Jump to content

TAMD40B 1986 mod. starter ikke etter opplag


litt peiling

Recommended Posts

Her er ikke poenget å dele ut skyld, er det ikke slik det heter?

 

Sjekket litt opp: Alle motorer som har denne konfigurasjonen vil ha en medbringer som sitter mellom sjøvannspumpen og dieselpumpen. Dette gjelder 'alle' typer fabrikat. Det som er forholdet i denne saken, er at medbringeren er forskjellig på de forskjellige motormodellene. Det er ikke mulig å se forskjell på disse medbringerene, man må 'finmåle' forskjellen. Ved bruk av feil medbringer, skjer det som skjedde i dette tilfellet, og liknende tilfeller. Det er vanlig å bytte denne medbringeren når sjøvannspumpen blir skiftet. Det er m.a.o. snakk om å bruke originaldeler med korrekt delenummer.

 

Det som skjer ved bruk av feil medbringer er at den flytende akslingen til dieselpumpen blir dyttet akterover slik at den ikke gir diesel. I visse tilfeller setter akslingen seg fast i denne aktre posisjonen. Da må man ta ut pluggen som sitter i senter der dieselrørene går ut av pumpen og dunke akslingen forover med en dor. Operasjonen virker enkel, men bør for all del overlates til person som vet hva han driver med.

 

Forholdet er noe de som har fikset symptomet, men ikke årsaken bør ha i minne.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra Hulda!!!

Takk for et MEGET klart og høyst påkrevd inlegg i denne tråden!!!

Takk for at du tok deg tid til dette "detektivarbeidet".

Har du noe tegning&bilde på dette eller?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Jeg skal skifte lagre og tetninger på min vannpumpe ( AQ 40A 130 hk. ..... samme motor..

 

Akselen må jo taes av får å skifte lagre .. Hva er det som kan gå gale? ( På enden av akselen er der montert på en gummikant som skal treffe inn i sporet)

Må jeg passe på at akselen ikke kommer forlangt inn, eller hva ??

 

jeg er litt treg av meg!!

 

Noen bilder som viser feilen......

Link to post
Share on other sites

Beklager, har ingen bilder. Jeg er også litt treig av meg. Men jeg vil anta at om du bruker originaldeler så er du sikker. Det er snakk om en 'medbringer' som har forskjellig dimensjon. Jeg har ikke fått med meg hvorvidt det er gummidingsen. Jeg skal prøve å sjekke, men kan ikke love noe. Den informasjonen som tilflyter meg er dønn sikker, men tilfeldig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...