du bør unngå flaskskårete staver. Dvs. at årringene bør fremstå som langsgåene striper i overflaten, helst også på sidene.

 

Dekket har oppført seg meget bra. Det lever litt, men ikke mer enn natmassen tåler. Med unntak av litt av en nat mot midtfisken som åpner seg noe når båten tørker under presenningen i vårsola. Denne tetter seg når båten kommer ut. Norsk furu er ikke helt originalt, men jeg liker å bryte alt det mørke treverket med noe lysere.

 

Det hadde sikkert blitt bedre med staver limt med epoxy på underlag av kryssfiner. Men da Tora er en 40 år gammel dame, gjorde jeg det helst på gamlemåten, dog med moderne natmasse.

 

Det var sikkert Oregon pine originalt, som på fordekket. Men det rasket jeg fjernet var gulvbord av gran som var festet med skjult spikring og "tettet" med noe klissete natmasse. Typisk ovnsved.

 

En tideligere eier har brukt en del spiker andre steder også. Tror at jeg har fått fjernet alle nå. Ingen får spikre i Tora så lenge jeg bestemmer.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En tideligere eier har brukt en del spiker andre steder også. Tror at jeg har fått fjernet alle nå. Ingen får spikre i Tora så lenge jeg bestemmer.

:yesnod::yesnod: Helt enig med deg der :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Tenkte det var på tide med en liten oppdatering av denne tråden. Det har blitt litt liten tid til Tora etter at nybåten Saowanee kom til Norge i fjor sommer, men noe har blitt gjort. Vi vil beholde Tora til småturer i indre Oslofjord og som maskot og påskudd til litt finsnekring av og til. Saowanee ligger i havn i Østfold og brukes som weekendlandsted og til turer med overnatting. Det skal jeg komme tilbake til i en annen tråd.

 

Først noen oppdateringer fra i fjor:

 

 

Her er det nye dashbordet med nye instrumenter

img_6953.jpg

 

 

På andre siden av veggen har jeg laget et lite koblingsskap. Jeg liker kombinasjonen teak og kvistfri norsk furu.

img_6871.jpg

img_6869.jpg

 

 

Og her er motorkassa med gearspaken med ny kule og syrefast blankpolert stang. LED lysene på motorkassa mangler skilt, men de er under veis.

img_6952.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for det.

Det er jo for å få litt skryt at en lager slike tråder :wink:

 

Historien om Saowanee er under forberedelse, men må vente litt da nettforbindelsen er litt dårlig her jeg er nå. Det går utrolig tregt å laste opp bilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her følger jeg opp med årets små forbedringer.

 

Roret sprakk på langs igjen og ny utbedring er foretatt med lim og to nye syrefaste beslag. Medvirkende årsak til at roret sprakk igjen var nok at den gamle rorkulten var for romslig. Da denne allerede stod på listen for forbedringer var det god nok grunn til å lage ny.

 

Ellers var det ikke mange forbedringer i år, bortsett fra at fordeleren ble skiftet til elektronisk "ignition123". Det ble en dramatisk forskjell! Motoren går mye jevnere, ikke minst på tomgang. Jeg kan nå dorge i 2-2.5 knop uten å risikere at motoren plutselig stopper. Jeg har også inntrykk av at den bruker vesentlig mindre bensin nå, men det gjenstår det å få målt. Og så er det fint å slippe alt styret med stift, kondensator og justeringer.

 

img_8930.jpg

 

img_8938.jpg

 

img_9044.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen da jeg har et spørsmål til ekspertene:

 

Jeg planlegger å ta Tora på land litt tidlig i år for å gjøre en del av "vårpussen" på høsten. Jeg vil fjerne lakken på skroget og fordekket. Grunnen er at hun gjennom årene er blitt lakkert vel grundig og slumsete. Det henger store drypp under bordgangene og lakken bobler mange steder. Det er snakk om Owatrol som lett fjernes med varmluft og kittkniv (skrape er forbudt på Tora). Ny behandling blir fortsatt med D1 og D2. Dersom tiden rekker vil jeg også fjerne alle beslag og pusse lett over overbygget med fint sandpapir.

 

Spørsmålene er:

- Er det noe som tilsier at jeg ikke bør gjøre dette på høsten?

- Bør jeg behandle med D1 før vinteren eller vente til våren?

- Bør jeg også fjerne gammelt bunnstoff og prime fra grunnen av (båten ser ganske bra ut under vannlinjen)?

