Jump to content

TAMD40B 1986 mod. starter ikke etter opplag


litt peiling

Recommended Posts

Hei igjen

Vet du har pumpa til reprasjon men tenker allikevel på dette om det kan være noe i båten som lager fskap.

Scan, har ikke den en finurlig måte med stengte å åpne kraner for å skifte mellom dieseltankene?

Etter som jeg husker så kan en bestemme fra hvilken tank en skal ta diesel. Dvs en da må åpne for tapping av tanken samtidig åpne en annen krane for å få diesel tilbake (returen) i den tanken en tar diesel fra. Dette fordi en ikke skal tømme den enetanken og overfylle den andre.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det oppereres i praksis men mener ivertfall scan har en slik løsning

Kan det være slik at returen er blitt stengt i begge tanker og dermed får pumpen feil arbeidstrykk.

Ivertfall at kranene er i feil posisjon i forhold til hverandre?

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

ingen april spøk..... :nono:

det er 4 kraner på scand, ja alle disse er i riktig posisjon :drink:

er det ingen her som har kjørt tom for drivdtoff, å prøvd å starte igjen etterpå..... :confused: Da kommer denne lyden som det høres i min motor/båt.

Link to post
Share on other sites

selvfølgelig kan man bytte mekaniker. men siden verkstedet skal dekke denne reprasjonen, velger jeg å vente litt til. :yesnod:

jeg må betale selv hvis jeg bytter verksted. det blir fort dyrt.

problemet er vel egentlig ikke kvalifikasjonen, men servicegrad,useriøsitet og løgner. :discuss::discuss::discuss:

Link to post
Share on other sites

jeg vet at alle vil hjelpe det er bra. :yesnod:

vi har sjekket fødepumpe, byttet ut dieselfilter 3 ganger. koblet forbi filter m.m.

vi løsnet på de 2 miterste dysene og turnet motor på starter. kom litt diesel(tisvarende 2 dråper) gjorde det samme

med fødepumpe. kom bare litt diesel da også.

han snakket med en kollega som driver med dieselpumper, motorer og diesel elektro. han bekreftet våres mistanke om dieselpumpe måtte være årsaken. vi har elimert bort nesten alt det andre.

men kan ikke utelukke at det er noe annet, men pumpa er skrudd ut og skal testes i benk etter påske. så for vi jo se.

hvis ikke er dere velkommen til å prøve å fikse for meg. sentralt i østfold. :wink::wink::wink::wink:

 

Det er virkelig synd at du har fått så mye problem med denne motoren. Her på BP er det mange med god kompetanse på motorer.

 

En ting jeg reagerer på er at du sier det bare kommer 2 dråper med diesel ut fra fødepumpe. Dette er jo alt for lite dersom det kommer så lite diesel ut fra den. Vanligvis kan man betjene fødepumpen for hånd og regner med at kan gjøres her og. Dersom dieselpumpen ikke får nok diesel fra fødepumpen blir det heller ikke nok diesel til dysene.

 

Det som hadde vert til stor hjelp for å gi råd er om du hadde listet opp det som var gjort hittil og hva resultat som ble registrert for hvert enkelt tiltak.

 

Mener også at det kan være lurt å få en annen å se på motoren for å vurdere den.

:fishing:

Link to post
Share on other sites

hei meno. :flag:

enig med at jeg skal få noen andre til å se på motoren. men ikke så lett i påsken da :nonod:

hvis du leser alle innleggene vil du se hva som er gjort,

jeg sier at det kun kommer 2 dråper ut av de 2 mitterste dysene, selvfølgelig kan det være 1,5 eller 3 =spiller det noen rolle :confused:

denne type pume skal kunne levere opp i mot 80,5 liter i timen iflg andre som har hatt problem med pumpa.

aqad levere betydelig mindre mengde oppgies det, er det riktig :confused:

Link to post
Share on other sites

En Scand i fra Møre kysten

fikk ikke opp dieselgnisten

den hostet og nøs, som om noe var løst

både dyser og pumpedritten

 

Diesel den fikk, ja fra tanken

mekaniker sliter i dieselstanken

"Litt Peiling" har nå tatt roret

for saken skal frem på bordet

 

Den grønne matros under dørken

har nok fått den velkjente dieseltørken

ei pumpe den kan, både diesel og vann

den skal pleies av en med ei skånsom hand

 

Vi håper at motor snart dreier

med dieselbank, sot som en feier

"Litt Peiling" han trives med båten

og gir oss snart svaret på gåten.

 

Cirkeline :wink:

 

Redigert: Etter anmodning fra Litt Peiling så hadde jeg stavet Scand feil, ikke Scan,men Scand, trykkleif heter det visst :blush::blush::cool:

Redigert av Cirkeline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk at dieseltankene har diesel. Skjekk alle dieselslangene for sprekker( se opp for sprekker ved slangeklemmene) Sjekk at kranene står åpene Løs dekselet på fødepumpa og sjekk silen. Skru løs slangeforbindelsen til fødepumpa og sug med munnen. Nå skal dieselen komme uten problem. Skru fast banjokoblingen til fødepumpa. Løs lufteskruen på vannutskiller 1 og pump med hendelen på fødepumpa. Luft så dieselfilteret 1. Løs skruen skruen på hovedfilteret 2 og nå skal det stå en stråle på 10-20 cm hvis fødepumpa er ok.( lufteskruen skal stå med hullet fra motoren) . Løs eventuelt tilkobling til dyse syl 1 og kjør startmotor til dieselen kommer. Skru til og glød motoren og start.

