Jump to content

vårpuss av Grimstadsnekka Tora. Trenger litt råd.


NilsPils

Recommended Posts

small_img_4619.jpg

Her er noen bilder fra oppussing av roret.

Det var sprukket på langs. Nå er det limt med epoxy.

 

small_img_4643.jpg

Klar for sjøsetting. Første trinn i vårpussen.

 

small_img_4623.jpg

Her limer jeg nytt instumentbord

 

Og her er det ferdig til lakkering.

Det er laget av 7 mm redwood (rosewood) som jeg har limt på 10 mm furufiner og kantet.

Emnet hadde jeg fra en gammel vindski fra huset mitti Thailand.

small_img_4627.jpg

small_img_4629.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en liten statusrapport fra Påsken:

 

small_img_4648.jpg

Her dreier jeg ny knott til gearstanga. Den gamle er i plast, og slikt tolereres ikke.

 

small_img_4656.jpg

Skilevegg mot forpiggen og nye benker er på gang.

Norsk furu går godt sammen med mer eksotiske treslag

 

small_img_4658.jpg

Akselen var mye slitt i pakkboksen. Men det har holdt tett!

Likevel går det nok mot ny aksel her.

 

small_img_4665.jpg

Opmåling av propell: Resultat: Stigning 14 tommer.

Beregninger tilsier 10 tommer stigning. Ikke rart det er vanskelig å komme ned i dorgefart.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
NilsPils : Hva med et skilt på siden av overbygget på Tora? Synes det ble litt mye vegg uten "noen ting på" :lol:

Bedre nå?

Som du ser har jeg fått på nummersklit også. Det siste er provisorsk anbragt på siden av skroget. Tar gjerne imot forslag til alternative plasseringer av nummeret.

 

small_img_4880.jpg

small_img_4882.jpg

 

Ellers er det på tide å få båten på vannet nå, men var "uheldig" og brant releet i startmotoren i går. Da blir det utsetting til uken i stedet.

Jeg kommer etter hvert med flere bilder fra årets oppgradering, som hovedsakelig har bestått av:

 

Ny innredning foran

Nytt elektrisk opplegg

Nytt dashbord med lamper og viserinstrumenter

Nytt fundament for motorkasse og nye bunntiljer akter

Oppussing av motorkasse

Ny aksel og gummilager

Overhaling av pakkboks

Oppretting av motor

"Ny" brukt propell med 4 tommer redusert stigning (takk til Ingar)

Diverse motorarbeider

To nye lensepumper

...........

pluss mye annet.

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Nytt problem:

Hadde avtalt utsetting tirsdag med kranbilfører, men fruen nekter kategorisk

Tirsdager er ingen god dag for å sette båt på vannet. Det må være mandag, onsdag, torsdag eller lørdag i henhold til Thailandsk (over)tro.

Da blir det ikke før på torsdag. Man bør nok rette seg etter fruen her og ikke nedkalle allverdens ulykker over båt og mannskap. Matrosen skal jo også føle seg trygg ombord.

 

En liten trøst:

Jeg blir anmodet om å avholde et lite party i båten mens den enda ligger klar i hagen. Det skal jeg nok fikse!

Link to post
Share on other sites

small_img_4648.jpg

 

Hei NilsPils!

 

Følger interessert med prosjekt "Tora" og lærer en god del. Det som spesiellt intresserer meg idag var denne hjemmelagete dreiebenken din. Jeg har sansen for slike "do it yourself" -løsninger!

 

- Hvor har du fått tak i "stativet" til denne drillen....?

- Hvordan fester du tre-emnet i chuck'en...?

- Hvor høy hastighet må man ha for å kunne dreie...?

- Hvor har du kjøpt dreiestålet...?

 

ha en god helg!

:o)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Kor tid får du Saowanee til Norge då?

Hun skal på vannet i Thailand i sommer. Så får vi se når jeg får ordnet med frakt til Norge.

 

Hei NilsPils!

- Hvor har du fått tak i "stativet" til denne drillen....?

- Hvordan fester du tre-emnet i chuck'en...?

- Hvor høy hastighet må man ha for å kunne dreie...?

- Hvor har du kjøpt dreiestålet...?