 

Siste behandling med D2 vil bli tatt på våren. Tora vil bli godt tildekket mens arbeidene pågår og ha komplett telt over vinteren. Hun vil ligge på Karenslyst i Oslo.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for god omtale. Men samenlignet med en del andre her på forumet som driver med restaureing av trebåter er jeg bare hobbysnekker. Mye av hemmeligheten med et fint resultat ligger i godt og riktig verktøy. Jeg er så heldig å ha litt romslig snkkerbod med det meste jeg trenger. Fres, båndsag og tykkelseshøvel er viktig.

 

Når det gjelder Saowanee så kom hun til Norge i fjor sommer og ligger for tiden i Hankøsundet og venter på at vi skal komme tilbake fra sommerferien i Thailand. Jeg har masse bilder og har planer om en egen tråd med henne. Selvfølgelig(!) har jeg også jobbet mye på henne etter at hun kom til Norge. I mellomtiden legger jeg ved et bilde fra Flatskjæra i juni. Bloggen vil også bli oppdatert etter hvert, men har hatt det for travelt en stund.

 

img_9390.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Her er litt nytt om Tora igjen. Hun blir stadig oppgradert. I vinter ble det nye benker og vegg/dør til akterskottet.

 

img_3431.jpg[/img]

 

img_3523.jpg[/img]

 

img_5332.jpg[/img]

 

Redigert: fikk bare link til bildene. Hva gjode jeg feil her da? Jeg brukte bildeknappen som foreskrevet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det er en stund siden jeg har rapportert om Tora. Men hun lever i beste velgående og har fått en omgående vårpuss og oppgradering i år. Akterdekket som jeg la for en del år siden holdt ikke lenger våre krav til standard og ble lagt nytt. Denne gangen med utvalgt kjerneved i furu. Skrog og dollbord ble også tatt fra grunnen av. Jeg har nå også fått forkrommet håndpumpebeslaget på akterdekket. Nå skal båtpussen bli enkel neste vår. Det er viktig at vi tar vare på de trebåtene som fremdeles finnes. Jeg synes det blir litt trist når alt er bare plast og falsk teak.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Som det fremgår av bildene ble vannlinjemarkeringen borte da skroget ble pusset opp. Vi (junior og jeg) brukte en selvlært metode for å få helt nøyaktig markering etterpå. Den metoden brukte vi også på Saowanee tideligere. Det hele tok en drøy time. Det var ikke aktuelt med laser da båten ikke stod rett, hverken på langs eller på tvers og terrenget var dessuten bratt på den ene siden.

 

Mitt spørsmål er da: hvordan gjør dere andre når vannlinjen skal markeres på nytt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tora har gått fra å opprinnelig være en ventebåt til å bli en skikkelig perle av en trebåt! Det er tydelig at du koser deg med å jobbe med treverk, og resultatet blir deretter! Stå på, sånt vil vi se mer av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål er da: hvordan gjør dere andre når vannlinjen skal markeres på nytt?

Jeg har hittil sluppet å gjøre det, men har tatt vare på et utklipp som beskriver en metode.

Den går ut på å feste en sprittusj til en tynn isoporplate. Båten ligger på (blikkstille) vann, og så fører man isoporplaten rundt båten. Da har du en sprittusj-strek å gå ut fra. Selvfølgelig litt dumt at båten må bli våt først.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde merker i begge ender. Vatret opp båten sidevegs og benyttet slange-vater.

Fant forskjell i høyde i endene og korrigerte underveis avhengig av hvor langt jeg var fra enden.

Satte av merker og brukte en trelist som "linjal" mellom merkene.

 

Utfordringen var at båten ikke var 100% symetrisk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dette innlegget la jeg inn i en annen tråd, men synes det kanskje helst burde vært her.

 

Noen som har noe råd of for eksempel å feste løse bord med syrefaste skruer?

 

På Tora lekker det fra skjøten mot akterstevnen på to bordganger på babord side. Dette er like over vannlinjen, så det kommer ikke inn vann når båten ligger stille. Men under fart synker hun litt ned bak og da renner det inn. Jeg kan kjenne at bordene svikter når jeg trykker hardt, men ganske lite. Det er bordgangen med vannlinjemarkering og den rett ovenfor på bildet. Dette er helt nytt. Det har ikke vært antydning til lekkasje her før. Overalt ellers virker det som skjøtene er helt stumme. Kan det være en ide å trekke det til med rustfrie skruer? Først vil jeg prøve å få sjekket fra innsiden at akterstevnen er intakt og uten råte :pray: .

 

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Heisann.