 

Starter ikke motoren nå sjekk komp og dieselpumpe..

Link to post
Share on other sites

hvis du leser alle innleggene vil du se hva som er gjort,

jeg sier at det kun kommer 2 dråper ut av de 2 mitterste dysene, selvfølgelig kan det være 1,5 eller 3 =spiller det noen rolle :confused:

denne type pume skal kunne levere opp i mot 80,5 liter i timen iflg andre som har hatt problem med pumpa.

aqad levere betydelig mindre mengde oppgies det, er det riktig :confused:

Vet ikke om jeg misforstår, men når du sier at det kom like lite diesel fra fødepumpen som fra dysene, så er jo det alt for lite. Det hjelper ikke å sjekke dieselpumpen hvis feilen ligger et sted før dieselpumpen. Kommer det heller ikke nok diesel fra fødepumpen ligger feilen i den eller før den. Det var det jeg ville si i mitt innlegg.

 

Det var et flott dikt fra Cirkeline, det kvikker opp i snøværet her borte.

Håpet på en tur med båten, men venter til snøen forsvinner.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

ok......... :crazy:

det er sjekket 2 stk tanker. alle dieselslanger/rør og koblinger= ingen lekkasje

grovfilter(filter1) er ok, filter 2 er ok, filtret er luftet og det ble brukt mate(føde)pumpe= det kom en stråle som sto minst 30 cm rett i tryne på vedkommende

videre er alle dysene prøv= hos et firma i østfold som driver med slik=alle dysene var ok

alltså ingen lekkasjer, fulle tanker,fødepumpe fungerer :drink:

men det er usikkerhet om pumpa er ok=er defor skrudd ut og skal spennes opp i benk , for test.

det ble tatt service og vinterkonservering på motor i høst= da fungerte alt normalt.

motor/båt ble sjøsatt nå i april= da får man ikke motor til å starte.

en annen mekaniker som ble kontaktet, bekreftet at slike hendelser kunne hende med 2 av 1000 motorer.

det ble også sjekket elektrisk stoppmagnet . hvis man holdt den manuelle stopper`n inne fikk man heller ikke starte.men da kom en helt annen lyd.

det er som om motor vil ut på tur :sailing: , men får ikke nok mat :drink:

Link to post
Share on other sites

det er som om motor vil ut på tur :sailing: , men får ikke nok mat :drink:

Kan godt tenke meg at motoren vil ut på tur :lol: hvem vil ikke det?

 

Nok et spørsmål selv om du mener feilen ligger i dieselpumpen.

 

Går ut fra at det er et filter mellom fødepumpe og dieselpumpen og at du kan betjene fødepumpen manuelt uten å "starte" motoren. Når du lufter på dette filteret, (tar ut lufteskruen) kommer det da diesel uten luftbobler i luftehullet? :confused:

Noen har også dieselretur fra filteret til tanken.

:drink:

Link to post
Share on other sites

OK.

Da er det mer forståelig, men si meg hvorfor sprutet det så høyt. Det er vel bare å pumpe med fødepumpen helt rolig. Det er jo da det lettest å se om det kommer luft sammen med diesel.

 

På min motor er det retur av diesel fra filteret gjennom en ventil. Hvis ventilen henger(er åpen) kommer det heller ikke nok diesel til dieselpumpen. Motoren kan starte og stopper fort.

 

Det er uansett lurt å sjekke denne returen. :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

det sitter et filter mellom fødepumpe og dieselpumpa, det er fra dette filtret strålen sto høyt i været.

returslanget er vel koblet på toppen av dieselpuma :confused:

 

 

"Vanligvis" så skal vel returen gå i et løp rett på tank?? :confused: Hvertfall på de fleste tyske motorer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

takk for tips havgapet, men jeg er ikke på båten nå.

dessuten er diesepumpa skrudd av.

alle parter som har vært med i denne prossesen skjønner like lite. :rolleyes:

jeg personlig tenke på feil med fødepumpe med en gang, men mekaniker nekter på det.

håper det er pumpa.. nå da :rolleyes:

hvis ikke skal jeg førske med din fremgangs måte havgaapet.

Link to post
Share on other sites

Ser at returen går fra toppen av pumpen. Her er det sikkert en ventil som åpner for returen. Står den åpen (henger) så får du slike problem.

 

Er du obs på at du finner verkstedshåndbok for denne motoren i dokumentarkivet her på BP?

 

Enig med HG å ta lufteprosedyren på nytt etter at alt er sjekket. Når du lufter frem til dieselpumpen betjen fødepumpen manuelt. Når du er så langt at du løser rørene til dysene bruker du startmotor.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...