Jump to content

vårpuss av Grimstadsnekka Tora. Trenger litt råd.


NilsPils

Recommended Posts

Tora har sidelanterner og lanterne i masta (foroverrettet), men har aldri hatt akterlanterne. Hun er altså ikke synlig bakfra i mørket.

Det mål rettes på!

 

Lanterne på akterdekket går dårlig pga. sleperoret og rorkulten. Jeg ser derfor to muligheter:

- på roret

- på cockpittaket

 

Det siste ville vært mest praktisk, men er det lovlig/hensikstmessig plassering?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Godt poeng.

Men jeg synes jeg har best oversikt fra cockpit når jeg legger til. Mangler kontrollhendler for gear og gass foran, men det står også på arbeidslista.

Lanterne på roret krever langt ledningsstrekk, fleksibel kabel og lantera blir stående utsatt til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dalton har helt rett, under 12 meter har man lov til å bytte ut topp- og akterlanterne med en rundtlysende hvit lanterne. Hvordan det blir seende ut med den smekre fine lanternemasta på Tora er en annen sak.

 

Hvis du setter akterlanternen på roret, NilsPils bør den ikke svinge sammen med roret, kan bli en smule forvirrende for eventuelle innhentende fartøyer - sektoren skal være 67,5 grader på hver side av fartøyet fra rett akterover, uansett hva ror du gir.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Dalton har nok rett, ja.

Men du har også rett i at jeg ikke har lyst til å endre masta.

Har sett snekker som har akterlanterne på roret, som svinger med roret. Har nok mest lyst til å sette den på taket. Hvis det er lovlig?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ingen ting i veien med å sette den på dekket over doghouse. Ingen regler om verken avstand eller høyde i forhold til de øvrige lanternene. Hvis du skulle brukt kombinert lanterne kommer det inn en regel om høyde over sidelanternene, men ikke for ren akterlanterne. Ha ett øye for synlighet og det som Sleipner93 var inne på, blending av deg selv.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Ingen ting i veien med å sette den på dekket over doghouse. Ingen regler om verken avstand eller høyde i forhold til de øvrige lanternene. Hvis du skulle brukt kombinert lanterne kommer det inn en regel om høyde over sidelanternene, men ikke for ren akterlanterne. Ha ett øye for synlighet og det som Sleipner93 var inne på, blending av deg selv.

 

Mvh,

Kjell

 

Jeg hadde planer om å ha min på takte men ved at jeg ikke har omstyring inne så må jeg legge inntil ved roret og da kunne jeg lett bli blendet. Det ble til at jeg monterte den i akterstevnen, det går vel ikke på Tora når hun har sleperor?

 

Men visst du har planer om fremtiden med å legge inntil mens du er inne går det nok flott å ha lanternen på taket. Kan jo evt ha en egen bryter for den lanternen visst du skulle måtte legge inntil med roret er det bare å trykke den av :wink:

Link to post
Share on other sites

Fest den på masten under "kryssset" og monter en bryter lett tilgjengelig slik at du kan slå den av for å ungå å miste nattsynet hvis du skal ut på dekket, eventuelt på taket

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da blir det på taket! Med ekstra bryter. Vil nødig trekke flere ledninger i masta.

Har kommet til at det vil bli mye vannsprut ved ror og akterdekk. Så den tanken droppes herved.

 

Det haster litt å få fikset det, da vi har tenkt å bruke båten i en del uker fremover. Da blir det gjerne tusmørkt før en kommer i havn. Nattseiling, derimot, står ikke på programmet foreløpig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tora er fremdeles på vannet. Vi drøyer opptaket sålenge det er fint høstvær.

img_3275small.jpg

 

I går var jeg ute og målte turtall og hastighet med to mann i båten. Kurven viser motorturtall og hastighet (GPS) i knop.

- Motoren er en VP MB18 som skal ha maks turtall på 3200 og tomgang 800 o/min

- Ytelsen kjenner jeg ikke, men det er nok rikelig med hester for denne båten.

- Gearet har oversetning 1:1,9.

Vi tok ikke motoren opp i høyere turtall, da den hoppet ut av gearet. Som nevnt tideligere, tror jeg nok jeg trenger en propell med vesentlig mindre stigning. Det står på blokka for vinteren. Som det fremgår, får jeg ikke båten under 4 knop. Det er jo i meste laget for dorging (og for å legge til). Ellers går den rolig og pent i marsfart 6 - 6.8 knop. Over 6,8 begynner den å skyve mye vann.

speed_rpm.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Godt å se at noen ikke har tatt opp enda. Etter at vi dro båten på land har det jo bare vært godvær.

Spennende kurve du har laget deg, i hht fart og turtall. Ser ut som den jeg har på Vivvi, bare farten til Vivvi er noe høyere.

Link to post
Share on other sites

Det var jo ikke ment som en skrytekurve, heller motsatt. Har hatt henne i ca 7.5 knop.

Problemet er jo at hun går FOR FORT, uten at jeg får særlig turtall på motoren. Er ikke det tegn på feil stigning på propellen?

 

Når jeg får henne opp skal jeg sjekke og komme tilbake med mer data om propellen.

 

Men først skal vi ha noen fine høstdager på sjøen!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

:yesnod: :yesnod:

Helt enig med deg her. Som du ser av de første bildene i denne tråden hadde Tora navneskilt i (teak med gullbokstaver) på sidene da jeg kjøpte den.

Rakk desverre ikke å få disse på plass under vårpussen. De ligger hjemme i snekkerboden, nypusset og klar for oljing.

Jeg har også fått laget registreringsskilt i syrefast som også kommer på til neste sesong. Jeg hæler ikke Redninsselskapets klistremerker.

 

Så til våren kommer hun ut mer staselig enn før.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

:yesnod: :yesnod:

Helt enig med deg her. Som du ser av de første bildene i denne tråden hadde Tora navneskilt i (teak med gullbokstaver) på sidene da jeg kjøpte den.

Rakk desverre ikke å få disse på plass under vårpussen. De ligger hjemme i snekkerboden, nypusset og klar for oljing.

Jeg har også fått laget registreringsskilt i syrefast som også kommer på til neste sesong. Jeg hæler ikke Redninsselskapets klistremerker.

 

Så til våren kommer hun ut mer staselig enn før.

 

Flott, hun blir nydelig med skiltene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...