:o)

- Stativet har jeg fra et 40 år gammelt Bosch sett, den gangen vi kjøpte bormaskin med diverse tilbehør. Min første lønning som ferdigutdannet ingeniør gikk med til et komplett sett med bormaskin, sagbord, sirkelsag, plansliper, ... Slikt man hadde ønsket seg som guttunge, men ikke hadde råd til. Og så var det å gå igang med å snekre møbler til den første leiligheten.

- Som du ser er tre-emnet limt. Jeg la da inn en 8 mm gjenget bolt med epoxy. Den stikker ut ca 20 mm og er ment som feste på gearspaken, men tjener nå som feste i chucken.

- Jeg vet ikke. Bormaskinen går nok i langsomste laget.

- Som dreiestål brukte jeg et stemjern til grovdreing. Deretter gikk jeg over til en grov rasp og etter hvert sandpapir.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I kveld skal Tora på vannet. Det ble litt sent i år. Det var mudring på gang i Frognerkilen nylig. Da dette ble annonsert sent ferdig, satte jeg i gang med diverse ekstraarbeider, som selvfølgelig alltid tar lengere tid enn beregnet. Men nå ligger hun nypusset og klar i hagen og venter på kranbilen. Da er det på tide å rapportere litt om det som er blitt gjort i år. Jeg begynner med drivverket og akselen.

 

Som tideligere rapportert, gikk Tora litt fortere enn ønsket på tomgang. Grunnen var åpenbar: unødvendig stor motorkraft og altfor stor stigning på propellen. Stigningen blir da 10 tommer mot tideligere 14. Tora har tydeligvis en gang i tiden blitt bygget om med ny motor, kobling og aksel. Sannsynligvis er den gamle propellen, som var bregnet for lavere turtall, blitt beholdt.

 

Da jeg tok av propellen viste det seg at akselen på 30mm var dreiet ned for å passe propellen som var for 25mm. Da det også ble funnet noe slark i gummilageret, var saken klar: full demontering og ny aksel, nytt, lager i tillegg til ny propell. Jeg var heldig og fikk kjøpt "ny" brukt propell av Ingar, med konus for 30 mm aksel.

 

smallshaftcone.jpg

Her er den gamle akselen, neddreidd på diameteren. Gummilageret går mot akselpartiet like foran konusen. Her var den slitt ca 1 mm på diameteren. Området i lageret er oksydert og ser "gammelt" ut. Jeg tolker dette derfor til å være en gammel slittasje fra før ombyggingen. Gummilageret så relativt bra ut, men ble skiftet likevel.

 

smallshaftcoupling.jpg

Her er den andre akselenden, hvor det sitter en koblingshalvdel i den elastiske koblingen. Pilene markerer der koblingen har sittet. En ser tydelige markeringer ved endene på bosset (pilene) og kløven. Dette ser ut somm fretting. Det tolker jeg som dårlig feste av koblingen og/eller dårlig oppretting. Det siste viste seg absolutt riktig.

 

smallshaftpacckingbox.jpg

Her er den delen som går i pakkboksen. Det er en vanlig pakkboks med talgpakning og fettsmøring. Talgpakningen går mot det partiet som er markert med pil. Som en ser, er akselen ikke nevneverdig slitt der hvor den ligger i pakningen, men bakenfor er det til gjengjeld kjempeslittasje. Her er det et hvittmetalls støttelager som har sliitt seg langt inn i akselen. En kan egentlig lure på hva som støtter hva og om dette lageret egentlig er nødvendig. Til min overraskelse var hvittmetallet i lageret i relativt bra stand. Jeg tolker denne slittajen på akselen til at pakkboksen ikke har ligget i senter av hylserøret. Det ble senere bekreftet.

 

smallcoupling.jpg

Her er den elastiske koblingen. Den hadde i utgangspunktet ca 1.5 mm større klaring øverst enn nederst. Den skal riktignok kunne ta vinkelavvik, men det får da være grenser! Ved opprettingen måtte jeg bygge opp ca 8 mm under fremre motorlabber og ca 3.5 mm under de bakre. Da var koblingshalvdele parallelle og pakkboksen lå midt i hylserøret. Sideveis var heldigvis opprettingen OK.