 

Jeg har har skaffet meg en gammel trebåt selv som jeg skal prøve å gjøre til et lite smykke på sjøen. Nå har jeg gått gjennom tråden din flere ganger da den gir meg inspirasjon og idèer til å jobbe på min egen. Jeg ser at det har stoppet opp litt på tråden, så jeg lurer på om du har "Tora" enda og om du har gjort noen flere oppgraderinger eller har planer om det utover våren? :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Som du ser ble Tora pusset opp utvendig i fjor. Nå ligger hun fremdeles under presenningen og venter på vårpussen. Motoren ligger hjemme på hobbyloftet, er blitt nyboret og blir totalovehalt. Vi starter vårpussen ute når været blir bedre. Det er femdeles mye å gjøre med motoren, så det blir nok litt sen utsetting i år.

 

Ellers venter jeg spent på noen bilder og litt mer om prosjektet ditt. Husk å ta mange bilder, ikke minst slik det var før du begynte oppussingen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg kommer tilbake til lekkasjen jeg nevnte i innlegget ovenfor (innlegg 170). Nå skal Tora på vannet om en uke så det er på tide å gjøre noe med dette nå. Jeg har planlagt å trekke til med syrefaste skruer og plugge over. På innsiden er det en glippe på rundt 3 mm mot stokken i akterstevnen som jeg da håper å få lukket.

 

Spørsmålet er da:

Bør jeg ikke fylle denne glippen med noe før jeg trekker til skruene? Og eventuelt hva? Hva bruker eventuelt båtbyggere her?

 

Jeg vil helst at det skal være noe som ikke herder eller blir stivt. Tec7 eller natmasse har blitt forkastet da det ikke lar seg skvise etter en stund. Farm regner jeg med kan bli vasket ut etter hvert.

 

Alle gode råd mottaes med takk!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Med fare for å være blasfemisk, på en dag midt mellom 8.mai og 17.mai, på dagen fem år sida forrige innlegg, vil jeg påstå at "Trebåtfolk" snart bør søke beskyttelse i FN-sambandet, som urfolk!

 

Derfor, eller uansett, eller hva som helst av grunn, vekker jeg denne tråden til nytt liv, slik at den er framme.

 

Spørsmål i dag er: Da "Tora" fikk nye vinduer, tok du ut de gamle, slipte ned trevirket rundt, og satte inn med Owatrol 1 og 2.

Gjorde du det (olja) også inni falsene der vinduene skulle komme?

Altså: Limer gummistoffer - til dømes Sikaflex - bedre til ei overflate satt inn med ei tørkende olje, enn rett på ubehandla tre?

Eller: Spiller det ingen rolle?

Alternativt: Skal jeg kjøpe noe dyrt og eksklusivt å grunne med? 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Erik AN skrev 53 minutter siden:

Alternativt: Skal jeg kjøpe noe dyrt og eksklusivt å grunne med? 

 

Hyggelig gjensyn med tråden. Skjønner jeg må bidra litt mer her. Det skjer jo stadig noe . . .

Dette var en del år siden nå, faktisk 14 år, og jeg var ganske uerfaren med trebåt. Det har vært en relativt bratt lærekurve  siden . .

 

Jeg tok ut de gamle glassene og gummitetningene og fikk laget nye glass som passet direkte inn i de eksisterende åpningene, uten sliping eller annen tilpasning. Jeg pusset ned hele overbygget men ikke inne i vindusfalsene (tror jeg). Alt ble grunnet med D1, også inne i vindusfalsene (tror jeg). Iallfall brukte jeg ikke noen annen grunning. Glassene ble satt inn med fugemasse type Casco Marin & Teknikk. Det har holdt seg relativt bra til nå, bortsett fra tegn til litt begynnende slipp mellom glasset og fugemassen på undersiden der sola har stått på. Mot treverket ser det veldig bra ut.

 

Som sagt, dette var da jeg var ganske uerfaren. I dag tror jeg at jeg ville pusset litt inne i falsene og brukt en egnet grunning for fugemassen, uten at jeg vil påstå at resultat ville blitt bedre. Og jeg ville vært veldig omhyggelig med avfetting av glassene før fugingen. Når det gjelder egnet grunning og beste type fugemasse vill jeg støttet med til større eksperter på forumet. @VannTro er nok en av dem jeg ville søkt råd hos . . .

 

Eller har jeg veldig god erfaring for at vårpussen gåt MYE lettere og resultatet blir bedre når jeg ikke har gummilister utenpå treverket. Etter nå 14 år har behandlingen av overbygget hold seg bra. Lakken har sluppet noen få steder, men det har blitt omhyggelig utbedret og er ikke mye synlig. Jeg har junior med på laget og han er utrolig pirkete og nøye. Det er han som polere alle skruehodene . .

Tora lever i beste velgående og blir stadig oppgradert. Motoren er totalrenvert og på vei inn i båten. Det kommer jeg tilbake til snart . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...