 

smallshaftseal.jpg

Her er pakkboksen ferdig montert med ny talgpakning. Der fettkoppen sitter var det tideligere en smørenippel. Jeg synes det var upraktisk og erstattet den med en fettkopp. Håper nå at det ikke vill lekke vann inn gjennom fettkoppen(?). Det et lite aksialkulelager mellom pakkboksen og den røde flensen. Det er fordi koblingen bare kan overføre trykkrefter. Dette lageret blir aktivert ved bakking.

 

smallpropeller.jpg

Og her er akterstevnen med nytt lager og ny propell. Stor takk til Ingar. Forventer ingen problemer med dorgefart i år.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tora er forlengst på vannet og vi har hatt mange fine turer. Den er MYE lettere å manøvrere med den nye propellen med mindre stigning. Dorgefarten er også gått ned en del. Skal ta opp ny hastighets-turtallskurve etter hvert.

Tenkte jeg skulle prøve å rapportere litt mer fra arbeidene før sjøsettingen. Begynner med akterdørken.

 

smallframe.jpg

De gamle dørkeplatene var elendig tilpasset og lå og vippet på dårlig underlag. De havnet som ovnsved.

For å få bedre fundament for motorkassa, bedre opplegg for dørken og for å lette demontering av dørken har jeg lagd separate fundamenter for motorkassa og for batteriet. Det er laget av trykkimpregnert som er høvlet og Ovatrolbehandlet. Alle deler er selvfølgelig lett demonterbare.

 

smallflooring.jpg

Her er nye dørkeplater ferdige til å bli lagt på plass. De består av tre deler, er laget i gran og Ovatrolbehandlet.

 

smallframefloor.jpg

Dørkeplater og batterifundamentet er på plass. Før måtte jeg demontere motorkassa og fjerne batteriet for å løfte opp dørkeplatene. Helt uholdbart upraktisk. Nå er alle deler lett demonterbare. Dette er akterdelen av dørken. Her skal det være litt røft. Dette er arbeidsplassen for fiske og fritid. Etter sløying av fisken kan dørken spyles eller demonteres og rengjøres i sjøen.

Fremover i båten blir det også ny dørk etter hvert. Her skal det bli litt mer luksusutførelse. Det kommer vi tilbake til senere.

 

smallbattery.jpg

Og her er batteriet på plass, vel forankret med ny batteribryter. El. opplegget er ellers også et tema vi kommer tilbake til.

Link to post
Share on other sites

Har litt problemer med luftfilteret. Motoren er sannsynligvis en marinert Volvo B18.

På forgasseren sitter det noe ræl som jeg gjerne skulle ha byttet ut med noe bedre og finere.

 

Har noen noe tips om hvor jeg kan få tak i nytt luftfilter. Jeg mener ikke bare innsatsen, men holderen og det hele. Det behøver ikke ligne på det jeg har. Noe strøkent blankt ville vært bra. Dersom det ikke passer helt, kan jeg kanskje greie å modifisere.

smallairfilter.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Imponerende fint snekkerarbeid, Nils! Og med et godt øye for det praktiske. Har oppfattet at det er mange her inne som er veldig glade i slike tråder.

Et kort spørsmål: hvordan er vinduene montert i "Tora" ? På bildene ser det ut til at de er på innsiden ?

Har en trebåt i"sikte" og vinduer er gjerne utette etter noen år.

mvh

JanS

Link to post
Share on other sites

Vinduene er festet med sort fugemasse (Casco Marin). Det passet veldig bra med de originale falsene som var beregnet på gummilister, men jeg måtte ha litt større vindusglass. Det var egentlig OK, da de gamle rutene var i ferd med å delaminere og bli matte. De nye glassene ble satt inn fra innsiden og er litt større enn åpningene. Det ble da rom for passe fuger på inn- og utsiden. Største jobben er teiping før en legger på fugemassen, men det er veldig viktig for at resultatet skal bli strøkent. Dette har virket bra i to sesonger nå. Ingen tegn til lekkasjer og MYE lettere vedlikehold utvendig.

 

Takker ellers for hyggelig omtale. Jeg skal komme med flere bilder etter hvert, men akkurat nå er det ikke riktig tid for å fotografere i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Tora kom litt sent på vannet i år på grunn av en del utenlandsreiser. Blant annet var jeg i Thailand for å sende hjem Saowanee. Hun er nå på vei til Norge og har forhåpentligvis passert Somalia allerede. Men det skal jeg komme tilbake til senere i en annen tråd. Nå gjelder det oppgraderingen av Tora.

 

Det har vært gjort en del i vinter, og mer er på gang. Begynner med innredningen av forpiggen:

 

Her er et bilde fra slik det var da jeg tok fatt. Det var brukt en del SPIKER som ble fjernet forsiktig. Gammel kryssfiner med jordslag ble ovnsved. Samme veien gikk bånntiljene. Det var lagt to lag tiljer. Det nederste laget var SPONPLATE (bildet). Forsåvidt et godt tegn at sponplatene ikke var gått helt i oppløsning. Den mørkerøde "portieren" foran gikk med til å tørke olje av motoren før den havnet på bålet.

img_2122.jpg

 

Slik ser det ut nå. Jeg har laget nye dørkeplater og ny innredning i furu. Panelene og skapdørene har jeg limt av kvistfri furu. Hobbyplater er OK til bokhyller, men ikke godkjent til båtinnredning. Alt ble limt med PU lim og behandlet med Owatrol D1 + D2, bortsett fra dørkeplatene som er lakkert med to-komponent PU lakk. Benketoppene er 10mm kryssfiner.

img_6863.jpg

 

Jeg har fått god skaplass og mye rom under benkeplatene.

img_6866.jpg

 

På dette bildet er dørkeplaten flyttet opp og ligger på nivå meg benkeplatene. På den måten får jeg god soveplass. Nå mangler det bare at mor lager puter og madrasser.

img_6877.jpg

 

Dette var begynnelsen. Etter hvert kommer jeg med flere detaljer av blant annet produksjon av dørkeplater, instrumentpanelet og el. systemet. Men nå er det på tide å komme seg ut på fjorden i det fine været.

Link to post
Share on other sites

Arbeidet er åpenbart nydelig utført. Dette har du all grunn til å være fornøyd med, men har du god nok lufting da? Dersom skottet i forpiggen er så tett som det ser ut til på bildene, vil du nokså snart får problemer med råte. La i alle fall alt som kan åpnes, være åpent når du ikke bruker båten.

gon

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig kommentar.

Det du sier om lufting er nok viktig. Vi skal ikke ha noe råte!

 

Jeg har mange luftspalter. Du ser det ikke på bildet, men over skilleveggen er det en ca 10 mm luftspalt i hele veggens bredde.

Ellers er det god sprekk mellom skapdørene og luftspalt langs benkene mot skroget. Regner med at dette skulle være mer enn tilstrekkelig, men skal følge med.

 

Kan ellers nevne at vi hadde en fin tur på fjorden i dag med bading og soling. Tora går mye bedre med den nye propellen. Hun marsjer lett i mer enn 7 kn og gjør ca 2.5 kn på tomgang. Tomgangen ble mye bedre etter at vi hadde forgasseroverhaling i vinter. Så nå er vi klar for dorging!

Link to post
Share on other sites

Nyyyyyyyyyydelig arbeid :yesnod::yesnod:

 

Skal pusse opp forpiggen på båten min også, men det blir ikke før det blir litt kjøligere i været. Orker ikke å jobbe inne i forpiggen i dette flotte været.

Så nå bruker jeg heller tid til å snekkre opp noen flere sitteplasser bak i båten.

 

Har også planer om å sette opp et skott i forpiggen, og fikk inspirasjon av det flotte arbeidet du har gjort.

Lykke til videre, det skal bli spennende å følge med

Link to post
Share on other sites

Bunntiljene av granplank var en del plundrete. Måtte prøve mye, men hadde fordelen av å ha båten liggende i hagen ved siden av snekkerboden. Det er en stor fordel at midtpartiet er løst. Da kan en arbeide seg utover mot sidene og tilpasse midtpartiet til slutt. Når det gjelder dørkeplatene med kantlist har jeg en grei metode. Det kommer jeg tilbake til siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...